Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Volgens mij is de platbodem op de foto een pluut, er is een boek waar in alle platbodems van Nederland in staan, plus de geschiedenis en de tekeningen
grt
Hawser
Beste botenbouwers,
Al doende leert men. Hoe buig je de beplanking op de scherpe bochten van een schip zonder dat het breekt? En waarom ammoniak in water gebruiken? Het zijn essentiele vragen voor de beginnende bouwer. Het lijkt me nu wel te gaan lukken met enige trial and error. Op een ander forum vond ik een antwoord op de vraag: waarom ammoniak. Ik neem dat citaat uit 2005 van ene Beagle hier graag over.
Hallo Fred,
Na het bouwen van sleepboten en kraan schepen heb ik voor de verandering ook een botter gebouwd na een voorbeeld uit het ''Botterboek''. Na een stevig spanten construktie ben ik de gangen gaan maken, ieder gang een paar milimeter te groot en te dik daarna met de hand gevormd op de romp ivm met de zeeg van het schip, daarna in het water nat gemaakt(tegen het verbranden) het branden van de gangen heb ik met een loodgietersgasflesje(rood) gedaan waarbij de zuurstofgaatjes afgeplakt waren, dit ivm het creeren van een zuurstoflose langere vlam. Als materiaal heb ik eikenhout gebruikt(keukenkastje) het is wel heen te buigen maar niet meer terug. Nadat de gang in de juiste vorm is gebogen heb ik het goed(definitief) pas gemaakt en met koperen spijkers vast gezet, let op de draad van het hout dit ivm met buigen en het uiteindelijke zichtwerk. Het voordek heb ik gemaakt van perenhout, bij de bouw van echte botters mag het voordek niet van eikenhout zijn maar dit werd dan met een andere houtsoort betimmerd. Veel succes met de verdere bouw van je botter.
Wat mij opviel bij jouw botter is dat je eerst het dek heb betimmerd en daarna pas de romp.
Hier ben ik het boeideel aan het plaatsen en als je goed kijkt zie je dat het boeideel nog iets te groot is.
Bij deze foto zie je de draad van het hout met de zeeg meelopen en het boeideel is hier pas.
Hier is het boeideel pas en staat gelijmt en met een spijker wordt dit extra op zn plek gehouden.
De skeg op de boeg heb ik gebruikt als steun.
Bij deze foto heb ik ook de fout gemaakt dat het draad van het hout niet goed meeloopt in de vorm van het schip.
Ik hoop dat je met deze foto's een idee krijgt van de bouw.
Groetjes Rob Haan.
http://entertainment.webshots.com/photo/2321428750105280763lrLWnH
http://entertainment.webshots.com/photo/2159555570105280763mQpMvc
Ik hoop dat je met deze foto's een idee krijgt van de bouw.
Groetjes Rob Haan.
Vraag over gebruik eikenhout voor boten. Het is bekend dat dit hout zich redelijk goed houdt in zout water. Maar ik had ook begrepen dat het niet zo geschikt is voor zoet water. Dus botters varen op het IJselmeer en dat is zoet. Mijn vraag is of er in het echt ook wel botters van eikenhout zijn gebouwd? Begrijp ik je verder goed dat eikenhout maar een kant op kan buigen? Hoe is dit te verklaren? Door nat maken en verhitten wordt hout buigzaam; waarom dan niet naar beide zijden?
Het meeste is inderdaad van eikenhout gemaakt. Maar bijvoorbeeld een mast ofzo is van larex en niet van eiken omdat dit te hard is waardoor een mast niet zou kunnen buigen en dus breekt.
Wij hebben EB als letters en dach dat we vroeger in de visserij tot de 70 zijn gekomen ofzo.. Wat jij mij laat zien lijkt mij meer een aak, wat voor aak weet ik niet precies.
Op het moment liggen onze botters in Harderwijk maar die komen vandaag(zondag) terug. Bewonderen kan altijd maar mooier nog, meevaren kan ook![]()
Vroeger werden de meeste botters gebouwd zonder tekening. daarom is ook elke botter uniek. Elke botter was weer anders door de wensen van de visserman en de timmerman zelf werd zo handig dat hij alles uit het hoofd deed.
Je mag trouwens gewoon Christian zeggen hoor ipv Meneer Botter![]()