Bouw 1912 Zuiderzee Botter

Bouwvoortgang

Hoi Lars,
Ik was benieuwd of je de boot hebt afgebouwd. Ben nu een maandje bezig met de Botter 1912. Mijn eerste houten modelboot. Goed gereedschap aangeschaft en smaakt naar meer. Veel beter dan het plastic spul, he.
Maar hoe ver ben je gekomen? Is de beplanking gelukt? Het is niet echt beginnerswerk vind ik en er komen veel issues op je af. Dus zo'n forum is dan wel prettig. Hierbij een plaatje, dan zie je hoe ver ik ben.
Ik ben ook geinteresseerd in andere houten boten.
Groeten,
Fred
C:\Documents and Settings\hallbeek\My Documents\DekMetPlanken.jpg

Sorry Frederik,
Mijn eerste posting. Zoek de handleiding nog en zo voor deze site.
Als ik op "Afbeelding toevoegen" klik, dan opent een windown "enter URL".
Daar heb ik mijn directory pad toegevoegd. Dan zie ik het plaatje in het bericht,
maar zie nu dat het in de posting wegvalt.
Kun je helpen? Ik zoek verder naar de handleiding.
Fred

Foto gelukt?

Nieuwe poging (na aanmaken van eigen fotoalbum en zo):

full

Sorry Frederik,
Daar heb ik mijn directory pad toegevoegd. Dan zie ik het plaatje in het bericht,
Fred

Laatst bewerkt door een moderator:
Sorry Frederik,
Fred

Ja en tegen welke frederik heb je het nu dan he

Ja en tegen welke frederik heb je het nu dan he

De enige echte Frederik van Gent!

Even een vraag mbt etiquette: stel de enige echte Larsio meldt zich niet meer, is er dan belangstelling om hier te laten zien hoe ik de botter 1912 afbouw? Om de week een fotootje is niet zo veel moeite. Ik kan de moeilijke punten laten zien etc. Of is het not done? Graag een reaktie en ik neem dit draadje over.

Even een vraag mbt etiquette: stel de enige echte Larsio meldt zich niet meer, is er dan belangstelling om hier te laten zien hoe ik de botter 1912 afbouw? Om de week een fotootje is niet zo veel moeite. Ik kan de moeilijke punten laten zien etc. Of is het not done? Graag een reaktie en ik neem dit draadje over.

Dat is toch altijd leuk
Iemand zijn vorderingen te laten zien
mvg
Frederik van Gent:D :D

Na een kleine aanmoediging zal ik mijn vorderingen van de Botter 1912 hier posten.
full

Tsja, het is even een paar stappen terug. Pas een paar spanten voor de beplanking geplaatst. Mijn model is ook net iets anders dan die van Larsio. Maar dat is geen punt he, want geen een botter is identiek.
Het model komt uit Spanje en de bouwbeschrijving is behoorlijk gedetaileerd. Alleen hoe je bepaalde dingen moet doen, dat moet je zelf leren. Bv. "kijk naar de tekeningen en snij de spanten in vorm etc" Maar al doende leer je.
full

En een kijkje op mijn werktafel. Zonder goed gereedschap kom je er niet, he. Ik zie elders zelfs complete freesbanken. Maar voor de houten modelboot is het stanleymesje (rechts) het belangrijkste. Om het zagen en schuren te versnellen is het Plaxxon tool een echte aanrader :p. Voor 50 euro te vinden op internet. Zagen, frezen, schuren en een set boortjes tot 0.25 mm. Mijn eerste uitdaging was de katrolletjes aan de ringen vastmaken. Onduidelijk hoe je dat moet doen. Dan maar een gaatje van 0.5 mm in de lengte geboord en met een nylondraad gemonteerd. Verder de boeg moeten opvullen en hiervoor twee-componenten kit gebruikt. Netjes gemengd, maar droogt niet echt lekker. Alle spanten mooi schuin in de vorm snijden en de twee achterste spanten met enige moeite kunnen plaatsen en lijmen. Ervaring tot op heden: erg leuke boot om te maken. Maar ik ben dan ook zelf een zeiler. Heeft iemand toevallig ervaring met de Halve Maen? Omdat ik andere bouwverslagen erg boeiend vind zal ik ook mijn ervaringen vanaf nu hier plaatsen. Jammer dat er niet zo veel oude boten gebouwd worden (wel Cutty Sark en zo), maar vooral de moderne Smit Tak boten die te water kunnen. Nou ja, dat is ook een vak apart, he. Eerst een paar weken vakantie en dan weer verder bouwen....

Mijn model is ook net iets anders dan die van Larsio. Maar dat is geen punt he, want geen een botter is identiek.

Als je het dan helemaal goed wil doen bouw je hem zoals vroeger zonder tekening!:P Ook voor jou geld: wel een elburgs nummer erop he :D :p!

de enige echte larsio meldt zich bij deze dus :D en ik heb mijn boot nooit afgemaakt omdat bij mij de beplanking zo oud was dat ik hem gewoon niet fatsoenlijk meer kon buigen, heb veel geprobeerd o.a. met heet water behandelen,, stomen,, maar nu ik deze botter zie krijg ik toch weer zin om eraan te beginnen dus ik kijk even waar ik in mij omgeving hetzelfde hout kan halen en dat begin ik misschien er weer opnieuw aan... ik meld me over een tijdje pas weer want vertrek vrijdag voor een anderhalve week naar portugal:cool: dus je hoort later nog wel van me
grtz larsio

de enige echte larsio meldt zich bij deze dus :D en ik heb mijn boot nooit afgemaakt omdat bij mij de beplanking zo oud was dat ik hem gewoon niet fatsoenlijk meer kon buigen, heb veel geprobeerd o.a. met heet water behandelen,, stomen,, maar nu ik deze botter zie krijg ik toch weer zin om eraan te beginnen dus ik kijk even waar ik in mij omgeving hetzelfde hout kan halen en dat begin ik misschien er weer opnieuw aan... ik meld me over een tijdje pas weer want vertrek vrijdag voor een anderhalve week naar portugal:cool: dus je hoort later nog wel van me
grtz larsio

Beste Larsio,
Gedeelde smart is halve smart. Ik heb dezelfde problemen op dit moment!
Graag zou ik melden hoe vlot de bouw verloopt, maar helaas....
Gisteren geprobeerd het 1e dolboord te plaatsen en te lijmen. De plankjes zijn 5mm breed en niet zo buigzaam. Daarom de methode gevolgd van in warm water leggen (70 graden, > half uur) en daarna plaatsen. Met elastieken op de goede plaats houden. Maar helaas. Ik had het dolboord netjes afgeschuind, maar KNAP ging het houtje. Mijn onervarenheid? In het boekje van Mansir (hieronder een paar pagina's met goede uitleg) staat dat het meestal droog kan. Dus dit ook geprobeerd, maar weer KNAP!! De houtjes nog eens goed bekeken, en zijn wel heel erg uitgedroogd: ze breken bijna in je handen en de tussenschotten heb ik echt goed voorbereid en afgeschuind etc. Maar ik laat me niet ontmoedigen en ga een nieuwe poging wagen. Dit keer met ammoniak om het week te maken. Of de andere mogelijkheid met het aan een kant rollen met een voorwerp. Als dit ook niet lukt, dan ga ik naar een hobbyzaak (Willy's in Eindhoven bv) en koop daar nieuwe latjes om te proberen. Dat is wel een tip: een wat betere modelbouwzaak heeft deze losse spullen op voorraad, zodat jij ook weer verder kunt. Ik meld me weer als ik vooruitgang heb geboekt.
Mogelijk nuttig voor anderen ook de volgende bladzijden over de beplankingsmethode:
full

full

full

full

full

full

full

Ik heb er wat krabbels en vertalingen bijgezet voor het gemak.

Zijn er tips of herkent iemand ons probleem dan heel graag reaktie. Daarvoor is dit forum tenslotte, nietwaar.

Pfffffffff. Ik voel me een "absolute beginner":confused:. Maar goed de aanhouder wint:p. Ik heb de rolmethode geprobeerd met droge latjes, maar dat ging niet lekker:(. Toen heb ik de latjes een uur lang in warm water gelegd (70 gr C initieel) en daarin een scheutje ammoniak, zoals ik ook elders op dit forum tegenkwam. Het hout is erg droog, dus een half uur is blijkbaar niet genoeg en door de ammoniak dringt het vocht denk ik beter in het hout:). Nu gaat het dus redelijk. Larsio, als jij dit ook zo gaat aanpakken: belangrijk om de latjes eerst te laten drogen, he, want het hout krimpt. Hier plaatjes van mijn laatste pogingen:
full

full

Morgen proberen te lijmen, en daarna de steunbalken toevoegen.

Tsja, een beginnersboot zeggen ze dan, maar je moet heel veel onderdelen zelf zagen en op maat maken, en dat beplanken vind ik toch echt geen kleinigheid. Ik hoop dat medestander Larsio ook voortgang kan boeken!

Ik kwam een botter tegen in mijn haven in Willemstad. Hier een foto met detail van beplanking aan de achtersteven.
full

Beste botenbouwers,

Al doende leert men. Hoe buig je de beplanking op de scherpe bochten van een schip zonder dat het breekt? En waarom ammoniak in water gebruiken? Het zijn essentiele vragen voor de beginnende bouwer. Het lijkt me nu wel te gaan lukken met enige trial and error. Op een ander forum vond ik een antwoord op de vraag: waarom ammoniak. Ik neem dat citaat uit 2005 van ene Beagle hier graag over. :D:D

Fred

"Hout bestaat uit cellulose wanden met daartussen altijd water. Zelfs als het hout al jaren droog is, is er nog altijd vocht in de cellen. Met ammoniak, als je het voldoende laat indringen in het hout, maak je de cellulose cellen iets weker en soepel. Je komt met een korte tijd van onderdompeling wel niet in de kern van het hout maar je maakt in ieder geval de oppervlakte cellen wel soepeler. Je vermindert dus zo de oppervlaktespanning van het hout, als ik het zo mag stellen. Je kunt het zo veel beter plooien dan met het weken in water alleen: de cellen zullen niet loskoppelen en je voorkomt het scheuren van het hout.

Weken in water met ammoniak
is zeker wel nodig bij sterke plooingen tegen de kielbalk dicht bij de boeg en de spiegel. Lukt het niet in een keer een hoek te maken van bv. 30 °, dan moet het in meerdere keren gedaan worden. Een kleinere hoek dan 30° lukt niet: dan splitst het hout onvermijdelijk. Maar 30° is bijna op zichzelf geplooid. Alleen traag groeiend hout zoals bij fruitbomen is hiervoor geschikt. Met gewone "den" of "eik" moet je dat echt niet proberen."

Pfffffffff. Ik voel me een "absolute beginner":confused:. Maar goed de aanhouder wint:p. Ik heb de rolmethode geprobeerd met droge latjes, maar dat ging niet lekker:(. Toen heb ik de latjes een uur lang in warm water gelegd (70 gr C initieel) en daarin een scheutje ammoniak, zoals ik ook elders op dit forum tegenkwam. Het hout is erg droog, dus een half uur is blijkbaar niet genoeg en door de ammoniak dringt het vocht denk ik beter in het hout:). Nu gaat het dus redelijk. Larsio, als jij dit ook zo gaat aanpakken: belangrijk om de latjes eerst te laten drogen, he, want het hout krimpt. Hier plaatjes van mijn laatste pogingen:
full

full

Morgen proberen te lijmen, en daarna de steunbalken toevoegen.

Tsja, een beginnersboot zeggen ze dan, maar je moet heel veel onderdelen zelf zagen en op maat maken, en dat beplanken vind ik toch echt geen kleinigheid. Ik hoop dat medestander Larsio ook voortgang kan boeken!

Ik kwam een botter tegen in mijn haven in Willemstad. Hier een foto met detail van beplanking aan de achtersteven.
full

weet niet wat voor botter dit dan is maar dit is geen steven van een zuiderzee botter zoals wij ze in elburg hebben. Veel te recht en het roer klopt ook niet. Ik zal even foto zoeken van een achterkant van onze botters

Dat krom maken doen ze door het nat te maken en te verhitten en dan buigen met grote gewichten aan het einde..

Edit: Hier een foto van de EB24 voor zijn tewaterlating vorig jaar:

img0051k.jpg

weet niet wat voor botter dit dan is maar dit is geen steven van een zuiderzee botter zoals wij ze in elburg hebben. Veel te recht en het roer klopt ook niet. Ik zal even foto zoeken van een achterkant van onze botters

Dat krom maken doen ze door het nat te maken en te verhitten en dan buigen met grote gewichten aan het einde..

Edit: Hier een foto van de EB24 voor zijn tewaterlating vorig jaar:

img0051k.jpg

Beste meneer Botter uit Elburg!
Als eerste bedankt voor de reaktie. Ik maar denken dat het een botter is.
Hier een foto van de hele boot:
full

Wat maak jij hier van? In ieder geval wel een platbodem.
Dan als tweede vraag: wat is de code voor Elburg op een boot?
Geef me een mooi en uniek nummer, en ik zorg dat het op deze boot komt. Even nieuwsgierig: liggen er in Elburg nu botters die ik zou kunnen bewonderen?
Groeten,
Fred

Als je het dan helemaal goed wil doen bouw je hem zoals vroeger zonder tekening!:P Ook voor jou geld: wel een elburgs nummer erop he :D :p!

En nog een vraag om een korte toelichting: bouw een botter zonder tekening. Hoe zou je dat kunnen doen? Bouwen MET tekening vind ik al moeilijk genoeg!!
Fred

Wij hebben EB als letters en dach dat we vroeger in de visserij tot de 70 zijn gekomen ofzo.. Wat jij mij laat zien lijkt mij meer een aak, wat voor aak weet ik niet precies.

Op het moment liggen onze botters in Harderwijk maar die komen vandaag(zondag) terug. Bewonderen kan altijd maar mooier nog, meevaren kan ook ;)

Vroeger werden de meeste botters gebouwd zonder tekening. daarom is ook elke botter uniek. Elke botter was weer anders door de wensen van de visserman en de timmerman zelf werd zo handig dat hij alles uit het hoofd deed.

Je mag trouwens gewoon Christian zeggen hoor ipv Meneer Botter:P

Back