Boomerang Sprint

Hey Jaap,

Ik kan je kist wel keuren hoor samen met alex of ger kovacs want de rest is geen instructeur op EMCR al zeggen ze van wel. :p:p:p:p:p

hey ger,

Inderdaad deze taak mag alleen door instructeurs van de EMCR worden gedaan
even als het afnemen van alle breveten ;)

grt
michel

@F18

Ger doe de keuring dan maar samen met Ger
chicken16.gif

Gr Japiooooooooooo

Hey Jaap,

Ik kan je kist wel keuren hoor samen met alex of ger kovacs want de rest is geen instructeur op EMCR al zeggen ze van wel. :p:p:p:p:p

hey ger,

Inderdaad deze taak mag alleen door instructeurs van de EMCR worden gedaan
even als het afnemen van alle breveten ;)

grt
michel

Dat gaat veranderd worden door het bestuur..

Heeft niks meer met instructeurs te maken.
Het bestuur wijst daar 3 mensen voor aan die daar alleen voor bevoegd worden is de bedoeling.

iedereen, dus iedereen die lid word en ook lid is wordt technisch gekeurt en die lid worden word ook beoordeeld op vlieg vaardigheid.

Komt ook een soort apk lijst waar alle kisten aan moeten voldoen(dus geen persoonlijke meningen)

Laatst bewerkt:
het begin

@ Berto Het begin :sleepy:

Wat een gez..k ,
Zelfs bij echte ULM's bestaat dat niet (een periodieke keuring).
En nu gaan ze dat invoeren bij modelvliegtuigen.
Bij een beginner vindt ik dat niet meer dan normaal dat het toestel na gekeken wordt.
Maar hoe kan iemand een technische controlle doen op een afgebouwd toestel ??? je kunt toch niet zien wat er onder de afwerking zit (dan moet hij al door een full boddyscanner ;) mischien is de hoofdligger al gebroken bij een val van de bouwtafel ) en als blijkt dat na een crash, dat het toestel techn. niet in oorde was, ga je dan ook aankloppen bij de controleurs , want die hebben hun werk niet goed gedaan.

Dan krijg je de zelfde discusie als met instructeurs die wel of niet verantwoordelijk zijn, als een leerling crashed, met schade aan derde.

:sleeping:

en een club die helemaal geen gast vliegers toelaat :confused: leuk zo'n collega club waar je niet welkom bent, nog erger dan PMF.
Vindt het altijd wel leuk om iemand van een andere club te ontmoeten op ons veldtje (ik begrijp ook wel dat als dit te veel gebeurd , dat er iets moet gebeuren)

Laatst bewerkt door een moderator:

Wat een gez..k ,
Bij een beginner vindt ik dat niet meer dan normaal dat het toestel na gekeken wordt.
Maar hoe kan iemand een technische controlle doen op een afgebouwd toestel ??? je kunt toch niet zien wat er onder de afwerking zit (dan moet hij al door een full boddyscanner ;) mischien is de hoofdligger al gebroken bij een val van de bouwtafel ) en als blijkt dat na een crash, dat het toestel techn. niet in oorde was, ga je dan ook aankloppen bij de controleurs , want die hebben hun werk niet goed gedaan.

Dan krijg je de zelfde discusie als met instructeurs die wel of niet verantwoordelijk zijn, als een leerling crashed, met schade aan derde.

en een club die helemaal geen gast vliegers toelaat :confused: leuk zo'n collega club waar je niet welkom bent, nog erger dan PMF.
Vindt het altijd wel leuk om iemand van een andere club te ontmoeten op ons veldtje (ik begrijp ook wel dat als dit te veel gebeurd , dat er iets moet gebeuren)

Waaruit maak jij op dat dit periodiek is? staat nergens beschreven.;)
Er staat alleen " een soort apk lijst"

alleen als er veranderingen gedaan worden zal het gemeld moeten worden en gecontroleerd.

goed lezen voordat je comentaar hebt. voorkomt een hoop onnodige discussies.

daar al niet te min dat discussies wel leuk zijn:mrgreen:

Nou, dat gaat dus veranderen en niet zonder reden!!!

Okee dat wordt dus in het echt ook gedaan binnenkort, houd je straks lekker bezig denk ik

maar weer on topic mannen , het gaat om Japiooooooo zijn sprintje hier

Laatst bewerkt:

Wat een gez..k ,

nou ik zie het nut er wel van in.

de tegenstanders van onze hobby staan gewoon te wachten tot er weer een uit de lucht valt. het liefst brandend met veel schade aan andermans spullen.
daarom is het wel belangrijk dat je een jet fatsoenlijk bouwt rekening houdend met de krachten die er kunnen vrijkomen.
een stukje les of info van en door jetvliegers en of instructeurs vind ik toch wel goed.
ik zie genoeg filmpjes op youtube en op velden waarbij iedereen precies in die zone staan
waar als een turbine wiel uit elkaar spat ze zeker kunnen zijn van de reststukken je raken.
dit zijn gewoon basics die zelfs in elke gebruiksaanwijzing staat.

show keuringen:

in engeland is het zelfs zo dat elk toestel voor het begin van een show gekeurd word.
hierbij word gekeken naar alle roeren , ophangingen en algemene indruk.
zelfs moet je kunnen demonstreren dat je failsafe werkt.
daarbij beslist de vluchtleiding of de turbine uitmoet of op stationair moet draaien bij een eventuele uitval van ontvangst signaal.
dit moet je op de grond dan ook demonstreren.
ik zie toch steeds meer bij elkaar geraapte jets met servo,s die totaal niet goed kunnen werken , roer aansturingen met gebogen draad.
oude types batterij houders met 4 penlights , ik heb het allemaal gezien.

als we over ulm,s moeten beginnen is het in nederland toch wel goed geregeld.
als je kijkt in frankrijk is bijna alles mogelijk zelfs zonder een uitgebreide medische keuring.
zelfs een keer keuren van je kist is genoeg.

ik vind dat een club mag beslissen wie en met wat er komt vliegen om de veiligheid toch wel een beetje te overzien.
een vergunning ben je sneller kwijt , dan dat je hem hebt.

Eh, misschien hier maar een ander draadje voor openen (als die er al niet is).

We gaan nu Japio`s Sprint draadje vervuilen met kompleet iets anders dan zijn Sprint.

Dus Edge, open een nieuw draadje en wij zullen hem vullen ;-)

nou ik zie het nut er wel van in.

de tegenstanders van onze hobby staan gewoon te wachten tot er weer een uit de lucht valt. het liefst brandend met veel schade aan andermans spullen.
daarom is het wel belangrijk dat je een jet fatsoenlijk bouwt rekening houdend met de krachten die er kunnen vrijkomen.
een stukje les of info van en door jetvliegers en of instructeurs vind ik toch wel goed.
ik zie genoeg filmpjes op youtube en op velden waarbij iedereen precies in die zone staan
waar als een turbine wiel uit elkaar spat ze zeker kunnen zijn van de reststukken je raken.
dit zijn gewoon basics die zelfs in elke gebruiksaanwijzing staat.

show keuringen:

in engeland is het zelfs zo dat elk toestel voor het begin van een show gekeurd word.
daarbij beslist de vluchtleiding of de turbine uitmoet of op stationair moet draaien bij een eventuele uitval van ontvangst signaal.
ik zie toch steeds meer bij elkaar geraapte jets met servo,s die totaal niet goed kunnen werken , roer aansturingen met gebogen draad.
oude types batterij houders met 4 penlights , ik heb het allemaal gezien.

als we over ulm,s moeten beginnen is het in nederland toch wel goed geregeld.
als je kijkt in frankrijk is bijna alles mogelijk zelfs zonder een uitgebreide medische keuring.
zelfs een keer keuren van je kist is genoeg.

ik vind dat een club mag beslissen wie en met wat er komt vliegen om de veiligheid toch wel een beetje te overzien.
een vergunning ben je sneller kwijt , dan dat je hem hebt.

. :thumbsup:

Eh, misschien hier maar een ander draadje voor openen (als die er al niet is).

We gaan nu Japio`s Sprint draadje vervuilen met kompleet iets anders dan zijn Sprint.

Dus Edge, open een nieuw draadje en wij zullen hem vullen ;-)

nou bij mij kwam jaap met een 0,2mm / 3 dikke pun slang voor zn kerostarter er toch niet doorheen..

wij betalen een vermogen voor de high temp teflon slang , en ik heb toch al wat binnenbrandjes gezien

daar al niet te min dat discussies wel leuk zijn:mrgreen:

Zinvol lijkt me ook wel praktisch, kan ik van de posting die 'edge' hier plaatst nou niet zeggen.

Veiligheid wordt het toverwoord in de toekomst, en liefst aantoonbaar.

Ger.

nou bij mij kwam jaap met een 0,2mm / 3 dikke pun slang voor zn kerostarter er toch niet doorheen..
wij betalen een vermogen voor de high temp teflon slang , en ik heb toch al wat binnenbrandjes gezien

@Sandor, zo'n teflon slangetje is ook geen garantie, alleen het smeltpunt ligt wat hoger, I now, o.a. reden waarom ik dom/simpelweg weer op gas start.
Starten op kero blijft zowizo spannend, en ik zou dat zelf nooit doen met een gesloten kist, wat maar weer eens werd bewezen toen ik op Pampa naast Ali stond die z'n giant Viperjet aan het starten was, nadat zijn romp ter hoogte van de turbine sectie begon te bobbelen adviseerde ik hem toch maar dringend om z'n CO2 maatje erbij te halen, wat gelukkig direct geschiede, moraal van dit verhaal is...............................verstand blijven gebruiken.
Japio zijn kist is met dat verkeerde slangetje 3X gestart met alles open en de blusser erbij onder toeziend paren ogen van 3 mensen w.o. de mijne, en het dwingende advies van o.a. Didier om in ieder geval Teflon als last end voor de kerostarter te gebruiken.
Leon, een beginnende jetvlieger kreeg o.a. advies mee om nooit je kist te starten met alle luiken dicht.

En nu on topic met de sprint van Japio en verder op Maikel z'n nieuwe draadje.

Ger.

show keuringen:

Een aantal personen in deze discussie kunnen hierover meepraten, want vanaf vorig jaar is ook op de vliegshow in Porz (Duitsland) deze keuring ingevoerd.
Er werd gekeken of de aansturing goed gemonteerd was (speling op de roeren) en er werd gevraagd of er een fail safe geprogrameerd was (toestel incl. turbine)

Veel meegemaakt de laatste jaren op shows, zoals klein voorbeeldje: mensen die met toestellen (schaal 1:3, schaal 1:4) servokabels verlengen met behulp van kroonstenen en het zelfde doen als ze de vleugels op toestel monteren, voor dit soort mensen is nou zo'n keuring goed.

Dit is gewoon een goede zaak:thumbsup:, mensen die weten dat ze goed gebouwd hebben hoeven zich hierover dus niet druk te maken.
Mensen die maar wat aanklooien in de hobby, lopen dan tegen de lamp en komen zichzelf dan wel tegen.

Gr. Ron

@Sandor, zo'n teflon slangetje is ook geen garantie, alleen het smeltpunt ligt wat hoger, I now, o.a. reden waarom ik dom/simpelweg weer op gas start.
Starten op kero blijft zowizo spannend, en ik zou dat zelf nooit doen met een gesloten kist, wat maar weer eens werd bewezen toen ik op Pampa naast Ali stond die z'n giant Viperjet aan het starten was, nadat zijn romp ter hoogte van de turbine sectie begon te bobbelen adviseerde ik hem toch maar dringend om z'n CO2 maatje erbij te halen, wat gelukkig direct geschiede, moraal van dit verhaal is...............................verstand blijven gebruiken.
Japio zijn kist is met dat verkeerde slangetje 3X gestart met alles open en de blusser erbij onder toeziend paren ogen van 3 mensen w.o. de mijne, en het dwingende advies van o.a. Didier om in ieder geval Teflon als last end voor de kerostarter te gebruiken.
Leon, een beginnende jetvlieger kreeg o.a. advies mee om nooit je kist te starten met alle luiken dicht.

En nu on topic met de sprint van Japio en verder op Maikel z'n nieuwe draadje.

Ger.

Ger geen probleem iedereen moet zelf weten wat hij doet.
het geval met ali had niets met kerostart te maken , maar met een slecht sluitend ventiel
ze waren te laat erbij eigenlijk de viper was afgeschreven.
maar als je al begint met "dit slangetje werkt ook" maak ik precies mijn punt met veiligheid.
dit is aan sommigen dan slecht besteed.
jullie snappen iets niet denk ik , op het moment dat je vliegt loopt de druk en de temperatuur op in de ketel.
nu de kerostarter is een open onderdeel , zodra dit slangetje eindelijk opgeeft , komt er met een rotgang druk en kerosine en soms een vlam erachteraan weer naar buiten.
dit resulteerd bij de sprint in een mooi gat in je romp of brand.
dus wat boeit mij dat als je er met een brandblusser bij staat? , het gaat meestal mis in de vlucht.
ik start altijd met alle luiken dicht , dat kan ook niet anders met een flash.
maar ja wat weet ik?

Tuurlijk is er niets op tegen om kisten kritische te bekijken.
Bij zo'n keuring kun je veel zien, MAAR ook heeeeel veel niet daarom stel ik me er kritische tegenover.
Daarom hebben ze in engeland ook opvolging tijdens de bouw van toestellen boven de 20KG (zoals ook in sommige andere EU landen boven de 25KG)
maar een soort APK waar de P voor periodiek staat, zie ik niet zitten ??

Hoe ga je als kontroleur bepalen of bv een vleugelconstructie sterk genoeg is?? zand zakken erop leggen ???.

Maar wat gaat het volgende zijn.
Eerst waren er leerlingen en begeleiders , gevolg Brevetten
Het gaat in NL al jaren over keuren van toestellen.

In belgie blijkt een max vlieghoogte van 120 mtr te gelden. (tijdens evenementen kan er ontheffeing gekregen worden tot 150mtr) ,(dus bij de volgende meetings een kontroleur met een hoogte meter ?????)
Als we niet opletten moeten we binnenkort met hoogte meters , transponders, loggers, etc gaan vliegen om ons daarmee te verantwoorden waar, wanneer hoelaat en hoe hoog we gevlogen hebbben.

laten we zien hoe Mr jaap reageerd op de vervuiling van zijn draadtje , hij zal wel bijna wakker zijn :mrgreen:

Oeps word ik wakker en wat is het weer gezellie hier, ik zal er ff een muziekje bij halen en de popcorn en bierworstjes en KIPPEPOOTJESSSSSSSSSS

50.gif

Toedeloe

kben ff teflonslang halen doeiii

Back