Bouw Brandweer MB Actros

  • Topicstarter Topicstarter marcelinets
  • Startdatum Startdatum
dat ziet er veel belovend uit is de wielbasis alleen niet een beetje aan de lange kant?
denk dat je in deze situatie geen bocht kan maken op de baan
 
Voertuig heeft 3 gestuurde assen dus bochten maken moet lukken.

Het orginele voertuig is 9,50 meter, de mijne is 85 cm.
En of hij ooit op een baan komt weet ik niet,heb geen vervoer om hem mee te nemen tzt.
 
Dan is hij toch niet echt op (lengte)schaal, want dan had hij ca. 70 cm moeten zijn, toch? Waarom zo lang gemaakt?
En wat die bochten betreft: hij zal wel sturen, maar op een uitgelegde baan is het denk ik wel een probleem, dat bedoelt Jeroen.

Cor
 
een gestuurde achteras doet wonderen cor ;).

dat sturen zal nog best meevallen, mijn 5 assige man tgx heeft een vergelijkbare configuratie en stuurt scherper dan menig 3 assige truck op de baan.

9,5m / 13,5 = 0,703 m = 70,3cm dan zit er wel ergens een redelijke afwijking in de lengte ja.

nou is het jou project dus je moet vooral doen wat je mooi en leuk vind om te doen dus ga zo door zou ik zegen.
 
dat bedoelde ik idd cor. kan het natuurlijk mis hebben het bijft altijd proberen op de baan soms maak je wat en dan thuis werkt het perfect en op de baan pakt het hee anders uit.
de lengte klopt id niet met de schaal maar op zich geen probleem dat moet je zelf weten was aleen een tipje en net wat alwin zegt je moet er lezier in hebben wat je maakt succes verder marceline
 
Het is niet zeker dat dit brandweer voertuig ooit op een model baan komt.
Waarom omdat ik geen auto heb om mijn trucks mee te kunnen nemen.

Misschien heb je gelijk dat hij iets te lang is,maar moet wel de dingen kwijt kunnen die het orinele voertuig ook aan boord heeft.Zoals het grote dubble slangenhaspel achter in,en draagbare waterpomp rechts in de kist.Ook dit is allemaal zelf bouw net als de bak.

Google even op youtube naar de SB-32-1 of SB-55-1 dan heb je een beter beeld van het geheel.
 
Bedankt voor de tips,hij wordt nu ietsje korter 75 cm lang de drie assen en gereedschaps kisten iets opschuiven.

Adrie bedankt voor je tip had daar al rekening mee gehouden ivm breedte laadbak en breedte cabine/voorspatbord.
 
Even een update hoe hij er nu bij staat,chassis aangepast naar 74 cm lang,achter assen verplaatst naar voren.
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Like
Reactions: Cor
Dwars balkjes gemaakt van abs buis waar later de bodem op komt te liggen.
Nu wachten op de twee aandrijf assen dan kunnen deze gemonteerd worden en de twee kleine servo,s voor de 2e en 3e stuuras.

Daarna kan ik de zijkant gaan tekenen op karton en daarna op abs plaat.
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Like
Reactions: Cor
Binnenin het chassis bij de twee kisten komt nog een stukje abs plaat om later de twee slang aansluitingen en kranen te kunnen monteren.
Deze komen schuin naar beneden te staan zoals bij het orgineel.
 
nog even een foto hoe later de twee slang aansluitingen en twee kranen komen te staan.
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
DAt ziet er zo wel mooi uit Marceline, en realistischer, maar dat moet ook wel, nu je de zelfde schaal aanhoudt voor de lengte als de rest van de wagen.
Lijkt het maar zo op de laatste foto, of is de spoorbreedte van de laatste as groter dan de rest?
Of staat de as nog niet helemaal vast misschien?
Cor
 
Hoi Cor

Nee laatste as is even breed als de andere assen,deze stuuras is van de koel trailer met brede banden van de actros.
De assen staan inderdaad nog niet helemaal vast,mede dat ik de vering en stuur servo nog moet monteren,deze as stuurt tegen.
 
de aandrijfassen zijn binnen en kunnen monteerd worden
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vandaag even een proef slangenhaspel gemaakt voor de achterkant om te laten zien hoe het gaat worden,alleen wordt hij voor de truck groter.
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
de aandrijfassen zijn binnen en kunnen monteerd worden
full

Let wel: die korte as zit niet goed in elkaar: de timing is fout.
De vorken van de as moeten in hetzelfde vlak staan, anders krijg je trillingen/schokkende beweging, al is dat ook afhankelijk van de hoek waaronder de universals draaien.
Cor
 
Laatst bewerkt door een moderator:
nou kan ik wat slecht geinformeerd zijn. Maar bij dogbones wordt juist altijd geadviseerd om de assen onder 90 graden te hebben. Juist daar los je trillingen en problemen mee op.

Op de foto staat de as onder 20 - 30 graden en dat is inderdaad niet juist.
 
Dan ben je inderdaad niet goed geïnformeerd ;)
De vorken moeten in hetzelfde vlak liggen, bij een enkelvoudige cardanas.
Ik zal even een stukje hierover opzoeken bij Gelenkwellenbau

Edit:
Kijk even hier, vanaf pagina 6 en verder.
http://www.gwbdriveshaft.com/images/Katalog_deutsch.pdf

De theorie vanaf pagina 38 en verder interessante praktische plaatjes, ook voor de modelbouwer op pagina 40.
Bij combinatie assen en tussenlagers zie pag.46 van de .pdf
Cor
 
ik wil niet vervelend overkomen hoor maar zo heb ik die assen binnen gekregen,weet verder niet waar jullie het over hebben.
 
Back
Top