Blaster romp doormidden

(waarom zijn die nooit in het westen??? net als trouwens VGT of BIGGS meetings).

Voor wat VGT betreft: omdat niemand uit het westen het initiatief neemt? Nou mooi! Als jij nou voor een plek en datum zorgt komen wij wel vliegen!

Balen van je DLG trouwens. Succes!

Dat hij toch gerepareerd gaat worden in plaats van een enkele reis Kliko getuigt van karakter.
Het feit dat ik me niet aan mijn woord hou getuigt dan weer niet van karakter. Ik heb je gisteren hele andere dingen beloofd ;). Maar goed, dat was dan ook onder invloed van wat :onweer: boven mijn hoofd.

Frans, bedankt voor het aanbod, maar ik moet het zelf kunnen. De romp gaat denk ik wel lukken. Ik zit meer met die scheur in de vleugel. Moet daar nog iets tussen gemaakt worden? Dan bedoel ik een vulstuk tussen boven- en onderhuid. Of kan ik de scheur gewoon afdekken met glas? Hoeveel? Is een enkel laagje 80g genoeg?

Arjan, mijn zweefclubje heeft niet echt een geschikt veld voor een treffen, dat is voor een enkel normaal elastiek al lastig, laat staan voor 40 man die komen vliegen. Op Valkenburg heb ik wel eens iets aangekaart over het organiseren van iets, daar heb ik nooit een reactie op gekregen. Verder woon ik in de Schiphol CTR, ook niet ideaal.

Ontzettend balen Raymond.

Spektrum onderkent het probleem op de een of andere manier wel, aangezien ze ook 2 ontvangers hebben die specifiek voor Carbon rompen zijn.
Spektrum RC
Spektrum RC
Geen idee of jij 1 van deze 2 gebruikt?

Helaas moet je bij de AR9300 dan wel nog een sateliet te installeren, niet echt handig in zo'n DLG, maar goed.

Toen ik vorige week bij die man was met die TREX waar ik je over vertelde, gaf hij ook aan dat hij een satelietonvanger erbij had geinstalleerd omdat het carbon frame van de TREX ESP zoveel reflecteert en hij in het verleden heeft gemerkt dat er af en toe een onderbreking van de ontvangst plaatsvindt zonder die extra sateliet.

Geen idee of je hier verder iets mee kunt, of dat je dit filmpje al eens hebt gezien:
http://www.spektrumrc.com/ProdInfo/Files/01%20Identifying%20Aircraft%20type.wmv

Succes met het herstel.

Groeten,

Johan

Carbon laat geen signalen door omdat het geleidend is, dus een carbon romp is een soort kooi van Faraday. Dat een ontvanger in een carbon romp niet werkt is algemeen bekend, daarom heeft Spektrum deze 2 ontvangers uitgebracht waarbij de antennes verlengd zijn zodat de buiten de romp geplaatst kunnen worden. Precies zoals ik bij de Fireworks gedaan heb met mijn AR6250 ontvanger. De uiterste 2,5 cm zijn de eigenlijke antenne, en van mijn antennes hangt zo'n 4-5 cm buiten de romp. Zou goed moeten gaan, maar dat doet het niet.
Een AR9300 past niet in een DLG romp, dus die kan ik sowieso vergeten.

Johan, interessant filmpje. Men heeft het hier over plaatsing van beide antennes naar boven, ik heb ze beide naar opzij laten wijzen. Wel keurig 90 graden tov elkaar. Volgens mij zou dat toch prima moeten werken.

Enniewee, ik ga het niet meer proberen met deze kist. Het risico op nog een kraak (nr 4!) is me dan te groot. Er komt weer 35 MHz in deze kist (als enige uit de vloot).

Iemand nog een tip over het repareren van de scheuren in de vleugel?

Bovenzijde
full

full

Het glas heeft voor een deel losgelaten van het balsa eronder. In het balsa zit een scheur.
full

full

Onderzijde, ook hier een scheur in het balsa.
full

full

De ligger lijkt geen schade te hebben opgelopen. Verder is er een vleugel bevestigingspen uit de romp gebroken (de bout op de onderste 2 foto's), dat is denk ik niet zo'n probleem.

Laatst bewerkt door een moderator:
een mogelijke benadering van de breuk (zonder dat ik de reststerkte van de vleugels gevoelt heb):

1) Vleugel in de juiste V-stelling zekeren met glasvezeltape. Over de vleugeltips heen.
2) Onder of bovenzijde van de breuk tijdelijk zekeren met glasvezeltape
3) De niet gezekerde zijde als eerste beetpakken.
4) Los glas verwijderen. Randen van glas dat blijft zitten met secondenlijm behandelen tegen loslaten. Dunne secondenlijm zuigt mooi de randen in.
5) Kapot balsa verwijderen. Rechte sneden maken, dus niet de breuklijn volgen ivm volgende stap
6) je kunt nu in de vleugel kijken. Controleer de ligger.
7) balsa strook uitstekend onder de huid plakken
acht) op de uitstekende randen balsa dicht plakken, langs de rechte snede van stap 5.
9) Balsa glad schuren
10) Glas aanbrengen, onder 45°. Als je carbon hebt ook de disser imiteren met draden die je uit een matje trekt.
11) 3 lagen 54grams is voldoende. Beter save dan sorry bij zo'n breuk.
12) Glasvezeltape aan de andere zijde verwijderen en stappen 4 t/m 11 herhalen.

Helpt dit?

Laatst bewerkt:
Berrie, dank voor het meedenken.
De ligger lijkt in orde, hier heb ik al naar gekeken. De sterkte van de vleugel lijkt weinig aangetast, dus over de eindsterkte na reparatie zit ik niet zo in. V-stelling fixeren lijkt me ook niet nodig, zo stevig is het geheel nog wel.

Stappen 7-8 vat ik niet helemaal. Bedoel je dat ik in stap 7 een stuk balsa onder de huid plak, groter dan het gat? En daar overheen (stap 8 ) een stuk balsa dat net zo groot is als het gat en dus tussen de bestaande huid komt?
De 3 lagen even groot maken of oplopende grootte van de glasmatjes?

Dan nog een vraagje in het algemeen. Hoe krijg je mooie randen bij zulke reparaties? Als ik ergens een klein stukje glasmat opplak worden de randen altijd rafelig, en soms wil het zelfs niet helemaal goed houden op de ondergrond, waardoor er blaasjes in komen. Hoe voorkom ik dit?

Berrie, dank voor het meedenken.
De ligger lijkt in orde, hier heb ik al naar gekeken. De sterkte van de vleugel lijkt weinig aangetast, dus over de eindsterkte na reparatie zit ik niet zo in. V-stelling fixeren lijkt me ook niet nodig, zo stevig is het geheel nog wel.?

Mooi. Dat maakt het makkelijk.

Stappen 7-8 vat ik niet helemaal. Bedoel je dat ik in stap 7 een stuk balsa onder de huid plak, groter dan het gat?

Nee, een strook, zodat je 4-5mm oplegging hebt voor het inlijmen van een nieuw stuk balsahuid.

En daar overheen (stap 8 ) een stuk balsa dat net zo groot is als het gat en dus tussen de bestaande huid komt?

Ja, deze lijm je op de stroken die je in stap 7 aanbrengt.

De 3 lagen even groot maken of oplopende grootte van de glasmatjes??

Da's een goeie, oplopend is het mooist.

Dan nog een vraagje in het algemeen. Hoe krijg je mooie randen bij zulke reparaties? Als ik ergens een klein stukje glasmat opplak worden de randen altijd rafelig, en soms wil het zelfs niet helemaal goed houden op de ondergrond, waardoor er blaasjes in komen. Hoe voorkom ik dit?

Rafelige randjes zijn bijna niet te voorkomen met glas. Misschien helpt het als je het glas zeiknat aanbrengt. Maar dat is dan weer onnodig gewicht. Nadien ietsie schuren en met een likje epoxy behandelen helpt wellicht ook.

Ik heb nooit problemen met blaasjes. Mogelijk moet je het glas vanuit het midden naar de randen toe glad strijken, zodat het wat "trekt".

Laatst bewerkt:
Rafelige randjes zijn bijna niet te voorkomen met glas.
Wat aardig helpt is haarversteviger misschien werkt haarlak ook.
Spuit een dunne laag over het glas.
Wacht tot het droog is.
Het glas is nu stevig en kan rafelloos worden geknipt en zal niet gaan rafelen bij behandeling.
Dit werkt ook prima met UD en andere weefsels.

Met een stukje schuimrubber de epoxy op het glas deppen.

De bovenzijde lijkt niet echt zwaar beschadigd. Wellicht kan je via de onderkant de breuk in elkaar passen en met dunne CA fixeren.
Een stukje glas over aan de binnen en buitenzijde.
De onderkant kan je dan zoals Berrie beschrijft Herstellen.

Frans

Enerzijds denk ik nu: *****(piep), dat heeft me dus 2 rompen gekost, anderzijds ligt het zeer waarschijnlijk niet aan mijn inbouw / andere componenten en weet ik nu eindelijk waardoor de crashes veroorzaakt zijn.
Reparatie is nog niet begonnen, er ligt nu even een Sunny op de bouwplank (en ik wacht meestal een half jaar voor ik een dlg repareer ;)).

Zou je nog iets van de schade kunnen verhalen?
Ik zal er bij het verzenden van de ontvangers (ik heb er 2, van de laatste 2 crashes) wel melding van maken dat dit grapje me al 2 rompen gekost heeft (met verwijzing naar dit draadje als 'bewijs'). Ik verwacht niet dat ze schade zullen vergoeden, maar het is het proberen waard.

Ik heb met Berrie afgesproken op een verloren zaterdag een keer langs te gaan voor een kleine workshop. Eindelijk eens goed leren hoe ik met composiet materialen om moet gaan. Ik geloof dat ik meer een houtwurm ben.

Back