Blohm&Voss BV141 nick ziroli

ik ben volledig in de ban van deze immens mooie 'lelijke' vlieger...
en heb dan ook besloten om deze te bouwen!

full

mijn eerste scratch build maar ik hoop wat hulp te krijgen want ik denk dat ik veel vragen zal stellen :)

ik heb een plan van nick ziroli (moet nog geprint worden)

full

mijn eerste grote vraag: waar halen jullie het hout om te bouwen (ik woon in Belgie)? en op basis van wat beslis je om bijv grenen of balsa of een andere houtsoort te gebruiken?

ik veronderstel dat ik alles mooi uitknip en dan op het hout plak om die dan vervolgens uit te zagen...

veel ervaring heb ik nog niet (een aantal ARF'jes, de corsair van great planes-8mnd bouw- en van Aviomodelli de fieseler storch-6mnd) maar ik ben redelijk handig en met wat tips van jullie moet dit een mooi project worden...!

ik zal deze keer kiezen voor een electro setup:

motor: 50-55B 600kv
esc: 80A ubec
lipo: 5S 30C 5000mAh

groeten,
tom

Laatst bewerkt door een moderator:
hallo,

ik haal baslatriplex bij een vriend van me die dat op zich in de gamma uit nederland haalt. deze is lichter als gewone triplex...

balsa is moeilijker te verkrijgen. maar hier in de buurt(langemark) is er iemand die aan zeer doenbare prijzen balsa kan leveren...

ik start binnenkort ook met een ziroli, maar dan de p40

welke span heeft dit model van jou.

Hoi Tom,

Als je nog niet zelf gebouwd hebt, dan is dit tochwel een leuke binnenkomer..
Ik verwijs even naareen bouwdraadje van een beginnerstoestel van medeforumlid 'Plotterwelt'
hoe-bouw-ik-zelf-een-trainer-als-beginner

Een prachtige reportage met zeer veel bouwtips. Ik denk dat jij hier veel van kunt leren!

Ik heb wel eens ooit een model van deze Blohm&Voss zien vliegen. Je weet niet wat je ziet!

Succes met de bouw!

Frank

Leuk project!
Heb dit altijd een apart toestel gevonden, en wil het daarom ook gaan volgen:wink:
Bij deze dus een abotje!

Tim

welke bouwwijze moet ik toepassen op zo'n vlieger?

ofwel 'voller' en waarschijnlijk zwaarder:

full

ofwel 'lichter' maar met opmerkelijk veel meer werk (wat ik niet zo erg vind)

full

de laatste heeft mijn voorkeur...maar wat denken jullie?

deze ga ik volgen:)

leuke kist hoor.
hoort dit alleen niet bij vliegende schaalmodellen thuis?

suc6 met de bouw

gr,
stephan

goh ja, misschien wel maar aangezien dit mijn eerste scratch build is denk ik dat het verslag hier wel op zijn plaats is...

ik heb net het plan opgehaald en schaal 1:1 ziet er wel heel goed uit...
eerste stap is lijstje maken van het hout en mentaal een beeld vormen van hoe ik tewerk zal gaan, 't zal alleszins niet simpel zijn!

hoe kan ik meerdere foto's plaatsen zonder mijn andere foto's te deleten, want mijn albums zitten vol, kan hier geen meer uploaden

Mooi toestel, hoe durf je die lelijk te noemen.... ;-)

Maar de sleutel tot goed vliegen is toch vaak het gewicht. Die extra tijd die licht bouwen kost haal je er aan vliegplezier weer dubbel en dwars uit. Als je alleen al op het gewicht van je balsa let kun je ooit 100 a 150 gram besparen op een kist van 1.6 a 1.8 meter.
Het kan zelfs nog vaak beter als dat....

Sucses met de bouw....

Wat een lelijk ding..... maar ik ben heel nieuwsgierig naar het bouwverslag. Ben zeker dat tie erg mooi gaat worden.

succes,
Cor

Ziroli werkt (bijna) steeds met een open frame en een balsa crutch (basis paneel) waarop verder gebouwd wordt.

Ik ben zeer benieuwd naar deze aparte kist, maar lelijk is hij zeker niet.

Abbo hierbij.

Luc

dus bouw ik deze immens mooie lelijke vlieger zo licht mogelijk...
denken jullie dat ik met een goed mes + manueel figuurzaagje voldoende zal hebben?

dit moet em worden:

Foto-M8LKZFLV-D.jpg

Laatst bewerkt:
op het nick ziroli plan staat er apart in de zijlijn het volgende: dihedral 1-1/4", ik veronderstel dat dit te maken heeft met de hoek van de vleugel tov de romp? kies ik dit zelf hoe ik dit bouw? of maak ik enkel de outer wing panels vast in een hoek tov de middenvleugel?

Vind het een prachtig/apart toestel, kan er weinig lelijks in terugvinden:mrgreen:.

Tim

Back