Bolle lipo's gevaarlijk?

Ik begin terug te verlangen naar de NiCd tijd....
Valt best mee hoor... 99,9999% van de tijd is er helemaal niks aan de hand.

Een goede (niet per sé "dure") lader, en gewoon je gezond verstand gebruiken, en die dingen zijn zo veilig als wat. De problemen ontstaan meestal pas als je topprestaties uit je accu's wilt persen. Maar dan wordt alles gevaarlijk: opgevoerde brommertjes, getunede auto's, teveel hout in je open haard... Dat is gewoon een wet van moeder natuur.
 
Bootjesbouwer, niet te veel zorgen maken.
Zoals ik en ook Ernst schrijft, als je gewoon doet dan is er niets aan de hand.
Ik gebruik lipo's nu denk ik 18 jaar en ik mishandel ze best, nog nooit 1 raar iets gehad.
Ze liggen ook gewoon in een kamerkast, open en bloot, niks in munitiekoffertjes.
Ik ken een piloot die planken vol met lipo's heeft liggen, ook open en bloot en ook al net zo lang als ik.
En ook hij haalt het uiterste uit de lipo's.
Het enige dat ik doe is goed zorgen voor mijn lipo's.
Vroeger schreef ik als ze nieuw waren de gemeten interne weerstand op het pak en keek dan hoe dat zich verhield met een paar ladingen later.
Doe ik niet meer, ik kijk nu gewoon wat erin gaat en wat eruit komt.
Als dat vrijwel gelijk is dan is het goed.
Zelfde als met Nicads en Nimh.

Je lader heeft een storage stand, altijd je lipo's wegleggen op storage.
Te ver ontladen kan bijna niet meer met de huidige regelaars maar mocht het toch een keer gebeuren is het ook niet zo erg als je ze maar nooit vol of leeg weglegt, dat vinden ze gewoon niet fijn.
En volgens de fabrikanten moeten ze tussen de 18 en 20 graden bewaard worden, dat is het meestal wel gewoon in huis.

Zo liggen ze bij mij in de kast.
Niet meer zoveel als vroeger maar volgens velen is dit levensgevaarlijk.
CIMG3727.JPG



GJ
 
Laatst bewerkt:
Ik begin terug te verlangen naar de NiCd tijd....

Wat een gedoe die Lipo's.
Ik wist niet veel van die dingen af, sterker: ik heb mijn eerste lipo slechts een paar maanden in huis nu, maar of ik nu zoveel gelukkiger ben dan voor het lezen van dit artikel....

Niet teveel laden.
Niet teveel ontladen.
Zoveel% ontladen voor opslag.
Speciale opladers.
2, 3, 4, weet ik veel hoeveel cellen.
Warmte.
In de zon leggen.
Brandkasten.
Enveloppen.
Metertjes voor van alles.
C-waardes....

Pfff.

Vroegâh:
6 oplaadbare batterijen van de HEMA, met lader (ook gelijk voor 9V blokjes), batterijhouder met Tamiya stekker en gaan met die banaan.

Ik stop zelfs met modelvliegen :D.
 
Ik heb toevallig een bunker uit de tweede wereldoorlog tot mijn beschikking, en die zit op 4 meter diepte. Ik heb hem uit voorzorg voorzien van een sprinkler installatie.
 
Bootjesbouwer, niet te veel zorgen maken.
Zoals ik en ook Ernst schrijft, als je gewoon doet dan is er niets aan de hand.
Ik gebruik lipo's nu denk ik 18 jaar en ik mishandel ze best, nog nooit 1 raar iets gehad.
Ze liggen ook gewoon in een kamerkast, open en bloot, niks in munitiekoffertjes.
Ik ken een piloot die planken vol met lipo's heeft liggen, ook open en bloot en ook al net zo lang als ik.
En ook hij haalt het uiterste uit de lipo's.
Het enige dat ik doe is goed zorgen voor mijn lipo's.
Vroeger schreef ik als ze nieuw waren de gemeten interne weerstand op het pak en keek dan hoe dat zich verhield met een paar ladingen later.
Doe ik niet meer, ik kijk nu gewoon wat erin gaat en wat eruit komt.
Als dat vrijwel gelijk is dan is het goed.
Zelfde als met Nicads en Nimh.

Je lader heeft een storage stand, altijd je lipo's wegleggen op storage.
Te ver ontladen kan bijna niet meer met de huidige regelaars maar mocht het toch een keer gebeuren is het ook niet zo erg als je ze maar nooit vol of leeg weglegt, dat vinden ze gewoon niet fijn.
En volgens de fabrikanten moeten ze tussen de 18 en 20 graden bewaard worden, dat is het meestal wel gewoon in huis.

Zo liggen ze bij mij in de kast.
Niet meer zoveel als vroeger maar volgens velen is dit levensgevaarlijk.
Bekijk bijlage 332859


GJ
Als ik die foto zo bekijk zijn jouw dagen geteld.
Het was fijn je gekend te hebben.:bier:
 
Nou Wil, dat is inmiddels al bijna een jaar geleden.
27 september is mijn 2e verjaardag.
Ik weet zelfs de tijd wanneer de nieuwe lever aangesloten en getest is.
En een paar dagen later staat ineens dokter Wil de Woofer naast mijn bed.
En een modelvlieger uit Belgie, 2 mensen die ik absoluut nooit verwacht had.

GJ
 
... Niet teveel laden. ...
Dat geldt voor alle soorten accu's. Lader zorgt hier voor.
... Niet teveel ontladen. ...
Geldt voor alle soorten accu's, maar bij LiPo's wel belangrijker. LVC op je regelaar zorgt hier voor.
... Zoveel% ontladen voor opslag. ...
Da's dan weer wel LiPo specifiek, voor een lange levensduur.
... Speciale opladers. ...
Loodaccu's moeten anders geladen worden dan NiMH accu's. En laders die LiPo aankunnen zijn al lang gemeengoed, en goedkoop.
... 2, 3, 4, weet ik veel hoeveel cellen. ...
Voor een zelfde spanning heb je drie keer minder LiPo cellen nodig dan NiMH.

Maar, mocht je het allemaal maar zozo vinden, dan zou je LiFePo4 kunnen overwegen. Wat lagere nomimale spanning, wat zwaarder, maar weinig kapsones, en zowel elektisch als mechanisch een stuk robuuster. En ook dat kunnen laders al vele jaren aan.
 
Laatst bewerkt:
Maar, mocht je het allemaal maar zozo vinden, dan zou je LiPoFe kunnen overwegen

Ron kon weer niet van de drank afblijven, hij bedoelt LiFePo4 accu's.
Die ploffen niet, ontbranden niet en zijn mechanisch sterker en kunnen volledig tot 0 ontladen worden.
Ze zijn wel zwaarder en kunnen minder hoog belast worden.

GJ
 
Oei, wat wordt het serieus genomen!:koud:
Dat hoeft helemaal niet hoor.
Ik gebruikte alleen maar heel veel woorden om te zeggen dat het allemaal wat overweldigend is als de laatste boot die je bouwde met nicads uitgerust was.

En als je dan dit allemaal over Lipo's leest komt het over als...
Eh nou ja, eh...
Wat ik omschreef dus:bye:
 
Even een concrete vraag over de bat-safe. Ik wil niet de discussie weer aanwakkeren over het nut / al of niet gebruiken ervan.

Ik gebruik een turnigy reactor 2-kanaals lader om 2 accu's parallel te kunnen laden. Als ik de plaatjes van de bat-safe bekijk,
vraag ik me af hoe ik balancer + laadkabel in vredesnaam door die opening in de deksel ga krijgen, laat staan voor 2 laadkabels tegelijk.
Is er hier iemand die daar ervaring mee heeft? Als dat niet werkt kan ik net zo goed geen bat-safe kopen want dan gaat 't m niet lekker
worden met lader op de safe en accu in de safe.
 
Mijn mening is bekend, ik heb al jaren lipo's gewoon zo liggen, nooit iets meegemaakt.
En ik ken vele mensen die het zo doen, allemaal nooit iets meegemaakt.
Het is 99 van de 100 keer een gebruikersfout als er iets fout gaat.
En een bat safe.
Je kan alleen vuur voorkomen als er geen zuurstof bij kan komen, dus iets zou 100% luchtdicht afgesloten moeten worden.

En die Bat Safe is leuk voor de handel maar het voorkomt geen brand.

 
Ik heb je mening gezien (en geregistreerd :-)), dank! Maar zoals gezegd, wil die discussie niet opnieuw doen.
Ik ben benieuwd naar concrete ervaringen van mensen met de bat-safe in gebruik (niet bij brand), en hoe de
kabels te geleiden.
 
Een LiPo luchtdicht afsluiten zal niet helpen en zou zelfs gevaarlijk kunnen zijn.
Ik ben het met GJ eens dat een LiPo veel minder gevaarlijk is dan sommige mensen wel denken maar als het fout gaat kan het wel goed fout gaan. Zolang je op een veilige manier met een LiPo omgaat en je aan de richtlijnen van de fabrikanten houdt is de kans dat je LiPo ploft en een fikkie veroorzaak klein, helaas niet nul maar wel heel klein.

Vooral als je een LiPo overlaad kan het vrij snel goed fout gaan. Intern vinden dan allerhande chemische reacties plaats waarbij onder andere waterstof en zuurstof vrij kunnen komen. Als er dan ook nog zuiver Lithium uit het lithiumzout vrij komt kan en zal dat in de fik vliegen. Dat gebeurt dan intern in de accu zonder zuurstof van buitenaf. De druk in de cel loopt dan zo hoog op dat hij openbarst en er een stevige steekvlam uit kan komen met alle gevolgen van dien. Wanneer je die LiPo in een luchtdichte box hebt gedaan is het niet denkbeeldig dat de druk in die box te hoog wordt en dat die op zijn beurt ook openklapt. Dat zou best met een flinke klap gepaard kunnen gaan en er kunnen brokstukken in de rondte vliegen. Dat wil je ook niet.

Nogmaals de kans hierop en heel erg klein en zoals GJ al schrijft, het is gebeurd maar zo goed als altijd bij mensen die (meestal bewust) flink verkeerd met hun LiPo om zijn gegaan.
Wil je je LiPo('s) op een brandveilige manier bewaren doe dat dan in een brandveilige box die dicht is zodat eventuele vlammen er niet uit kunnen komen. De gassen die kunnen ontstaan moeten wel (makkelijk) weg kunnen om te voorkomen dat die box zelf uit elkaar klapt. Zorg er ook voor dat die gassen makkelijk de buitenlucht in kunnen want hoewel ze in de hoeveelheden die vrij komen niet zwaar giftig zijn zullen ze ook niet gezond zijn.
Bewaar je accu's altijd op een brandveilige plaats en zorg voor voldoende ventilatie. Dit geldt overigens voor ALLE accu's!

LiPo's die bol zijn gaan staan hebben hun beste tijd gehad of zijn een keer verkeerd behandeld geweest. De elektrolyt dat er in zit is voor een klein deel chemisch uiteen gevallen en er zijn gassen ontstaan. Door die gassen is de druk wat opgelopen en bollen de Lipo's op. Meestal is dat maar een heel geringe hoeveelheid waardoor je er vaak weinig of helemaal niets van merkt wat de prestaties aan gaat. Waar je het meestal het beste aan kan merken is dat de inwendige weerstand hoger is geworden.
Dat opbollen kan gebeuren als je accu te ver is ontladen en niet direct weer is opgeladen. Ook overladen of te veel stroom uit de accu trekken kan zoiets veroorzaken. Een accu die te heet is geworden kan ook gaan opbollen.
Het kan ook optreden bij accu's die te lang ongebruikt weggelegd zijn. Zorg er voor dat die LiPo's zijn geladen tot ongeveer 3,8V per cel voor je ze voor langere tijd weglegt. LiPo's "voelen" zich het lekkers als je ze bewaart met een spanning van 3,7 tot 3,9V per cel. Controleer die spanning zo om de drie maanden en laad ze eventueel weer tot die spanning op. Dan zal je het langst plezier hebben van je LiPo's en is de kans op probleem het kleinst.
Succes.
 
16055998597384742591931912015037.jpg
Na nooit wat gehad te hebben laatst feest op de vliegclub.

Werkelijk geen idee wat er gebeurde, was aan het vliegen en plotseling kwam er een vrouw aan rennen en riep: brand brand brand. Dus er heen gerend en was het mijn lader, vlammen sloegen uit het laadboard. Lipo eraf gerukt en weggegooid. Die bleek daarna intact. Misschien dat 1 van de kinderen een zakje chips had laten slingeren wat er op gewaaid was.

Ondanks dat alle laadcircuits afzonderlijk gezekerd zijn, incl alle afzonderlijke balans aansluitingen gebeurde het toch. Was een nieuwe 4s2200. De laadkabel was ook nog intact. Alleen de complete aansluiting was verkoold. Ik was aan het laden met 2.2A daar kan het niet aan gelegen hebben. Vermoedelijk sluiting bij de aansluiting op het bord. Dit zijn geen aliexpress knockoff borden. Maar de originele van powerlectrix

Hoe het komt komt het, had de vrouw niet geschreeuwd was mijn complete lader afgebrand. Nu mochten we het clubhuis niet in dus de lader stond gelukkig al buiten.

Was er weer even aan herinnerd dat dingen goed gaan zolang ze goed gaan, je risico's kan proberen te elimineren. Maar dat dat geen vrijbrief is dat er niks verkeerd kan gaan!
 
Laatst bewerkt:
Bliksem!
Goed dat het zo afgelopen is.

Dit is maar weer een goed voorbeeld van dat je de boel nooit onbeheerd achter moet laten.
Oók niet met gerenommeerde merken.
 
Back
Top