Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Ik zou geen risico nemen en in even ergens inleveren.
Ik zou het risico niet nemen.
Ik ook niet, na een F1 zien uitbranden en Axel met 3e graadsbrandwonden naar het ziekenhuis zien gaan..
Dan besteed je liever een paar tientjes aan een nieuwe.
Ik heb precies dit model volgens mij nog liggen mocht je dezelfde zoeken, aangezien ze niet meer verkocht worden.
Bolle LiPo's duiden vrijwel altijd op een "mishandelde" LiPo. De meest voorkomende "mishandeling" is te veel stroom uit de accu trekken. De tweede is de accu lange tijd weg leggen terwijl hij helemaal geladen is. Ook gebeurt het als de accu te ver wordt ontladen.
Helaas is er niets meer te doen om die bolling weer weg te krijgen. De schade die de accu heeft opgelopen is ook niet terug te draaien. De schade zal in veruit de meeste gevallen bestaan uit een (iets) geringere capaciteit en de accu zal ook minder stroom kunnen leveren.
Op de foto zie ik dat deze accu alleen bedoeld is als ontvanger accu. Dus voor de voeding van de besturing. Hij zal dus niet zo heel erg veel stroom kunnen leveren. Ik denk dat het 5C maar maximaal 10C zal zijn. Dat zal nu misschien nog maar 2C zijn.
Als deze accu dus voor de aandrijving is gebruikt zal er te veel stroom uit getrokken zijn en dat heeft die bolling veroorzaakt.
Kan je de accu nu nog (veilig) gebruiken? Ja, maar...... Zoals ik al schreef zal hij minder stroom kunnen leveren. Je moet dus niet proberen er toch nog 5C uit te trekken, dan heb je grote kans dat het nog erger wordt. De kans dat hij tijdens gebruik zal ploffen is heel klein. Alleen als je echt veel stroom eruit gaat trekken zou hij wel kunnen ploffen maar dat geldt ook voor nieuwe LiPo's.
Al met al ze gebruiksmogelijkheden dus minder geworden.
Ook met het laden moet je opletten en voorzichtig zijn. Het is juist tijdens het laden dat een LiPo gevaarlijk kan zijn. Als je een beschadigde LiPo gaat laden is dat gevaar groter. Houd de stroom beperkt tot 0,5C. Als je sneller gaat laden zal er een mogelijkheid zijn dat de accu ploft en op z'n minst rook gaat spuwen.
Dat je de accu niet meer wilt gebruiken en wegdoen kan ik me voorstellen, het is zeker het veiligste wat je kan doen. Toch hoef je niet overdreven bang te zijn en als je een beetje oplet kan je deze accu nog best voor, bijvoorbeeld testdoeleinden, gebruiken.
Succes.