Bolle lipo's gevaarlijk?

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door bosreus, 5 aug 2019.

  1. Michel63

    Michel63

    Lid geworden:
    8 sep 2009
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Assen
    ..zelf woon ik in Curacao waar de temperaturen, ook s'nachts zelden beneden de 28 Graad zijn.
    Daar zijn Lipo's al heel snell 'bol'
    Verder doen ze het wel goed, zo'n 1-2 bjaar maximaal.
     
  2. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Veldhoven
    Mijn LiPo heeft duidelijk een hogere temperatuur na gebruik. Uit het stukje text begrijp ik dat dit niet gebruikelijk is. Doe ik in deze iets verkeerd?

    Dit is bij al mijn LiPo's, zowel Turnigy als Gens Ace

    Gr Coen
     
  3. raptor117

    raptor117

    Lid geworden:
    2 jan 2010
    Berichten:
    571
    Locatie:
    Brabant of omgeving
    Je gebruikt ze verkeerd Vaak te ver leeg vliegen en te hoge belasting.
    Je c waarde geefr de stroom aan die hij kan leveren . 20 c bij een 3000 mah accu is 60 a max vaakt klopt bijgoedkope accus de c waarde niet en is de werkelijke max ampere veel lager! Daarom bollen ze op en worden heet
     
  4. mawi 1.

    mawi 1.

    Lid geworden:
    15 jan 2012
    Berichten:
    222
    Locatie:
    Oss Noordbrabant
    Beste forum leden ik heb een gebolde lipo van 1 jaar oud uit mijn zender ,ik vlieg in verhouding weinig laad de accu gewoon in de zender op
    Futaba 14 SG kan ik deze blijven gebruiken en eventueel een klein spelde gaatje in de buiten folie prikken om hem weer platter te krijgen.
    Gr Giel
     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Coen, warm jij je lipo's op tot zo'n 38 graden, minimaal 45 minuten?
    Als je dat niet doet komen ze er gegarandeerd warmer uit omdat je dan een hogere weerstand in je accu hebt.
    Die energie moet ergens naartoe en dat wordt omgezet in warmte.
    Bepaalde lipo's hebben een hogere weerstand, dat zijn vaak die met een lagere C.
    Als je die dan hoog gaat belasten krijg je het zelfde effect.
    De hogere C waarde accu's hebben een lagere interne weerstand, kunnen dus een hogere stroom leveren zonder op te warmen.

    GJ
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    NEEEEE!!!
    Geen gaatjes in de folie prikken.
    Op zich kan dat geen kwaad en het gas zal waarschijnlijk wel ontsnappen maar als je even verkeert prikt heb je brand.
    En waarschijnlijk ontsnapt er ook wat electroliet.
    Niet doen dus.
    Misschien dan even 15 euro uitgeven voor een nieuwe lipo.

    GJ
     
  7. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.307
    Locatie:
    Noord Brabant
    Wat is het nu, ja of nee?
    Je roept nee, vervolgens is het ja en dan toch weer nee ivm grote risico's dat bij acupunctuur bij accu's ernstig rekening gehouden dient te worden met bijwerkingen.

    Ik heb al eerder geschreven, dat zuurstof één van de bestanddelen is om een fikkie te kunnen stoken.
    Met een geforceerd gaatje in een lipo is het zuurstof kanaal al een feit.
    De rest van de grotere fik is gewoon een kwestie van tijd of het gaatje moet na het vrij laten van het gas, meteen dicht geplakt worden.

    @mawi 1. kan id het beste een nieuwe accu in de zender plaatsen.
    En de oude afvoeren.
     
  8. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Veldhoven
    Nee opwarmen heb ik nooit gedaan. Vlieg niet spectaculair en mijn 4s5000mha pakketjes worden volgens de lader voorzien van ongeveer 3000 tot 3300mha na een vlucht.

    Maar rond de 40 graden is dus normaal voor een LiPo? Dat zullen ze waarschijnlijk wel zijn na een vlucht, ze zijn dan "handwarm". Zal eens een ir temperatuurmeter meenemen. Al zal de kern een stuk warmer zijn....

    Groet,
    Coen
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Het is nee.
    Mits je weet wat je doet maar als je die vraag stelt dan ga ik er vanuit dat je een leek bent.

    Coen, als je ze niet opwarmt dan worden ze natuurlijk warm.
    Als je ze niet hoog belast en handwarm zijn na de vlucht is er weinig aan de hand.
    De reden waarom ze warm worden heb ik al uitgelegd.
    De kern van de accu zal maar ietsje warmer zijn omdat als het goed is de stroom door de accu gelijk is.
    Bij voorwarmen werkt het anders, dan moet je juist de kern bereiken en dat duurt 30-45 minuten.

    GJ
     
    coen_l vindt dit leuk.
  10. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Dan had dit dus volgens jou in een brand moeten eindigen, maar dat gebeurde niet.

    [​IMG]

    Ik ben zelfs een heel stuk verder gegaan.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    helemaal uit elkaar...…………..

    [​IMG]

    en toen ik ze weer bij elkaar voegde...……………

    [​IMG]

    liep de spanning weer op...………………….. en nee, geen vuur aan te pas gekomen...………………….
     
  11. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.307
    Locatie:
    Noord Brabant
    Je moet er ook de tijd voor nemen.
    Wat jij hier laat zien, na zorgvuldig afwikkelen is het binnenste van zo'n accu, waarna de accu totaal onbruikbaar is geworden.
    Ik kan me nl niet voorstellen, dat je qua stroom nog dezelfde hoeveelheid stroom / energie na het demonteren en weer op elkaar leggen er nog in kunt duwen / uit kunt trekken.

    Ik ga mijn eerder geschreven woordjes, echt niet bij stellen.
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Hobbyist, in theorie heb je gelijk, zeker ooit eens goed opgelet bij een cursus brandpreventie?
    Voor een brand heb je inderdaad 3 dingen nodig, zuurstof, brandbare stof en een ontbrandingstemperatuur..
    Als 1 van die dingen er niet is dan brand er niets.
    Door een gaatje te prikken kan er zuurstof bij komen, de brandbare stof is de lipo.
    De hitte is er niet, of je moet sluiting maken (door de speld er te diep in te prikken).
    Daarom.. als je weet wat je doet dan is er niets aan de hand.

    GJ
     
  13. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.434
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Maar twee van de 3 pootjes heb je al hè?
    Ik zoek het persoonlijk liever niet op.
    Zoals Meat Loaf zong: "Two out of three ain't bad".
    Dan ben je bijna bij wat er bereikt kan worden....
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja maar je hebt altijd al 2 van 3, in bijna alle omstandigheden want we hebben nu eenmaal zuurstof op aarde.
    En alles is brandbaar als er maar genoeg hitte aan toegevoegd word.
    Dus dan is paniek zaaien over een lipo een beetje overdreven.

    GJ
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Die hitte heb je niet nodig... Lithium is een metaal wat blootgesteld aan zuurstof, spontaan kan beginnen te branden (de oxidatie verloopt voldoende vlot en is voldoende exotherm dat de temperatuur vanzelf oploopt).
    Dat is helemaal niet zo iets bijzonders overigens, vette katoenproppen kunnen dat doen, maar ook bijvoorbeeld metaalkrullen uit de draaierij.
    Beide moet je officieel in een metalen afvalbak met een "goed sluitend" metalen deksel deponeren, om juist die reden.

    Prik een gaatje in een lipo, en het kan maar zo zijn dat je een dag of langer moet wachten, maar dat hij dan opeens toch op hol slaat.
     
  16. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.307
    Locatie:
    Noord Brabant
    Samen met de zuurstof die we op aarde hebben, ook maar 21% zitten er nog andere stofjes in de lucht, zoals H2o.
    De RV in het hok waar ik nu zit is een tikkeltje aan de lage kant 45%.
    Iets staat me bij dat het elektrolyt onder invloed van water naar iets anders zou gaan ontbinden, het fijne hiervan ben ik even kwijt.

    Nog even iets over de cursus brandpreventie.

    Ik ben een geschoolde oproepkracht bij calamiteiten.
    Dus ik wordt er pas bij gehaald, als de preventie heeft gefaald.
     
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Brutus, er zit geen lithium in een lipo maar lithium ionen.
    De ionen gaan van het ene polymeer naar het andere via een gel-achtig medium, het electroliet.
    Dat is nou juist het probleem met al die fabeltjes, iedereen lult maar wat.
    Een klok en een klepel.
    Theo heeft exact laten zien wat er in een lipo zit en ook meteen het bewijs geleverd dat er niets zomaar spontaan ontbrand.
    Er zijn maar een paar stoffen die spontaan gaan ontbranden bij blootstelling aan zuurstof zoals bijvoorbeeld fosfor.

    En Hobbyist, ik heb destijds ook cursussen moeten doen over brandpreventie en dergelijke.
    Voor de marine moesten we ook nog iets met gassen en ontbrandingen leren, allemaal weer vergeten.
    Om op een boorplatform te mogen werken moet ik ook van alles leren en dan ook nog eens een helicoptercrash simulatie doen.
    De meeste cursussen en cursusleiders zijn wat mij betreft allemaal wat fatalistisch ingesteld, gaan altijd van het ergste uit.
    Ik zorgde altijd dat ik mijn diploma haalde en dan vergat ik het meteen weer.

    GJ
     
  18. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Dat klopt op zich maar dit "probleem" doet zich bij LiPo's niet voor. In een LiPo zit geen zuiver (metallisch) lithium. Er worden lithium Ionen gebruikt, dat is een lithium zout.
    Ik heb het voorbeeld al eerder gegeven. Natrium is ook een alkalimetaal wat spontaan in brand vliegt als het in contact komt met zuurstof. Toch hebben we allemaal natrium in huis en niemand die zich de minste zorgen maakt dat het spontaan in de brand vliegt. We hebben namelijk natrium ionen in huis in de vorm van een natrium zout. We kennen dat beter onder de naam natriumchloride of te wel "keukenzout".
    Alleen wanneer een LiPo verkeerd wordt behandeld, overladen, te ver ontladen enz., kan er elektrolyse optreden en dan pas kan er zuiver lithium uit het lithium zout vrij gemaakt worden en dan wordt het wel gevaarlijk.
    Hé, GJ is me net even voor. ;)
     
  19. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.307
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ok, dan een linkje met nog veel meer uitleg hoe het nu inwendig zit met die cellen en hun benamingen.
    https://blog.replacedirect.nl/2015/01/08/de-verwarring-rond-lithium-polymeer-accus

    Door het overtrokken enthousiasme van de cursusleider, blijft er bij de leerlingen altijd wel iets hangen.
    Je weet nu nog steeds dat je een paar saaie cursussen hebt gehad en je zult ook nog wel een klein beetje weten waar die saaiheid over ging.
    En stilletjes hoopte je na de training, dat je een helikoptercrash in open water nooit zou willen mee maken.
     
  20. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
    Da's logisch hé? Anders hoef je die cursus ook niet te geven...
    Op mijn werk verwijt men mij ook wel eens dat ik altijd van een 'worst case-scenario' uit ga.
    Helaas voor die criticasters: dat is mijn werk.
    Ja, 'het' gaat in 80% van de gevallen goed, maar als het mis gaat, heb je schade, gewonden of in het ernstigste geval, doden. En dat geld. Veel geld. Mijn werk om dat te voorkomen.
    En dat schijn ik best wel aardig te doen
    Dat ik daarbij door sommige lieden als een 'doemdenker' wordt betiteld, neem ik maar voor lief.

    En dáár geloof ik nou helemaal niets van.
    In je onderbewustzijn hou je echt wel rekening met een aantal zaken. En dat is wat ik bedoel met 'gezond boerenverstand'.
     

Deel Deze Pagina