Bouw 1912 Zuiderzee Botter

Foto

Volgens mij is de platbodem op de foto een pluut, er is een boek waar in alle platbodems van Nederland in staan, plus de geschiedenis en de tekeningen
grt
Hawser
 
Volgens mij is de platbodem op de foto een pluut, er is een boek waar in alle platbodems van Nederland in staan, plus de geschiedenis en de tekeningen
grt
Hawser

OVERDUIDELIJK niet ;) Een Pluut heeft een rechte steven die schuin naar achteren loopt. Ik verwacht dat dit een soort Lemster aak in visserman uitvoering zal zijn.
 
Hawser ik werd na het lezen van je reactie wel nieuwsgierig naar dat boek.
Weet je toevallig ook de titel en of het ISBN nummer etce?
Mijn hartelijk dank alvast.:p
 
Botter

Beste botenbouwers,

Al doende leert men. Hoe buig je de beplanking op de scherpe bochten van een schip zonder dat het breekt? En waarom ammoniak in water gebruiken? Het zijn essentiele vragen voor de beginnende bouwer. Het lijkt me nu wel te gaan lukken met enige trial and error. Op een ander forum vond ik een antwoord op de vraag: waarom ammoniak. Ik neem dat citaat uit 2005 van ene Beagle hier graag over. :D:D


Hallo Fred,
Na het bouwen van sleepboten en kraan schepen heb ik voor de verandering ook een botter gebouwd na een voorbeeld uit het ''Botterboek''. Na een stevig spanten construktie ben ik de gangen gaan maken, ieder gang een paar milimeter te groot en te dik daarna met de hand gevormd op de romp ivm met de zeeg van het schip, daarna in het water nat gemaakt(tegen het verbranden) het branden van de gangen heb ik met een loodgietersgasflesje(rood) gedaan waarbij de zuurstofgaatjes afgeplakt waren, dit ivm het creeren van een zuurstoflose langere vlam. Als materiaal heb ik eikenhout gebruikt(keukenkastje) het is wel heen te buigen maar niet meer terug. Nadat de gang in de juiste vorm is gebogen heb ik het goed(definitief) pas gemaakt en met koperen spijkers vast gezet, let op de draad van het hout dit ivm met buigen en het uiteindelijke zichtwerk. Het voordek heb ik gemaakt van perenhout, bij de bouw van echte botters mag het voordek niet van eikenhout zijn maar dit werd dan met een andere houtsoort betimmerd. Veel succes met de verdere bouw van je botter.




Wat mij opviel bij jouw botter is dat je eerst het dek heb betimmerd en daarna pas de romp.

Hier ben ik het boeideel aan het plaatsen en als je goed kijkt zie je dat het boeideel nog iets te groot is.

Bij deze foto zie je de draad van het hout met de zeeg meelopen en het boeideel is hier pas.

Hier is het boeideel pas en staat gelijmt en met een spijker wordt dit extra op zn plek gehouden.

De skeg op de boeg heb ik gebruikt als steun.

Bij deze foto heb ik ook de fout gemaakt dat het draad van het hout niet goed meeloopt in de vorm van het schip.


Ik hoop dat je met deze foto's een idee krijgt van de bouw.

Groetjes Rob Haan.
 

Rob, graag complimenteer ik je met dit mooie werk!! :worship:
Dit wordt echt een pronkstuk en van groot formaat!! :worship:
Bedankt ook dat je de moeite neemt om eea toe te lichten. :worship:

Op de eerste foto hierboven zie ik dat je de vergelijkbare plank-on-bulkhead methode gebruikt. Dit komt dus overeen met mijn bouwmethode. Ik beplank eerst het dek, omdat je dan makkelijker de fineerlaagjes kunt aanbrengen en de fineerplankjes die uitsteken makkelijk kunt afsnijden. Stel ik zou eerst de zijkant beplanken en daarna het dek, dan zou het aanbrengen van de fineerlaag een enorm gepriegel worden. Jij werkt niet met fineerlaagjes, maar gebruikt hoge kwaliteit hout, nietwaar?
Compliment voor je werk nogmaals en vooral stond ik te kijken hoe strak je de huidplanken er op hebt liggen!

Als nieuwsgierig beginnend modelbouwer vuur ik graag wat vragen op je af. Hopelijk kan je me nog wat verder op weg helpen.

1. Je gebruikt eikenhout voor de beplanking. Welke dikte gebruik je hiervoor? Bv. 5 mm? En waarom gebruik je enkele millimeter dikker hout? Is dat ivm het schuren?

2. Vraag over gebruik eikenhout voor boten. Het is bekend dat dit hout zich redelijk goed houdt in zout water. Maar ik had ook begrepen dat het niet zo geschikt is voor zoet water. Dus botters varen op het IJselmeer en dat is zoet. Mijn vraag is of er in het echt ook wel botters van eikenhout zijn gebouwd? Begrijp ik je verder goed dat eikenhout maar een kant op kan buigen? Hoe is dit te verklaren? Door nat maken en verhitten wordt hout buigzaam; waarom dan niet naar beide zijden?

3. Ik ben benieuwd naar jouw schaal. Gebruik je 1:30? Dan kom ik op mijn belangrijkste vraag. Ik heb huidplanken van 5 mm breed. Ik meet de afstand over de spanten voor het beplanken. Voor de boeg meet ik 40mm, voor schot 3 en 4 het hoogst, namelijk 60mm en aan de achtersteven 20mm. Mijn schaal is 1:50. Voor de 60mm hoogte heb ik 12x5mm plankjes nodig. Nu geeft de "Simple hull planking technique for beginners" http://www.modelshipwrightsdatabase.com/Articles/plankingproject.pdf aan dat je dan de plankjes aan de bovenkanten moet afschuren.Bij de boeg wordt de breedte dan 40mm/12 = 3,3 mm, maar aan de spiegel slechts 1,5 mm. Ik heb hier twee belangrijke vragen over: ik kom uit op 12 planken aan de zijkant, terwijl foto 3 hierboven circa 6 a 7 planken laat zien. Mijn schaal is 1:50 en dan heb ik planken die in werkelijkheid 50x5 = 25 cm zijn. Neem ik het model hierboven dan lijken het planken van ca. 45 cm in werkelijkheid. Oftewel je gebruikt circa 2x bredere planken dan ik. Dit lijkt meer met de werkelijkheid overeen te komen?! En gebruik je inderdaad planken van circa 1,5 cm breed? Tweede belangrijke vraag: laat ik de huidplanken van boeg naar spiegel wel of niet doorlopen uit een stuk en ga ik daarbij echt afschuinen tot slecht 1,5 mm? Dat lijkt me wel erg dun worden. Of ga ik werken met zogenaamde "stealers"? Christian, heb jij suggesties voor mij? De meeste foto's van de botter 1912 modelboot die ik zie zijn nogal slordig met knip en plakwerk gedaan, maar hoe zou het op een goede en nette manier kunnen?

4. Je gebruikt koperen spijkertjes. Laat je die zitten? Is dit wel authentiek en klopt het met de grootte in werkelijkheid? Ik werk zonder spijkers en dat lijkt me altijd beter als het niet hoeft. Maar met eikenhout kan je niet zonder? Of ga je straks de koperen kopjes wegwerken/afschuren? Ik zie verder dat er aan de kopse kanten verbindingen zijn? Heb je hier advies tav verspringen? Want je moet toch eigenlijk van spant tot spant lijmen en spijkeren?

Dat waren even mijn belangrijkste vragen. Ik ben zelf nu toe aan het beplanken van de zijkanten. Dus met name hier stel ik advies zeer op prijs. Ik zit nog in de leerfase, en het zal wel niet perfect worden, maar het is een goede oefening voor de volgende te bouwen boot.

Succes ook Rob met de verdere bouw van je botter! Wil je af en toe een fotootje posten?

Fred
 
Vraag over gebruik eikenhout voor boten. Het is bekend dat dit hout zich redelijk goed houdt in zout water. Maar ik had ook begrepen dat het niet zo geschikt is voor zoet water. Dus botters varen op het IJselmeer en dat is zoet. Mijn vraag is of er in het echt ook wel botters van eikenhout zijn gebouwd? Begrijp ik je verder goed dat eikenhout maar een kant op kan buigen? Hoe is dit te verklaren? Door nat maken en verhitten wordt hout buigzaam; waarom dan niet naar beide zijden?

Hoi Fred,
Vroeger toen het IJsselmeer het IJsselmeer niet was was het de Zuiderzee.
Deze zee had net als de gewone zee eb en vloed. Ze stonden in verbinding met elkaar. En daarom was het zout. Voor dat de Afsluitdijk kwam.

De Botters zijn inderdaad van eiken hout gemaakt. Maar niet alle onderdelen. Eiken is redelijk te verwerken en was goed verkrijgbaar in Europa in die tijd.

Als je je hout aan de ene kant nat maakt dan kun je de vezels die in het hout rekken(opzwellen). En als je het op de droge kant warm maakt dan krimpt het hout, want je haalt het vocht uit het hout. En dan buigt het hout in de ronde waar je het warm hebt gemaakt.
Daar krimpen de vezels weer lijkt mij. Ik weet enkel niet waarom je het weer terug kunt buigen.

Vergeef me als ik het niet helemaal goed hebt uitgelegd. Dit is zoals ik het ongeveer weet.

Dit was mijn antwoord op vraag 2!
 
Het meeste is inderdaad van eikenhout gemaakt. Maar bijvoorbeeld een mast ofzo is van larex en niet van eiken omdat dit te hard is waardoor een mast niet zou kunnen buigen en dus breekt.

Ik denk dat het eikenhout naar een kant kromt trekt door de nerf..

Had ik al verteld dat het ook mogelijk is om bij ons in Elburg botters af te huren? dacht 130 euro voor anderhalf uur met 12 personen.. Per persoon weet ik niet precies! Zal ook zo rond de 10 euro liggen. Je kan natuurlijk ook altijd gewoon eens komen kijken als je in de buurt bent:) daar liggen ze tenslotte voor :D
 
Het meeste is inderdaad van eikenhout gemaakt. Maar bijvoorbeeld een mast ofzo is van larex en niet van eiken omdat dit te hard is waardoor een mast niet zou kunnen buigen en dus breekt.

Thanks Koen & Christian!

Rob,
Heb je nog tijd voor de andere vragen?
- Wat is jouw schaal (ik denk nu zelfs 1:20) of bouw je echt alles "op gevoel", dan ben je een echte vakman. Waarom 1mm dikker hout?
- Beplanken: is typisch voor mijn bouwkit. Ik zal het zelf verder uitdokteren. Ook of ik doorga tot de platte onderkant etc. Zodra ik vorderingen heb zal ik posten. Wil nu gaan planken opschuren van 5mm tot maximaal 2mm. Dat moet toch aardig dan de vorm van de boot volgen (zeeg).
- En werk je straks de koperen spijkertjes weg of juist niet? Ik moet zeggen dat ik ze eigenlijk helemaal niet kan zien op de foto's van de romp. Dus dat is mogelijk al gebeurd met het afschuren?
Groetjes,
Fred

PS: Het zou leuk zijn als we jouw project ook verder kunnen volgen.
 
de Botter SP 10

Dag Fred.
Mijn model is schaal 1:20.De Botter is klaar. Het eikenhout komt van een keuken kastje (mooi uit gewerkt hout niks geen vineer) dat hout zaag je opmaat .Stroken van 4cm br 3 mm dik ongveer 30-35cm L dit voor de gangen.Dan zaag je 8mm dik en 11mm dik een paar planken voor de spanten.Als nu echt een mooie Botter wil maken dan moet je even bellen naar het scheepvaart museum in Adam daar heeft een winkel gezeten die tekeningen verkoopt.Vragen waar die nu zit.Als je die tekening kan je alles uit knippen en op het hout leggen. Dan heb je ook de goeie volg oorden .Mijn Botter is de SP10 geworden.
De oorsprong vd Botter komt van Spaarndam.Het eerste model was de Tochenaar (1640) Er is toen een Tochnaar verkocht naar Volendam.
Daar het IJselmeer veel groter en dieper was dan het IJ boven Spaarndam
zijn de volendammer"s de romp aan gaan passen zo is de Botter ontstaan.

Mag ik vragen hoe oud je bent en waar om een Botter ?
Als je aan de gangen toe bent wil ik het wel voor doen.
De manier die ik beschreven heb met de vlam is de eniege methoden ook in het echt.
Succes Rob.
 
In volendam hebben ze vooral kwakken.. een uit de kluiten gewassen botter om hogere zee-en te kunnen hebben...
 
Hallo Fred hier wat foto's van de SP 10.





















Ik hoop dat je met deze detail foto's verder kan komen.\

Groetjes Rob Haan.
 
Kwakken

Hallo Botter
Volendam is met alle stormachtige windrichtingen aan hogerwal, vandaar dat de kwakken anders waren dan de lagerwal (Bunschotense/Elburgse etc) botters!
grt
Hawser
 
http://www.omroepgelderland.nl/web/Uitzending-gemist.htm?datum=12092009&id=57948


Als je even tijd hebt, een reportage van ongeveer 35 minuten over onze botterdagen! Ik vaar zelf bij 1.40 in een van de punters die je over haar schouder ziet met alleen het voorste zeiltje op.

Verdorie deze link doet het ook niet! Even zoeken naar een oplossing..

In de bovenstaande link staat rechts ergens botterdagen.. Moet je daar even op klikken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Botter op schaal

hallo Rob Haan,

Er zijn veel gegevens bekend van een Botter om die op schaal te bouwen.
In Spakenburg bij de Stichting Bunscote is zelfs een soort cursus te volgen om een Botter 1:15 te bouwen.
Tekeningen worden verstrekt en je kan bij de bouwmeester altijd terecht.
Iedere maand na het vaarseizoen is er in de avond een bijeenkomst.
Daar kan je dan met je vragen en problemen terecht.
Mijn Botter is schaal 1:10, is gedoopt op 5 september 2009 door de burgemeester in Spakenburg en heeft al heerlijk gezeild.

groeten Bommel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wij hebben EB als letters en dach dat we vroeger in de visserij tot de 70 zijn gekomen ofzo.. Wat jij mij laat zien lijkt mij meer een aak, wat voor aak weet ik niet precies.

Op het moment liggen onze botters in Harderwijk maar die komen vandaag(zondag) terug. Bewonderen kan altijd maar mooier nog, meevaren kan ook ;)

Vroeger werden de meeste botters gebouwd zonder tekening. daarom is ook elke botter uniek. Elke botter was weer anders door de wensen van de visserman en de timmerman zelf werd zo handig dat hij alles uit het hoofd deed.

Je mag trouwens gewoon Christian zeggen hoor ipv Meneer Botter:P


Christian, ik heb zeker interesse om een keer op een botter mee te varen. Dat kan dus in Elburg? Heb je een adres voor mij of telefoonnummer?

O ja, voor ik het vergeet: MIJN EIGEN VOORTGANG MET DE BOTTER 1912!!
full
http://www.modelbouwforum.nl/forums...modelboot-botter-picture16480-latjesopmal.jpg
Hierop mijn mal: ik slijp aan de voorkant de 5mm latjes af tot 3 mm en aan de achterkant nog iets meer.
full
http://www.modelbouwforum.nl/forums...boot-botter-picture16479-latjes-afslijpen.jpg
Ik gebruik een vlakschuurmachine. Kost me behoorlijk veel tijd. Nu maar een schaafje aangeschaft, dat gaat toch beduidend sneller en makkelijker.
full
http://www.modelbouwforum.nl/forums...]www.modelbouwforum.nl/media/16481/full[/img]
Dit is de meest cruciale stap!! Net als Larsio braken mijn latjes. Ze zijn heel erg droog en breken bijna in mijn vingers. Ik weet nu hoe ik goede kans van slagen heb. Ik leg de latjes in een wasbak met water op 70 graden Celsius. Hierbij een scheutje amoniak (en het raam open, anders gaat de vrouw klagen). En dan circa 1,5 uur laten weken. Een uur is te kort heb ik gemerkt. De wasbak heeft als nut dat het water na een uur nog wel warm is. Neem je een klein reservoirtje dan moet je blijven verwarmen. Na dit alles buig ik het latje - wat al is voorgebogen in de wasbak - tegen de romp aan, beginnend vanuit het midden. Nu breekt er niets meer, en ik zet alles vast met elastieken. Na een dagje drogen kan ik dan weer twee latjes lijmen. Gaat behoorlijk langzaam allemaal, maar het resultaat staat voorop. Ik lees dat je ook met soldeerbouten kunt buigen, maar zoiets moet ik nog leren, en heb ook niet zo'n speciale bout. Al lang blij dat ik de plankjes nu kan buigen en lijmen. Ik ben op dit moment halverwege en ook al begonnen met de kaarplanken onderaan de romp. Ik gebruik dus GEEN spijkers, en ik gebruik GEEN fineer. Onvolkomenheden zal ik moeten herstellen in mijn eenlaags beplanking. Hier mijn eerste drie plankjes:
full
http://www.modelbouwforum.nl/forums...odelboot-botter-picture16482-drieplankjes.jpg
Groeten en blijf allemaal mooie bootjes bouwen, he!:cool:
Fred
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vervolg bouwverslag

Hierbij het vervolg van de bouw van de botter 1912 in foto's:

full

full

full

full

full

full

full

full

full

full

full

full

full

full

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top