BLUENOSE van YUANQING, schaal 1:72, Plank on Frame

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door P Voogt, 20 dec 2020.

  1. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.784
    Locatie:
    Ittervoort
    Tja dat brilletje is even wennen. Dat moet je leren hoe je daar door heen moet kijken anders wordt je zo duizelig als wat.
    Leuk friemelen zo op die schaal. Lukte het niet om de knoop op de shrouds zoals op de foto van het origineel/replica te maken? Met oog en bindseltje.
     
    P Voogt vindt dit leuk.
  2. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.034
    Locatie:
    Woudrichem
    Dankjewel, Piet. Geduld is een schone zaak. En op tijd stoppen als het even tegen zit.
    Gr. Peter
     
    pietsan vindt dit leuk.
  3. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.034
    Locatie:
    Woudrichem
    Dankjewel, Stephan. Qua knoop niet aan gedacht. Vond het al heel wat om op deze manier de shroud heel en rechts te houden. Alles trekt alle kanten op.
    Werken met dat brilletje doe ik al lang. Maar als je het af zet, duurt het steeds langer voordat je weer normaal beeld hebt. Leeftijd ……. ;)
    Gr. Peter
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  4. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.784
    Locatie:
    Ittervoort
    P Voogt vindt dit leuk.
  5. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.034
    Locatie:
    Woudrichem
  6. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.034
    Locatie:
    Woudrichem
    Voor het volgende onderdeel moest ik beide delen weer samen voegen:
    773 WheelHouse.jpg
    En op het achterdek is het al te zien.

    It's DEAN-TIME! Want eindelijk kan ik de door het SOS-forumlid Dean in 3D ontworpen stuurwiel en stuurmechanisme gaan gebruiken. Met air-brush werk van Henk @Henk Liebre . En print werk door een kennis van Henk. Voor deze 3 nog steeds mijn grote dank.

    Als 1e onderdeel op het dek ben ik het stuurhuis gaan maken. Ook hierbij inspiratie opgedaan van 2 oude foto's:
    774 WheelHouse.jpg
    De voor- men achterzijde van het stuurhuis staan onder een hoek.
    Met dit als resultaat:
    775 WheelHouse.jpg
    Voor de zijkanten van de bovenzijde heb ik van 3mm beuken rondhout kwarten gezaagd. Voor de aansluiting op het dek wat kleine latjes in profiel geschraapt.
    Als bedekking van de bovenzijde heb ik P240 schuurpapier gebruikt, voorzien van een coating om aantrekken vuil tegen te gaan. Het waarom daarvoor komt later tot uiting bij de bouw van de cabine. Daar is die dakbedekking goe die zien.
    Bij het origineel zit de bovenzijde met 4 haakjes vast. Ik heb het scharnierend gemaakt. Straks meer .......
    Ik moet nog wel wat stof en vuil weghalen. ;)

    De romp en inrichting beneden het dek is half open gewerkt. Dat thema ga ik ook doorvoeren voor de onderdelen op het dek. Met af en toe wat kleine variaties.
    De bakboord zijde was dus dicht, maar de stuurboord zijde is open:
    776 WheelHouse.jpg
    Maar dan is het stuurmechanisme nog niet goed in beeld. Alles nog dry-fit, want ook het stukje zichtbare roeras moet nog verder uitgelijnd worden.

    Daarom de bovenzijde dus scharnierend gemaakt:
    777 WheelHouse.jpg
    Zodat deze open kan blijven staan.
    Dan heb je van boven er wel zicht op:
    778 WheelHouse.jpg

    Het zal misschien opgevallen zijn dat het stuurwiel met stuuras niet in het midden van de voorzijde zit. Dat klopt.
    Deze tekeningen in de Saga maken dat duidelijk:
    779 WheelHouse.jpg
    Op de stuuraas zitten 2 stukken schroefdraad die qua spoed tegen gesteld aan elkaar zijn. Door het stuur links- of rechtsom te draaien worden de 2 bussen op die stukken schroefdraad, naar elkaar of van elkaar af gedraaid. Waardoor de scharnierende hefbomen de roeras links- of rechtsom verdraaien.
    Omdat de voet van de stuuras vast in een lager staat en de roeras ook centraal geborgd, kan het niet anders dan dat de stuuras heen en weer beweegt bij het verdraaien.
    Daarom zit aan de voorzijde van het stuurhuis ook een gleuf waar de stuuras heen en weer kan bewegen.
    Kleine detail verschillen met de BN-II:
    -de achterzijde van het stuurhuis is bij de originele schuin;
    -de gleuf is bij de originele over de hele breedte tot aan de zijwanden doorgevoerd.
    Gr. Peter
     
    EUSIV, pietsan, Jaques en 6 anderen vinden dit leuk.
  7. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    Een heel kunstig stukje printwerk hebben je vrienden gemaakt Peter, werkt het roer nu ook als je aan het stuurwiel draait? of is dat net iets teveel gevraagd??
     
    P Voogt vindt dit leuk.
  8. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.034
    Locatie:
    Woudrichem
    Hoi Peter. Het werkt alleen als de BN vol onder zeil vaart ………;). Nee, helaas. Daar was het allemaal te klein en fragiel voor. Ik zal nog een foto maken met referentie, zodat de afmetingen wat beter tot hun recht komen.
    Gr. Peter
     
    Herby63 en Pingu57 vinden dit leuk.
  9. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.034
    Locatie:
    Woudrichem
    Van de uitstap naar de achterzijde, ga ik nu weer terug naar de voorzijde: De combinatie Windas / Ankerlier.
    Voordat ik die ga bouwen ben ik eerst alle onderdelen bij elkaar aan het zoeken. YQ bied een vereenvoudigde vorm met acceptabele onderdelen aan, maar die wil ik (natuurlijk) iets gedetailleerder bouwen.
    Waar ik vanaf het begin al tegenaan keek, was de ketting die zorgt voor de aandrijving van de motor naar de beide delen van de ankerlier, maar voornamelijk de ketting die tussen beide delen zit.
    Op deze tekening uit de Saga met 2 blauwe pijlen aangewezen:
    780 Windlass.jpg
    Bij veel modellen wordt een 'kwart-slag' ringen ketting gebruikt, zoals op de insirt van de 'Suburban Ship Modeler' te zien is. Maar dat is geen aandrijfketting die over tandwielen loopt. Als ankerketting met een specifieke ankerlier kan dat wel.

    Ook hier heb ik weer wat oude foto's gevonden:
    781 Windlass.jpg
    Het is duidelijk te zien dat er een ouderwetse platte ketting wordt gebruikt. Toen ik die zag dacht ik gelijk aan de ketting waar ik vroeger met de Meccano mee speelde. Zie de insert links boven.
    In Engeland kon ik voor een billijke prijs een stuk kopen. Maar deze is veel te groot.
    Klein detail: De bovenzijde van de ketting vertoont een knik naar beneden. Kennelijk zit er nog een spanrol tussen.

    Een 2e poging was deze 1:12 motor ketting van Tamiya:
    782 Chain.jpg
    Een mooi bouwpakket die 18 schakels per 5 cm. Het komt in de buurt qua schaal, maar die ketting is te modern.

    Dan speelt het knopen van weeflijntjes in je achterhoofd. Want als je halve knoopjes gebruikt, dan loopt het lijntje tussen 2 knopen een beetje scheef. Dat doen nu juist de beide zijkanten van de oude schakels ook.Toen deden wat radertjes in mijn bovenkamer hun werk:
    783 Chain.jpg
    1: twee dezelfde haarkammen gekocht, deze vastgeklemd met de halve wasknijper er tussen, draden heen en weer gaan weven en de eerste knopen gelegd. Het zijn geen knopen geworden, dat werd te dik. Het is steeds 1 slag, van binnen naar de buitenzijde, na elke 2 of 3 slagen gefixeerd met een drupje verdunde lijm;
    2: na de eerste rij, begonnen met de twee rij. De knopen in spiegelbeeld. De draad naar onder vertekend, dit wordt steeds vastgezet tussen de tanden van de kam;
    3: de 2e rij compleet, afstand met een paar tandenstoker overal gelijk gemaakt;
    4: vrijgemaakt vanaf de beide haarkammen.

    Dan is dit het resultaat:
    784 Chain.jpg
    Dit geeft 26 schakels per 5 cm.
    De zijkanten nog wat verder afwerken met de scalpel, maar dat is mm-werk.

    Met nog even een 'vergelijkend warenonderzoek':
    785 Chain.jpg
    Voor de primaire overbrenging vanaf de machine misschien nog iets te groot. Kwestie van 2 fijnere kammen kopen en dunnere draad ...... ;)
    Wat mij betreft kan het er mee door. :)
    Ik kan weer verder met het verzamelen van de onderdeeltjes.
    Gr. Peter
     
    Jaques, EUSIV, TIMBERWOLF en 4 anderen vinden dit leuk.
  10. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.784
    Locatie:
    Ittervoort
    Creatief, erg creatief. bijzonder mooie oplossing. :worship:
     
    P Voogt vindt dit leuk.
  11. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    Je moet er maar opkomen zeg, weer een mooie creatieve oplossing Peter. :worship::worship:
     
    P Voogt vindt dit leuk.
  12. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Slim bedacht en knap gemaakt hoor! Zal wel geruisloos lopen.:). Typisch dat YQ iets voorstelt met tandwielen en een soort ankerketting. Dat soort ketting werd vroeger wel gebruikt, maar dan met nestenschijven. Opvallend is dat de originele ankerlier nog geen nestenschijven heeft voor de ketting. Gr. Klaas.
     
    P Voogt vindt dit leuk.
  13. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.034
    Locatie:
    Woudrichem
    Dankjewel, Stephan. Soms moet iets een poos bezinken en dan opeens schiet er iets te binnen.
    Gr. Peter
     
    Laatst bewerkt: 24 jun 2022
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  14. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.034
    Locatie:
    Woudrichem
    Dankjewel Peter. Heb nog iets in gedachten, met dun ijzerdraad, maar daar moet ik ook eens voor gaan zitten.
    Gr. Peter
     
  15. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.034
    Locatie:
    Woudrichem
    Hoi Koos. Het draad zal je wel herkend hebben ......... Is dus multi functioneel.
    Zo meteen een antwoord op je opmerkingen over het ontbreken van de nestenschijven.
    Gr. Peter
     
  16. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.034
    Locatie:
    Woudrichem
    Naast de tekeningen in The Saga, staan er in het boek van Howard Chapelle ook nog 2 duidelijke tekeningen over de samenstelling:
    786 Windlass.jpg
    Met de onderdelen van YQ, een verzameling radertjes van Aliexpress en mijn eigen 'voorraad', beide delen dry-fit samengesteld:
    787 Windlass.jpg
    788 Windlass.jpg
    Dan kan ik nu alles in vorm gaan schuren, verven, metalen delen 'zwarten', de beide anker wind tonnen (voor zowel het touw als de ketting) voorzien van hun houten en metalen 'beslag'.
    Gr. Peter
     
    Laatst bewerkt: 24 jun 2022
    janzwart, EUSIV, Mees Ippel en 7 anderen vinden dit leuk.
  17. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
    :thumbsup::thumbsup:
     
    P Voogt vindt dit leuk.
  18. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.034
    Locatie:
    Woudrichem
    De basis van de ankerlier is klaar:
    789 Windlass.jpg
    790 Windlass.jpg
    Hier kan ik nu de volgende onderdelen op aanbrengen:
    -remsysteem met hefbomen dat aan de voorzijde op het blokje op de tafel voor de samson komt te staan. En die met 2 bladen aan weerszijde van de samson met de 2 daarvoor bestemde tandwielen wordt verbonden;
    -de pal aan de voorzijde van de samson die in het middelste tandwiel grijpt.

    De kleine brug met kleine tandwiel op de vloer voor de aandrijving kan ik dan hier op uitlijnen. Op de as zit ook het tandwiel voor de ketting aandrijving.
    Over de aandrijvingstandwielen komt dan weer een veiligheids beugel die vanaf de vloer richting samson loopt.
    Gr. Peter
     
    Laatst bewerkt: 26 jun 2022
    Mees Ippel, Pingu57, EUSIV en 5 anderen vinden dit leuk.
  19. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    Heel deftig gemaakt hoor. :worship::worship:
     
    P Voogt vindt dit leuk.
  20. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.034
    Locatie:
    Woudrichem
    Dankjewel, Tim.
    Gr. Peter
     

Deel Deze Pagina