Boot kopen

Geachte,

Ik ben Vincent, ik woon in België en ik ben nu 22 jaar. Sinds kort ben ik weer actief bezig in de RC-wereld. Tot nu toe voornamelijk met vliegtuigen en helicopters. Maar ik wil graag in de bootwereld stappen.

Ik ben dus vrij nieuw in deze wereld :) Ik heb al meerdere topics gevolgd en het begint toch wel te kriebelen.
Maar waar moet ik aan denken vooraleer ik een boot koop? Ik zou graag brushless gaan omdat de snelheden daar een pak hoger liggen en het geluid een stuk lager.
Dus ik moet een romp aankopen + roer + trimbladen + motor, regelaar...
Waar koop ik het best een romp? In een winkel (zoals 2brothers of via ebay?)
Want de prijzen op ebay zijn wel laag bij aankoop, maar daar komen verzendkosten bij. Plus: je weet niet wat je 'echt' zal krijgen. Ik heb daar nog geen ervaring mee, dus ik vraag het liever :p

Eenmaal ik de romp heb moet ik dus een motorsteun plaatsen. Maar staat dat allemaal uitgelegd in bijgeleverde manual? Welke afmetingen je nodig hebt enz.

Ik had de volgende romp in gedachten (of soortgelijk) Met ongeveer dezelfde afmetingen. 2 Brothers RC - Bussum

Kan er mij dan iemand zeggen wat ongeveer de totaalkost kan zijn? Onderdelen zoals brushless motor en regelaar moet ik ook nog aankopen. (Misschien via ebay?). Ik heb hier nog een zender + ontvanger en servo's.

Met vriendelijke groeten,

Vincent M.

Hallo Vincent,

Welkom bij de natte sector!

Om te beginnen is het formaat romp dat je hebt uitgezocht een uitstekend startpunt; de prijs van de componenten blijft binnen de grenzen van het betaalbare en qua snelheid zal het je niet tegenvallen.

2Brothers RC is de verdeler voor MHZ in Nederland, je kunt de spullen natuurlijk ook rechtstreeks bij MHZ bestellen.
MHZ Powerboats+engines

Uit China komt ook een aantal leuke/goede boten, zoals de 25" Prince, die je RTR of als losse romp kunt krijgen.
Vraag wel even hier vóór je besteld om te voorkomen dat je jezelf een teleurstelling op de hals haalt.

Hoe een Mono (enkelromps boot) wordt opgebouwd is algemeen bekend bij de ervaren vaarders, dus die informatie kan ik je wel mee helpen.
Helaas wordt bij de meeste rompen geen, of een bijzonder sumiere (of in sommige gevallen ronduit foute) bouwbeschrijving geleverd.

Voor een vaarklare boot, die je zelf in elkaar zet, moet je toch gauw aan zo'n €200-€250 denken, afhankelijk van de gekozen componenten.
In deze categorie betekent dat motoren, regelaars en Lipo's uit China (hobbycity), voor Lehner / Plettenberg / Neu e.d. heb je nét een motor voor dat geld...

Meteen beetje kennis van zaken en aanpassingen (met name de goedkope regelaars) is er best wat moois van te maken.

Groeten, Jan.

Vincent ,

Wat is je doel met dit bootje xtreme hard of iets zachter en leuk te besturen tevens noem eens een bedrag wat je wilt uitgeven buiten de romp om om deze vaarklaar te krijgen . Je zit nml al gauw op zo`n 300,- voor motor, regelaar, as , roer en accu`s/lipo.

Ik heb er zelf 2 opgebouwd en beide halen de 75+km/h zeker (gps gemeten) .

Als regelaar blijf ik toch altijd de ETTI`s aanbevelen , motoren zou ik van Feigao nemen en accu of lipo hangt van je motor winding keuze af .

Flexas 3,2mm met strut kan zowel van graupner(made by Hopf) of Gundert zijn allebei te verkrijgen bij de 2bro`s in Bussum.

Ik kan je nu wel overladen met opbouw tips maar kijk eerst maar eens wat je gaat aanschaffen en dat hangt weer af van wat je wilt uitgeven .

In tegenstelling tot auto`s , vliegtuigen etc zit er bij de kale rompen geen gebruiksaanwijzing je zult het dus met onze informatie moeten doen .

Trimbladen heeft deze romp niet nodig.

Wil je meer weten stuur maar een pbtje .

Michiel.

Laatst bewerkt:
ik zou niet zo maar een model kopen die ik nog nooit heb zien varen,zonde van je geld als het achter af tegen valt.beter een romp kopen war je zeker van bent dat hij goed loopt.
een boot van dat formaat die misschien net 50km loopt (als je geluk hebt)ben je zo op uit gekeken. b.v een lizard van mhz is een boot met een hoog fun gehalte,een gooi en smijt boot die ook nog eens snoei hard kan lopen.mijn mening: beter gelijk goed doen (als je het geld er voor hebt)

hallo

als je nu eens daar je van bruggen bent eens bij kmyca in antwerpen gaat kijken
daar zijn mensen die reeds jaren competie varen op nationaal en internationaal niveau
deze kunnen je verder helpen en je kan de boten aan het werk zien
hier de link naar deze club
Startpagina

de commissaris van de belgische federatie is ook een toffe gast waar je veel kan van lerenIvo Boecksteyns

Anemonenstraat 85

1800 Vilvoorde

tel : 02/252.37.18

E-mail : i.boecksteyns@skynet.be

voor verdere info kan deze website je heel veel info verschaffen wat wedstrijden en regelementen aan gaat
KONINKLIJKE FEDERATIE

groetjes raf

Hey allemaal, dankuwel voor de reacties.

Ik heb nog niet echt een budget opgesteld, maar ik dacht aan een +-€250.
De romp zou van betere kwaliteit moeten zijn. Qua hardware, motoren en regelaar zou ik dan mssn goedkoper gaan. En naarmate ik wat geld verdien hier en daar upgraden.
Het forum van XtremeRC ken ik al een tijdje, het is daarvan dat ik ook wil beginnen.
Is het dan beter om zo'n romp van MHZ te kopen en die te vullen met 'goedkoper' materiaal?
Zijn regelaars van ebay of hobbycitie dan te vertrouwen? Dan kan ik in de loop van volgende maand alles bestellen. Dan komt het allemaal op tijd aan.
Nu zit ik in de blok / examens dus het is misschien beter om niet teveel afleiding te hebben.

MVG

hallo Vincent,

qua regelaars zijn die van hobbycity en ebay vaak puur voor het vliegen (sommige regelaars uitgezonderd). Beter gewoon doorsparen en een ETTI regelaar nemen. Deze zijn ook niet echt duur en hebben zich al bewezen. Zeker de nieuwe serie met software update doen het erg goed.

groeten Jurriaan

Een boot kopen

nieuwe toppic aangemaakt. Had het verkeerd geplaatst

Laatst bewerkt door een moderator:
Hey,

Wel voor de regelaar kan ik dan wel iets meer uitgeven. Maar qua motorkeuze moet ik mij dan ook richten naar gelang de regelaar, of niet? Ik bedoel dan bvb een 'deftige' motor en geen motor van ebay.

MVG

Nee hoor, dat maakt niks uit. Ik zelf vaar momenteel met een Feiago cloon van Hobbycity met een regelaar die 7x duurder is. Alleen is het vaak zo dat de regelaar de zwakste schakel is in het rijtje elektronica. Beter direct een goede aanschaffen dan dat je een goedkope hebt die uitbrand. Let wel op, ik zeg niet dat alle goedkope spontaan uitbranden!
Maar die van hobbycity zijn niet ideaal voor grotere boten, leuk voor micro bootjes bijvoorbeeld.

groeten Jurriaan

Oké, dus het is beter om daavoor wat door te sparen dan :-) Danku voor de inbreng. Dan kan ik wat besparen op de motor ed. Een micro zegt me niet zoveel, ik wil liever een boot voor wat ruwer vaarwater. Het moet niet altijd spiegelglad water zijn.

MVG

Zou er iemand mij kunnen zeggen welke brushlessmotor ik moet kiezen (+ bijhorende regelaar).
Volgens de site is het volgende aanbevolen:

Motor: Graupner 600 serie 7 - 10 cellen sub C, byv. 3300mah of een equivalente brushless setup.

Maar qua keuze van brushless motor enz daar weet ik echt niets van :-)

MVG

Ligt je keuze nu vast dan voor een boot en zo ja welke wordt t dan ? aan de hand van de boot bepaal je de motor en dan de regelaar eventueel lipo of cellen aantal.

Michiel

Michiel, ik denk dat hij voor de shockwave gaat, gezien de omschrijving van de setup die aanbevolen word en de link naar die romp in de begin post. Maar dit kan ik natuurlijk verkeerd hebben. Als het wel zo is ben jij degene die het beste de setup kan vertellen denk ik!

grtz

Michiel, ik denk dat hij voor de shockwave gaat, gezien de omschrijving van de setup die aanbevolen word en de link naar die romp in de begin post. Maar dit kan ik natuurlijk verkeerd hebben. Als het wel zo is ben jij degene die het beste de setup kan vertellen denk ik!

grtz

Jurr.

Daarom , als dat zo is dan is een 600type motor wel mogelijk maar dan bijvoorbeeld een feigao 540S7 op 7 cellen nimh met een 125amp regelaar 36mm carbon propje(als t goed gekoelt is dan een 37,5mm ook mogelijk) of 480type een feigao 380L8op 9 cellen nimh en 37,5mm propje (als t niet te heet wordt zelfs een 39mm mogelijk) dan volstaat een 70amp regelaar.

Feigao haal ik altijd bij Motors & Mounts, Brushless Motors | Offshore Electrics na betaling in een week thuis .

Michiel.

Laatst bewerkt:
Ik heb blijkbaar wat problemen met mijn IE. Ik had niet gezien dat er al gereageerd werd.

Ik zou indd gaan voor de shockwave. En dus kan ik verder zoeken op wat Michiel gepost heeft. Thx!

MVG

Laatst bewerkt:
Ik heb net een bootje te koop gezet op dit forum. Ziet er niet uit nu, zou gespoten moeten worden. Maar is wel erg goed !!!!!!!!!!!
Kwestie van motor en regelaar vervangen voor een BL, een gaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaan !!!!!!!!!!!!

Je zou, om ervaring op te doen en de kosten te drukken, eerst met de bestaande motor en regelaar kunnen gaan varen om, als geen elastiekjes om je broekspijpen meer nodig hebt bij het varen, over te stappen op borstelloos...

Groeten, Jan.

Back