Hmm... Danny, ik ben het niet helemaal met je eens:
Je hebt inderdaad 4 kanalen nodig, maar met een andere verdeling:
1: Regelaar (Alleen vooruit!!)
2: Keerklep links
3: Keerklep rechts
4: Roer (voor beide jets)
Het systeem werkt als volgt:
Met beide keerkleppen in de stand 'up' gaat het model natuurlijk vooruit. Met de roerservo kan je 'normale' bochten maken, hetzij snel, hetzij langzaam.
Wil je nu in de haven langzaam kunnen manoeuvreren, kan je de ene keerklep laten zakken (het water wordt nu onder het model door naar voren geperst) en de andere gewoon omhoog laten. Beide motoren blijven gewoon in dezelfde richting draaien.
Het verschil is duidelijk op de volgende illustraties:
Bij de bovenste Jet is de keerklep naar beneden en wordt het water via de keerklep naar voren geperst; bij de onderste jet staat de keerklep omhoog; geen belemmering voor het water, wat gewoon naar achteren wordt geperst en voor voorwaartse stuwing zorgt.
Bij dit plaatje zie je effect van het 'sturen met de keerkleppen'.
Dit is natuurlijk een aanvulling op de 'normale' roerwerking bij de Azimuth. De uitslag van je roernozzles hoeft bij dit model ook niet zo groot te zijn; Het aangrijpingspunt voor de kracht die de boot stuurt, zit extreem ver naar achteren.
Ik hoop dat een en ander duidelijk is.
M.b.t. je regelaar: je kan volstaan met een regelaar die slechts een kant uit regelt; de 'achteruit' heb je bij jets nooit nodig! (Geeft alleen maar een boel lawaai en luchtbellen onder je schip vandaan...)