borstelloze experimenten

hallo allemaal!

:) :) Ik heb nog een paar apparaten uiteengehaald, en dit is de oogst :) :)

De linkse motorvalt weinig mee aan te vangen :cry: , hij heeft "8 nuts". Spijtig, want de magneet (tussen die tandwielen) is eerruug sterk, ik denk dat het neFeb is...Maar de rechtse motor heeft 15 "nuts"! Dit is deelbaar door drie, als mijn rekenknobbel mij niet in de steek laat :? . Het aantal magneetpolen weet ik niet, want de magneet is erg zwak :? .Ik zal er nog eens naar zoeken. Het is zo een softy, mijn nagel raakt er makkelijk in. Het is vergelijkbaar een cd-motor maar dan groooot en plat (eigenlijke statorhoogte zonder isolatie +-1 mm, schoolvoorbeeld van pancake!!) dus hoop ik er in direct drive iets mee te kunnen doen. Ik hoop dat mijn regelaar niet lastig doet om die 15 polen :roll: , ik ga eerst eens po-roberen of ik hem met de standaardwikkeling aan de praat krijg. Zou dit lukken? Is dit in principe mogenlijk?
(Ik weet nog niet direct een toepassing, maar we zien wel...allicht iets waar een radiaalmotor bij past 8) , want dat mooie stator kan ik niet toch verbergen :wink: ...)

Zo, toch een mooie oogst vind ik, want zelfs als ik niks met die motoren kan aanvangen, heb ik toch nog 4 kogellagers en een 3 mm ledje als troost :D

Niels

afb585.JPG

afb588.JPG

afb587.JPG

afb586.JPG

afb585.JPG

@gertjan

Ik ben van plan om een nieuwe brushless regelaar aan te schaffen voor indoor vliegen. Ik twijfel tussen de Jeti 4 en 8 A en een uitvoering die willem bravenboer levert van TMM. Heb jij enig iedee welke ik het beste kan kiezen voor kleine motoren type cd rom dus 9 pol met 12 magneten?

@hilbren

tja, de motor maken word misschien makkelijker, het nadeel is dat je zelf je regelaar moet bouwen :oops: . Je ziet in dat draadje ook dat z'n eeste motortje ontploft is.. Ik denk dat het niet mogelijk is als gewoon "hobbydraaier" zelf een motor te bouwen dat zo hoge toeren draait, omdat de toleranties erg klein moeten zijn bij 80000 toeren, anders trilt de boel gewoon uit elkaar...

baaideweej: Die 15 pool motor heeft al gedraaid! Ik heb gewoon de standaardwikkeling gebruikt. Er kwamen 6 draden uit het stator, als ik verder keek op de print zag ik dat 3 met elkaar verbonden waren en de andere naar de stuurelectronica gingen :) sterschakeling dus! even omgesoldeert naar driehoek omdat dat me net iets beter uitkwam, en op de regelaar aangesloten...spannend...
De motor eerst zonder belasting uitgeprobeert. Het aanlopen was nogal chaotisch, maar een de regelaar besloten had in welke richting hij hem ging laten draaien liep hij heel soepel. Hij ging vlot van "stationair" naar volgas, maar als ik de "schijf" even belaste met mijn vinger (lichtjes, net geen brandwonden :wink: ) raakt de regelaar volledig de draad kwijt en slaat de motor soms zelfs vast. Zo is hij niet bruikbaar dus. Misschien heeft hij er in sterschakeling minder last van :?: Dat valt nog eens te proberen...

Ik denk dat dit probleem vooral te wijten valt aan er erruug zwakke magneetring, daarom vond de regelaar in het begin al slecht z'n commutatie en later raakt hij ook daardoor z'n draad kwijt. Dus als ik ooit een een toepassing weet voor deze motor kan ik eens proberen er neodym magneetjes in te steken, en te herwikkelen :( :? indien nodig, maar nu heb ik even niet de financiën om er 10-20 magneetjes voor te kopen, misschien past het in de begroting van volgend jaar... Tenzij ik die leuke kogellagertjes die erin zitten eerder nodig heb :roll: .

Verder zoeken dus :roll: (al dat ik eigenlijk geen motor nodig heb...modelbouwers hé :roll: :wink: )

Niels

@Geert, mag ik ook antwoorden :?: :wink:

Op Rc-Line.de heb ik gelezen dat de maximale kracht bij een TMM regelaar meestal iets hoger is, maar dat deze niet zo goed met zwakke magneten overweg kan (bevestigd door eigen ervaring met deze regelaar). Als het dus om "refurbished" (zonder neodym) motoren gaat, neem dan maar de Jeti 04. Nooit gedacht aan de MASTER jeti 04? +-€20 meer, maar dan heb je wel de beste...

Niels

@ niels polvliet,

Niels bedankt voor jouw antwoord. Ik wist niet dat jeti meerdere versies van de 4 amp. regelaar had. Ik ga eens zoeken of ik,hier wat meer info over kan vinden.
Bijna alle motoren van mij zijn uitgerust met neodym magneten dus misschien wordt het toch wel zo'n TMM regelaar.

Geert

Geert,

Misschien even een update; als je de TMM zou kiezen voor z'n 8 amp: Jeti heeft nu ook een 8 ampère versie (Master) van de jeti 6 amp. De afmetingen en gewicht zijn dezelfde als de 6 amp... Spijtig dat deze regelaar nog niet bestond als ik mijn TMM 08 kocht, want de TMM kan echt niet overweg met zwakke magneten, dat heb ik vandaag weer eens moeten ondervinden.. :cry: :cry:

Niels

baaideweej: Die 15 pool motor heeft al gedraaid! Ik heb gewoon de standaardwikkeling gebruikt. Er kwamen 6 draden uit het stator, als ik verder keek op de print zag ik dat 3 met elkaar verbonden waren en de andere naar de stuurelectronica gingen :) sterschakeling dus! even omgesoldeert naar driehoek omdat dat me net iets beter uitkwam, en op de regelaar aangesloten...spannend...
De motor eerst zonder belasting uitgeprobeert. Het aanlopen was nogal chaotisch, maar een de regelaar besloten had in welke richting hij hem ging laten draaien liep hij heel soepel. Hij ging vlot van "stationair" naar volgas, maar als ik de "schijf" even belaste met mijn vinger (lichtjes, net geen brandwonden :wink: ) raakt de regelaar volledig de draad kwijt en slaat de motor soms zelfs vast. Zo is hij niet bruikbaar dus. Misschien heeft hij er in sterschakeling minder last van :?: Dat valt nog eens te proberen...

Ik denk dat dit probleem vooral te wijten valt aan er erruug zwakke magneetring, daarom vond de regelaar in het begin al slecht z'n commutatie en later raakt hij ook daardoor z'n draad kwijt. Dus als ik ooit een een toepassing weet voor deze motor kan ik eens proberen er neodym magneetjes in te steken, en te herwikkelen :( :? indien nodig, maar nu heb ik even niet de financiën om er 10-20 magneetjes voor te kopen, misschien past het in de begroting van volgend jaar... Tenzij ik die leuke kogellagertjes die erin zitten eerder nodig heb :roll: .

Verder zoeken dus :roll: (al dat ik eigenlijk geen motor nodig heb...modelbouwers hé :roll: :wink: )

Niels

Ik heb ook ergens gelezen dat de draden extreem kort moeten wezen en dat deze absoluut niet verlengt mogen worden !!!

dit verklaart misschien het probleem dat de controler af en toe de weg kwijt is enzo :?

Hallo luitjes,
Complimenten!
Ik volg jullie borstelloze experimenten met belangstelling! 8O
Maar neem me niet kwalijk dat ik er even niet verder op inga, Ik heb het beredruk met wat andere dingen. :oops:
Succes!

nog even een vraagje (beetje offtopic)

ik heb net even gezocht naar zelfbouw esc, maar de meeste hebben een avr of een pic microcontroller, maar ik ben op zoek naar een esc die zonder zo'n microcontroller werkt.

heeft iemand daar schema's van liggen ?

Hilbren,

Bedoel je een esc voor Brushlessmotoren? Zonder microcontroller gaat dit niet hoor, anders zou je regelaar wel erg groot zijn. Die microcontroller is nodig omdat de regelaar zonder Hal-sensors werkt. Dit maakt het extra moeilijk voor de regelaar om de commutatie te vinden...

Zoek eens oder de naam speedy BL, die lui verkopen bouwpakketten van brushlessregelaars, maar wel met microcontroller...

Niels

Nog even een over die 7x3x2 magneetjes.
@Harold:
zijn deze (specifiek) minder sterk dan de andere neodym magneten van battmann? :?:
@ iedereen die geinteresseerd is:
De laatste keer dat ik ze bestelde kreeg ik het laatste restje (70 ipv 100)ervan, verder had battmann deze maat alleen nog vernikkeld in voorraad, voor de dubbele prijs. :oops:

Back