@ Berto Het begin :sleepy:
Wat een gez..k ,
Zelfs bij echte ULM's bestaat dat niet (een periodieke keuring).
En nu gaan ze dat invoeren bij modelvliegtuigen.
Bij een beginner vindt ik dat niet meer dan normaal dat het toestel na gekeken wordt.
Maar hoe kan iemand een technische controlle doen op een afgebouwd toestel ??? je kunt toch niet zien wat er onder de afwerking zit (dan moet hij al door een full boddyscanner

mischien is de hoofdligger al gebroken bij een val van de bouwtafel ) en als blijkt dat na een crash, dat het toestel techn. niet in oorde was, ga je dan ook aankloppen bij de controleurs , want die hebben hun werk niet goed gedaan.
Dan krijg je de zelfde discusie als met instructeurs die wel of niet verantwoordelijk zijn, als een leerling crashed, met schade aan derde.
:sleeping:
en een club die helemaal geen gast vliegers toelaat
leuk zo'n collega club waar je niet welkom bent, nog erger dan PMF.
Vindt het altijd wel leuk om iemand van een andere club te ontmoeten op ons veldtje (ik begrijp ook wel dat als dit te veel gebeurd , dat er iets moet gebeuren)
nou ik zie het nut er wel van in.
de tegenstanders van onze hobby staan gewoon te wachten tot er weer een uit de lucht valt. het liefst brandend met veel schade aan andermans spullen.
daarom is het wel belangrijk dat je een jet fatsoenlijk bouwt rekening houdend met de krachten die er kunnen vrijkomen.
een stukje les of info van en door jetvliegers en of instructeurs vind ik toch wel goed.
ik zie genoeg filmpjes op youtube en op velden waarbij iedereen precies in die zone staan
waar als een turbine wiel uit elkaar spat ze zeker kunnen zijn van de reststukken je raken.
dit zijn gewoon basics die zelfs in elke gebruiksaanwijzing staat.
show keuringen:
in engeland is het zelfs zo dat elk toestel voor het begin van een show gekeurd word.
hierbij word gekeken naar alle roeren , ophangingen en algemene indruk.
zelfs moet je kunnen demonstreren dat je failsafe werkt.
daarbij beslist de vluchtleiding of de turbine uitmoet of op stationair moet draaien bij een eventuele uitval van ontvangst signaal.
dit moet je op de grond dan ook demonstreren.
ik zie toch steeds meer bij elkaar geraapte jets met servo,s die totaal niet goed kunnen werken , roer aansturingen met gebogen draad.
oude types batterij houders met 4 penlights , ik heb het allemaal gezien.
als we over ulm,s moeten beginnen is het in nederland toch wel goed geregeld.
als je kijkt in frankrijk is bijna alles mogelijk zelfs zonder een uitgebreide medische keuring.
zelfs een keer keuren van je kist is genoeg.
ik vind dat een club mag beslissen wie en met wat er komt vliegen om de veiligheid toch wel een beetje te overzien.
een vergunning ben je sneller kwijt , dan dat je hem hebt.