bouw Baleinera Olandese (17e eeuwse walvisvaarder)

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door ABrouwer, 1 dec 2010.

  1. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Ede
    Klopt Johannes, de benaming sprietmast is niet correct, de juiste naam is blinde steng. Een typisch geval van toenemende kennis van de terminologie

    Andy
     
  2. fulco

    fulco

    Lid geworden:
    26 jan 2012
    Berichten:
    53
    Locatie:
    Bussum
    hallo

    Ik ben nieuw hier, maar toch een tip:
    Als je op deze manier nog het hout niet in de gewenste kromming krijgt, doe dan wat ammoniak in het water. Werkt alleen bij ongeloogd hout.
    Ik heb daarnaast een ouderwetse gloeilamp op tafel, waar ik het hout omheen buig. Werkt heel goed.

    Groet, Fulco

     
  3. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Ede
    Dank voor je reactie Fulco.
    Tja, het nadeel van internet is dat je oude "fouten" je blijven achtervolgen ;)
    De romp van dit schip heb ik ongeveer 10 jaar geleden gemaakt, momenteel ben ik bezig met de Prins Willem en bouw op een geheel andere wijze zo gebruik ik momenteel waterverdunbare houtlijm ipv secondelijm of UHU hart lijm en heb tot op heden nog geen gebruik gemaakt van de buigtang.
    prins-willem-17de-eeuws-voc-schip-6

    Andy
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  4. Mike_1980

    Mike_1980

    Lid geworden:
    18 mrt 2011
    Berichten:
    18
    Locatie:
    België
    Om nog wat op de schrijfwijze in te gaan.. ;)

    Wisten schreef een IJ terwijl zijn buurman in deze periode een Y geschreven kon hebben..

    "In het Midden-Nederlands kwam de Y echter ook voor als variant van de digraaf "ij" of de "i", ook om de "korte ei" weer te geven. Zo schreef men anys, dyck en ghelyc en ook leyden en waerheyt. "

    Ben beide versies al tegengekomen in oudere teksten zoals lastboeken, verkoopacten, ..
     
  5. Gino=s

    Gino=s

    Lid geworden:
    18 jan 2013
    Berichten:
    109
    Locatie:
    Gent (B)
     
  6. JanZMC

    JanZMC

    Lid geworden:
    6 jan 2007
    Berichten:
    2.125
    Locatie:
    Roosendaal
    voor ons zijn deze foto's ook niet zichtbaar, je zult ze publiek moeten instellen in picasa
     
  7. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Jean-Pierre is 28 april 2012 voor het laatst op het forum geweest, dus deze vraag zal hem niet bereiken, tenzij hij een email abonnement op deze discussie heeft.

    Jammer, foto's zijn inderdaad niet zichtbaar.

    Groet,

    Ad
     
  8. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Ede
    Volgens mij ging het over foto's van de Prins Willem dat ooit in Middelburg gestaan heeft, ik heb de foto's helaas ook niet

    Andy
     
  9. Gino=s

    Gino=s

    Lid geworden:
    18 jan 2013
    Berichten:
    109
    Locatie:
    Gent (B)
    Sloepen walvisvaart

    Andy, vraagje:

    In "Scheepshistorie 12" staan de sloepen van de "walvisvaarder Paerel" (blz 76) & van het "bootschip" (blz 31) afgebeeld. Die lijken me veel slanker/smaller dat dit model, op deze foto. Is dit historisch zo gegroeid; heb ik daar een verkeerd beeld van of ligt het aan de foto?
    Deze hier lijkt me breed & korter…
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Ede
    De foto vertekend inderdaad wat maar de vorm van de sloep is inderdaad niet helemaal correct, de middelste 3 spanten hadden even breed moeten zijn waardoor een slankere sloep ontstaat. Als ik het model opnieuw zou bouwen zou ik dat ook zeker doen. Mogelijk zou ik dan ook voor meer sloepen of een andere manier van ophangen kiezen

    Andy

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Daar ben ik ook naar aan het kijken. Volgens de literatuur had een gemiddeld schip 6-8 sloepen mee.
     
  12. Gino=s

    Gino=s

    Lid geworden:
    18 jan 2013
    Berichten:
    109
    Locatie:
    Gent (B)
    Heeft iemand correcte afmetingen (L x B) of verhoudingen (4:1) bijvoorbeeld???
     
  13. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Bij de sloepen van de zeehaen zijn de verhoudingen 1:3,1 en 1:3,3
     
  14. Gino=s

    Gino=s

    Lid geworden:
    18 jan 2013
    Berichten:
    109
    Locatie:
    Gent (B)
    De sloep op het plan van de "Olandese" meet ong. 145 x 45 (of ong 1:3,2), dat valt binnen de schaal die u opgeeft en volgens mij niet slank genoeg, of begrijp ik het verkeerd?
     
  15. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Ik heb meer het idee dat de vorm van de sloep het beeld vertekend

    [​IMG]

    Sloep Zeehaen

    [​IMG]

    Sloep Sergal

    Die sigaarvorm van Sergal doet meer aan een kano dan een sloep denken. Ik ga ze in ieder geval vervangen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. Germt

    Germt Guest

    Ik heb hier niet veel verstand van, maar ik denk dat de sloep op een walvisvaarder best de vorm van de tekening kan hebben.
    Die sloepen moesten toch redelijk snel zijn.
    In de film van Moby-Dick zie je ook dat de boeg van die sloep redelijk scherp is en in het midden vrij breed, dat zal dan voor de stabiliteit zijn denk ik. Je bent niet bepaald op haringen aan het vissen;)
    De sloep op de bovenste tekening is door zijn vorm beduidend langzamer en logger.
    Zomaar een gedachte hoor:)
     
  17. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Ik heb de afbeeldingen nog eens doorgeplozen en lijkt inderdaad op de sergal variant. Van een amerikaanse sloep verhouding gevonden ca 1:4

    [​IMG] vind ik qua vorm passender dan de sergal variant.
     
  18. Gino=s

    Gino=s

    Lid geworden:
    18 jan 2013
    Berichten:
    109
    Locatie:
    Gent (B)
    Yep, heb 1:4 uitgetekend en ziet er "estetisch" al veel beter uit.
    Wil natuurlijk de geschiedenis geen oneer aandoen en geef voorrang aan correctheid, dus meerdere opinies zijn welkom.

    Germt heeft wel een punt wat betreft stabiliteit, maar volgens mij niet wat betreft snelheid... hoe breder, hoe trager toch?

    Btw: krijgen die sloepen ook een dubbele beplanking mee? Ik wil het direct goed hebben want aan sloepen wordt in feite maar weinig aandacht besteed terwijl dit op een walvisvaarder toch een "Eyecatcher" is ?!?
     
  19. Germt

    Germt Guest


    Normaal gesproken wel Gino, maar de boegvorm speelt hier wel een rol.
    Bij de klassieke sloep, redelijk rond aan de voorkant loopt die boeg a.h.w. tégen het water aan, en remt dus af om het water te verplaatsen.
    De spitsere boeg snijdt meer door het water, en heeft dan een zekere stroomlijn en hoeft dat water dus niet opzij te duwen, dus de uiteindelijke snelheid zal dan hoger zijn.
    De breedte heeft hier meer de functie van stabiliteit, harpoenen worden al staande in die uit de kluiten gewassen haring gegooid, en sleept de sloep dus alle kanten op, en mag dus niet direct bij de eerste de beste wending van die haring omslaan:)
    Let wel; dit is slechts een vermoeden wat mij logisch lijkt, maar zeker weten......nee
     
  20. hgb1967

    hgb1967

    Lid geworden:
    17 okt 2011
    Berichten:
    26
    Locatie:
    Terwolde

Deel Deze Pagina