Ik heb mijn nieuwste brushless motortje klaar,

en getest zover dat mogelijk was.
Het is er een "mini-lrk" met 6p-stator en 10p-rotor (6t/6p/10m), en dus een "omloop-verhouding" van 5:1.
Een "gewone" mini-lrk (6t/6p/8m) heeft een "omloop-verhouding" van 2:1.
Reden van de bouw:
-De (6t/6p/10m) zou een heel wat groter koppel moeten kunnen leveren dan de 6t/6p/8m,
-Een flink grotere prop kunnen aandrijven, en dit alles met behoud van een goed rendement,
-Zo een motortje kan ik best wel gebruiken,
-Ik wil er vanuit praktijkervaring over kunnen praten.
Maar, zoals Bert in het begin van deze thread al schreef, je regelaar moet ervoor geschikt zijn.
Ik zag dat Gert jan een Jeti Gold (gouden sticker) gebruikte. Deze heeft een softe timing en is meer geschikt voor motoren met een wat grotere elektrische tijdconstante (Hacker, Lehner en Kontronic fun motoren van 2 polen en maximaal Astro en Aveox 4 pool motoren.) Voor motoren met meerdere polen cq met kleine elektrische tijdconstante maakt Jeti een regelaar met witte sticker en veel scherpere timing (voor Jeti, Mega en sommige LRK motoren)
Een te softe timing geeft aanloop problemen en problemen met "afslaan" boven een bepaald toerental, een te scherpe timing kost rendement. Via hacker levert Jeti ook nog een "master" serie met in 4 stappen verstelbare timing (zwarte sticker).
Leerzaam stukje, Bert!
foto: links 10-pool rotor, rechts 8-pool rotor.
Test 1:
Wikkelingen in STER, onbelast: Motor loopt redelijk aan maar loopt niet lekker, en met veel misfire.
Wikkelingen in DRIEHOEK, onbelast: Motor loopt aan, maar slaat binnen een halve seconde af, en blijft piepend stilstaan....
Test 2:
Ook nog geprobeert steeds één spoelpaar om te polen (bijvoorbeeld U/X of V/Y of W/Z, zie plaatje) , en dit had alleen een effect in DRIEHOEK, en met één bepaald spoelpaar. Alleen als ik dié omkeer, lijkt de motor redelijk normaal te lopen.
Belast met diverse props heb ik dan toch weer last van misfire, vanaf ongeveer half gas.
Rendementen bij diverse props berekend, maar die liggen 10 tot 20% lager dan bij de 6t/6p/8m versie.
De volgende dingen heb ik nog uitgeprobeerd:
-Weerstand gemeten van de drie spoelparen (32w/spoelpaar):
49,8 mΩ,
48,9 mΩ,
49,2 mΩ,
-sluiting tussen de wikkelingen lijkt me hier niet aanwezig, want:
één wikkeling is ± 1,53 mΩ; en het grootst gemeten verschil is 0,9mΩ.
-Massa sluiting is er niet,
-Alle wikkelrichtingen zijn goed.
Conclusies
-Een conclusie over de kwaliteiten van een 6t/6p/10m kan ik helaas

(nog) niet geven, want:
-Mijn regelaar is niet geschikt voor dit motortje, en dat dit komt door de te softe timing van mijn regelaar (zie quote van Bert).
-Het is mij niet duidelijk welke driehoek schakeling de juiste is, die van test 1 of die van test 2. :?:
-Ik vindt het vreemd dat als ik één bepaald spoelpaar ompool, de motor wèl loopt, maar wel met een veel te laag rendement.
-Voor het eerst kan ik merken :idea: dat ster of driehoek schakeling wat uitmaakt voor de regelaar. In driehoek had ik beduidend minder misfire.
Voor de 8-polige mini maakt ster of driehoek niets uit :!: .
Het verder testen van deze 6t/6p/10m motor houd op dit moment voor mij op, omdat ik daar een andere regelaar voor nodig heb. :cry: