BORKUM

zo ben weer even bezig geweest met de achterkant, de banken op maat gemaakt, moeten nog wel gelakt worden, deze zitten ook nog los in de boot omdat ik binnenkort toch echt de stoommachine moet gaan kopen anders kan ik niet verder.
maar financieel schiet het op.

zitbanken%20en%20stuurkolom.jpg%20-%201.jpg

ook voor het in en uitschakelen van de ontvanger heb ik iets leuks bedacht, gebruik hiervoor een relais met twee microschakelaars.
druk je op de ene schakelaar trekt het relais aan en deze blijft dan ook aangetrokken totdat je op de tweede microschakelaar drukt dan lost het relais weer.
het leuke hiervan is dat je in feite alleen twee gaatjes in de zitbank ziet en het groene bolletje van de groene led welke aangeeft dat alles is ingeschakeld.
maar als dit klaar is zal ik proberen het schema'tje en een foto ervan te plaatsen.
tot zover de vorderingen van de Borkum.
groetjes piet

@DIMATRIX :oops:
Als ik naar je avatar kijk: gebruik jij dat spul toch wel een beetje teveel denk ik. :roll:
mvg Frederik :D :D

waar de heer van Gent naar verwijst is een transportkist welke op dit soort boten stond en op het model komt er een servo onder voor het aansturen van de stoommachine.
en nee ik ben niet werkzaam in de jachtbouw, al lijkt me dat wel verschrikkelijk leuk werk.
ik probeer m'n boten altijd zo precies mogelijk te bouwen en als je de tijd neemt ervoor hoef je ook vaak geen concessies te doen.
groetjes piet

jan bedoel je met de trein of met m'n boot.
met het eerste valt het nog wel mee hoor, maar weet je wat het met nedelanders is ze hebben altijd haast.
en met de boot ook hier heb ik veel geduld daarom word het ook iets moois plus dat de stoommachine een paar duiten kost maar het duurt niet zo lang meer.
groetjes piet

dit wordt voor de Borkum de aan en uit schakeling, onderstaande foto's geven weer hoe het een en ander in elkaar steekt.
mijn excuses voor de iets mindere foto's

foto met relaisschakeling en accuhouder.
aan-uit%201.jpg

foto van het schema.
aan-uit%20schakeling.jpg

foto van de binnenkant, dit is de zitbank in de Borkum, je ziet hierbij alleen twee gaatje en het ledje voor als de schakeling aan is.
het bovenste gaatje is voor aan en de onderste voor uit

aan-uit%202.jpg

groetjes piet

dat valt nog wel mee meneer van Gent, als u het schema bekijkt zit rechts de aansluiting van de accu, de schakelaar "aan" laat het relais aantrekken.
als het relais is aangetrokken, er is dan ook al spanning op de middelste schakelpootjes van het relais, waardoor middels de "uit" schakelaar het relais in blijft.
om weer uit te schakelen druk je op de "uit" schakelaar, en omdat de "aan" schakelaar niet meer doorverbind zal het relais afvallen en staat er op de uitgang geen spanning meer.
het rondje is een led met weerstand en de schakeling is te gebruiken voor alle spanningen mits het relais geschikt is voor die spanning.
als er nog iets niet duidelijk mocht zijn hoor ik het wel.
groetjes piet

heb gisteren de stoommachine bestelt bij Modelbouw Atelier in Apeldoorn, was zelfs nog goedkoper geworden dan een half jaar geleden dus komt dat ook iets beter uit met m'n klusgeld.
hoelang de levertijd is weet ik niet want de machine moet uit Duitsland komen.
we wachten het af en hoe jullie op de hoogte.
groetjes piet

even weer een kleine up-date, een foto van de machineruimte met de nepspanten.
tussen de nepspanten is de romp al geschilderd.

forumextra.jpg

groetjes piet

Hoi Piet

Kan je mij precies uitleggen waarvoor deze schakeling dient want ik snap er niks van, ik snap hoe deze werkt maar niet waarovoor je deze gaat gebruiken.

Groeten Justin

Justin, de schakeling is niets meer en/of minder dan een gewone aan/uit schakelaar.
alleen zo als je op de foto kunt zien ziet het er net iets subtiler uit.
er zullen zeker nog meer mogelijkheden zijn om de ontvanger in en uit te schakelen maar dit is een schakeling welke al heel oud is en ik vind hem nog steeds leuk en hij werkt goed.
groetjes piet

@ piet

M'n complimenten ..... ziet er goed uit.

Het laatste wat ik wil doen is je werk afbreken, maar ik wil toch iets meegeven (dat weet je misschien wel hoor).
Je gebruikt een relais dat 2 x wisselcontact heeft.
Als je het toch hebt liggen waarom niet dan, maar als je het nieuw moet gaan kopen bedenk dan dat elk contactje geld kost en het ook met 1 enkel (wissel) contact kan, zoals in bijgevoegde (aangepaste) schets.

Deze tip is ook voor diegene die het wel zien zitten om ook zoiets te bouwen.

displayimage.php

Back