Beste Ad,
Bedankt voor de tip, ik kende dit model inderdaad nog niet. Het is net als het mijne een model van Mantua Sergal. Ze hebben een aantal van de fouten van het model aangepakt, ze hebben de blauwe rompbeschildering en de luiken van de geschutspoorten aangepast en een hijsmechanisme voor de ra's aan het model toegevoegd. Ik wil met mijn aanpassingen nog verder gaan door het toevoegen van een sprietmast met mars ra etc aan de boegspriet, het vervangen van de lelijke lantaarn door een mooier model en het aanbrengen van een huismechanisme voor het latijnzeil aan de bazaanmast en het aanbrengen van rakken aan alle ra's. Ik zal contact met ze opnemen, Ik ben o.a. benieuwd hoe ze de spiegel en de loop van de ankerkabelks aangepakt hebben.
Ik kende wel deze:
Picasa Web Albums - Martijn Onderwater - Dutch Whaler# het vinden van dit model was een van de redenen om mijn model weer op te pakken.
Ook deze had ik al gevonden:
Holländischer Walfänger
maar zijn aanpak gaat mijn huidige vaardigheden ver te boven (maar ik leer met het aanpassen en bouwen van mijn model wel snel bij

).
Voor de aardigheid nog een tip voor een modelbouwer die denkt onhandig te zijn:
Baleniera Olandese, il modello
Als je dit ziet dan vallen je eigen vaardigheden wel mee.
Ik heb inmiddels het boek "Prins Willem een 17de eeuwse Oostindiëvaarder" van Herman Ketting via Marktplaats gekocht. Een werkelijk schitterend boek met heel veel informatie en duidelijke tekeningen (echt een aanrader!).
Verder heb ik in het boek "De gouden eeuw van het fluitschip van A. Wegener Sleeswijk" een antwoord op een aantal bouwvragen kunnen vinden: fluitschepen hadden geen kaapstaander maar uitsluitend een braadspil en er stonden geen knechten (=staanders met katrollen om ra's te hijsen) op het dek maar deze waren aan de verschansing bevestigd omdat het dek te smal was. Ook bleek de kleine bazaansmast (1/2 lengte van de grotemast) met een latijnzeil en geen ra's daarboven een veel voorkomend verschijnsel te zijn zodat ik de bazaansmast niet hoef aan te passen.
Aan mijn zoekstrategie kun je mijn leeftijd afleiden: ik heb voor de komst van internet op school heb gezeten.
Omdat de door mij bestelde onderdelen nog steeds niet geleverd zijn en ik die eigenlijk echt nodig heb om met de romp verder te gaan ben ik maar met voorbereidend werk aan de masten verder gegaan.
Ik mopperen dat de bij de webshop in Nijkerk bestelde onderdelen er nog niet zijn en dat ze niet op de mail reageerden blijkt Outlook mijn mails niet te versturen maar alleen op te slaan in de map verzonden items

Ik heb dat probleem gisteravond opgelost. En nu ontvang ik net een antwoordmail terug! Op één onderdeel na hebben ze alles binnen en ze bellen vanmiddag wanneer ik het kan komen halen

. Dan kan ik weer verder met de romp!
Een goed 2011 aan alle modelbouwers

roost: