Bocht maken

Het gaat om een mixer die continu aanstaat. Dus niet alleen als je in die thermiek zit. Het verband wil ik je wel uitleggen, het zijn modelvliegtuigen en de besturing is in alle gevallen hetzelfde.

De rest van je nonsense ga ik niet op in. Uiteindelijk zeg ik dit:

Als jij daar niet mee kunt leven, omdat jij vind dat iedereen jouw mening moet hebben, is dat jouw probleem. Niet het mijne.

Ga met je laatste zinnen helemaal mee
"Zoveel mensen, zoveel meningen. Iedereen moet het doen op de manier die voor hem of haar het beste past."
is helemaal waar .

Daar ging het ook over in dit draadje . En niemand verplicht hier de ander om het te doen zoals ik of jij of wie dan het ook doet !!!!!!
En dit draadje was/is opgezet om van elkaar te leren en te horen hoe doe jij het en nog belangrijker waarom.
Jammer dat je ,je daar niet hebt bij kunnen houden . en woorden gaat gebruiken als Nonsense , jouw probleem enz.
Sorry moest dit even kwijt

Laatst bewerkt:
ik heb last van zand in mijn bilnaad, dat irriteert ook nogal :) (Maasvlakte - 7Bft)
Sorry

Arjan ,

Denk dat jij hier ( en zo zijn er wel meer ) heel veel nuttigs schrijft . Waar ik iedere keer van kan leren ..

En er ook nog ruimte wordt gegeven om er over na te denken en zo nodig niet met je eens hoeft te zijn.
En dat jij je in ieder geval voor de F5J heel veel inzet, en er heel veel vrije tijd in stopt !!!
Dus wat mij betreft Chapeau !!

Laatst bewerkt:
Dat heeft ook nooit ter discussie gestaan. @PH_AJH: beetje jammer dat je nu eerst je eigen posting weghaalt die vol staat van dat soort teksten, en dan vervolgens mijn reactie OP die posting, gaat beoordelen met 'jammer dat je je daar niet aan kunt houden'. Maar goed, het zal het zand in je bilnaad zijn.

Dat heeft ook nooit ter discussie gestaan. @PH_AJH: beetje jammer dat je nu eerst je eigen posting weghaalt die vol staat van dat soort teksten, en dan vervolgens mijn reactie OP die posting, gaat beoordelen met 'jammer dat je je daar niet aan kunt houden'. Maar goed, het zal het zand in je bilnaad zijn.

Even goed Lezen Dat schreef niet PH-AJ maar ik J.B oftewel Joop :-)

Jaap,

Heb je nog naar de neutraal stelling gekeken van je Elev en je eventuele trim die je er nu in hebt staan?

Genieten morgen ;)

In mijn berichtje stond een onnodig vinnige reactie. Die heb ik weggehaald.
Maar ik ben wel oprecht nieuwsgierig wie jij dan bent, en wat je ervaring met F5J/F3J is. En ook hoe je de techniek van kunstvlucht en thermieken kunt vergelijken. Voor mij zit daar nogal veel verschil in.

Ik heb weinig zin in mensen die ineens op een veld staan om over een forumdiscussie een gelijk te gaan halen.

Ervaring met F5J/F3J, als in de wedstrijddiscipline, geen. Ik doe niet aan wedstrijden, vlieg voor mijn eigen lol.

Het gaat niet om thermieken alleen. Het ging hier over permanente mixers. Waar je dus continu mee vliegt.

Wat genuanceerder dan... kijk als je het zelf goed kunt sturen, fanatiek bent met wedstrijden, en het dan specifiek voor thermieken gunstig kan zijn zo'n mix aan te maken, dan zou ik daar niets van zeggen.

Maar ga je dat als algemeen advies aan iedereen neerleggen, dan maakt het niet uit of je nou zweeft, kunstvlucht doet, 3d ramt, of wat dan ook. Dan is het gewoon beter (naar mijn mening) om je toestel neutraal te trimmen (bv. differentiatie) en het eerst zelf te leren sturen. Eerst zelf het kunnen sturen en het waarom ervan begrijpen, en dan eventueel een mixer. Doe je het andersom, dan volg je alleen maar andere mensen, zonder zelf te weten waar je mee bezig bent. Maar nogmaals; dat is mijn mening.

Laatst bewerkt door een moderator:
Dit is een draadje in het F5J forum, gestart door iemand die het naar eigen zeggen al jaren doet, maar deze bochten niet goed gaat krijgen. De vraagstelling is dan ook hoe je zo'n bocht moet sturen. Dat ligt precies in lijn met wat ik zeg. Zo iemand nu een mixer aanraden, is hem alsnog niet leren hoe ie het moet sturen. Wellicht dat daarmee zijn probleem opgelost is, maar op een manier waar ie qua kennisvergaring geen moer aan heeft. Moet hij een keer vliegen met een kist waar geen mixers opstaan, gaat het alsnog fout.

J.B., ik hoef geen filmpjes van Philip Kolb te bekijken. Ik ben zelf ook niet de eerste de beste vlieger, en zo zijn er nog veel meer.

Deze twee zinnen zijn geheel in tegenspraak met elkaar.
Iedere super vlieger zal de filmpje van Philip Kolb bekijken en er meestal nog van leren ook.

Niet iedereen hoeft er trouwens 100% mee eens te zijn, maar dat is weer wat anders.

Rick

Beste Eenpitter,
je schrijft o.a. Wellicht dat daarmee zijn probleem opgelost is, maar op een manier waar ie qua kennisvergaring geen moer aan heeft. Moet hij een keer vliegen met een kist waar geen mixers opstaan, gaat het alsnog fout.

Wees nou gewoon sportief en sta open voor wat een ander schrijft . Zonder je hakken op voorhand al in het zand te zetten van "ik moet niks ". Zo komen je reacties tot nu toe wel bij mij over .
Denk dat, dat niet jou bedoeling is en/of kan zijn .
Lees al het geschrevene hier nog maar eens goed, en besef dat die ander alleen maar heeft opgeschreven zoals hij het doet en waarom . En dit zeker een ander niet wil opleggen .Niks meer en minder.!

En kijk toch eens als je wilt ( is wat anders dan moeten ) naar het filmpje van Kolb. En geef daar dan gewoon eens een inhoudelijk reactie op .
Het draadje gaat inderdaad over zweven in dit geval F5J .
En niemand schrijft hier , in tegendeel wat jij schrijft , dat we moeten vliegen met mixers maar dat dat kan .
En iemand die altijd gebruik maakt van mixers die gaat dus niet zomaar vliegen zonder mixers, zonder dat hij de voordelen daar van in ziet .
En verder is het zo dat de mensen die hier met F5J kisten vliegen , mans genoeg zijn om ook te vliegen zonder mixers voor wat betreft de Zwevers in de F5J klasse,

Wat een discussie [emoji12][emoji12][emoji12][emoji12]

Ik kan echt wel een bochtje vliegen, alleen als je met wedstrijden bezig gaat ga je gewoon serieuzer kijken naar wat je aan het doen bent. En dan zie ik dat anderen veel beter thermiekcirkels draaien dan ik. Conclusie, ik doe iets fout. Dus vraag ik hulp hier! Gelukkig enorm veel input en stof tot nadenken. Morgen lekker genieten en opgedane kennis in praktijk proberen te brengen!

Mixer of niet, kan t altijd eens proberen. Uiteindelijk zit er in iedereen ook een persoonlijke voorkeur [emoji6]

Deze twee zinnen zijn geheel in tegenspraak met elkaar.
Iedere super vlieger zal de filmpje van Philip Kolb bekijken en er meestal nog van leren ook.

Niet iedereen hoeft er trouwens 100% mee eens te zijn, maar dat is weer wat anders.

Rick

Ze zijn in het geheel niet in tegenspraak. De opmerking was dat ik het filmpje van Kolb zou moeten kijken, omdat ik het niet zou begrijpen. Daarnaast is het een beroep op autoriteit.

Op basis daarvan zeg ik, ik hoef dat filmpje niet te kijken. Ik weet wel wat en waarom jullie iets zeggen, wat jullie stelling is, daar hoef ik geen filmpjes van Philip Kolb voor te gaan bekijken.

Wat je in de modelbouw, naar mijn mening, heel veel ziet, is dat iemand die het _wel_ kan, over een bepaald onderwerp een uitspraak doet, of een filmpje maakt, en vervolgens de 'internetguru's' het overnemen zonder te weten waar het over gaat. Voor de duidelijkheid; ik weet dat bv. Arjan echt wel weet waar het wel over gaat, dat bedoel ik hier niet te insinueren.

Mensen die zelf nog geen halve bocht netjes kunnen sturen zonder allerlei mixers of andere oplossingen, die dan gaan oreren hoe het moet, omdat ze dat in een filmpje gezien hebben.

De overtreffende trap komt vlak daarna meestal, als dat soort filmpjes uit context en oneigenlijk gebruikt gaan worden in andere discussies. Het schermen met 'hij doet het zo, dus zo moet het', of als iemand op een forum iets post gelijk beginnen te ouwehoeren 'hoe lang vlieg jij al, wat vlieg jij, enzovoort'. Het is allemaal totaal niet relevant. Kijk naar wat iemand zegt, en reageer daarop. Ipv. het continu het persoonlijke vlak op te willen gaan trekken. Kijk ik vlieg al een jaar langer dan jou, dus ik moet wel beter zijn en het beter weten!!!!

Beste Eenpitter,
Wees nou gewoon sportief en sta open voor wat een ander schrijft .

Doe dat zelf ook eens dan?

En verder is het zo dat de mensen die hier met F5J kisten vliegen , mans genoeg zijn om ook te vliegen zonder mixers voor wat betreft de Zwevers in de F5J klasse,

Topicstarter krijgt z'n bochten niet goed. Gaat nu op advies van filmpjes en jullie een mixer instellen. Ongetwijfeld zal dat z'n bochten beter maken. Maar zelf een bocht goed vliegen? Kan ie dan dus nog steeds niet.

Wat jij schrijft tav. openstaan etc, ben ik het helemaal mee eens. Jammer dat jullie het zelf niet toepassen, maar direct de verdediging inschieten en nul reactie geven op wat ik nu eigenlijk zeg. Ik zeg helemaal niet dat je geen mixers zou mogen gebruiken, of dat het perse zonder mixers moet. Wat ik zeg is, dat het, VOLGENS MIJN MENING, beter is om het eerst zelf te leren sturen, alvorens je met mixers aan de slag gaat. Omdat je, als je eenmaal aan mixers gewend bent, niet meer zonder zult vliegen en dus eigenlijk niet weet hoe je echt moet vliegen.

Zweven, 3D vliegen, het maakt allemaal geen klap uit. De BASIS ervan is hetzelfde. En in die basis is het volgens mij erg belangrijk dat je ZELF leert sturen met je rudder. En als je dan bv. opvalt dat je bij x rol altijd y rudder meegeeft, dan maak je een mixer. Naar mijn mening, leer je daar meer van dan op basis van Internetfilmpjes en adviezen, maar grofweg een mixer in te stellen. Maar nogmaals, dat is mijn mening.

Jaap, laat weten wat de uitkomst was svp en het daar bij laten, dat was tenslotte je vraag. Heel herkenbaar overigens!
Aan het einde van seizoen 2014 had ik het gevoel dat ik lekker bezig was... dat gevoel is na 2 rondes in 2015 echt wel weg bij mij. Ik hoop morgen tijdens een mijzelf opgelegd 'strafkamp' weer wakker te worden :)

Dat heb ik Justus een paar weken geleden in zijn maag gesplitst en hij is ondertussen bijna uit mijn zicht verdwenen na ronde 2 :(

Iedereen zit denk ik wel eens in een (vlieg)dip, vraag is hoe (snel) je hier weer uitkomt. Met de aangeboden hulp zal het vast goed komen!

Het help mij wel dat ik weet dat ik altijd een middenmoter zal blijven, dat ben ik mijn hele leven al geweest :D
Maar dan moet ik wel voorkomen dat ik niet verder afdwaal :rolleyes:

Vele plezier daar, ik zoek Oosterland morgen nog eens op!

Trainen, trainen, trainen. En dan kom je vanzelf boven de middenmoot uit. En eerst het zelf leren vliegen, en dan pas mixers gebruiken ;)

Trainen, trainen, trainen. En dan kom je vanzelf boven de middenmoot uit.

Helemaal mee eens ,
En lees echt wel hoe jij er over denkt en dat er in jou geschreven heel veel waarheid zit.
Maar we waren hier in het draadje wellicht iets verder.
En is het geschrevene wellicht ( wederzijds) verkeerd overgekomen .
, Ook ik heb dus geleerd te vliegen zonder mixers ! en ook Jaap gebruikte ze tot nu toe niet niet .
Dit schrijft hij "
Ik ben 'van nature' een echte rudder stuurder en heb het rudder nog nooit meegemixt. Maargoed. Morgen experimenteren!
en hij is dus misschien nu in de fase beland die jij ook schrijft nl.

"En in die basis is het volgens mij erg belangrijk dat je ZELF leert sturen met je rudder. En als je dan bv. opvalt dat je bij x rol altijd y rudder meegeeft, dan maak je een mixer.

Eigenlijk zijn we het dus wel met elkaar eens :)
Japie succes morgen met vliegen .

Ze zijn in het geheel niet in tegenspraak. De opmerking was dat ik het filmpje van Kolb zou moeten kijken, omdat ik het niet zou begrijpen. Daarnaast is het een beroep op autoriteit.

Op basis daarvan zeg ik, ik hoef dat filmpje niet te kijken. Ik weet wel wat en waarom jullie iets zeggen, wat jullie stelling is, daar hoef ik geen filmpjes van Philip Kolb voor te gaan bekijken.

Je hoeft geen filmpjes te bekijken waar je geen zin in hebt dat klopt.
Maar je reactie in post 55 op posts 52 en 53 geeft niet de indruk dat je begrijpt waarom je misschien toch zou kunnen kijken als je een leergierige aard hebt.
Je stelt zelf wel van differentiatie gebruik te maken.
De stelling van Philip Kolb, een van de beste model zweef piloten en horend tot een van de betere aerodynamici is dat voor zowel speed, afstand en duur taken bij bv F3B en F3J het mixen van rudder minder weerstand geeft dan differentiatie. Het maakt het verliesvrij inleiden van een bocht makkelijk mogelijk. Het resultaat op het vlieggedrag is voor beide methoden gelijk.

Deze mixing of differentiatie is OK voor het inleiden van een (thermiek)bocht, voor het juist aanhouden van die thermiek bocht zal er met rol, richting en hoogte moeten worden gevlogen om met de juiste luchtsnelheid en helling een niet-slippende bocht te draaien.
Daar komt jouw stuurmanskunst om de hoek, dit is niet met een vaste mixing voor ieder toestel, gewenste bochtstraal en vliegsnelheid te realiseren.

Voor een kunstvlucht (zweef)toestel is het gebruik van zowel mixing als differntiatie ongewenst omdat het in rugvlucht tegendraads werk. Hiervoor zal de stuurkunst van de piloot het moeten doen.

Rick

• Like
Reactions: J.B
Zweven, 3D vliegen, het maakt allemaal geen klap uit. De BASIS ervan is hetzelfde.
De basis wel maar daar gaat het niet over. We zijn hier een paar stappen verder. Bij kunstvlucht moeten je figuren en bochten en goed uit zien; bij F5J moet alles zo efficiënt mogelijk zijn.
Een F3A rondje is rond en heeft overal dezelfde snelheid tov de grond; een F5J rondje is ovaal en heeft overal dezelfde luchtsnelheid. Een F3A vlieger die in een rechte lijn door een thermiekbel vliegt stuurt iedere beweging omhoog of omlaag direct weg om een zo mooi mogelijke rechte lijn aan te houden. Een F5J vlieger haalt zijn snelheid er uit en probeert direct zo snel mogelijk mee omhoog te gaan.
Een F3A vliegtuig is zo afgesteld dat het zo neutraal mogelijk stuurt, dus zonder coupling van functies. Als jij rol geeft moet je toestel rollen, maar verder rechtuit vliegen. Een F5J zwever zal nooit rollen zonder een bocht te maken.
Dat vraagt een totaal andere techniek.

Back