Boomerang Sprint

De motor loopt nu weer prima. Kwestie van opsturen en laten nakijken. Ecu was gefixed, had niet veel schade, alleen de behuizing. Motor zelf had kapotte sensor platen en kappen edg. Totaal 650 euro schade aan de motor. Een turbine is erg simpel en je kan al snel zien wat vervangen moet worden. Bij turbine rescue bv kunnen ze perfecte reparaties uitvoeren :)

Jaap Gaasbeek;1378723@Solex zei:
Je naam zit ook niet mee he, ik heb Lisand nog gemailt maar geen reactie erg jammerrr

Gr Japioooooooooooooooo

.....die zit nu ergens in een hoekie van een snuifshop uit te huilen wegens aandacht gebrek......

Laatst bewerkt:
Hee Japio,

dat je de pootjes zelf maakt had ik natuurlijk wel verwacht maar ik doelde op het intrekmechanisme.

Tja, misschien moet iemand toch eens met Lisand gaan praten, eeuwig zonde dat zo`n turbine nu niet meer aan de man gebracht kan worden.

Volgens mij heeft Gerald nog wel wat tijd over om zich hier mee bezig te houden ;-)

Hee Japio,

dat je de pootjes zelf maakt had ik natuurlijk wel verwacht maar ik doelde op het intrekmechanisme.

Tja, misschien moet iemand toch eens met Lisand gaan praten, eeuwig zonde dat zo`n turbine nu niet meer aan de man gebracht kan worden.

Volgens mij heeft Gerald nog wel wat tijd over om zich hier mee bezig te houden ;-)

.....tuurlijk......:rolling:

Hoi Allemaal hieroooooooooo

Yes ben net terug van Tiel de fruitcorso bekeken, kmot punten scoren bij men geliefde en ik heb nu int dus ff snel voordat er weer een int storing is.

@Tadango

Oeps das triest, maar wel fijn dat je weet waar het probleem zat, dus in dat geval kan hij zen eigen wel voor zen kop slaan en daarna een beste borrel drinken denk ik.

@Berto

Het intrekmechanisme heb ik bij Sandor gekocht en is van het type (Pro-lynx PL-250 Retracts up to 20 LBS ) kost 149 euries en voor dat geld ga ik niet staan draaien en frezen en dat setje is gewoon super gemaakt en daar hou ik wel van.

@Vosje

Tuurlijk wist ik wel dat jij een Sprint had kerel, maar hoe meer info ik hier krijg van verschillende Sprint vliegers hoe beter het is ook weer voor anderen.
Bedankt voor de foto's hier.

Vanavond eens in men onderdelenstelling gesnuffeld naar servo's, Ger Kovacs wist al tijdje van mij dat ik servo's aan kopen was voor een nieuwe kist, eigenlijk waren ze bedoelt voor de Exocet, maar die laat ik even in de hoek staan.

Dus heb ik de volgende servo's van het schap gehaald om in de Sprint in te bouwen lijkt me wel een goed keuze.

Ailerons Futaba S9351 digitaal 2x Torque 13,8 kg-cm bij 6,0 V
Alevator Futaba S9351 digitaal 1x Torque 13,8 kg-cm bij 6,0 V
Rudder Futaba S9255 digitaal 2x Torque 9,0 kg-cm bij 4,8 V
Flaps Futaba S9404 1x
Nose wheel Hitec HS-645MG 1x Torque 7,7 kg-cm bij 4,8 V Metal gears.

Mijn RC werkt al jaren op 6,0 V dus zal dat nu ook zo wezen dus in sommige gevallen zal de torgue gaan toe nemen, nu is het de vraag of ik overstap op een Lipo voor de stroom verzorging van de RC, aan U dus de vraag of dat verstandig is ?????

Gr Japioooooooooooooooooooooo

Tja, overstappen op LiPo of niet.

Heb voor mezelf besloten dat ik nog op de "oude" akku`s blijf vliegen in m`n F-15 (wel naar de 5 cellen / 6V en misschien tzt zelfs 2 stuks aan boord).
Dit werkt prima dus waarom wat anders?!?!?

Ook omdat ik dan een LiPo lader moet aanschaffen en bij het laden constant de "wacht" moet houden.
Zeker na dat akkefietje van de F-16 naast me op Pampa ben ik nog minder vertrouwen erin gaan krijgen.

Tuurlijk dat lag misschien wel aan de lader instellingen maar geeft wel aan dat er een zeker verhoogd risico aanwezig is wat je met de "oude" cellen niet of in ieder geval minder hebt.

Ze zijn natuurlijk wel weer een stuk lichter met meer capaciteit in verhouding.

Denk dat het voornamenlijk ook een persoonlijke keus is, voor mij (nog) geen LiPo`s.

Draai je trouwens de nieuwe P80 op LiPo of nog gewoon NiCad`s?

@Berto

Ja ik ben ook voorstander om gewoon de Nihm accus weer te gaan gebruiken en dan natuurlijk op 6V.

De P80SE gaat draaien op een Lipo en bij het laden hoef je echt niet de wacht te houden hoor!!!! de lader gaat piepen als ti klaar is met laden en stopt dan met laden.

De P80SE van Jetcat past precies in men Sprintje

Gr Japioooooooooooooo

Tja, dan zou ik gewoon weer voor NiHm`s gaan.

En tuurlijk gaat zo`n lader gewoon piepen, maar die lader op die F-16 naast me piepte niet.
Maar roken (en op den duur klappen) deed die LiPo wel, zal wel verkeerd ingesteld hebben gestaan maar toch.

+ je hoort wel meer rare verhalen over in vuur verdwijnende LiPo`s tijdens het laden en dan niet alleen de LiPo in eht geval van Raymon de hele schuur erbij.

Tuurlijk ook hier is misschien wat fout gegaan maar ik pas er voorlopig nog even voor.
En zolang gewicht geen echte spelbreker is dan is er geen noodzaak.

Ben zeer benieuwd naar je kissie als die zover is, en die retracts ga je zeker voor dat geld niet zelf maken :nooo:

Succes, de spaarpunten bij de vrouw zijn binnen dus je mag weer wat nachten in je bouwhok bouwen ;-)

Hahahaha

Ik spaar me wezenloos wat betreft die credits bij men mop.

Elke dag krijgt ze koffie op bed
Ik stofzuig elke dag de keet.
Ik maai het grasveld.

Uhhhmmm ff denken wak nog meer doe Uhhhhmmmmm

Wordt tijd dak nog meer ga doen als ik het zo lees hihihi.

Oeps hond uitlaten was ik vergeten wowwwwwwwwwww er zullen toch wel meer dingen wezen die ik doe ?????????????? het wordt allemaal zo normaal wat ik doe denk ik.

Gr Japiooooooooooooo

NiMh kan bij verkeerd instellen net zo hard ontploffen. Ik heb nog geen 1 lipo gek zien doen zonder opzettelijke verwoesting. NiMh is voor bange mensen ;)

Neem anders LiFe (A123). NiMh is zo achterhaald..........

Klopt,
Wij produceren en leveren al jaaaaren Lions, Lipo's en erger >miljoenen pack's.
Gebeurt nooit wat, behalve individuen die bewust de bende saboteren en daarmee geld proberen te claimen of tobbers die immitatie op de markt brengen.

Verder is het helaas bij de modelbouw dat de gebruikte laders vaak manueel ingesteld moeten worden en daar wordt nog wel een 3s ingesteld terwijl 2s (dus ontvanger accu met BEC) geladen wordt.

Er is een oplossing voor, al is het alleen maar dat de EU wetgeving de fabrikanten dwingen om een universele adapter/lader te onwikkelen (fabrieksstandaard/normering) ter voorkoming dat voor elk nieuwe product een andere adapter bijgeleverd dient te worden. Vaak is de aansluiting zo gemaakt om geen of moeilijk andere adapter/lader aan te sluiten, ter voorkoming dat gebruikers geen verkeerde aansluiten en de boel in de brand zetten.
Ook inzake het milieu (er liggen bij iedereen stapels verschillende adapters...) is het belachelijk om voor elk product een andere lader mee te leveren.. absoluut wegsmijten van geld en productie/energie.
Dus de voedingsadapters/laders moeten allen gaan aanvoelen wat er aan het andere eind van het draadje zit. (is er al, maar mag ook niets kosten, productiewijs gezien).

Nog een uitdaging dus...

Maar tov de eerdere toegepaste accuus (NiCad, NiMH) is er geen enkel extra probleem.
De energie dichtheden en afgifte (wat we toch willen?) is alleen relatief hoger. Gewoon even wennen dus en anticiperen hierop.
Met de bestaande brandstof cellen is het al veel leuker...

Hey Japiooooo!

Misschien een beetje laat, maar alsnog van harte gefeliciteerd met de aankoop van jouw Sprint, super!

Ik zou niet wakker liggen van LiPo, zolang je ze maar goed behandelt (voornamelijk bij het opladen). Maar goed, verfbrander heeft dat al uitstekend uitgelegd, dus hoef ik niet in herhaling te vallen. Ik gebruik zelf ook 2 x LiPo i.c.m. een BEC van Emcotec en bevalt mij (nog steeds) prima!

Mocht je tóch niet op LiPo's willen overstappen en NiMh willen gebruiken, onthoud dan goed dat je regelmatig de capaciteit van de accu's checkt; NiMh-accu's hebben nl. een veel hogere interne weerstand dan bv. NiCd, waardoor (bij belasting, helemaal met het servopark wat jij wilt gebruiken) de uitgangsspanning vlot in elkaar kan zakken. En dat vinden (wat ik zoal gelezen heb) vooral op Spektrumtechnologie gebaseerde ontvangers niet zo prettig... ;)

Maar goed, als je dan toch de discipline van het regelmatig controleren van je NiMh-packs jezelf eigent, dan kun je net zo goed met zorg LiPo-packs aan de lader gooien! :D

~Jolmer

Laatst bewerkt:
hey ik heb ook nog wat plaatjes van boomerang's van op meeting's ;)
grts Bart
pic's :
P1010156.jpg

aa57cf67.jpg

7016be8f.jpg

ae3e513b.jpg

cd78c1e8.jpg

Yesssssss ik heb weer even internet het is al 14 dagen behelpen hier met KPN INT.

De bouw ligt even stil door omstandigheden volgende week ga ik weer verder, met de spulletjes erin te knutselen, eerst naar Jetpower eens kijken of ik daar alle spulletjes kan krijgen die op men lijstje staan.

Toedeloe

Gr Japioooooooooo

Ik denk dat ik eruit ben, voor de stroomvoorziening wil ik een powerbox aanschaffen en het geheel gaan voeden met een lipo, omdat ik digitale servo's ga gebruiken en die wil ik graag niets te kort doen, een beetje meer is beter als een beetje te weinig.

Gr Japioooooooooooooo

Ik denk dat ik eruit ben, voor de stroomvoorziening wil ik een powerbox aanschaffen en het geheel gaan voeden met een lipo, omdat ik digitale servo's ga gebruiken en die wil ik graag niets te kort doen, een beetje meer is beter als een beetje te weinig.

Gr Japioooooooooooooo

geen powerbox
te zwaar , totale overkill.

op de meeste van onze toestellen gebruiken we een Emcotec BIC
digitale uitlezing van gebruik en totale vliegtijden en nog meer leuke dingen.

2 lipotjes erop van 1600 mah.
kosten zijn 110 euro voor de emcotec

hou die kist licht!

Hee Jaap,

Ook mijn eerste gedachte is dat een Powerbox voor deze kist totaal niets toevoegd dan alleen maar gewicht en kosten.

Deze kist (en grotere ook nog) kunnen makkelijk zonder powerbox gevlogen worden :yes: (vraag ook maar eens aan onze Vriend Ger).

Grt,
Berto.

Wat voor ontvanger ga je gebruiken? Bij 2.4g is een goede stroom voorziening al voldoende. Vlieg je spectrum dan pak je een AR9100 (is ook al flink overdreven) en zit je uber safe.

Back