BORKUM

Heb vandaag m'n nieuwe boot opgehaald, de Borkum van Krick, bouwdoos ziet er heel goed en verzorgd uit, ook het beslag is van perfecte kwaliteit.

borkum%7E0.jpg

In de boot komt een stoommachine van de firma Regner.

normal_stoommachine%20midi.jpg

Is er iemand op het forum wie deze boot heeft gebouwd en zo ja zijn er nog moeilijkheden te verwachten met de bouw en zo ja welke zijn dat?
Als iemand dat weet wil ik het ook graag weten en kan ik er bij de bouw rekening mee houden.
groetjes piet

Hey ik weet het niet zeker maar ik geloof dat roel van essen eens iets in deze trend heeft gebouwd.

wel mooi hoor zon klassieker met een echte stoom motor

Inderdaad!

Roel heeft de Otto Lauffer gebouwd. Zie: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=10516

Mooi model Piet. Je zult er vast wat moois van maken. Houd ons op de hoogte van de bouw.
Stoom blijft mooi in zo een open sloep. Hoort er echt in te zitten.
Let overigens wel op bij dat stoom gebeuren: bij Roel is ook de ketel ontploft. Ging gelukkig nog goed, maar het blijft risicovol.

Succes met de bouw,

Wim

Hey Piet,

Ik bouw momenteel ook de Borkum. Het wordt echter geen stoom maar een electrisch aangedreven sloep.

Er zijn op dit forum nog foto's verschenen van een Borkum sloep die te koop was.

De bouwdoos heeft een uitmuntende kwaliteit. Hierbij toch enkele puntjes :

- 79 en 80 Rand van het luik op het achterdek (Lukendeckelrahmen) zijn te kort. Uit restjes kunnen eenvoudig nieuwe gezzgd worden. Bij het lijmen van het luik. Het luik klemmen tegen een vlakke ondergrond. Bij mij is het krom gelijmd.

- De gekromde binnenboord (nr 72 Schanzkleidstreifen) hadden inwendig een fout in de multiplex. Bij het krommen is een van beide gekraakt. Het moet vervangen worden door vol mahonie, zodra ik het vind.

Ik volg je project met aandacht,

vriendelijke groeten,
Gust

Roel, de boot komt bij Verspaget uit Eindhoven, trouwens een heel goede winkel op modelbouwgebied met een zeer goede service, de stoommachine heb ik nog niet maar is van de firma Regner, het is de MIDI en kost met kondensator ongeveer 610,00 euro, dat is voor de machine en kondensator, op de webside van Regner kun je meer details van de machine vinden, deze wordt geleverd door Modelbouw Atelier in Apeldoorn.
dat is uiteraard een hoop geld en het is ook de reden dat mijn boot de Jan nu te koop staat.
en eigenlijk kun je pas met bouwen beginnen als je ook de stoommachine hebt maar goed voorbereiden kan altijd.
ik ga er echt iets moois van maken en hou je jullie in de toekomst op de hoogte ook wat betreft de machine

Apeldoorn een fijn adres heb ik mijn 3 cylinder voor de volharding ook van daan
Fijne mensen om wat mee te doen enz :D :D :idea:

Jos, al zal de Jan tot in eeuwigheid op de plank blijven staan die stoommachine komt er zo wie zo wel daar heb ik nog wel andere middelen voor.
maar de reden dat de Jan weg moet is dat ie toch wel heel groot en zwaar is en je dat in je eentje bijna niet in het water kunt krijgen en daar bij komt dat het de vraagprijs is.
groetjes piet

ik schat het gewicht op ongeveer 35kg maar zeker weten doen ik het niet want ik heb hem nog niet op de weegschaal gehad
groetjes piet

Nou mijn Volharding weegt in het water dus 45 kg
Maar ik leg de ballast er in als hij in het water ligt
de boot zel zo.n 25 kg
Heb jij de ballast er vast in zitten dan ????????
En mijn Volharding is dus 1.60 bij 0.45 mtr

Zodan piet hoe groot is die dan wel niet ? .
Maar 1400 eurie pff blijft een hele flinke klap geld voor de meeste modelbouwers :? zo als ik :?

natuurlijk Jos je hebt gelijk het is een hoop geld alleen het is de vraagprijs en als iemand of jijzelf een bod doen is het natuurlijk wel een leidraad wat het redelijkerwijs zou moeten en kunnen opbrengen.
men kan niet van mij verwachten dat ik deze boot voor een appel en een ei zou verkopen
groetjes piet

hierbij de eerste foto's van de bouw van de Borkum.
de bouw zal echter niet zo snel gaan omdat ik op een gegeven moment eerst de stoommachine zal moeten aanschaffen voor ik verder kan.
groetjes piet

roerbevestiging binnenkant boot
binnenkant%20roer.jpg

gemonteerd roer
roer.jpg

onderkant dek met steunen voor binnenkant
onderkant%20dek.jpg

schroefas, met vooraan de nieuwe gelagerde en waterdichte as en daarachter de as welke in de bouwdoos zat
schroefas%20oud%20en%20nieuw.jpg

Back