Bouw 2,2m kantel kiel rc boot

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door Solingned34, 26 feb 2009.

  1. jankraak

    jankraak

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    647
    Locatie:
    Den Helder "Netherlands"
    even gevonden op internet.
    lijk hij op die van jouw?
    [​IMG]

    Uploaded with ImageShack.us
     
    Laatst bewerkt: 26 mei 2011
  2. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Voorschip lijkt wel aardig alleen het achterschip en de spiegel zijn hoger voor mijn gevoel.
     
  3. Solingned34

    Solingned34

    Lid geworden:
    25 feb 2009
    Berichten:
    58
    Hi jan,
    lijkt inderdaad wel enigsinds op mijn ontwerp, voornamelijk van wege de teruglopende boeg lijn.
    Maar is geen directe familie.
    Ook denk ik dat deze niet aan de 2,2 meter komt als ik het zo inschat.
    Hoe zijn de vorderingen met de Rainbow?
    De big scale versie is inmiddels omgedraaid om afgelast te worden.
    En zal waarschijnlijk binnenkort naar de afbouw werf gaan.

    Groeten
     
  4. jankraak

    jankraak

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    647
    Locatie:
    Den Helder "Netherlands"
    De bouw ligt op het ogenblik even stil, mijn been zit voor 7 weken in het gips, dus kan ik niet naar de hobby zolder om verder te bouwen.
    Dus ben ik nu bezig met de tekeningen voor de extra lieren, deze bouw ik van Hitec 805MG servo's
    daar moet de potmeter worden verwijderd en een 10 slagen potmeter worden gekoppeld.
    Bij de draaiing van het orgineel ben ik nog bij geweest, en prachtig gezicht zo'n gevaarte in de takels.
    Ook een leuk gezicht toen er 2 rompen naast elkaar stonden op de werf.
    Heb je het filmpje gezien op internet?? op de site van de rainbow zelf.
    Dus ja, nog even wachten met bouwen en nu veel denkwerk verrichten.
     
    Laatst bewerkt: 12 apr 2010
  5. Solingned34

    Solingned34

    Lid geworden:
    25 feb 2009
    Berichten:
    58
    Vacuum bagging for dummies

    Na een aantal weken van twijfel en nadenken hoe de volgende stappen te ondernemen is hier het resultaat:

    om verder te kunnen bouwen aan het dek en andere delen van de romp zullen eerst de steekzwaarden gemaakt moeten worden met zwaardkast en al. om dat dit een essentieeel onderdeel is om het model mooi aan de wind te laten varen heb ik hier even over na gedacht.

    oplossing is als volgt:

    ik maak twee asymetische zwaarden, bestaande uit twee verschillend gevormde helften. deze worden op elkaar geplakt waardoor er een asymetrisch profiel wordt gevormd. hier omheen kan ik vervolgens de zwaardkast lamineren.

    om de vorm van deze zwaarden constant van sectie te kunnen maken was er voor mij geen andere optie dan een mal laten frezen met deze twee profielen er in.
    dit heb ik laten doen bij het bedrijf waar ook mijn pluggen voor de romp zijn gemaakt.

    vervolgens heb ik deze mal gevult met het nodige carbon wet layup.
    en daar overheen een vacuum zak gemaakt.
    deze vacuum getrokken met behulp van een olie carterpomp die worden gebruikt bij scheeps motoren. het resultaat heeft mijn verwachting overtroffen!

    [​IMG]
    wet layup onder peelply, bleeder, en vacuum bag.

    [​IMG]
    Vacuum bag met carter pomp.

    [​IMG]
    product op mal.

    Groeten
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. Solingned34

    Solingned34

    Lid geworden:
    25 feb 2009
    Berichten:
    58
    general update

    zoals te zien is er de laatste maanden weinig activiteit geweest op het forum, daarom bij dezen een kleine update over de afgelopen maanden.

    Aller eerst zijn de daggerboards die tijdens de vorige post in productie waren nu gereed. na het maken van de twee asymmetrische helften zijn deze met schuim daar tussen op elkaar gelijmd. om deze daggerboards zijn vervolgens de casings gemaakt. hier bij heb ik een film gebruikt om wat dikte te creëren tussen de zwaarden en de kast, zodat deze soepel op en neer kunnen.
    na het fabriceren van deze onderdelen zijn ze in de romp geplaatst. met zo groot mogelijke precisie uit gelijnd en vervolgend verlijmd met het door mij geliefde variobond. zie hier het resultaat.

    [​IMG]

    [​IMG]

    hier na is het volgende vacuüm project begonnen, het maken van de cockpit (kuip). hier voor was ik al een tijdje bezig met het maken van een mal, zo als altijd duurt dit aanzienlijk langer dan gehoopt.
    omdat de kuip over een groot deel van de boot loopt, in een gebied waar veel spanningen optreden heb ik besloten er een structureel component van te maken. om dit goed te kunnen doen heb ik de kuip in twee sessies gemaakt. als eerst de buiten laag van 2x200g carbon op de mal, deze laten uitharden. vervolgens schuim op maat gemaakt met tapers en wel en deze verlijmd te gelijkertijd met het binnen laminaat. wederom 2x200g carbon. hier onder foto van de tweede productie ronden in de vacuüm zak.

    [​IMG]

    inmiddels de romp en cockpit afgewerkt en op maat gemaakt voor elkaar en even geplaatst om te zien hoe het gaat worden.

    [​IMG]

    [​IMG]

    ondertussen ook bezig geweest met de mechanische kant van dit project. het kantel kiel mechanisme is inmiddels in gewicht geminimaliseerd. nog enkele aanpassingen en dan is het gereed om in de romp gelijmd te worden. voorbereidingen aan het hoofd schot voor de bevestiging hebben al plaats gevonden.
    ook ben ik bezig geweest met de uitdaging "genaker schoot" omdat dit een model van buiten gewone afmeting is kan ik voor het bedienen van deze schoot geen standaard lier gebruiken. ik heb gekeken naar oplossing die "Jan van de Rainbow" gebruikt, het aanpassen van podmeters in bestaande lieren. of ik hier mee de 4 meter travel binnen de gewenste tijd ging halen betwijfelde ik. dus heb ik gekozen voor een meer rigoureuze oplossing. bij mijn vrienden van Technobots en een ander engels bedrijf heb ik een elektro motor, flexibele koppeling, en wormwiel gearbox gekocht. deze passen aan elkaar en hebben ook al gedraaid. op de uitgaande as komt aan beide zeide een 70 mm carbon trommel (in productie). hier komt direct de schoot van elke zeide.

    Tot zover deze inhaal spurt.
    Met vriendelijke Groet
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Profesioneel bezig, heb ondertussen ook mijn eerste carbon stuk gemaakt roer kern van balsa en 1 X 200 gr carbon met inox roer koning 4 mm :)
     
  8. Solingned34

    Solingned34

    Lid geworden:
    25 feb 2009
    Berichten:
    58
    Deze Post kan zo beginnen zoals mijn vorige post,
    Het is enkele maanden stil geweest, het geen niet zegt dat er niets gebeurt is:

    Het achterste compartiment, met het roer en achterstag verstelling is zo goed als klaar, de dek plaat is op maat en er zijn doorvoeren in de spiegel gemaakt voor de twee Running Back stays, deze wordt aan elke kant bediend door een eigen lier, waarna de stag door de spiegel de boot verlaat en vervolgens naar de mast loopt.

    [​IMG]
    Blokken voor een deel door de spiegel.

    [​IMG]
    top view op running back stay blokken.

    In de tussen tijd is de kantel kiel voorzien van een waterdichte afsluiting naar binnen, en de benodigde electronica zodat deze bediend kan worden.
    hier voor maak ik gebruik van een standaard robbe vaartregelaar en twee Micro switch in de voeding draad naar de elektro motor om te zorgen dat de kiel op tijd stopt en niet de boot uit elkaar draait.
    Helaas geen foto's van.

    Verder ben ik bezig geweest met het bouwen van een genaker lier, welke de genaker binnen een aantal seconden van BB naar SB kan trekken bij een gijp.
    Omdat bij deze manoeuvre 4 meter schoot moet worden door gehaald, kan ik hier niet af met bestaande modelbouw producten.
    Voor deze lier gebruik ik een zelfde motor en als voor de kantel kiel, alleen gekoppeld aan een andere gearbox. de motor zit gekoppeld aan een wormwiel gearbox welke twee uitgaande assen heeft. op deze assen zitten vervolgens twee "grote" trommels met een diameter van 70mm waar de schoten op worden opgerold.
    het geheel zit op een zelf gemaakt carbon frame.

    [​IMG]
    Worm gearbox met frame

    [​IMG]
    Genaker Lier zonder Trommels

    Onder de cockpit wordt deze lier geplaatst, zodat deze door de luiken nog bereikt kan worden. via een aantal blokken op spanning op de schoot te houden loopt de schoot naar buiten door twee mooie dek doorvoeren, welke in de chamfer tussen romp en dek zijn geplaatst.

    [​IMG]
    Genaker Sheet output Detail

    [​IMG]
    Genaker Sheet output

    vervolgens een pas sessie om te kijken of het geheel onder de cockpit past.

    [​IMG]
    Cockpit met toegangsluik

    Als je deze laatste foto met de vorige post vergelijkt lijkt het net alsof er niets gebeurt is.

    Met Vriendelijke Groet,
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Knap werk, verzorgd sterk en licht :thumbsup:
    Een vraagje hoe ga je het water dat eventueel via je genaker schijven binnenkomt wegwerken ?
     
  10. Solingned34

    Solingned34

    Lid geworden:
    25 feb 2009
    Berichten:
    58
    Dank je wel Rene,

    Om de schoot doorvoer zal aan de binnen zeide een klein bakje met lager liggende bodem worden geplaatst, welke direct door de romp heen loost.
    werkt als een soort van zwanen hals / water trap.
     
  11. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Erg knap lamineer-werk! Hoe heb je de romp zo mooi strak (met rechte hoeken, etc.) gekregen? Met vacuüm-bag techniek?
     
  12. Solingned34

    Solingned34

    Lid geworden:
    25 feb 2009
    Berichten:
    58
    De romp is prepreg, in vacuüm zak.
    De kuip is wet layup in vacuüm zak met behulp van carterpomp, zoals eerder in bouwverslag is te zien.
    Maar bovendien erg veel geduld hebben met mallen maken, schilderen en het dicht maken van de vacuüm zak.
     
  13. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Beste,
    Prachtig mooi resultaat! Heb even opgezocht wat prepreg betekent:
    pre impregnated is een materiaal (weefsel) dat door de fabrikant machinaal is voorzien van een harslaag die onder hoge temperaturen uithardt.

    Is dat door iedere amateur-modelbouwer toe te passen? (De rompjes die ik zelf momenteel in elkaar knutsel kunnen namelijk wel wat strakker :))
     
  14. susho

    susho

    Lid geworden:
    9 dec 2005
    Berichten:
    482
    Locatie:
    lemmer
    Hoe bedoel je strakker? In principe is het thuis toe te passen, met een vacuumpomp, oven, en mallen die tot minimaal de curetemperatuur kunnen hebben, plus een beetje.
    Dan heb je nog het probleem van hoe je aan het materiaal komt. ik heb vorige week net weer een paar rollen besteld, minimum afname van 25 meter, met prijzen van 70-90 euro per m2 tikt het hard aan.

    Wat ik als thuisbouwer zou doen is sowieso zorgen voor goede mallen, dan krijg je een strakke romp, of het nu polyester, epoxy, hand lay up, of infusie is.
    Wil je extreem licht en stijf, dan zou ik een legseltje van 100 gram bestellen, 50 grams glas aan de buitenkant, en honingraat als kern. goede epoxy, alles vacuumtrekken uit laten harden, en daarna de oven in naar een graadje of 70-80 afhankelijk van de epoxy. Dat is veel goedkoper, en je krijgt een vergelijkbaar resultaat(kan een paar gram schelen....)
    (en wil je weefsel goed knippen en leggen, zonder dat het overal heen schuift en uit elkaar valt, je kan het impregneren op bakpapier, en daarop in de mal leggen. Of weefsel met een epoxy binder kopen, van bijvoorbeeld HP-textiles. Maar weefsels zijn relatief zwaar, en hebben meer rek...)
     
  15. JF Wedema

    JF Wedema

    Lid geworden:
    20 okt 2006
    Berichten:
    70
    Locatie:
    Almere
    Susho,
    ik heb dat honingraat weleens overwogen, maar loopt dat niet vol met hars?? hoe verwerk je dat precies?

    Groeten
    Francis
     
  16. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    @Susho: momenteel maak ik speedboat rompjes met de 'verdwenen schuimkern truc'. Oftewel, styrodur bekleden met carbon/ glasweefsel en later het styrodur laten verdwijnen met aceton.

    Wat is trouwens een legseltje?
     
  17. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    [​IMG]
    Een legsel is een constructie waarbij 2 of meer lagen vezel op elkaar liggen, en met een stikdraad op elkaar gehouden worden.

    100 grams carbon legsel is bij www.brandscomposiet.nl op voorraad.
     
  18. susho

    susho

    Lid geworden:
    9 dec 2005
    Berichten:
    482
    Locatie:
    lemmer
    Eric, dat is een mooie methode voor simpele eenmalige productjes.. Wil je een goede afwerking dan zul je moeten schuren en plamuren. als je een goede mal gebruikt is dat al niet meer nodig. Kijk maar eens naar de mallen, en producten van de kantelkieler.

    Francis, honingraat verwerken kan op verschillende manieren. De makkelijkste is om het in verschillende stappen te doen. Dus buitenlaag leggen, onder vacuum, daarna honingraat er in lijmen, en gelijk de binnenhuid meelamineren, en alles weer onder vacuum.
    Het lamineren van de binnenhuid kan dan het beste op een stuk folie of plaat gebeuren,waarna je de vezel over de kern legt, anders lopen de cellen van de honingraat vol lang voor je de vezel geïmpregneerd hebt.
     
  19. Solingned34

    Solingned34

    Lid geworden:
    25 feb 2009
    Berichten:
    58
    Te water

    Na enkele jaren, denken, tekenen, pielen, schuren, bakken en plakken is de AC33 van het weekend voor het eerst in het water geweest.

    Alvorens de laatste lieren, en blokjes te monteren voordat de kuip en dekken er op gaan wilde ik kijken hoe de boot in het water ligt.
    Daarvoor alles in de auto geladen en naar de haven gereden.
    Daar de kiel gemonteerd en recht gezet met de elektronica en toe te water.

    hier het resultaat:
    [​IMG]
    al hier de boot net te water, na controle op lekkage.

    [​IMG]
    Kiel onder een hoek om te zien of dat lekkage aan het licht brengt, en te kijken hoe de boot vertrimt.

    [​IMG]
    van andere zeide, kunt als je goed kijkt de oranje bulb zien hangen.

    Dit was dus een geslaagde test, ik heb goede hoop dat ik in de komende maanden de boot dicht en functioneel kan krijgen, zodat we aan het einde van dit seizoen een zeilende test kunnen doen.

    MVG
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  20. jankraak

    jankraak

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    647
    Locatie:
    Den Helder "Netherlands"
    Gaat goed!!! weer een grote boot op het water.
    Plaats je ook nog foto's hoe de electronica in het schip zit?
    Volg je topic graag, mijn complimenten.
     

Deel Deze Pagina