Borstelloos (speed 400) ?

TITA

In Memoriam
Hallo vrienden,

Ik ben al een tijdje verkocht aan mijn speedster 400 met een 6 V motor op 8 cellen.
Ik wil ook wel eens overstappen op een borstelloos, maar dan moet het wel ongeveer de zelfde maten hebben als een speed 400 omdat het ook weer in de speedster moet.
Wat is volgens jullie de beste keus en het moet natuurlijk ook niet te duur worden.
afb2039.jpg

> het moet natuulijk ook niet te duur worden.

Het zal je verbazen..
Maar motoren waar ze die remschoenen uit weg laten, maken ze zelfs (veeel) duurder!! Om over de bijbehorende regelaar maar te zwijgen..

Voorbeeld holiday 280..
- Met sp300 7.2 en 6 amp regelaartje... e8 + e 20 = e 28..
- astro10 met 12 amp regelaar e 75 + e 75 = e 150..

Ik ga wel 1x per seizoen het motortje vervangen.

Een MEGA 16/15/3 is erg leuk in een speed 400 racer. Met 7 cellen en een CAM 4,7 x 4,7 vliegt het dan ongeveer 3 minuten volgas met 500 AR cellen en al een aardig stuk sneller. 9 cellen is erg gaaf maar de cellen vinden dat waarschijnlijk niet leuk. (1 minuut volgas is leeg).

Ik weet wel dat het niet goedkoop is, maar als ik een 400 6V 8 cellen gebruik dan is het met 10 vluchten gedaan met de snelheid, of doe ik iets verkeerd?

TITA zei:
Ik weet wel dat het niet goedkoop is, maar als ik een 400 6V 8 cellen gebruik dan is het met 10 vluchten gedaan met de snelheid, of doe ik iets verkeerd?

Ik vlieg meestal met 7 cellen en tussendoor af en toe met 8. Ik vervang de motor ongeveer elke 30 vluchten. De arme motortjes worden erg heet als je volgas de hele accu leegvliegt :)

Paul

Het klopt dat de motortjes heet worden, daarom worden ze bij mij van voor een opening om het te koelen tijdens de vlucht, en vlieg ik natuurlijk niet altijd vol gas.

Maar nu weet ik nog steeds niet een vervanging van de speed 400 7,2 V voor een borstelloos?

Volgens mij is het antwoord al gegeven. Wanneer je niet te duur wilt, probeer de Mega. :D

TITA zei:
Het klopt dat de motortjes heet worden, daarom worden ze bij mij van voor een opening om het te koelen tijdens de vlucht, en vlieg ik natuurlijk niet altijd vol gas.

daar heb ik op m'n pibros geen last van, het motortje ligt er gewoon op, en wordt niet heet. Soms is m'n accu kouder ná de vlucht, dan ervoor... (lijkt het in ieder geval)

Ik zou een Mega 16/15/4 (of 5) adviseren
De 3 turn is wel erg hoogtoerig en powerhungry, gebruik deze zelf alleen in impellors..
Een Mega 5 turn heeft al "480" performance en een 4 turn blaast een propmodel al erg hard door de lucht...
Kijk voor Mega/prop combi's op www.flyingmodels.org of www.megamotorusa.com
Bij www.aircraft-world.com vind je de off. datasheets ook....

Als je ongeveer even veel vermogen wilt hebben als een speed 400 6V moet je zoals Pjotrrr al zegt aan een 16/15/4 of 16/15/5 denken.

De 3-turn doet ongeveer 17000 toeren met 7 cellen 500 AR en een 4,7x4,7 prop. Veel lager dan motocalc (20500 RPM) voorspelt dus aan zo'n programma heb je niet zoveel wat deze motoren betreft.

Paul

Kijk jongens hier heb ik wat aan. Ik ga nog een beetje sparen en dan denk ik dat ik iedergeval weet wat ik hebben moet.
Bedankt.

Een tevreden vlieger, Hans.

Bedankt Ron,

Maar ik ga toch liever naar de winkel dan dat internet verkoop, ik heb er niet zo'n vertrouwen in.

Is er in Belgie of Duitsland geen winkel die deze Mega's verkopen ?

Paul bedankt,

Dit kan ik gebruiken :D
Alleen jammer dat S&D models geen MEGA 16/15/5 heeft, tenminste niet op deze site.

Hans.

Vince bedankt,

Dit is zeker een goed bericht en ik hoef in ieder geval niet voor naar het buitenland.

Groeten Hans.

Back