bochtentechniek met wind

+1 / -3 ?
Hee, is dat niet omgekeerd als gebruikelijk... ik dacht dat het (ivm beperken haakeffect) gebruikelijk was om de uitslag omhoog groter te maken dan die omlaag. Hierdoor blijft de omlaaggaande vleugel beter achter.
Bart

Is erg verwarred maar ik geloof dat ze naar beneden + noemen en naar boven -

Ik weet het niet zeker, maar ik bedoelnatuurlijk 1mm naar beneden en 3mm naar boven.

GJ

Oh!? Ja, verwarrend als dat zo is...
Maar dan klopt het natuurlijk.
Bart

Wubbe zei:
Ik boek een cursus-ochtendje bij GJ!!
Laten we zeggen, morgen? :yes:

Morgen zeker!, vanavond misschien nog even op Zwaanshoek als het weer goed blijft ?

Dat wordt dan cursus bij de leerling, ....wel gezellig toch.

Da's nou jammer, ik moet vanavond al ergens heen. Maar morgen lijkt het goed weer te worden. Ik ben erg benieuwd naar je nieuwe techniek.

Nog een tip om beter te circelen: Haal alle aileron differentiatie uit je kist en geef naar boven evenveel uitslag als naar beneden.
Het model blijft veel beter bestuurbaar op deze manier. Differentietie is niet nodig bij handlaunchers en werkt alleen maar nadelig.

Ja, die ken ik ook nog niet. Waarom zou het bij HLG/DLG's niet moeten en bij andere vliegtuigen wel?

En waar in hemelsnaam is Hurdegaryp???

Theo zei:
Alex,

Dat heb ik meer gehoord, alleen snap ik niet waarom. Kun je dat verklaren?
Niet echt. Een tip van Mark Drela die ik opgevolgd heb en het werkt echt.
Waarschijnlijk is meer uitslag betere controle en de daalsnelheid blijft lager zo.

En, hoe ga je met de combiswitch om? Of is dat uit den boze?
Ja. Eigenlijk stuur je richting en aileron meestal tegen elkaar in dus geen combiswitch gebruiken

En waar in hemelsnaam is Hurdegaryp????
10 km ten oosten van Leeuwarden
Hoezo, Heb je nog belang bij een Twister?

Vandaag heb ik gevlogen, zonder differendinges en combiswitch. Dat ging echt goed! De controle lijkt idd beter. Ik heb niet lang genoeg kunnen vliegen. Wel een mooi vluchtje van 2.5minuut gehad toen de zon even doorkwam. De wind draaide later en werd harder. Met een zuidwestenwind komt er smerige turbulentie over ons veld te liggen. Het vliegveldje ligt aan de noordkant van een haag met bomen en struiken. Ook de aanliggende provinciale weg is versierd met bomenrijen. Normaal is dit allemaal niet onoverkomelijk, maar met DLG-en en wind gaat het niets worden...

Wat foto's van ons veldje. (nu doet linkje het wel goed)

Waarschijnlijk is meer uitslag betere controle en de daalsnelheid blijft lager zo

Meer uitslag is ook met differantiatie te bereiken. Ik denk dat verbeterde wendbaarheid door het volgende komt:

Het haakeffect is relatief gering bij DLG's. De slankheid is niet extreem, wat het haakeffect vermindert. Ook zijn de staartbomen relatief lang en dat dempt het haakeffect weer. De verbeterde wendbaarheid is waarschijnlijk te danken aan het grotere relatieve uitslagverschil van de ailerons. Dit levert een groter drukverschil (rolmoment) op over de langas. Het rolmoment komt nu meer uit twee vleugelhelften ipv een. Daarbij komt wellicht ook nog bij dat een neergaande aileron een relatief grotere bijdrage levert aan het rolmoment dan een opkomende. Deze neergaande aileron wordt met differentatie juist onderdrukt.

Back