Blohm&Voss BV141 nick ziroli

figuurzaag

het meeste hout is gekocht, ik twijfel enkel nog wat te kopen voor alle schotten, misschien die balsamultiplex uit de gamma in nederland of is er een beter alternatief?

ook ga ik een figuurzaag kopen, ik wil er eentje met heel fijne zaagjes (zoals die van een manuele figuurzaag) heeft er iemand een tip die misschien goedkoper is dan deze proxxon die ik op het oog heb?

Foto-MXMIAYZ3-D.jpg

na wat zoeken heb ik ook deze gevonden voor een goeie prijs (40) merk ferm:

Foto-T6CM7DZB-D.jpg

Laatst bewerkt:
Ik heb ook zoiets thuis , maar gebruik hem bijna nooit, waardeloos ding. Door het heen en weer gaan vibreert alles en de zaag volgt de nerf van het hout. Langs een lijntje zagen wordt hierdoor erg moeilijk.
Een lintzaag gaat denk ik beter zijn (maar heb daar geen ervaring mee).

Ooit ben ik eens begonnen aan een P-38 en ik heb het destijds op de volgende manier gedaan. Grof uitgezaagd en dan met de bandschuurmachine (vastgezet op de werkbank) al het overige ervan afgeschuurd, dit werkte erg goed.

Cor

Ik heb ook zoiets thuis , maar gebruik hem bijna nooit, waardeloos ding. Door het heen en weer gaan vibreert alles en de zaag volgt de nerf van het hout. Langs een lijntje zagen wordt hierdoor erg moeilijk.
Een lintzaag gaat denk ik beter zijn (maar heb daar geen ervaring mee).

Ooit ben ik eens begonnen aan een P-38 en ik heb het destijds op de volgende manier gedaan. Grof uitgezaagd en dan met de bandschuurmachine (vastgezet op de werkbank) al het overige ervan afgeschuurd, dit werkte erg goed.

Cor

Ik heb voor het zaagwerk incl vliegtuigtriplex 6mm voor mijn Ziroli Corsair ook zoiets gebruikt (elektrische figuurzaag van Dremel)maar zonder problemen hoor,je moet alleen het hout goed vast houden en de zaag de tijd gunnen om te zagen..
Patrick

en is die figuurzaag van ferm ok of toch meer investeren in de proxxon?

ps iemand ook een idee wat die dihedral is en hoe ik die moet inbouwen?

Over de zaag:
Ik heb de
Dremel (brede zaagjes)
Proxon (smalle zaagjes)
Lintzaag van HBM (hele brede zaag)
Decoupeerzaag Bosch
En natuurlijk de handzaag.

Balsa tot 3 mm werkt het snelst met een balsa mesje, en daarna op maat schuren (gaat heel snel met balsa!!!)
Dik balsa gaat het beste met de proxon, maar dit gebruik je zo weinig dat een handzaag ook goed werkt.
3 mm gamma lichte triplex gaat goed met de Dremel of de Proxon, de laatste is wat beter in korte bochten.
Maar ook hier, gebruik ik zo weinig dat een handzaag ook zou werken.
6 mm triplex gaat het beste met de lintzaag en de decoupeerzaag.

Voor de beginner zou ik adviseren:
- Goed balsa mes, bezuinig hier niet op, dit gebruik je het meest!
- Fijn zaagje wat in je kleine balsa mes houder past
- Kapzaagje wat in je grote balsa mes houder past.
- Lattensnijder voor het snijden van latjes uit balsa plankjes.
- Diverse houten schuurblokjes
- Handfiguurzaag met verschillende grofte zaagjes (hout en eventueel metaal)
- Decoupeerzaag met regebaar toerental en diverse zaagjes.
- Steun (zoals een kleine workmate) waarin je de decoupeerzaag op zijn kop kan inklemmen, dan zet je de decoupeerzaag dus vast en aan en beweeg je werkstuk over de voet van de zaag als een kleine zaagtafel.
Dit laatste werkt goed maar pas op je vingers!

Je hebt meer aan het bovenstaande als aan dure speciaalzagen die je maar zelden gebruikt.

Dihedral = V stelling in het nederlands.
dit wordt vaak in graden gegeven, aar soms ook in inches of milimeters.
Dus als je de vleugel plat op de bouwplank ligt moeten beide vleugel tippen iets omhoog staan.
Voor de BV141 is het middendeel dus vlak en saan alleen de buitenste delen van de vleugel omhoog.
1-1/4" = 32 mm.
Dus als de vleugel plat op de bouwplank ligt moet er onder de tippen 32 mm ruimte zitten.
Tijdens me montage van de vleugel uiteinden leg je dus gewoon een blokje van 32 mm onder de tippen.

Leuk project, zie je niet iedere dag.
Ben benieuwd hoe het vliegt, de motor zit niet in het midden van de vleugel dus ik vraag mij af wat dit voor effect heeft (zijstelling aanpassen naar 0?)

Succes Willem

Laatst bewerkt:
bedankt willem voor je uitvoerige en duidelijke uitleg!

mesjes en zaagjes heb ik al, mijn enige zorg is om de 3mm multiplex (voor de tussenschotten) mooi uit te zagen en daarvoor zou ik wel een figuurzaag kunnen gebruiken.('t is een ronde romp...)

ik denk dat die van Ferm wel zal voldoen, mits wat oefening zeker?

Mijn ervaring als bijna 'uitsluitend van plan bouwer':
Het uitzagen van rondingen (ronde spanten en ribben) met een figuurzaag vraagt enige oefening en het resultaat valt soms tegen. Mijn truk hiervoor is alles brut uitzagen en dan afwerken met een slijpmolen, je krijgt dan een veel strakkere afwerking want een figuurzaag durft nogal eens slalommen.
Verder gebruik ik veel een cirkelzaagtafeltje van Proxxon, je staat verstelt hoeveel rechte vlakken je moet zagen (liggers, spanten, rompzijkanten,....). Ook het kleine Proxxon decoupeerzaagje is een leuk hulpje.

3mm ply

kan er mij iemand helpen aan 3mm ply, een vriend van mij is gaan kijken in een gamma in nederland maar ze hadden niks liggen...

bij ons kost zo'n plaat ongeveer 50 euro...das een beetje veel vind ik...

iemand een idee?

mijn alternatief is 4mm multiplex van bij ons in de brico

Ik had laatst hetzelfde probleem. Mijn schoonpa (uit meulebeke BE) heeft toen 1m2 meegenomen , was iets van 7 euro ofzo voor 3 mm dikte. Hij heeft het gehaald ergens in de buurt van Tielt denk ik. Als je wilt kan ik het wel navragen voor je en adres doorgeven.

Cor

Ben verleden week nog naar de Gamma van Terneuzen gereden en heb enkele platen van 3mm meegebracht. Het is berkentriplex dus redelijk licht en makkelijk te zagen. Was iets van € 4,50 voor een plaat van 120 x 60.
Nu verkoopt men in de modelbouwzaken ook light-ply triplex, die is welliswaar wat lichter maar breekt wel makkelijker en kost ongeveer € 3,50 voor een plaatje van 20 x 100 cm.
Nu kan je waarschijnlijk in grote houthandels ook wel je gerief vinden, maar meestal moet je dan grote platen kopen.
Meranti mpx is eigenlijk geen optie want veel te zwaar.

Ik had laatst hetzelfde probleem. Mijn schoonpa (uit meulebeke BE) heeft toen 1m2 meegenomen , was iets van 7 euro ofzo voor 3 mm dikte. Hij heeft het gehaald ergens in de buurt van Tielt denk ik. Als je wilt kan ik het wel navragen voor je en adres doorgeven.

Cor

ja, cor, dat zou vriendelijk zijn van je!

@ frank, heel erg bedankt voor de dvd! hij is echt de max en de blohm&voss komt er mooi uit, ik denk wel dat het net een ander model is van cockpit maar wel mooi é!

bedankt!

heb dan uiteindelijk een grote plaat berkentriplex gekocht van 3mm dik, hopelijk is dit sterk genoeg voor de tussenschotten...

nu alles uitknippen van het plan en overtekenen op het hout
ik dacht om het sjabloon te maken uit dik tekenpapier zodat ik makkelijk kan aftekenen, is dit een goed idee of zijn er makkelijkere manieren?

Het is graag gedaan Tom.

Een manier is: de tekeningen van de spanten kopieren en met een strijkijzer deze kopieen op het triplex strijken.
Een andere manier is om de kopieen te gebruiken en met een priknaald overzetten naar het hout. Nadien de putjes met elkaar verbinden en dan zagen maar.

Maar er zijn vele wegen die naar Rome leiden.

Succes met de bouw.

Frank

ja, cor, dat zou vriendelijk zijn van je!

Sorry voor het late antwoord, maar had wat internet problemen... een graafmachinist had niet goed opgelet tijdens graafwerkzaamheden in het dorp :-/ anyway... het werkt nu weer :-) Ik heb gelezen dat je inmiddels al hout heb, maar hier alsnog het adres, misschien gemakkelijk voor in de toekomst.
---------------------
[FONT=&quot]Het hout voor de vliegtuigjes is berkenhout van 3mm en komt van bij houthandel [FONT=&quot]dedeurwaerder[/FONT] - [/FONT]
[FONT=&quot]De Deurwaerder[/FONT][FONT=&quot] NV - Kasteelstraat 121, 8700 [FONT=&quot]Tielt[/FONT] - Tel.: +32(0)51 400164 - Fax: +32(0)51 405212
[/FONT]
-------------------------

groeten,

Cor

eerste onderdelen :)

het lijkt nog niet veel maar voor mij al een hele stap!
zo simpel is het allemaal niet, figuurzagen is niet te onderschatten maar wel leuk!

de ribben voor de wings snij ik met een hobbymes, ik maak een kopie van het onderdeel, knip het ruw uit en plak het op het hout, dan snij ik de lijn met een mes en daarna pas met de figuurzaag, kwestie dat ik één fijne lijn heb om te volgen (en dan nog...)

oefening baart kunst...
ik heb besloten om de cockpit niet te maken uit een mal met gesmolten plastiek erover maar uit een (moeilijke) opbouw van stukjes grenen met hier en daar een tussenschot

Foto-ZRG66FEU-D.jpg

het lijkt nog niet veel maar voor mij al een hele stap!
zo simpel is het allemaal niet, figuurzagen is niet te onderschatten maar wel leuk!

de ribben voor de wings snij ik met een hobbymes, ik maak een kopie van het onderdeel, knip het ruw uit en plak het op het hout, dan snij ik de lijn met een mes en daarna pas met de figuurzaag, kwestie dat ik één fijne lijn heb om te volgen (en dan nog...)

oefening baart kunst...
ik heb besloten om de cockpit niet te maken uit een mal met gesmolten plastiek erover maar uit een (moeilijke) opbouw van stukjes grenen met hier en daar een tussenschot

Foto-ZRG66FEU-D.jpg

Werkt goed het lijmen op het hout.....

Patrick

Hallo Tom,

Leuk project.
Hoe groot wordt tie nu eigenlijk?
Afgelopen winter heb ik ook twee van die duitse oorlogvliegtuigen gemaakt. (ME410 en ME163)

Groeten Bastiaan

Hallo Tom,

Leuk project.
Hoe groot wordt tie nu eigenlijk?
Afgelopen winter heb ik ook twee van die duitse oorlogvliegtuigen gemaakt. (ME410 en ME163)

Groeten Bastiaan

ik denk dat ie zo'n 1m40 wingspan heeft, qua gewicht weet ik het niet maar ik heb een setup gekozen die wel een zwaar gewicht aankan...

Back