Blaster romp doormidden

hij is blauw.
tippies zijn smaller
servo's in vleugel
plattere disser
er staat 6 op
de ene is verkocht de andere niet
smaller aileron

Meer kan ik er niet zo snel vinden.

Inderdaad, er komt ook een tantalus vleugel mijn kant op.
Frans gaat proberen de geknakte romp te repareren. Daarbij koop ik een complete nieuwe romp. 2 rompen met 1 vleugel heb je niet zoveel aan, dus....
Tzt zal ik eens gaan proberen welke vleugel beter presteert in mijn handen of welke beter bij mij past. Prestaties meten zal moeilijk zijn, ik gooi denk ik nog niet constant genoeg om daar echt goed aan te meten. Dus zal het de vleugel worden die mij het beste aanvoelt. De andere vleugel gaat op de oude romp en dan heb ik een reservekist (jeetje, ik wordt al net zo'n idioot als de rest :mrgreen:).

De naam zal wel blastalus worden denk ik. Niet origineel, maar ik het klinkt wel heel stoer.

positie van de letters
de een staat links, de ander rechts :D

ghehe

Die moet je uitleggen Jitze.

Ze staan beide op de rechter vleugelhelft en zijn beide met door de bescheiden hand van de maker neergekalkt (1 minuut werk anders gaat de spontaniteit van het geheel verloren (extra haakjes worden nu ingezet voor de "haakjes" tellende academici onder ons) Dit " neerkalken van de tekst" gebeurt met een kwastje en wordt in spiegelbeeld op de binnenkant mylar geschreven.)

Het profiel is 1 van de 10 verschillen.........

Loet

Laatst bewerkt:
De 6 heeft geen weerstands gat in het midden van de vleugel
de 6 heeft geen weerstands turbulentie draad aan de tippen
de 6 staat nu in een keer links op de foto
de 6 is lichter
de 6 heeft koolstof patches voor de servos
de 6 heeft een andere koolstof patch ter plekke van de werppen

en zie ik nu goed zit er in de 6 nog geen werppen ?

volgens mij zitten we nu al op 12 verschillen...

Cheers

Bart

Alex,

Dat is idd verschil nummer 12 maar die had Loet zelf min of meer al 'wegegeven'...ik weet alleen niet zeker of de T1 al een Drela profiel had of
dat Loet toen nog aan het experimenteren was met een ander profiel....
Cheers

Bart

Alex,

Dat is idd verschil nummer 12 maar die had Loet zelf min of meer al 'wegegeven'...ik weet alleen niet zeker of de T1 al een Drela profiel had of
dat Loet toen nog aan het experimenteren was met een ander profiel....
Cheers

Bart

De bovenkant is van Drela (AG455), de onderkant heeft het midden tussen Drela en de AH84 (Aspirin). Prima profieltje overigens.

Loet

Hoi Raymond,

De doos is heel aangekomen.
Kan je niet echt zeggen van de romp.
Tjonge die heeft een beste klap gemaakt.
Na het strippen van de onderdelen die toch alleen maar in de weg zitten is dit nu het resultaat.

DSC01778_%28Medium%29.JPG

Het rompvoorstuk is op verschillende plekken geknikt of gebroken.
De servoplaat is hier en daar gebroken.
De staartboom is ook aan het begin rondom gebarsten.
Om kort te gaan hij is echt stuk.
De eerste reparatie is al gedaan de servoplaat is gelijmd en het voorste deel van de romp is verstevigd met een rooving.

DSC01784_%28Medium%29.JPG

Frans

Dapper hoor Frans! Zet hem op :D

Sow, hij heeft idd een kleine wingpylon zeg! Had het 3Dmodel gedownload van de site en dacht dat die pylon een foutje was ofzo... strak hoor!

Frans, ik wilde je net mailen of alles heel ;-) is aangekomen.
Dat het een harde klap is geweest wist ik wel. Zoals ik al schreef ging hij met vrijwel dezelfde snelheid de grond in als waarmee hij weggegooid was (en dat is inmiddels best hard).

Super dat je dit wilt doen! :worship:

Nu ga ik dus ook een nieuwe romp aanschaffen en ik krijg een Tantalus vleugel. De nieuwe romp moet natuurlijk de beste vleugel krijgen, de andere wordt de oefen-, vakantie- en reservekist. Jullie raden mijn vraag al: moet de Tantalus vleugel op de nieuwe romp of de originele blaster vleugel? Ik vermoed al welk antwoord er gaat komen, maar kan dit ook onderbouwd worden?

Laatst bewerkt:
Raymond.

Je zou even moeten kijken naar de layout van de Tantalus, wat is het oppervlak van het stabilo, wat is de afstand tussen de achterlijst van de vleugel en het stabilo.

Ik heb het idee dat de Tantalus vleugel een iets kleiner oppervlak heeft dan de Blaster vleugel, stabilo oppervlak en pooklengte zouden wel eens anders kunnen (mogen) dan bij de Blaster.

Aangezien je volgens mij een Blaster stabilo hebt (houdt) zou het enige waar je (of Frans) naar moet kijken de pooklengte zijn.

Kortom dit verhaal pleit ervoor om de Tantalus vleugel op de oude romp te zetten...misschien dat de vleugel bevestiging ook aangepast moet worden..

Cheers

Bart

Die vleugelbevestiging had ik ook al bedacht. Volgens mij een kwestie van 4 gaten boren op de juiste plek, busjes met schroefdraad inlijmen en klaar is Fotor. Toch??

Maakt die layout zoveel uit dan? Verschil in pooklengte zal echt geen tientallen centimeters uitmaken lijkt me. Instelhoekverschil zit ik ook niet mee want de blaster heeft een pendelhoogteroer.
Loet, jij hebt met beide kisten gevlogen, zit er veel prestatieverschil in?

Hoi raymond,

Die vleugelbevestiging had ik ook al bedacht. Volgens mij een kwestie van 4 gaten boren op de juiste plek, busjes met schroefdraad inlijmen en klaar is Fotor. Toch??

Ja dat moet gaan. Wel moeten deze "hard points" wel een goede verbinding hebben naar de vleugel. Alleen busjes lijmen zal wellicht niet sterk genoeg zijn. Hoewel, bij de Slingshot wordt gewoon een gat in de vleugel gemaakt wat opgevuld wordt met epoxy. Hierin komt het bevestigingsgat. Het kan zijn dat over het gat de verstevigingsband komt, dat scheelt erg in stevigheid.

Terug naar de romp.
Een kraakje over het hoofd gezien.

bl10.JPG

De pylon voor de vleugel was over de deelnaad gescheurd.

Eerst met was dunne CA het geheel vast gezet en hierna drie lagen koolstof mat aan de binnenzijde over de deelnaad gezet.
Dat zit wel weer vast.

bl11.JPG

De staartboom. De Blaster heeft een pook met een grotere diameter dan de normaal gebruikte exemplaren.
Best jammer anders was de reparatie een stuk eenvoudiger geweest, een nieuwe pook er in en klaar.
Om uitlijnen van de gebroken pook te vereenvoudigen heb ik eerst een stukje pook gemaakt dat precies in de beide stukken past.

bl3.JPG

Door papier op een standaard pook te rollen is de juiste diameter gemaakt.
Hierover een laag PE plastic.

bl4.JPG

Over een mal is een stuk UD opgerold. Het geheel is strak omwikkelt met een laag PE en plakband.

bl5.JPG

De koppelbuis zit nu aan een kant gelijmd.
Is alles uitgehard kan het andere deel hier overheen worden geschoven en vastgelijmd.
Hierna komt er nog een pleister van 120 grams UD en 25 grams glas over de breuk.
En ja op zijn Crousiants.

bl7.JPG

Het begin van de pook dat in de romp steekt is zwaar gekneust.
Er zitten romdom diverse kraken in.
Dit deel heb ik verstevigd met één laag 160 grams glas en een kevlar bandje over de rand.
Hier nog op de foto een UD versteviging, die is komen te vervallen.

bl8.JPG

bl9.JPG

Zo dat is de stand nu.
Niet helemaal, de neuscone is ook gerepareerd en heeft een laagje spuitplamuurr gekregen.
Deze spuitplamuur zal er bijna helemaal worden afgeschuurd.
Alleen in de deuken zal er nog blijven zitten.

Raymond, welke kleur je hebt keuze uit Wit, Oranje, blauw en zilver.
Rood mag ook moet ik alleen even een spuitbusje scoren.

Frans

Laatst bewerkt:
Raymond,

Volgens mij gebruikt Loet twee boutjes om zijn vleugels vast te zetten, in de vleugel zitten dan ook twee hardpoints. De boutjes van de Blaster zouden wel eens naast de hard points kunnen komen, daar zou je dus iets
voor moeten verzinnen....Misschien is het aanpassen van de nek eenvoudiger...

De layout zal idd niet zoveel uitmaken omdat er niet al teveel verschil in oppervlakken en maatvoering zullen zitten...kwestie van proberen...ik zelf
reken er altijd even snel aan..

Cheers

Bart

Och, het mag best een beetje bont. Blauw past denk ik het beste bij rood en geel. En dan een wit/blauw/oranje vleugel erop, wordt lekker feestelijk :rainbow1:. Dan weet je in ieder geval welke kist van jou is.
Zo zie je maar dat schade vaak meer is dan wat je op het eerste gezicht ziet. Sorry Frans...
Hou je van een lekker wijntje??

Back