BLUENOSE van YUANQING, schaal 1:72, Plank on Frame

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door P Voogt, 20 dec 2020.

  1. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.040
    Locatie:
    Woudrichem
    Hoi Klaas. Je opmerking volgt aardig van wat ik ondertussen op het SOS gepost heb. Hier ook dus maar even een up-date.

    Voor de plaats van het kluisgat en de scroll had ik in Photoshop een foto van mijn BN en die van de BN op de werf onder elkaar gezet:
    749 Hawse hole.jpg
    In de onderste afbeelding heb ik de oude scrol 'overgetrokken' en gemarkeerd.
    Vervolgens een kopie van de onderste foto in een laag op de bovenste foto van mijn BN gezet, 50% transparant gemaakt en op maat geschaald.
    Op de onderliggende laag met mijn BN-afbeelding kan ik de scroll aanpassen aan de grootte en vorm van mijn kluisgat.
    Dit is de eerste voordruk van die aangepaste scroll. Het heeft wat aanpassing nodig:
    750 Scroll.jpg
    Maar toen ik die oude foto's zag, overwoog ik al om de kluisgaten toch in het oorspronkelijke grotere formaat en vorm te maken. Nu heb ik de rechterkant van het originele kluisgat en het rechterdeel van de rol meer naar links verplaatst om er een meer normaal ovaal van te maken. Maar nu pas ik 'de waarheid' aan met wat ik qua vorm in gedachten had.........ik moest er weer eens een nachtje over slapen........

    Dus inderdaad aan de slag gegaan met mijn Evergreen buis van 3 mm inwendig en 4 mm uitwendig en de plannenbuiger van Hans:
    751 Hawse hole.jpg
    De 'tubes' op Evergreen plaat van 1 mm gelijmd, een gat geboord en gaan vijlen .......
    Helaas is de rechtse opname niet scherp. Na het nodige fatsoeneren, de binnenzijde grijs gemaakt en de rand zwart. Met dit als resultaat:
    752 Hawse hole.jpg
    Ze staan iets schuiner naar beneden, maar dat komt door de gaten die ik al had gemaakt. Anders had de kraag weer dikker moeten worden om een stuk van het oude gat af te dekken.
    Hier ben ik tevreden mee. Nu kan ik de scroll aan deze vorm aan gaan passen.
    Gr. Peter
     
    Avado, Marc w, EUSIV en 3 anderen vinden dit leuk.
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Je maakt er wel werk van Peter! Veel speurwerk en dan kijken hoe je daar op het model vorm aan kunt geven. Gelukkig kun je in de groep overleggen en over en weer ideeën aandragen. En dat legt automatisch de lat ook weer hoger. Leuk als je zo een model zo dicht mogelijk bij de werkelijkheid kunt brengen en er een eigen draai aan kunt geven. Succes verder! Gr. Klaas.
     
    P Voogt vindt dit leuk.
  3. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Leeuwarden
    En met succes veranderd, ik vind deze nieuwe kluisgaten er mooier uitzien als de vorige versie ( hoewel daar ook niks op aan te merken was ):rofl::rofl:
     
    P Voogt vindt dit leuk.
  4. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.040
    Locatie:
    Woudrichem
    Dankjewel, Klaas en Peter.
    Gr. Peter
     
    Pingu57 vindt dit leuk.
  5. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.040
    Locatie:
    Woudrichem
    Na 10 dagen met de motor door de Franse Alpen te hebben getourd en het onderhoud daarna, de draad weer opgepakt.
    Een hoofdstuk met een hoop vrije interpretatie.

    Als eerste was de scrolls aan de beurt. Na de 1e poging, te dik, de 2e poging, uitgelopen door de lijnolie, is dit het resultaat van de 3e poging. Ze zijn iets hoger van vorm dat bij het origineel, maar dat komt omdat de kluisgaten bij mijn BN iets naar beneden gedraaid zijn.
    753 Front.jpg
    754 Front.jpg
    De scrolls zijn getekend met een dunne goud pen. Omdat dit niet echt zichtbaar is op de houten stuurboord zijde, heb ik er daar een zwart accent om gezet.

    Met in detail gelijk ook de eerste 2 stagen van de boegspriet:
    755 Front.jpg
    756 Front.jpg
    Dat zijn de inner- en de lower bobstay's.
    Op 2 eerder getoonde foto's is te zien dat ze tot aan de boegspriet wit gemaakt zijn. De aansluiting op de boeg heeft een zwart stuk.
    Zowel in de Saga als in Chapelle's boek staat vermeld dat de stagen gemaakt waren van 'galvanized plow steel'. Dat is staal kabel met een bepaald koolstof gehalte om het sterker te maken.
    Van een lid van het Nederlandse forum had ik voor mijn Lee een bundel gevlochten draad gekregen. Dat heb ik voor beide bobstays gebruikt. Waarvoor mijn dank, Klaas @k-k !
    De spanschroeven heb ik gemaakt van oogpinnen en stukjes messing buis.
    Voor de bevestiging aan de romp had ik nog in kleine beugeltjes liggen.

    Over de scrolls ben ik nog niet helemaal tevreden. Misschien is 3D print een optie. Moet ik de contacten eens aanspreken.
    Gr. Peter
     
  6. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Wauw !!! :wave
     
    P Voogt vindt dit leuk.
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Zulke close up foto's laten iets zien wat het oog op 1 meter afstand niet meer ziet. Maar als de lat nog hoger moet zou je een 3D print kunnen proberen. Aan de andere kant; dit heb je zelf gemaakt en is al van hoog niveau. En mocht de draad op zijn, dan rollen we nog een paar meter af Peter. Succes verder! Gr. Klaas.
     
    P Voogt vindt dit leuk.
  8. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.040
    Locatie:
    Woudrichem
    Dankjewel, Piet.
    Gr. Peter
     
  9. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.040
    Locatie:
    Woudrichem
    Dankjewel, Klaas. Het blijft toch nog steeds leuk om op de details op foto’s te laten zien. Al zijn ze vaak confronterend.
    Ps: Voorlopig nog draad genoeg. Een nieuw scherp scalpelmesje is wel nodig om het netjes door of af te snijden.
    Gr. Peter
     
  10. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.580
    Locatie:
    noord-holland
    :worship::worship:
     
    P Voogt vindt dit leuk.
  11. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.040
    Locatie:
    Woudrichem
    Dankjewel, Tim.
    Gr. Peter
     
  12. boris279

    boris279

    Lid geworden:
    10 jun 2014
    Berichten:
    594
    Locatie:
    J
    Mooi geworden, heb je een malletje ofzo gebruik voor het spierwerk ?, zie alleen wel dat bij de ene zijde staan onder het kluisgat de strepen naar voren staan en bij de andere kant naar achteren (spiegel beeld)

    voor de rest heel mooi geworden, blijf je bouw met interesse volgen !
     
    P Voogt vindt dit leuk.
  13. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.040
    Locatie:
    Woudrichem
    Hoi Boris. Ik heb het geprinte voorbeeld er onder gehouden. Toen eerst de rand rond het kluisgat en de 2 lengte strepen getrokken. Vervolgens de rest. De kleine streepjes onder kluisgat aan stuurboord moeten inderdaad naar achter wijzen. Heel goed opgemerkt. Dat ga ik aanpassen. Je bent zo intensief aan het priegelen met die kleine streepjes, dat dit er dan tussendoor glipt.
    Ik heb ooit een naamboord geschilderd met de namen van mijn en mijn buurman op een gezamenlijk bord. 1 letter vergeten :stout:, zelf zie je het niet eens totdat …….
    Gr. Peter
     
    Pingu57 en boris279 vinden dit leuk.
  14. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Leeuwarden
    Hier kan ik alleen van zeggen, Prachtig hoor :wave
     
    P Voogt vindt dit leuk.
  15. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.040
    Locatie:
    Woudrichem
    Dankjewel, Peter. Na een uurtje knutselen hebben de handen en ogen even rust nodig. ;)
    Gr. Peter
     
    Pingu57 vindt dit leuk.
  16. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.040
    Locatie:
    Woudrichem
    Het heeft de nodige moeite gekost met 2 pincetten, maar de 1e back-rope zit er op:
    760 Back rope.jpg
    Het is een compromis geworden want al passend en metend bleek de bank voor de anker david ook niet op de juiste plek te zitten. Dus alles daar rondom moet ook naar voren.

    Zoals te zien is heb ik ook zelf een print gemaakt van de naam. Met aan beide zijde een klein stuk loof.
    Maar met verschillende 'goud' materialen maakt de hoek van belichting veel uit hoe de tint van elk item naar voren komt.
    761 Back rope.jpg
    Als alles goed droog is, dan buig ik het voorste oog van de spanschroef ook nog een beetje rechter.
    Gr. Peter
     
    Laatst bewerkt: 12 jun 2022
    pietsan, k-k, Herby63 en 3 anderen vinden dit leuk.
  17. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.040
    Locatie:
    Woudrichem
    Bij het maken van de 2e back-rope, even wat foto's gemaakt van hoe ik ze maak met de tussenstappen. Misschien brengt dat iemand anders op een idee.
    762 Back rope.jpg
    1: de onderdeeltjes van de spanschroef in elkaar steken en het kabeloog van 1 zijde aan een oog van de spanschroef vastmaken. Daarna de spanschroef met een pincet op spanning houden.
    2: aan het andere eind van de kabel de klemsok in positie lijmen;
    3: de sok, gemaakt van 1.2 mm rubber slang, met de priem iets verwijden;
    4: het kabeleinde in de openen lijmen om het oog te vormen.
    (Anker kluisgaten moeten aan de binnenzijde nog afgewerkt worden.)

    Natuurlijk alles even passen, aanbrengen in de beide opengebogen ringen, ringen weer dicht buigen en aflakken:
    763 Back rope.jpg
    Gr. Peter
     
    Laatst bewerkt: 13 jun 2022
    TIMBERWOLF, Pingu57, janzwart en 3 anderen vinden dit leuk.
  18. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.040
    Locatie:
    Woudrichem
    De laatste 2 stagen ( de shrouds) ook aangebracht:
    764 Shroud.jpg
    De bovenste kabel, de back-rope, is de enige kabel waar de spanschroeven bij de romp zijn aangebracht. Te zien op de oude foto's in post #1216.
    De shroud en beide bobstays hebben een zwarte aansluiting bij de romp.
    Aan de andere zijde:
    765 Shroud.jpg
    Een advies voor andere bouwers (of als ik het nog eens over zou moeten doen):
    Eerst alle 6 de kabels aan de punt van de boegspriet bevestigen. Dan kan je ze makkelijk opzij leggen. En daarna van laag naar hoog aan de boeg bevestigen.
    Nu heb ik met heel veel aandacht met de pincetten langs de reeds aangebrachte kabels moeten manouvreren.

    Het vormt nu een mooi lijnenspel dat steeds veranderd bij een andere kijkhoek. Met nog eentje vanuit een andere hoek:
    766 6x.jpg

    Aan de achterzijde ook de door YQ geleverde decal met de naam aangebracht.
    767 Back.jpg
    Dat is een combinatie van 2 verschijningsvormen, zoals Heinrich in de review van de kit mooi heeft uitgelegd:
    759 Name Back.jpg
    Met de letters om de hoek en in het midden het "Masonic symbol of the Square and Compass".

    Maar ik ben nog niet klaar bij de boegspriet ............
    Gr. Peter
     
    Laatst bewerkt: 13 jun 2022
    Jaques, Mees Ippel, EUSIV en 4 anderen vinden dit leuk.
  19. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.040
    Locatie:
    Woudrichem
    Het laatste werk aan de boegspriet. Een zenuwslopend knopen met 2 pincetten: de foot-ropes langs de boegspriet:
    772 Footrope.jpg

    Nog even het voorbeeld erbij:
    769 Footrope.jpg
    Met de blauwe pijltjes naar de 2 foot-ropes zelf en naar de dwars touwen om deze te stabiliseren. De dwars touwen zijn bevestigd aan de beide shrouds.
    771 Footrope.jpg

    Uit wat andere posities:
    770 Footrope.jpg
    768 Footrope.jpg
    En dat allemaal met mastworpjes. Voor de veiligheid hebben alle knoopjes een tipje lijm gekregen. Mijn ogen krijgen nu even rust. Want met zo’n voorzet brilletje ga je na een tijdje scheel kijken.;):(
    Jawel, zoals eerder vermeld, de binnenzijde van de kluisgaten worden nog afgewerkt.
    Gr. Peter
     
    Laatst bewerkt: 14 jun 2022
    Matthias Noback, TIMBERWOLF, EUSIV en 3 anderen vinden dit leuk.
  20. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Mooi gedaan Peter, je knoopwerk ziet er al net zo gelikt uit als de houtbouw....:)
     
    P Voogt vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina