Boegschroef in de Azimut?

• Topicstarter Topicstarter pierre123
  • Startdatum Startdatum
P

pierre123

Guest
Ik ben een Azimut aan het bouwen. :D Een bouwverslag kun je vinden op http://wibo.zeelandnet.nl/modelbouw/1_13.html De uitslag van stuurkleppen op de jetaandrijvingen is niet erg groot. Ik vraag me dan ook af of het niet verstandig is om een boegschroef in te bouwen zodat het maken van bochten beter zal gaan. Daarnaast kan een boegschroef gebruikt worden om de boot 180 graden te draaien eventueel.

Ben benieuwd naar jullie adviezen! 8)

Mvg. Pierre

hoi Pierre
een boegschroef werkt alleen als je heel langzaam vaart
dus bochten maken met de jetaandrijving aan zal haast geen effect geven
omdat het water te snel voorbij de inlaten vn de boegschroef gaat
grt Ko

Dag Pierre,

Inderdaad, een boegschroef heeft enkel nut bij een werkschip.
Slepers, suppliers enz. maken veel gebruik van zo'n schroef omdat deze verschillende manoeuvres op zeer lage snelheid (!) moeten kunnen uitvoeren. Een boegschroef is bijvoorbeeld een welkome hulp om bij het achteruitvaren je boot in een welbepaalde richting te sturen.

Zelfs zo'n werkschip dat op volle snelheid vaart zal niet of zeer weinig reageren op het gebruik van de boegschroef. Laat staan een boot die door jets aangedreven wordt.

Het 180 ° laten draaien van je vaartuig door middel van een boegschroef gaat dan ook enkel en alleen als de hoofdmotor(en) (bijna) stil liggen.
Dus het aanschaffen en monteren van zo'n schroef is bij jouw Azimut weggesmeten geld en zonde van de moeite.

Groetjes,

Droop

Dag Pierre.
Ik heb de 'Azimuts' gebouwd; ik kan Droopy'ke volledig beamen: een boegschroef is bij dit schip zonde van het geld!
Als je dit model op langzme snelheid wendbaar wil maken, kan je het best het volgende doen:
Bedien de keerkleppen ieder met een aparte servo. (Dus geen V-kabel ertussen) Dan kan je de 'binnenbocht-jet' naar voren laten stuwen en de 'buitenbocht-jet' naar achteren.

Dat de uitslag van de jets niet zoveel is, is niet zo'n probleem; omdat ze 'anders' sturen dan conventionele roeren (je stuwt met 100% waterdruk) is de stuur-efficientie van deze aandrijving veel beter dan bij conventionele roeren.
De draaicirkel op volle kracht was bij mij ongeveer 4 meter met beide jets vooruit; met de methode hierboven beschreven remde het model natuurlijk hard af, maar de draaicirkel was dan krap 2 meter. En bij een volle accu tolde het model soms in een klap 180 graden om. Da's redelijk spectaculair overigens... :wink:

Bij vragen... hoor ik het wel!

Bedankt voor jullie antwoord. Het was me wel duidelijk dat een boegschroef alleen op lage (geen) snelheid effect heeft. De boegschroef leek me een oplossing om als de boot met zijn neus de verkeerde kant op ligt om dan met behulp van de boegschroef de neus in de goede richting te draaien.

Mvg. Pierre

Hoi Pierre,

Je kunt ook de neus draaien op de manier die Roel aangeeft. Als je boot stil ligt en je laat beide jet's op dezelfde snelheid, maar tegengesteld laat draaien (de ene vooruit en de andere achteruit) zal de neus ook draaien :D . Dan moet je natuurlijk niet vol gas geven, want dan krijg je weer draaikolken :wink: .

Nadeel van de manier van Roel is dat je twee servo's nodig hebt en een vierkanaals zender (je hebt twee sticks die voor- en achteruit kunnen nodig). Je zou dan ook een schakeling kunnen maken (zodat een twee kanaals zender voldoende is) dat bij een bepaalde roeruitslag de bijbehorende jet stil valt of achteruit gaat draaien, maar daar heb je dan weer niets aan als je boot stil ligt :( .

Groetjes Danny.

Hmm... Danny, ik ben het niet helemaal met je eens:
Je hebt inderdaad 4 kanalen nodig, maar met een andere verdeling:
1: Regelaar (Alleen vooruit!!)
2: Keerklep links
3: Keerklep rechts
4: Roer (voor beide jets)

Het systeem werkt als volgt:
Met beide keerkleppen in de stand 'up' gaat het model natuurlijk vooruit. Met de roerservo kan je 'normale' bochten maken, hetzij snel, hetzij langzaam.
Wil je nu in de haven langzaam kunnen manoeuvreren, kan je de ene keerklep laten zakken (het water wordt nu onder het model door naar voren geperst) en de andere gewoon omhoog laten. Beide motoren blijven gewoon in dezelfde richting draaien.
Het verschil is duidelijk op de volgende illustraties:
Bij de bovenste Jet is de keerklep naar beneden en wordt het water via de keerklep naar voren geperst; bij de onderste jet staat de keerklep omhoog; geen belemmering voor het water, wat gewoon naar achteren wordt geperst en voor voorwaartse stuwing zorgt.
afb11482.jpg

Bij dit plaatje zie je effect van het 'sturen met de keerkleppen'.
Dit is natuurlijk een aanvulling op de 'normale' roerwerking bij de Azimuth. De uitslag van je roernozzles hoeft bij dit model ook niet zo groot te zijn; Het aangrijpingspunt voor de kracht die de boot stuurt, zit extreem ver naar achteren.
Ik hoop dat een en ander duidelijk is.
M.b.t. je regelaar: je kan volstaan met een regelaar die slechts een kant uit regelt; de 'achteruit' heb je bij jets nooit nodig! (Geeft alleen maar een boel lawaai en luchtbellen onder je schip vandaan...)
afb11483.jpg

Hoi Roel,

Weer wat geleerd :D , ik dacht dat jets te vergelijken waren met gewone schroeven maar dan in een buis. Niet dus, er komen ook nog keerkleppen bij kijken 8O.

Laat ik het maar bij slepers met gewone aandrijving houden....... :wink:

Groetjes Danny.

:lol: Het vaart wel ontzettend spectaculair...
Het heeft alleen een nadeel: je moet reflexen afleren!
Op het moment dat je een noodstop moet maken, moet je je gas erop houden en je kleppen omlaag zetten.
Dat vereist een andere reactie. De eerste keer dat me zoiets overkwam vloog de 'Azimuts' dan ook pontificaal de kant op!
(Gelukkig een vrij vlakke grashelling, dus de schade was niets :lol: )
Maar je schrikt je wel een ongeluk!

Back