boot

  • Topicstarter Topicstarter Toop
  • Startdatum Startdatum
T

Toop

Guest
hallo met toop wat zijn dat voor maten die altijd op een boot staan aan de voorkant en net boven de waterlijn en hoe werkt dat wil het ook op me boot hebben.
 
Je bedoelt de Romeinse cijfers aan de ene en de 'normale'cijfers aan de andere kant?
Dat zijn de diepgangstekens, die geven aan hoeveel van het schip onder water ligt.
De Romeinse cijfers in voeten (feet) en de 'normale' cijfers in decimeters.
 
Da's een leuke.......
Waar van af wordt er eigenlijk gemeten?
 
@ Pjoeter,

Dat wordt gemeten vanaf de kiel naar boven.
Dit heeft men meestal ook afterop een ship.
De diepgang van een schip kan verschillen van voor naar achter.

Gerrald
 
Meestal hebben schepen ook verschillende diepgangmerken. Zo bestaat er een diepgang voor zoet, tropische zoute wateren en noord atlantische oceaan in de winter. Deze worden weergegeven in het zogenaamde plimsoll merk:

Plimsol_1.gif
 
Heel veel binnevaarders en vissers hebben dat, het enige wat ik er niet van begrijp is:
Welk «minder-intelligent» bemanningslid gaat er ooit overboord hangen om dan te zien hoe diep ze liggen?

Voor mij is het wel handig, als er eentje aankomt zie ik meteen "ah, als die over me heen gaat kom ik maar X meter diep" :D
 
Roel van Essen zei:
Je bedoelt de Romeinse cijfers aan de ene en de 'normale'cijfers aan de andere kant?
Dat zijn de diepgangstekens, die geven aan hoeveel van het schip onder water ligt.
De Romeinse cijfers in voeten (feet) en de 'normale' cijfers in decimeters.

Hoi,

om even op roels punt door te gaan.... dat klopt niet helemaal.... het maakt namelijk niet uit of het in romeinse cijfers is of niet maar al de nummer zijn doorgeteld, 1,2,3,4,enz, dat zegt dan hoe diep het schip ligt in voeten(feet) en zijn ze om de 2 genummerd, 2,4,6,8, enz, dan is dat de diepgang in decimeters...



gr,
wouter
 
Ikemastah zei:
Meestal hebben schepen ook verschillende diepgangmerken. Zo bestaat er een diepgang voor zoet, tropische zoute wateren en noord atlantische oceaan in de winter. Deze worden weergegeven in het zogenaamde plimsoll merk:

Plimsol_1.gif

Hallo,

Is die bovenste lijn niet het baggermerk??
( :teacher: Onderlossende baggerschemen mogen dieper geladen worden omdat ze in geval van nood hun lading binnen -ik geloof- 15 minuten kwijt kunnen raken)

Groeten
Rudmer
 
Dikkie zei:
Heel veel binnevaarders en vissers hebben dat, het enige wat ik er niet van begrijp is:
Welk «minder-intelligent» bemanningslid gaat er ooit overboord hangen om dan te zien hoe diep ze liggen?

Voor mij is het wel handig, als er eentje aankomt zie ik meteen "ah, als die over me heen gaat kom ik maar X meter diep" :D

ik denk dat het meer ook een indicatie is voor de andere schepen om te zien hoe diep een schip ligt,, maar tegenwoordig werkt bijna alles elektronisch... en kunnen ze het zo van het scherm aflezen
 
Dikkie zei:
Heel veel binnevaarders en vissers hebben dat, het enige wat ik er niet van begrijp is:
Welk «minder-intelligent» bemanningslid gaat er ooit overboord hangen om dan te zien hoe diep ze liggen?

Iedereen die een schip aan het laden is doet dat :roll:
 
Rudmer zei:
Ikemastah zei:
Meestal hebben schepen ook verschillende diepgangmerken. Zo bestaat er een diepgang voor zoet, tropische zoute wateren en noord atlantische oceaan in de winter. Deze worden weergegeven in het zogenaamde plimsoll merk:

Plimsol_1.gif

Hallo,

Is die bovenste lijn niet het baggermerk??
( :teacher: Onderlossende baggerschemen mogen dieper geladen worden omdat ze in geval van nood hun lading binnen -ik geloof- 15 minuten kwijt kunnen raken)

Groeten
Rudmer

Dat bovenste streepje moet het gangboord voorstellen. Ruimte tussen het gangboord en het merk/ijk word vrijboord genoemt. Baggerschepen, mits ze "nat" aan de baggermolen laden, worden dieper geladen omdat ze onderweg zelf het water onder het zand wegpompen. Als het water er dan uit gepompt is, legt het schip netjes aan z'n merk.
 
Tussen "TF" en het gangboord zit ook nog een baggermerk. Dit merk is niet overal erkend en mag volgens mij ook alleen binnen een bepaalde afstand van de kust gebruikt worden (ik zal de boeken er eens op naaslaan hoe het nu zit.. moet eerst even de doos zoeken)

Omdat het baggermerk niet overal geaccepteerd wordt zie je vaak dat schepen in die contreien het baggermerk in de zelfde kleur als de romp schilderen... dan is hij niet goed meer te zien en scheelt het vragen!

Dit baggermerk is ingevoerd voor onderlossende baggerschepen dicht onder de kust.. zo konden ze meer bagger vervoeren, welke ze in geval van nood snel kwijt konden door de bodemdeuren te openen. Zo blijft het veilig ondanks dat ze dieper liggen dan "TF" .

Zodra ik het boek heb gevonden zal ik even nakijken of ik het goed onthouden het vanuit de schoolbankjes :D

Groeten
Rudmer
 
Back
Top