Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Doe maar niet. Helemaal nergens voor nodig......daar kun je bijna een "geloofs oorlog" mee starten. Van ALLE vliegers die ik ooit heb zie vliegen die dit ZEGGEN altijd correct te doen, ken ik er géén vijf die dat inderdaad correct doen.
Nee, daar heeft het helemaal niets mee te maken.Waarom maak je het jezelf moeilijk? Is dat uit een (onterecht) gevoel van purisme/macho denken?
Dat klopt niet, want zoals je zelf zegt:Mijn advies is dat dus gewoon te koppelen (per schakelaar), je zult zien dat de kist veel beter reageert, ALTIJD.
Je zult het met me eens zijn dat je juist voeten naar de binnenbocht geeft toch?Sommige kisten moet je idd LICHT de ailerons blijven tegensturen om doorrollen tegen te houden, bij andere (stabielere) kisten moet je licht aileron mee blijven geven anders rolt hij terug. In vrijwel alle gevallen moet er een minimale richtingsroer input zijn, wat veroorzaakt wordt door de harder vliegende buitenvleugel (dus meer weerstand).
Grappig dat je dat zegt want dat kun je immers ook uitstekend als argument tégen die mixer gebruiken. Ik ken geen 1:1 zwevers waarin aileron en richting gekoppeld zijn.....Mijn advies aan alle modelvliegers is ook, stap eens met een instructeur in een full size zwever en probeer daar eens mee te vliegen, het liefst natuurlijk op een thermische dag. Bij veel zweverclubs kun je zo binnenlopen en zijn ze je vaak (gratis!) terwille, als ze horen waarom je komt.
1-2 maanden geleden circuleerde er een filmpje over een lezing van Philip Kolb over hoe betere resultaten te verkrijgen bij wedstrijd zweven. Er komt van alles aan bod: profielen, kisten van € 2000,-, zenderprogrammeren, psychologie, ...
Het stukje zender programmeren heb ik op 'papier' samengevat: hier.
Een punt deed ik ook altijd anders dan Philip adviseert. En na Philips methode mbt. rolroerdifferentiatie en rudder mix te hebben geprogrammeerd was ik heel blij.
Doe er je voordeel mee.
Dirk heb in onderstaande me het hoofd gebroken over span /Spans, ziet vetgedrukte letters hier onder .
Kom er niet uit , zal wel simpel wezen en iets over het hoofd zien, maar toch gaarne je antwoord.
Het heeft denk ik te maken met de afmetingen/ spanwijdte van de rolroeren en de flaps.
Maar kom er niet uit voor wat betreft de onderste twee regels in je uitleg.
En dank het verhaal van Philip Kolb op papier te zetten , het filmpje een keer of twee tijdje terug bekeken , maar net niet alles begrepen . Met jou samenvatting , wordt het allemaal net even duidelijker !!
Alvast dank voor je antwoord op onderstaande.
Rol-uitslagen bij rolroeren en flaps:
- Rolroer- vs. Flap-uitslag 55%-45% bij gelijke span rolroer-/flap-spans
- Span rolroer>flap : meer uitslag voor rolroer, minder voor flap -------- in dit geval rolroer groter ? qua afmetingen
- Span rolroer<flap : minder uitslag voor rolroer, meer voor flap ---------- in dit geval flap groter ?? qua afmetingen ?
Op een Spektrum DX6i (misschien ook wel bij andere Spektrum zenders) kan je, nadat je delta (elevon) besturing gekozen hebt, helemaal geen differentiëel meer instellen. Ik heb hier ooit een kleine email wisseling over gehad met iemand bij Spektrum. Het principe was, vonden ze daar, dat een gedifferentieerde rol-uitslag op een vliegende vleugel hetzelfde effect heeft als een rol-uitslag met een vleugje hoogteroer! En daar zit wel wat in.Off Topic, Ik heb ook ontdekt dat bij delta vleugel-achtigen (uiteraard geen zwevers) je zelfs een "negatieve" differentiatie moet toepassen om bvb axiale rolls te krijgen!(dus naar beneden gaande rolroer moet dan méér uitslaan!!)