Blaster romp doormidden

Als je M3 gaten in de hardpoints gaat tappen is het misschien verstandig om een flinke hoeveelheid glas of koolstof vezeltjes er door te mixxen. Een epoxy microballoons mix is vrij bros en de draad zou er snel uit kunnen scheuren.

Hoi Raymond,

Mooi dat de handel weer goed functioneerd.

De hardpoints, die gaan helemaal lukken.
Alex heeft een punt om het microballoon papje te verstevigen met glas of koolstof vezeltjes.
Je kan BV koolstof rooving gebruiken, gewoon stukjes afknippen met een lengte van ca. 2 mm.
Langer kan ook maar dat maakt het papje erg draaderig, lastig bij vullen van de holtes in de vleugel.

Frans

Alex, Frans, bedankt voor de tip.
Ik heb de gaten gevuld. De epoxy is aangevuld met wat microballoons en redelijk wat koolstofsnippers. Het werd inderdaad nogal draderig, maar met een injectiespuit zonder naald was het uitstekend in de gaten aan te brengen. Volgens mij zijn de holtes goed gevuld zonder veel geknoei. Nu lekker uitharden.

Ik heb gaten geboord in de hardpoints en tot mijn verbazing kon ik alle gaten redelijk makkelijk de schroeven aanbrengen. Normaal is er altijd wel één gat dat net scheef zit.

Zo ziet hij er nu uit:
713348071ae398a07.jpg

Het blauw van de romp staat prima bij de vleugel, eigenlijk vallen de staartvlakken nu een beetje uit de toon.

In het middenstuk van de vleugel heb ik nog een sleufje uit moeten frezen omdat de servostekkers voor de rolroeren wat uitsteken. In de originele blastervleugel zit ook een sleufje. Nu de boel afstellen en gaan proberen hoe het vliegt.

In Dortmund lag een keurige nieuwe rode romp met staartvlakken voor me klaar. Waarschijnlijk heb ik in Arnhem dus ook 2 vliegtuigen mee.

Laatst bewerkt door een moderator:
Fotor zei:
Waarschijnlijk heb ik in Arnhem dus ook 2 vliegtuigen mee.
Ruim een jaar geleden zei diezelfde Fotor nog tegen mij en Kuip: "Nee, dat gegooi, dat is niets voor mij" ;)

En nu 2 fulll-size kisten mee naar Arnhem. Het werkt echt verslavend :p

De blastalus heeft gevlogen. Gisterenavond een aantal starts gemaakt. Het weer was wat onrustig door de wind, dus echt goed aftrimmen was er nog niet bij, maar hij vliegt oke.

Ik heb gaten geboord in de hardpoints en tot mijn verbazing kon ik alle gaten redelijk makkelijk de schroeven aanbrengen. Normaal is er altijd wel één gat dat net scheef zit.
Nou, het eigenwijze gat is toch gevonden hoor. Vanmiddag wilde ik nog wat vliegen ondanks de wind. Na twee starts toch maar besloten dat het te turbulent was. De laatste landing was niet zo zachtjes (maar ook weer niet kneiterhard) en 3 van de 4 nylon boutjes braken. 2 boutjes heb ik redelijk eenvoudig kunnen verwijderen, de 4e wil echt niet uit zijn holletje komen. Sneetje maken en schroevedraaier erin: nylon draait aan gort. Met een tangetje schroef proberen te pakken: boel draait nog meer aan gort. Klein boortje erin: accu boormachine leeg en boortje scheef naar binnen waardoor deel schroefdraad naar de knoppen is. En nog steeds is het schroefje er niet uit! Ik wacht maar even met verder proberen voor ik de hele vleugel in de hens steek.
Iemand nog tips? Volgende keer gewoon maar stalen boutjes nemen?

Bedankt voor de tip Alex. Met wat knoeien is het zo uiteindelijk gelukt.

Hoe vliegen jullie? Vleugels vast met nylon bouten? Ik heb eigenlijk niet zoveel zin om elke keer na een wat hardere landing (het was echt geen crashlanding of zo) dit geklooi mee te maken. Ik denk er hard over om gewoon stalen boutjes erin te zetten. De enorme crash van de blaster (met aluminium boutjes die gewoon nog prima vastzaten na de crash) heeft de vleugel in het geheel niet beschadigd. Misschien had de romp aan de voorkant niet geknikt als de vleugel was losgekomen, maar gezien de door-en-door breuk van de staartboom betwijfel ik dit.

Ik heb een aardige naam gevonden voor mijn blaster/tantalus combi. Toen ik vanmorgen de kist beet had kwam het gevoel "blauw" ineens bij me op (rara :confused:). Toen dacht ik: bluestar. Soort combinatie van blaster en blauw. Deze hou ik erin.

Vandaag gevlogen met de bluestar en de blaster met hagelnieuwe romp. Zo heb ik ze goed kunnen vergelijken. Ik gooi nog niet constant genoeg om de werphoogtes goed te kunnen vergelijken. Ik heb niet het idee dat ik met de één veel hoger gooi dan met de ander. Met vliegen heb ik wel een duidelijke voorkeur voor de blaster. De bluestar is veel minder stabiel op rol en ik loop continu wat te vechten met deze kist. Hij doet wel ongeveer wat ik wil, maar ik mis precisie. De blaster vliegt voor mij veel natuurlijker. Beide heb ik in de thermiek gehad, maar de blaster 'lees' ik ook veel makkelijker, ik zie bij de blaster duidelijker of hij stijgen heeft dan bij de bluestar. Beide zijn prima kisten, maar de blaster ligt mij duidelijk beter.

Op naar Arnhem, ik heb er zin in!

Fatal structural damage

De originele blaster heeft enkele maanden op de plank liggen wachten op het afmaken van een reparatie. Deze week heeft hij eindelijk weer gevlogen, en oh oh oh, wat vliegt (vloog) hij toch lekker. Echt helemaal mijn vliegtuig.
Vandaag ook lekker lopen smijten. Werphoogtes en vliegtijden vielen niet tegen. En toen sloeg het noodlot toe.
Na de worp hoorde ik een krak en niet lang daarna (halve sec??) was er een nog veel grotere klap. Het hoogteroer dwarrelde nog naar de grond. Het hoogteroer was precies doormidden gebroken. Dat heb ik nog nooit gezien, gebeurt dat meer?? De kist boog meteen richting grond met een flinke impact tot gevolg. Echt alles is stuk. Kleine opsomming:
- romp op meerdere plaatsen gebroken, zowel de staartboom als het rompvoorstuk
- neusconus verfrommeld
- vleugel gebroken nabij het midden, zowel boven als onder van voor- tot achterlijst
- hoogteroer middendoor gebroken
- kielvlak los van het vliegtuig (=vorige reparatie)

71334957cde182818.jpg

Rijp voor de vuilnisbak, hier is geen beginnen meer aan.

Ik denk dat ik even geen nieuwe koop, ik heb de blastalus nog en misschien bouw ik binnenkort wel een mimi voor erbij (Frans, mag ik de tekening? Aaaah?? Asjebliiiiiieft?????). Al een flinke uitgave gedaan deze week voor een nieuwe zender. Of heeft Loet nog een afgeragde Tantalus liggen??

Sadkingbilly, jij wilde een gebruikte dlg hebben? ;)

Laatst bewerkt door een moderator:
anders meld ik me hierbij als geintresseerde voor de vleugel. die van mijn blaster is een beetje afgeragd (verrotte voorlijst)

oja ik neem aan dat je dat hoogteroertje van mij niet meer nodig bent?? theo heeft ook nog een turbo liggen misschien dat iets?

Robert, van mij mag je de vleugel hebben, maar deze is ook niet best meer (understatement....). Zoals ik al schreef vrijwel helemaal doormidden vlakbij de wortel (het hoogst belaste stuk), ook al wat reparaties achter de rug en na vandaag elders nog een flinke deuk in de voorlijst. Kan moeilijk beter zijn dan wat je hebt liggen. De breuk is op de foto niet zo aanwezig, maar echt wel ernstig.
Waarom hou je dat hoogteroer zelf niet als reserve? Ik heb pas gehoord dat ze wel eens breken :hammer:.

hoogteroer gebruik ik niet omdat mijn blaster is omgebouwd naar "normale" schanierroeren na een crash.

je hebt pb ;)

Frans, bedankt voor de tekening én het idee voor een blastini! Ik heb een leuk klein zaagtafeltje om de vleugel mooi door te zagen. Het idee is interessant genoeg om te proberen. Ik ga kijken wat de mogelijkheden zijn.

Het is dat ik niet zo hard kan gooien als Loet, anders zou hij serieus concurrentie gaan krijgen :rolling:

Het is dat ik niet zo hard kan gooien als Loet, anders zou hij serieus concurrentie gaan krijgen :rolling:

oefenen dus!
loet gooit ook associaal hoog tussen al die mini's. let voor de gein maar eens op bij all up last down. loet steekt er dan duidelijk met kop en schouders boven uit!

Back