bouw Baleinera Olandese (17e eeuwse walvisvaarder)

hoe maak ik het model zo historisch correct mogelijk door het model aan te passen (zonder daarbij helemaal opnieuw te moeten beginnen).

Een mooie uitdaging, en ik merk dat je gedegen research daarvoor doet.

Nog een vraagje over de romp onder de waterlijn. Werden deze schepen ook al voorzien van koperen plaatwerk, of is dat van latere datum?
Bij de HMS Victory moest ik zo'n 2500 koperen plaatjes erop lijmen volgens een vrij strak patroon. Was een enorme klus, maar het eindresultaat was ernaar. Maar ik weet echt niet of dat "algemeen" werd toegepast. Die plaatjes zijn overigens ook apart te koop. Bij mijn eerste modelletje, de America van Mamoli, werden fineer plaatjes gebruikt, die je dan koperkleurig moest verven, maar dat haalt niet bij het "echte" koperwerk.

Succes verder, en vooral veel plezier.

Groet,

Ad Bakker

Een mooie uitdaging, en ik merk dat je gedegen research daarvoor doet.

Nog een vraagje over de romp onder de waterlijn. Werden deze schepen ook al voorzien van koperen plaatwerk, of is dat van latere datum?
Succes verder, en vooral veel plezier.

Groet,

Ad Bakker

Beste Ad,

Tja zonder studie geen kloppend model maar "gelukkig" is dit een model van voor het koperen plaatwerk op het onderwaterschip. In de 16e 17e eeuw werden de onderwaterschepen "gezalfd" met een mengsel van zwavel, talk, loodwit, vistraan en plantaardige teer. Hoe lichter de kleur hoe mooier men het vond. (Bron: Oraio Curti: Enzyklopadie des Schifsmodellbaus) De kleur is het beste te benaderen met gewone witte grondverf (eindelijk iets wat makkelijk is aan dit model). De Batavia in Lelystad heeft een grenenhouten (of was het vurenhout?) dubbeling op het onderwaterschip dat vervolgens in de kleur "vuilwit" geschilderd is met een moderne verf.

De bestelling van de onderdelen in de webschop Nijkerk is gelukt, ik zou ze zaterdag al kunnen ophalen :D dan ik ik weer verder bouwen.

Glas in lood ramen

Het maken van de glas-in-lood ramen is mooi gelukt al zeg ik het zelf.
Ik heb een fijnmazig netje achter het kozijn gelijmd.
attachment14.jpg

De raamopening in de romp heb ik niet (zoals de bouwbeschrijving voorschreef) uitgezaagd maar mat/grijs geschilderd en dat geeft het volgende effect. De ramen zijn nog niet vastgelijmd, dus is het niet erg dat er een scheef zit
attachment15.jpg

Hallo Brouwer,

Dit bouwverslag valt mij nu pas op. Een bijzonder scheepsmodel. De romp is al klaar maar toch heb ik hier een vraag over. De huidgangen staan allen recht op de spanten. Moeten deze niet met de zeeg van het schip meelopen? Vooral het achterschip is het goed zichtbaar en ik kan mij haast niet voorstellen dat bij de traditionele scheepsbouw van toen deze huidgangen zo werden aangebracht. Volgens mij liepen die met de zeeg (kromming van het schip) mee.

Voor de rest ziet het er prima uit, ga zo door!

Groeten Paul

de loop van de huidgangen

Hal De huidgangen staan allen recht op de spanten. Moeten deze niet met de zeeg van het schip meelopen?
Groeten Paul

Beste Paul,

Goed gezien, je hebt helemaal gelijk!
Dit komt omdat ik "even " niet had opgelet. De modellen die ik hiervoor gebouwd heb hadden allen een kloppende bouwinstructie dus heb ik bij dit model ook de bouwinstructie nauwkeurig gevolgd tot de romp bijna klaar was en ik ontdekte dat de looprichting van de huidgangen niet klopte. Bij verder zoeken bleek er nog veel meer aan het model en de bouwbeschrijving niet te kloppen en omdat ik niet goed wist hoe ik deze problemen moest oplossen ben ik toen met het model gestopt. Na 8 jaar heb ik de draad weer opgepakt onder het motto: "hoe maak ik het model zo kloppend mogelijk zonder opnieuw te beginnen". Na wat studie en zoeken op internet en later in dit forum heb ik nu wel een idee hoe ik het moet aanpakken en durf ik nu ook de bouwbeschrijving los te laten en de bouw zelf te plannen, de tekening aan te passen etc. Het is immers een bijzonder scheepsmodel, er zijn nauwelijk modellen van Hollandse fluitschepen.
Ik heb overwogen om het te schilderen deel van de romp te plamuren om de onjuiste loop van de huidgangen te verbergen maar dit niet gedaan omdat de romp er dan wel erg glad zou uitzien. Mijn vrouw zei "de fouten in het model zie je toch alleen zelf dus laat het maar zitten" maar dat blijkt dus niet zo te zijn.
De andere aanpassingen heb je in dit bouwverslag kunnen lezen en er zullen er vast nog meer volgen.

Groeten,
Andy

je kan volgende keer een dun fineerlatje overheen plakken in de zeeg van de boot.
dat is ook zo gedaan bij de Eendracht.
maar ja achteraf bouw je de mooiste boten.
heb je ook een foto van de spiegel?
mvg Loek

Hallo Brouwer,

Veel merken van klassieke scheepsmodellen of het nu Mantua,Panhard,Corel Constructo is hebben alle wel een stap in hun bouwplan wat niet klopt als je er precies aan moet houden. Doe je dit wel dan kan het zijn dat je hopeloos in de knoei komt. Het beste is om het als een ruwe leidraad te hanteren en zelf de juiste oplossing te vinden. Dit zijn meestal ook kits voor gevorderden en zijn vaak te duur om te verzieken.

Wat Loek als optie aanbiedt zal in dit stadium te laat zijn, tenzij je de afwerking op de romp eraf wilt slopen en dat zou ik niet doen. Gewoon leergeld eruit trekken en meenemen in een volgend model.

Groeten Paul

tenzij je de afwerking op de romp eraf wilt slopen en dat zou ik niet doen. Gewoon leergeld eruit trekken en meenemen in een volgend model.

100% mee eens!!
Overigens, als de beplanking wel goed meeloopt met de zeeg, zijn de plankbreedten natuurlijk toch niet op schaal. Bij de HMS Victory heb ik daarom voor de "plamuur optie" gekozen. Dat kwam ook wel doordat daar in lengterichting okergele banen op zitten, die de berghout banden niet volledig volgen (daar werden heel precieze instructies voor gegeven). Om dat netjes te krijgen vond ik plamuren de enige optie.
Maar van een afstand zie je het eigenlijk nauwelijks, in dat opzicht heeft je vrouw best wel gelijk.

Veel succes en plezier verder,

Ad

Laatst bewerkt:
Leergeld betalen!

Hallo Brouwer,

Gewoon leergeld eruit trekken en meenemen in een volgend model.

Groeten Paul

Inderdaad zo is het.
Toen ik besloot om met dit model verder te gaan ben ik het ook als een leertraject gaan beschouwen en daar hoort het betalen van leergeld bij. De tips van jullie zijn daarbij natuurlijk (als leermiddel) hartelijk welkom!
Bij een volgend model zal ik het zeker anders oplossen maar om nu nog de afwerking eraf slopen is mij toch wat te veel van het goede.

Van de spiegel heb ik nog geen foto. De achtergrondkleur heb ik al wel gekozen (glanzend donkergroen) ik ben nog wat aan het puzzelen met hoe de beschildering van de beelden moet gaan worden. Het model van het fluitschip in het scheepvaartmuseum in Amsterdam biedt geen aanknopingspunt want dat mist alle spiegelversiering. Met de gegevens / kennis die ik nu heb is de keus: volg ik de beschildering van de spiegel van de Batavia in Lelystad dus alle beeldsnijwerk geel (of goud) of volg ik het kleurrijke ontwerp van de spiegel van de 7 provinciën dat ook op de Bataviawerf te zien is. De meest logische keus lijkt me het volgen van het voorbeeld van de Batavia omdat dat ook civiel schip en geen oorlogsschip was. Mocht een van jullie een beter idee (of een ander voorbeeld) hebben dan hoor ik het graag. De spiegel kan ik pas opbouwen als de bestelde lantaarn binnen omdat ik dan pas alle onderdelen pas kan maken. Als het zover is zal ik zeker een foto op het forum zetten.

Als volgend model overweeg ik de Prins Willem van Corel (1:100) om de lat nog een tandje hoger te leggen.

Inderdaad zeker bij dit model, met wat studie en aandacht voor de regelmatig niet kloppende datails wordt het een veel mooier model. De planning wordt daarmee ook belangrijker, bijvoorbeeld: heb ik wel genoeg blokken voor de aanpassingen in de tuigage en waar kan ik die blokken dan kopen?

een goede site voor blokken is :
JBModel.eu Model Metal, Resin, Wooden Accessories - Hobby Online Store.
perfecte kwaliteit en snelle levering

verder een prachtig model. ik had deze kit ook al in gedachte voor een volgend model

Ik heb niet veel kunnen bouwen de laatste week omdat Ik de bestelde onderdelen nog steeds niet ontvangen heb, ze hadden er een week geleden al zullen zijn en ze nemen de telefoon ook niet op :confused: .
Het plan daarom maar aangepast en nu met voorbereidend werk aan de mastonderdelen begonnen veel schuren, schaven en stof dus (maar het mag gelukkig binnen).

Prettige feestdagen :xmas:

Beste Andy,

Kende je dit model al:

Walvisfluit.jpg

Ik kwam het toevallig tegen op deze site, toen ik wat anders aan het zoeken was. Is natuurlijk een commercieel produkt, maar wellicht dat ze wat vragen kunnen/willen beantwoorden.

Groet,

Ad

Beste Ad,

Bedankt voor de tip, ik kende dit model inderdaad nog niet. Het is net als het mijne een model van Mantua Sergal. Ze hebben een aantal van de fouten van het model aangepakt, ze hebben de blauwe rompbeschildering en de luiken van de geschutspoorten aangepast en een hijsmechanisme voor de ra's aan het model toegevoegd. Ik wil met mijn aanpassingen nog verder gaan door het toevoegen van een sprietmast met mars ra etc aan de boegspriet, het vervangen van de lelijke lantaarn door een mooier model en het aanbrengen van een huismechanisme voor het latijnzeil aan de bazaanmast en het aanbrengen van rakken aan alle ra's. Ik zal contact met ze opnemen, Ik ben o.a. benieuwd hoe ze de spiegel en de loop van de ankerkabelks aangepakt hebben.

Ik kende wel deze:
Picasa Web Albums - Martijn Onderwater - Dutch Whaler# het vinden van dit model was een van de redenen om mijn model weer op te pakken.
Ook deze had ik al gevonden:
Holländischer Walfänger
maar zijn aanpak gaat mijn huidige vaardigheden ver te boven (maar ik leer met het aanpassen en bouwen van mijn model wel snel bij :D ).

Voor de aardigheid nog een tip voor een modelbouwer die denkt onhandig te zijn:
Baleniera Olandese, il modello
Als je dit ziet dan vallen je eigen vaardigheden wel mee.

Ik heb inmiddels het boek "Prins Willem een 17de eeuwse Oostindiëvaarder" van Herman Ketting via Marktplaats gekocht. Een werkelijk schitterend boek met heel veel informatie en duidelijke tekeningen (echt een aanrader!).
Verder heb ik in het boek "De gouden eeuw van het fluitschip van A. Wegener Sleeswijk" een antwoord op een aantal bouwvragen kunnen vinden: fluitschepen hadden geen kaapstaander maar uitsluitend een braadspil en er stonden geen knechten (=staanders met katrollen om ra's te hijsen) op het dek maar deze waren aan de verschansing bevestigd omdat het dek te smal was. Ook bleek de kleine bazaansmast (1/2 lengte van de grotemast) met een latijnzeil en geen ra's daarboven een veel voorkomend verschijnsel te zijn zodat ik de bazaansmast niet hoef aan te passen.

Aan mijn zoekstrategie kun je mijn leeftijd afleiden: ik heb voor de komst van internet op school heb gezeten.

Omdat de door mij bestelde onderdelen nog steeds niet geleverd zijn en ik die eigenlijk echt nodig heb om met de romp verder te gaan ben ik maar met voorbereidend werk aan de masten verder gegaan.
p1100298.jpg

Ik mopperen dat de bij de webshop in Nijkerk bestelde onderdelen er nog niet zijn en dat ze niet op de mail reageerden blijkt Outlook mijn mails niet te versturen maar alleen op te slaan in de map verzonden items :oops: Ik heb dat probleem gisteravond opgelost. En nu ontvang ik net een antwoordmail terug! Op één onderdeel na hebben ze alles binnen en ze bellen vanmiddag wanneer ik het kan komen halen:banana:. Dan kan ik weer verder met de romp!

Een goed 2011 aan alle modelbouwers:proost:

Laatst bewerkt:
De onderdelen zijn er

Ik heb de spullen voor de verder afbouw van de romp bij de webshop de Kombuis in Nijkerk opgehaald en ga nu snel met de romp verder.

Voor de aardigheid nog een tip voor een modelbouwer die denkt onhandig te zijn:
Baleniera Olandese, il modello
Als je dit ziet dan vallen je eigen vaardigheden wel mee.
.......
Aan mijn zoekstrategie kun je mijn leeftijd afleiden: ik heb voor de komst van internet op school heb gezeten.

Beste Andy, ik zou z'n eerste model wel eens willen zien (m'n Italiaans is niet zo best, maar ik begreep dat dit z'n eerste was). "Grote stappen, snel thuis" noemen ze dat geloof ik.

En ik ben nog een paar jaartjes ouder, toen ik naar de lagere school ging hadden we nog geen telefoon en geen televisie.....

Mooi dat je je spullen hebt, dit lijkt me uitgesproken een tijd om eens lekker te bouwen (als je niet meegesleept wordt om boodschappen te doen, zucht)

En ik ben nog een paar jaartjes ouder, toen ik naar de lagere school ging hadden we nog geen telefoon en geen televisie.....

Mooi dat je je spullen hebt, dit lijkt me uitgesproken een tijd om eens lekker te bouwen (als je niet meegesleept wordt om boodschappen te doen, zucht)

Beste Ad

Tja wat was het leven vroeger eenvoudig en een stuk overzichtelijker (in een dorpje in West Brabant met weinig nieuws uit de buitenwereld) en ook het boodschappen doen was veel eenvoudiger (= minder keus).

Ik hoef gelukkig niet mee met de boodschappen :), heb net de romp in de matte blanke lak gezet en ga morgen de roerscharnieren bevestigen, het roer inhangen het onderwaterschip vuilwit schilderen daarna de rusten aanbrengen en als de lijm daarvan droogt de geschutspoortluiken van scharnieren voorzien etc. Ik heb het geluk dat ik het verfwerk in de woonkamer kan (= mag) doen want boven droogt de verf erg slecht (droogtijd meer dan 2 dagen!).

blanke lak slaat wit uit

Nadat ik de bestelde onderdelen gisteren kon ophalen ben ik vandaag lekker aan de slag gegaan, de roerscharnieren geplaatst, het roer ingehangen, de boegversiering aangebracht en nog wat klein werk aan de romp gedaan. Vervolgens heb ik het roer geschilderd en enkele beschadigingen aan de romp bijgeschilderd met mat blanke lak (Humbrol Enamel matt kleur 49). Na enkele uren slaat de verf opeens wit uit. De foto's laten het probleem duidelijk zien.

p1100300.jpg
p1100301t.jpg

Het verven en drogen is gebeurd bij kamertemperatuur dat kan de oorzaak niet zijn. De lak is verdunt met "Humbrol Enamel Thinners" dit heb ik al eerder gedaan en toen heeft het geen problemen gegeven
Met deze verf heb ik eerder de romp het dek etc zonder problemen geschilderd.

Weet iemand wat hier aan de hand kan zijn en/of hoe ik dit in de toekomst voorkomen kan?

Andy, het zal wel een open deur opentrappen zijn, maar weet je absoluut zeker dat je niet een nieuw busje met acryl vernis hebt gebruikt. Is hetzelfde kleurnummer, alleen 12 ml in plaats van 14. Ik kan me niets anders voor de geest halen wat dit veroorzaakt kan hebben.

Groet,

Ad

PS
Je hebt haar toch niet op een laag pitje gezet, hè

Laatst bewerkt:
balaniera olandese

hallo,
interessant om je bouw te volgen. Ik bouw een identiek model eveneens met de nodige aanpassingen. Het Fluytschip werd gebouwd in verschillende uitvoeringen, meestal afhankelijk va de bestemming en de wensen van de opdrachtgever. Wat je nu, net als ik bouw, is een Noortsvaerder of een Groenlantsvaerder beide scheepstypen werden gekenmerkt door het ontbreken van een galjoen en een versterkte boeg (ijsschotsen!). Zowel Corn v Yk als Nic Witsen geven veel details over het schip. Daarnaast zijn er nog "Fluitschepen voor de VOC" en "De Gouden Eeuw vh Fluischip". De bouw van mijn model is te volgen op een ander bouwplaats:

Modelbrouwers.nl modelbouw • Toon onderwerp - Fluit als walvisvaarder

lijkt me wel goed om info uit te wisselen. Nu ik weet waar je zit zal ik je vorderingen op de voet volgen.

succes met je walvisvaarder.
Peter

Back