Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Hierbij een plaatje, dan zie je hoe ver ik ben.
Over welk plaatje heb je het dan![]()
mvg
Frederik![]()
Sorry Frederik,
Mijn eerste posting. Zoek de handleiding nog en zo voor deze site.
Als ik op "Afbeelding toevoegen" klik, dan opent een windown "enter URL".
Daar heb ik mijn directory pad toegevoegd. Dan zie ik het plaatje in het bericht,
maar zie nu dat het in de posting wegvalt.
Kun je helpen? Ik zoek verder naar de handleiding.
Fred
Sorry Frederik,
Mijn eerste posting. Zoek de handleiding nog en zo voor deze site.
Als ik op "Afbeelding toevoegen" klik, dan opent een windown "enter URL".
Daar heb ik mijn directory pad toegevoegd. Dan zie ik het plaatje in het bericht,
maar zie nu dat het in de posting wegvalt.
Kun je helpen? Ik zoek verder naar de handleiding.
Fred
Ja en tegen welke frederik heb je het nu dan he
De enige echte Frederik van Gent!
Even een vraag mbt etiquette: stel de enige echte Larsio meldt zich niet meer, is er dan belangstelling om hier te laten zien hoe ik de botter 1912 afbouw? Om de week een fotootje is niet zo veel moeite. Ik kan de moeilijke punten laten zien etc. Of is het not done? Graag een reaktie en ik neem dit draadje over.
Mijn model is ook net iets anders dan die van Larsio. Maar dat is geen punt he, want geen een botter is identiek.
De enige echte Frederik van Gent!
Even een vraag mbt etiquette: stel de enige echte Larsio meldt zich niet meer, is er dan belangstelling om hier te laten zien hoe ik de botter 1912 afbouw? Om de week een fotootje is niet zo veel moeite. Ik kan de moeilijke punten laten zien etc. Of is het not done? Graag een reaktie en ik neem dit draadje over.
de enige echte larsio meldt zich bij deze dusen ik heb mijn boot nooit afgemaakt omdat bij mij de beplanking zo oud was dat ik hem gewoon niet fatsoenlijk meer kon buigen, heb veel geprobeerd o.a. met heet water behandelen,, stomen,, maar nu ik deze botter zie krijg ik toch weer zin om eraan te beginnen dus ik kijk even waar ik in mij omgeving hetzelfde hout kan halen en dat begin ik misschien er weer opnieuw aan... ik meld me over een tijdje pas weer want vertrek vrijdag voor een anderhalve week naar portugal
dus je hoort later nog wel van me
grtz larsio
Pfffffffff. Ik voel me een "absolute beginner". Maar goed de aanhouder wint
. Ik heb de rolmethode geprobeerd met droge latjes, maar dat ging niet lekker
. Toen heb ik de latjes een uur lang in warm water gelegd (70 gr C initieel) en daarin een scheutje ammoniak, zoals ik ook elders op dit forum tegenkwam. Het hout is erg droog, dus een half uur is blijkbaar niet genoeg en door de ammoniak dringt het vocht denk ik beter in het hout
. Nu gaat het dus redelijk. Larsio, als jij dit ook zo gaat aanpakken: belangrijk om de latjes eerst te laten drogen, he, want het hout krimpt. Hier plaatjes van mijn laatste pogingen:
![]()
![]()
Morgen proberen te lijmen, en daarna de steunbalken toevoegen.
Tsja, een beginnersboot zeggen ze dan, maar je moet heel veel onderdelen zelf zagen en op maat maken, en dat beplanken vind ik toch echt geen kleinigheid. Ik hoop dat medestander Larsio ook voortgang kan boeken!
Ik kwam een botter tegen in mijn haven in Willemstad. Hier een foto met detail van beplanking aan de achtersteven.
![]()
Ik heb deze link al vaker geplaatst, maar het blijft een interessante voor iedereen die een romp wil bouwen, en dan vooral historische schepen:
Hull planking op Dry Dock Models
Het is in het Engels!
Wim
weet niet wat voor botter dit dan is maar dit is geen steven van een zuiderzee botter zoals wij ze in elburg hebben. Veel te recht en het roer klopt ook niet. Ik zal even foto zoeken van een achterkant van onze botters
Dat krom maken doen ze door het nat te maken en te verhitten en dan buigen met grote gewichten aan het einde..
Edit: Hier een foto van de EB24 voor zijn tewaterlating vorig jaar:
![]()
Als je het dan helemaal goed wil doen bouw je hem zoals vroeger zonder tekening!Ook voor jou geld: wel een elburgs nummer erop he
![]()
!