Blaster romp doormidden

De laatste loodjes

Hoi Raymond,

Restte alleen nog maar de reparatie van de pook.

bl41.JPG

Na veelvuldig meten en kijken met het timmermans-oog de juiste uitlijning van de pook gevonden.
De uiteinden van de pook delen zijn schuin geschuurd.
Hierna is het achterdeel op de koppelpook gelijmd.

bl40.JPG

De pleister is opgebouwd uit een laag van 25 grams glas en een laag 120 grams UD koolstof.
Het UD is met een mist van 3M77 op het glas geplakt.
De twee dunne bandjes glas zijn gebruikt om de verdieping tussen de twee pook delen op te vullen.

bl42.JPG

Nadat de pleister uitgelijnd was is deze voorzien van een, daar is die weer, zeer dunne laag 3M77. Hierna het geheel strak om de pook gewikkeld.

bl43.JPG

Lekker vet in de epoxy zodat deze goed in het weefsel kan trekken.

bl44.JPG

Met een doek is de overtollige hars van het weefsel gedept.
Hierna is een dunne strook PE om de reparatie plek gewikkeld voor een mooi gladde buitenkant.

bl45.JPG

Tja, dat was het dan.
Hoewel de Blaster romp flink in de kreukels zat was het zeker waard een reparatie poging te wagen.
Het geheel is weer netjes strak.
Rest Raymond alleen nog de inbouw van de RC. En ja ook de stuur draadjes voor het stabilo en richtingsroer moeten erin.
Gelukkig hoef ik dat niet te doen, da's pas een geklooi!!!

Frans

PS Raymond, opsturen, ophalen mag ook kunnen we gelijk kijken naar de montage van de Tantalus vleugel.

Hoi Wouter,

Geen flauw idee.
Als de hele handel weer in elkaar zit moet Raymond maar de weegschaal uit de kast pakken.
Maar ik denk dat er toch wel minimaal een gram of 15 is bijgekomen.

Frans

Frans, duizendmaal dank! Ik vind het wonderlijk wat je met mijn wrak gedaan hebt.
Ik vind het wel een aardig idee om bij je langs te komen. Volgende week vrijdag krijg ik de Tantalus vleugel, we zullen voor daarna iets afspreken.

Vandaag heb ik de romp opgehaald bij Frans, en het is echt zo mooi geworden als op de foto's. De breuk in de staartboom zie je natuurlijk, maar de verdikking is zeer gering, en het voorstuk van de romp ziet eruit als nieuw. Puik werk. Het blauw valt ook erg mee, het is donkerder dan het op de foto lijkt. Ziet er best chique uit.

Frans, de stuurdraadjes zitten er al in. Beetje frutten met mijn vrouw en de stofzuiger en het is gelukt. Meteen met ruime uitstekende delen vastgebonden aan 2 kanten voor het weer ergens naar binnen schiet.

Frans heeft me tevens laten zien hoe ik de tantalus vleugel mooi kan aanpassen aan de blaster romp. Dat moet prima zelf lukken. Ik zal tzt wat fotootjes plaatsen. Tevens leuke discussie gehad over verschillende werptechnieken.

Nu de electronica weer plaatsen (niet veel werk) en hij kan weer volop mishandeld worden :twisted:.

En passen de kleuren van vleugel en romp bij elkaar?

De restaurateur van de romp heeft namelijk geen contact gehad met de maker van de vleugel wat natuurlijk helaas te betreuren is.:p

Loet

Hoooooi Loet,

Knul, je hebt gelijk hoor.
We hadden natuurlijk onze knipselboeken en kleurenwaaiers bij elkaar moet leggen om de best mogelijk kleur combinatie te kunnen maken.
Het was nu wel erg spannend om te zien of het geheel mooi zou matchen.
Maar gelukkig waren de brilliante en smaakvol uitgekozen kleuren van de vleugel een prachtige match met met schitterende konings-blauw dat nu op de romp zit.

Groetjes, ook aan Helle
Doei

Frans

Nee zonder gein zag er toppie uit

Groetjes terug en hiermee is weer bewezen dat Helle als autochtoon het smurfen-blauw als modekleur al maanden (september 2007) eerder zag aankomen.
Een mooie hybride hoop ik,

Loet

De romp heeft weer buitenlucht kunnen proeven.
Het trekken van de stuurlijnen was even moeilijk. De eerste keer zaten ze nogal in/om elkaar gewikkeld waardoor ze gingen 'kleven'. Eén eruit gehaald en opnieuw getrokken, nu is het goed. Aan het zwaartepunt hoefde helemaal niets te gebeuren. De gewichtstoename voor en achter de vleugel houden elkaar blijkbaar precies in evenwicht. De gewichtstoename is verwaarloosbaar.
Zojuist heb ik een paar vluchtjes gemaakt. Hij vloog weer prima, helaas was het erg turbulent en niet heel lollig.

Nu proberen de tantalus vleugel erop te klussen.

Ik ben begonnen met het passend maken van de tantalus vleugel. Met Frans heb ik hier het volgende voor bedacht.In de vleugel zijn 4 gaten geboord (5 mm) door de onderzijde van de vleugel. Op de één of andere manier voelt het niet prettig om in zo'n mooie vleugel de boor te moeten zetten.
713347ff59f8242d1.jpg

Rond deze gaten is het schuim van de kern weggehaald. Aan de wortelzijde is het schuim weggehaald tot aan het balsa tussenschot. Nu ga ik deze holle ruimtes vullen met epoxy/balloons. Dan de uiteindelijke gaten juist aftekenen, epoxy doorboren en M3 tappen.

Hoeveel balloons moet ik ongeveer gebruiken? Helft? Minder?

De blaster heeft met zijn originele vleugel inmiddels weer prima gevlogen en is flink de hoogte in geweest. Het gooien gaat alleen knudde. Weer even inkomen...

Laatst bewerkt door een moderator:
Back