Bouw Calmatow

Zal morgen wat gedetailleerdere foto’s maken. Ben het zelf ook goed aan het bekijken hoe één en ander in elkaar steekt. Tips om deze constructie sterker te maken zijn natuurlijk altijd welkom. ;)Vanwege de open structuur kan dit ook later nog.

Wellicht kan Winfried eea uitleggen over de constructie van de romp.

raar genoeg is de romp met die overlappende boven en onderkant sterk zat. We vliegen er met twee van die modellen al een hele tijd mee. Materiaal staat ver uit elkaar.
Maar voor 'geruststelling' kan je altijd een driehoekslat in de hoeken zetten.

Zoals de rompdelen droog gepast zijn op de foto klopt.
doordat de onder en bovenkant van de rompdelen versprongen zijn ten opzichte van de zijkanten is er heel veel verbindingen oppervlakke en daardoor sterkte.
Als de delen verlijmt worden (ik gebruik witte houtlijm) is dit sterk genoeg en extre verstevigingen zijn niet nodig.

Groeten
Ruud

Aha ik snap het.
Een stukje driehoeklat kan natuurlijk nooit kwaad maar dat is altijd een afweging met het gewicht.

Nog even een paar gedetailleerde foto’s van de constructie van de romp.
C91DF3C1-D475-4444-AADF-17FA89493A54.jpeg
2DD1ABAB-A064-467F-A9EF-D58E5B293FDE.jpeg
B549049B-3A24-483E-83EE-0B10EC2FE4F3.jpeg

Bijlagen

• 603C8F5A-191F-4E68-A73C-92B7187E47FF.jpeg
    603C8F5A-191F-4E68-A73C-92B7187E47FF.jpeg
    249,7 KB · Weergaven: 83
  • D66C323D-A4F4-4CF2-933B-3A05C5C92875.jpeg
    D66C323D-A4F4-4CF2-933B-3A05C5C92875.jpeg
    234,5 KB · Weergaven: 91
  • Like
Reactions: jve
Ik zou de naad als ik zelf zo'n model zou maken iets maar achter hebben gemaakt.
Dan zit de naad op de twee dunne stukken.
Die kan je dan opdikken aan de binnenkant.
Dan zit de spant veel steviger dan het dunne randje wat hij nu heeft.
Maar wellicht is er een reden voor om het zo te doen.

Ik heb deze short kit zo aangeleverd gekregen. Als de romp gelijmd is ga ik pas eens kijken of de constructie sterk genoeg is. Verstevigen kan altijd nog:D

• Like
Reactions: wvr
Het zal voldoen deze constructie .
Persoonlijk zou ik wel in de hoeken driehoekslatten gebruiken aan de binnenkant van de romp. Het geeft meer stevigheid aan de romp en torsie stijfheid .

Maar zo denk ik er over .

Thanks voor de tip. Het is zeker niet de bedoeling om alles op alles te zetten om de kist zo licht mogelijk te krijgen. Een paar gram extra om de romp nog wat stijver en sterker te maken vind ik ook belangrijk. Ik denk dat andere slepers met deze spanwijdte wel wat zwaarder zijn.

Het zal voldoen deze constructie .
Persoonlijk zou ik wel in de hoeken driehoekslatten gebruiken aan de binnenkant van de romp. Het geeft meer stevigheid aan de romp en torsie stijfheid .

Maar zo denk ik er over .

driehoeks laten in de hoeken voegen geen torsie-stijfheid toe, wel breek sterkte.... maar zoals gezegd, we vliegen met deze kist al een aantal jaar, met deze opbouw, met slechte landingen en er is geen indicatie dat dit een zwak punt is...

Back