gertjan zei::?: Ik heb nog een vraag:
Heeft iemand ervaring met 2 of meer gelijke motoren op één brushless/sensorless regelaar?
Of weet iemand daarover iets op internet?
Ik heb van horen zeggen dat het kan, maar het werkte niet bij mij :!: .
Ha, Gertjan. Ongeveer 5 jaar geleden heb ik een Gloster Meteor twin edf model gemaakt, aangedreven met 2 Rojet impellers en 2 Lehner 1117 brushless motoren met "luchtspoelen" (ijzerloos principe zoals bij een klokanker motor). Hoewel deze motoren als veel makkelijker startend bekend staan dan meerpolige zelfbouw motoren,(1 motor op 1 regelaar start altijd bij deze 2 pool Lehners), viel het start gedrag met 2 motoren op 1 regelaar nogal tegen. In 50% van de start pogingen bleef er 1 motor achter waardoor het geheel uit fase met de regelaar kwam en je de start poging af moest breken om zeer hoge stromen te vermijden. Het wel of niet goed starten heeft o.a. te maken met de beginstand van de rotoren bij een poging. Thuis kon ik de gemarkeerde impeller bladen zo synchroniseren dat het starten veel beter ging, op het veld had ik hier niets aan omdat deze ijzerloze motoren bij elk zuchtje wind als een molentje gaan draaien en de gesynchroniseerde start positie verloren gaat. Eenmaal in de lucht is het belangerijk om de gastrim zo ver open te zetten dat de motoren aangedreven blijven, anders heb je na elke keer gas dicht doen opnieuw een kans op opstart problemen (vervelend als je nog een "go around" moet doen!). Wat een beetje tegenviel is dat het geluid van een "twin" volledig ontbreekt, het klinkt gewoon als 1 motor! Na 2 jaar heb ik er maar een tweede regelaar bij gezet omdat ik dat gedoe een beetje zat was en nu klinkt het ten minste als een 2 motorige jet. Ik heb het gevoel dat ik nu ook iets meer power heb maar heb geen zin om een werkend model uit elkaar te halen om dit te meten.