Bolle Lipo of niet?

Mensen,

Ik heb er hier twee van liggen. Kan ik er nog wat mee of niet?

BOLLE-LIPO.jpg

Ik zou het risico niet nemen ;).

Ik ook niet, na een F1 zien uitbranden en Axel met 3e graadsbrandwonden naar het ziekenhuis zien gaan..
Dan besteed je liever een paar tientjes aan een nieuwe.

Ik heb precies dit model volgens mij nog liggen mocht je dezelfde zoeken, aangezien ze niet meer verkocht worden.

Ik ook niet, na een F1 zien uitbranden en Axel met 3e graadsbrandwonden naar het ziekenhuis zien gaan..
Dan besteed je liever een paar tientjes aan een nieuwe.

Ik heb precies dit model volgens mij nog liggen mocht je dezelfde zoeken, aangezien ze niet meer verkocht worden.

Thanx. Ik zoek niet perse exact dezelfde, maar wil hem wel graag in serie gaan rijden. Dus, twee van dit soort rakkers zou mooi zijn. (met traxxas plug)

Bolle LiPo's duiden vrijwel altijd op een "mishandelde" LiPo. De meest voorkomende "mishandeling" is te veel stroom uit de accu trekken. De tweede is de accu lange tijd weg leggen terwijl hij helemaal geladen is. Ook gebeurt het als de accu te ver wordt ontladen.
Helaas is er niets meer te doen om die bolling weer weg te krijgen. De schade die de accu heeft opgelopen is ook niet terug te draaien. De schade zal in veruit de meeste gevallen bestaan uit een (iets) geringere capaciteit en de accu zal ook minder stroom kunnen leveren.
Op de foto zie ik dat deze accu alleen bedoeld is als ontvanger accu. Dus voor de voeding van de besturing. Hij zal dus niet zo heel erg veel stroom kunnen leveren. Ik denk dat het 5C maar maximaal 10C zal zijn. Dat zal nu misschien nog maar 2C zijn.
Als deze accu dus voor de aandrijving is gebruikt zal er te veel stroom uit getrokken zijn en dat heeft die bolling veroorzaakt.

Kan je de accu nu nog (veilig) gebruiken? Ja, maar...... Zoals ik al schreef zal hij minder stroom kunnen leveren. Je moet dus niet proberen er toch nog 5C uit te trekken, dan heb je grote kans dat het nog erger wordt. De kans dat hij tijdens gebruik zal ploffen is heel klein. Alleen als je echt veel stroom eruit gaat trekken zou hij wel kunnen ploffen maar dat geldt ook voor nieuwe LiPo's.
Al met al ze gebruiksmogelijkheden dus minder geworden.

Ook met het laden moet je opletten en voorzichtig zijn. Het is juist tijdens het laden dat een LiPo gevaarlijk kan zijn. Als je een beschadigde LiPo gaat laden is dat gevaar groter. Houdt de stroom beperkt tot 0,5C. Als je sneller gaat laden zal er een mogelijkheid zijn dat de accu ploft en op z'n minst rook gaat spuwen.

Dat je de accu niet meer wilt gebruiken en wegdoen kan ik me voorstellen, het is zeker het veiligste wat je kan doen. Toch hoef je niet overdreven bang te zijn en als je een beetje oplet kan je deze accu nog best voor, bijvoorbeeld testdoeleinden, gebruiken.
Succes.

Laatst bewerkt:
Bolle LiPo's duiden vrijwel altijd op een "mishandelde" LiPo. De meest voorkomende "mishandeling" is te veel stroom uit de accu trekken. De tweede is de accu lange tijd weg leggen terwijl hij helemaal geladen is. Ook gebeurt het als de accu te ver wordt ontladen.
Helaas is er niets meer te doen om die bolling weer weg te krijgen. De schade die de accu heeft opgelopen is ook niet terug te draaien. De schade zal in veruit de meeste gevallen bestaan uit een (iets) geringere capaciteit en de accu zal ook minder stroom kunnen leveren.
Op de foto zie ik dat deze accu alleen bedoeld is als ontvanger accu. Dus voor de voeding van de besturing. Hij zal dus niet zo heel erg veel stroom kunnen leveren. Ik denk dat het 5C maar maximaal 10C zal zijn. Dat zal nu misschien nog maar 2C zijn.
Als deze accu dus voor de aandrijving is gebruikt zal er te veel stroom uit getrokken zijn en dat heeft die bolling veroorzaakt.

Kan je de accu nu nog (veilig) gebruiken? Ja, maar...... Zoals ik al schreef zal hij minder stroom kunnen leveren. Je moet dus niet proberen er toch nog 5C uit te trekken, dan heb je grote kans dat het nog erger wordt. De kans dat hij tijdens gebruik zal ploffen is heel klein. Alleen als je echt veel stroom eruit gaat trekken zou hij wel kunnen ploffen maar dat geldt ook voor nieuwe LiPo's.
Al met al ze gebruiksmogelijkheden dus minder geworden.

Ook met het laden moet je opletten en voorzichtig zijn. Het is juist tijdens het laden dat een LiPo gevaarlijk kan zijn. Als je een beschadigde LiPo gaat laden is dat gevaar groter. Houd de stroom beperkt tot 0,5C. Als je sneller gaat laden zal er een mogelijkheid zijn dat de accu ploft en op z'n minst rook gaat spuwen.

Dat je de accu niet meer wilt gebruiken en wegdoen kan ik me voorstellen, het is zeker het veiligste wat je kan doen. Toch hoef je niet overdreven bang te zijn en als je een beetje oplet kan je deze accu nog best voor, bijvoorbeeld testdoeleinden, gebruiken.
Succes.

Ontzettend bedankt voor dit antwoord. Zo zie je maar, zo maar weggooien is niet altijd de beste optie. En ja, je hebt helemaal gelijk. Deze twee liggen al een tijdje opgeladen klaar, vervolgens he-le-maal vergeten het te ontladen..., niet eens middels een klein avondritje.. Je kent het wel, ben vast niet de enige. Volgens mij liggen zolders en schuren vol met dergelijke bollingen.

Nogmaals, bedankt voor de info, heb besloten om ze eens te gaan testen.., zonder al te bang te zijn dat ze zullen knappen.

Ik heb het vaker gehad,

dat b.v. Bionic lipos erg snel bol worden
zelfs als ze nog bijna niet gebruikt waren,

tijdens gebruik is nog nooit een lipo kapot gegaan !

wel een tijdens laden, omdat met balanceren iets niet goed was
(ook deze zou nog leven, als het ballancer kabel goed was gewest)

het blijft natuurlijk een rar gevoel, als een ontvanger lipo bol is,
voor de T Rex 600 nitro had ik een
(da heb je ook wat andere temperaturen binnen het canopy)
die was 10 keer gebruikt en een jaar oud,
die heb ik wel weg gedaan (voor de 20 € geen risico)

Groet
Uwe

Back