Boot kopen

hallo

als je romp van carbon is dan zou het dus kunnen dat deze haast heel de ontvangst van de Am zender afschermt
als de staaf ook maar enig contact maakt met het carbon dan wordt heel de romp antenne
en dus veels te groot (lang)
je zegt dat er een laagje polyester op licht maar je boort er doorheen en dan kan de carbon tussen de twee lagen polyester nog steeds contact maken

Am /Fm vroeger was er aleen maar Am en dan werdt er ook gevaren
koop je een nieuwe zender ga dan voor 2.4 Gh ben je van alle ellende verlost wat frequenties aan gaat

gr raf

Laatst bewerkt:
Hallo Raf,

De romp is niet helemaal van carbon, maar er ligt een laag in ter versteviging.

Vroeger vaarde ik met de volledige antenne en toen was er geen probleem, het is pas opgekomen met de vaste antenne.

Met de R700 maakte ik ook gebruik van de volledige antenne die buiten stak in een rietje. Dus het kan aan het contact met de carbon liggen.

Hoe kan ik de vast antenne het best isoleren van het carbon? Ik wil eerst proberen dit zo op te lossen vooraleer een nieuwe zender te kopen.

hallo vincent

het isoleren kan je met een stukje rubber (silicone)darm doen
dit op dikte afsnijden en over de schroef draad schuiven tot daar waar het door het gat naar buiten gaat
zodat de silicone tussen de schroefdraad en de carbon komt te zitten (dus een heel dun ringetje)
je zal het gat wel iets groter moeten maken in de romp
maar waaroom doe je de antenne niet meer door dat rietje????
soldeer terug een stukje draad aan je antenne en zet dat rietje er terug op
je hebt door dat rietje ook meteen ontluchting van je romp
(heb in een ver verleden ook nog speed gevaren)en door de warmte van de accu en motor kreeg je over druk in je romp waardoor soms de plakband van de deksel ergens los kwam om de over druk weg te laten
daarna zoog er water door de as naar binnen als de race teneinde liep koelde alles een beetje af en kreeg je onder druk

met dat rietje heb je dat probleem niet
ook als de plakband was los gekomen was het soms dat je omsloeg gevaarlijk om dat dan je boot begon te zinken

gr raf hopelijk kan je iets met mijn uitleg

Hallo Raf,

Dankuwel, daar ben ik zeker iets mee! Ik was aan iets soortgelijks aan het denken tijdens het eten.

Over die ontluchting hebt u gelijk, daarvoor is een rietje beter. Deze middag zal ik de setup testen met de afdichting, lukt dit niet, dan stap ik weer over op het rietje :)

Ik heb het verbindingsstuk geïsoleerd met een krimpkous rond de schroefdraad.

IMG00019-20110213-1548.jpg

Straks zal ik nog eens varen om dit uit te proberen.

hallo vincent

het moet nog wel contact maken met de antenne he
anders kan je ze der beter af laten

het is de bedoeling dat al het metaal geen contact kan maken met de carbon

gr raf

Hallo Raf,

Er blijft ongv nog 6mm schroefdraad over; volgens de "handleiding" is dit voldoende.
Zoniet, dan heb ik nog een failsafe :)

Vandaag niet meer kunnen testen wegens controle aan de waterkant. Blijkbaar mag er hier niet gevaren worden :rolleyes:

Kent er iemand clubs omgeving Zelzate waar er gevaren wordt met speedboten? Want alleen varen is ook maar alleen :)

Gisteren nog even de tijd gevonden om te gaan varen ;)

De storingen zijn verdwenen (Denk ik wat ik heb maar 3 min kunnen varen)

Dus er scheelt iets met mijn lader of mijn cellen.

Ik ga dus op zoek naar een goede lader die ook Lipo's kan laden. Want in de toekomst wil ik graag op Lipo's varen ipv cellen.

Dus ik denk dat ik mij deze week een Graupner Ultramat 16S zal aanschaffen :-)

Nu is de vraag: is de ultramat 16S een goede keuze of zijn er betere alternatieven?

Ik vaar op 14.4V en ik wil graag rond dat niveau blijven. (Hoger mag altijd neem ik aan) De motor was nog niet warm, dus we kunnen hier en daar wat opdrijven.

In afwachting wat foto's van gisteren:

DSC_5265Large.jpg

DSC_5266Large.jpg

DSC_5262.jpg

DSC_5264.jpg

DSC_5259.jpg

Vandaag was het weer leuk vaarweer met een matige wind en zon :cool:

Met de nieuwe lader konden de batterijen het gemakkelijk 8min volhouden dus ik ben tevreden. Niets werd overdreven warm en er was bijna geen water binnen.

Alleen is het probleem met de storing nog niet verholpen... Zodra ik verder ging dan 20m, begon de boot weer stil te liggen. Als ik halfgas gaf, dan kon ik terugvaren tot een deftig bereik en weer doorvaren.

Dus het lijkt erop dat ik een nieuwe zender/ontvanger moet kopen, of werken met een rietje ;)

Edit: Kent er iemand een adres waar er zo'n rietje kan besteld worden?

Mvg,

Vincent

Laatst bewerkt:
Hallo iedereen,

Ik ben gisteren weer gaan varen en nu heb ik het volgende voor:

Toen ik vaarde hoorde ik op het einde iets ratelen. Toen ik naar de kant wou varen, stopte de boot plotseling.

Na even afwachten tot hij afdreef, merkte ik dat de schroefas muurvast klem was geraakt.

Toen ik de as eruit haalde was dit het resultaat:

IMG00030-20110305-1010.jpg

IMG00031-20110305-1010.jpg

Het lager is gebroken en de ringen zitten nog op de as / boring.

Hoe krijg ik die het best eraf? Met een warme lucht blazer en de ringen eraf prutsen?

De diameter van de as is 3,9mm, van de boring weet ik het niet want de ring van het lager zit er nog in.

Er zit niets anders op dan een nieuw lager te kopen, of te bestellen en deze erop te prutsen neem ik aan :)

Hallo Vincent,

Als je de diameter van de schroefaskoker opmeet en te trekt de wanddikte van de buis er tweemaal vanaf, dan heb je de buitendiameter van het lager.

Als de resten van de buitenring langs achter niet uit de koker te krijgen zijn, dan kun je proberen van binnenuit met een stuk as dat lang genoeg is van achteren door de schroefaskoker te schuiven en dan (na demontage van de motor) voorzichtig erop te tikken aan de binnenzijde, waarbij deas tegen de ring word afgestut.

Als je lagers stuk gaat tijdens het varen, dan zijn de kogels al roestig geweest, spuit je na het varen wel elke keer WD 40 op het lager?
Er komt namelijk altijd wat water in de schroefaskoker (tenzij je die vol vet hebt gedrukt, wat vanwege de weerstand niet is aan te bevelen) en dus ook in het lager.

Bij langere periodes van niet varen haal ik altijd de schroefassen uit m'n boten, zodat de zaak kan drogen in plaats van vast te roesten...

De lagers heeft een goed gesorteerde modelbouwwinkel liggen.
Ik vermoed dat je 8 x 4 x 4 moet hebben.

Groeten, Jan.

Dankjewel Jan voor het antwoord!

Ik heb de as om de 2 weken gesmeerd met wat smeerolie, maar het lager zelf heb ik niet met WD40 bespoten.

Ik heb de ringen eraf gekregen, dus nu moet ik op zoek naar een nieuw lager.

De binnendiam van de holle as is 7.8mm.

Dus ik zoek een lager met binnendiam +_ 3.9mm en buitendiam +_ 7.8mm (afhankelijk van de passing)

Als ik me niet vergis is de binnenring met een losse passing en de buitring met een klemmende passing?

Mvg,

Vincent

ik haal na iedere keer dat hij het water gelegen heeft de as eruit en inspuiten met wd40 en gaat er weer in als ik ga varen, met een beetje vaseline op de as.

Vanaf nu zal ik het ook zo doen :)

Jammer genoeg had de modelbouwwinkel het gepaste lagertje niet in zijn stock liggen.

Maar volgende week krijgt hij ze binnen. Dan kan ik alles weer inbouwen en rustig toertjes varen.

Back