Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Nee ,niet echt , frontale weerstand en vleugel belasting . Een grunau baby van 7 kg op 3,5meter kan moeilijker te slepen zijn dan een asw 24 van 10 kg op 5 meter .En de maatstaf daarvoor waar we enig houvast aan hebben is spanwijdte en gewicht van de zwever toch?![]()
Eens het is een algemeen geaccepteerde maatstaf , die eigenlijk niet klopt .Correct me if I'm wrong maar.....
Als er over zwevers gesproken wordt is het eerst maat en gewicht wat genoemd en gevraagd wordt, dat is al een grove indicatie voor vleugelbelasting. Ga je de grens van je sleper zoeken ga echt naar vleugelbelasting en het soort kist kijken. (Dat betwist ik ook niet)
Het spreekt voor zich dat een Grubau Baby van 7 kilo iets heel anders is dan een ASW van 10 kilo en het is ook goed te begrijpen dat als je die ASW maar net in beweging krijgt, dat je over die Baby even na moet denken.
Maar nergens in een gesprek over slepers en hun capaciteit wordt er gevraagd naar frontaal oppervlak. Wél naar snelle of langzame zwevers en de eerste vraag is toch "welk gewicht en welke maat kan je slepen?"
Mee eens, maar stel: ik sta straks met een L-Spatz van zo'n 4 kilo op de het veld, je kent mij verder niet anders dan het forum. Wat gebruik jij dan als referente of je dat ding de lucht in wil trekken?