Update borstelloze experimenten sinds het vorige bericht:
Pibros met zelfbouw brushless motor: ik ben na 10+ vluchten

tevreden over deze motor. Door de flexibele ophanging geen last van vibraties. Vergeleken met de S400 die er eerst opzat: de motor wordt niet te heet, ik heb wat meer vliegtijd, en wat meer power. Kan nu met volle accu ongeveer 50m recht omhoog, dan trekt hij het niet meer. Maar ja, wat wil je van een motortje van 42 gram…
Verdere experimenten aan het motortje:
WIKKELINGEN: (opgegeven per spoel, en T=turns =windingen.)
origineel zit er op dit ankertje 33Tx0,41mmØ, in driehoek geschakeld.
In plaats daarvan heb ik gewikkeld 19Tx0,6mmØ, in ster geschakeld. (TY =T∆ / √3)
Dit presteert ook inderdaad gelijk aan het originele anker.
20T geprobeerd, motor is nu te tam voor 8cellen.
18T: Misfire treed op bij volgas en de stroom is te hoog. (motor wordt te heet)
Dikker draad geprobeerd; 0,7mmØ, maar nu passen er maximaal 17T op, dat is te weinig.
0,67mmØ: 19T past er net op. Het motortje wordt nu iets minder heet.
VOORDELEN VAN STERSCHAKELING:
Omdat je minder wikkelingen ( / √3):nodig hebt, kun je dikker draad gebruiken.
Dat heeft weer als voordeel dat er minder wikkelingen per spoel op hoeven, dat vergemakkelijkt het tellen, en je bent sneller en netter klaar.
Dikker draad (0,6mmØ) rekt ook bijna niet meer uit tijdens het wikkelen. De lengte van de draad is nu wel een redelijk betrouwbare maat voor het aantal wikkelingen.
TWEE GELIJKE MOTOREN OP EEN BRUSHLESS/SENSORLESS REGELAAR.
Ik had uit betrouwbare bron vernomen dat het mogelijk moest zijn om twee gelijke motoren op één brushless sensorless regelaar te laten functioneren.
Daar kan ik kort over zijn: bij mij werkte het niet. Eén van beide (dan weer de één, dan weer de andere) motoren loopt goed aan, maar de ander blijft dan altijd flink achter in toerental, en de regelaar kapt het af na een paar seconden.
Wie heeft hier ervaring mee?
2-POOL ROTOR
Tot nu toe heb ik alle proeven gedaan met een 4-pool rotor. (N-Z-N-Z het kringetje rond)
Ik was benieuwd naar de eigenschappen met een 2-pool rotor op dit anker.
Dus van een van de twee rotors in de aceton gezet en na enige tijd kon ik de magneten eraf pakken.
Nu twee groepen van 6 magneten in gelijmd. (N-Z het kringetje rond) Elke van de twee groepen is één pool.
Algemene observaties: Het motortje wil graag héél veel toeren maken. Het koppel is lager dan met 4P rotor.
Minimale neiging tot vibraties, geen misfire, wel wat moeilijk aanlopend bij lagere voedingsspanning.
Lijkt mij ideaal voor impeller gebruik.
-2x6 magn.= 37% magneet bedekking; onbelast: 41520rpm @9V en 1,2A. Belast met prop 5,5x4@6V: 13560rpm, 16A, berekend motorrendement: 50%. Opstartproblemen tot 6V
-2x8 magn.= 49% magneet bedekking; onbelast: 39060rpm @9V en 1,2A. Belast met prop 5,5x4@6V: 13710rpm, 14A, berekend motorrendement: 59%. Opstartproblemen tot 7V
-2x10 magn.= 62% magneet bedekking; onbelast: 37260rpm @9V en 1,2A. Belast met prop 5,5x4@6V: 13590rpm, 11,3A, berekend motorrendement: 71%. Opstartproblemen tot10V
-2x12 magn.= 74% magneet bedekking; onbelast: 36420rpm @9V en 1A. Belast met prop gaat het opstarten geheel niet.
-2x14 magn.= 87% magneet bedekking; onbelast: 35160rpm @9V en 1,1A. Belast met prop 5,5x4@6V: 13860rpm, 12,4A, berekend motorrendement: 69%. Opstartproblemen tot 8V
-2x16 magn.= 99% magneet bedekking; onbelast: 34380rpm @9V en 1,1A. Belast met prop 5,5x4@6V: 14400rpm, 12,8A, berekend motorrendement: 74,7%. Opstartproblemen tot 7,5V
Ook hier gaf het maximaal aantal magneten in de rotor het hoogste rendement.
Géén misfire bij hoge belasting, wel opstart problemen.
Beschrijving opstart problemen 2-pool rotor belast met prop: De motor loopt wel direct aan tot zo’n 4000rpm, zakt dan terug tot zo’n 2000rpm, loopt weer op tot zo’n4000rpm, zakt weer terug…enz. tot na ongeveer 10 sec. de regelaar het opgeeft.
De 2x16 rotor met prop 5,5x4 in de pibros uitgeprobeerd: Het vliegt goed, maar er is minder power, en de accu is veel sneller leeg.