bouw cat.

alles is uitgesneden. (papier dan)

Foto-LSZUAR4A.jpg

alleen ben ik vergeten die lange zijkante een 2e keer uit te printen, kan ik deze ook overtekenen als ik deze heb uitgezaag?

ik hoop morgen of overmorgen naar de gamma te kunne voor het 3mm hobby triplex.

heej niels

ik heb ze er toen gewoon opgeplakt met een prit stift en dan daar na de 3 lengte spanten over tekenen op het overige hout.

ik zie dat jurriaan ooit een brandstof cat heeft gebouwd van 2MM en 1MM triplex zou dit ook mogelijk zijn? hier heb ik namelijk nog het een en andere van liggen en ik vind het makkelijker werken.

Hoi Niels,

mijn nitro cat is inderdaad uit 1 en 2mm berkentriplex gemaakt. Maar ik ben momenteel ook bezig met een electro cat van 70cm die 3mm spanten heeft en 1mm beplating.
3mm voor de spanten kan dus wel, maar is voor de beplating te dik.

Het eerste deel is hier te vinden: rbc-electro-cat
Ben momenteel wel verder, maar heb niet meer geüpdate op dit forum

succes!

groeten Jurriaan

Laatst bewerkt door een moderator:
hoi,

die had ik ook al eens gezien. alleen zie ik bij het lamineren dat je de buis van de as al in de rompt hebt geplaats. is dit dan niet lastig met lamineren?

en de cat wat ik heb uitbeprint zie ik op de tekeningen dat de onderkant met een ronding moet worden gemaakt. maar die cat van van maxcorvette heeft een v vorm. komt dit omdat ik de nitro variant heb verkleint, en die het dan weer wel rond heeft?

Ha niels,

de as van te voren inbouwen levert een stevigere verbinding op. Gewoon even opmeten waar het gat in het glasvezel moet komen en er omheen leggen. Zo simpel is het :)
Je kan ook zien dat ik alles aan de binnenkant al ingebouwd had voordat ik ging lamineren.

Jij hebt de V1 versie van de Maxcat, de nieuwe V2 versie heeft een V vormige tunnel. De V2 is alleen als kit te krijgen en niet als bouwtekening. De ronde bodem hoort dus gewoon bij het eerste ontwerp. De ronde bodem werkt ook prima, het is alleen even wat meer werk om deze netjes aan te brengen

groeten Jurriaan

Hi Niels, dus je gaat beginnen, leuk!
Voor de spanten kun je eigenlijk iedere maat hout gebruiken, zolang het maar stevig genoeg is en niet breekt. Geen Balsa dus..de rest is allemaal goed.

Er is nog geen enkele kleine V1 af gebouwd, dus nu wel ff volhouden! Dan ben je de eerste :)
Ik heb wel een 58cm skelet liggen van de V1 maar die heb ik nooit afgebouwd.
Volgens mij ben ik ook de enige die de kleine V2 heeft afgebouwd...
Geeft dus wel aan dat je het niet moet onderschatten, het is leuk werk, maar je moet geen haast hebben.

Succes ermee, zal dit topic van tijd tot tijd bekijken.

Marcel

ik wilde zojuist beginnen met het uitsnijden van het hout, alleen ik had niet meer zoveel als ik dacht. ik heb 1.5mm triplex, het net net voldoende voor alle spaten OF die langen spanten in de lengen richting.

welke zouden jullie hieruit halen? of zouden jullie het helemaal niet gebruiken

ik zou denk ik nog maar een plank hout halen. je heb het tenslotte straks tog weer nogdig :). ik zou de spanten allemal uit 1 dezelfde dikte maken omdat je anders best veel aan het ontwerp moet veranderen (mm werk meestal) dus bijv. 3mm voor alles spanten en dan de tunnel uit die 1.5mm en de radiobox mischien ook nog wel!

Niels, word het een elektro of een nitro trouwens? niet dat dat veel uitmaakt qua constructie, maar kon dat even niet terug vinden in je tekst. De spanten zou ik niet uit 1,5mm maken. Dit moet toch wel van iets dikker hout gemaakt worden. 2mm of 3mm is beter.
Dunnere spanten trekken sneller krom en zijn minder sterk.

groeten Jurriaan

het is de bedoeling dat het een electro word. liefs brushles, maar dit weet ik nog niet zeker.

zou ik het 1.5MM voor de beplating kunnen gebruiken?

1.5 voor de beplating is wel dik, 1mm vliegtuigtriplex is meer dan genoeg. Ik bouw nu een maxcat-L (1.4m) die ik volledig beplaat met 2mm vliegtuigtriplex.

voor de spantjes is 2 of 3mm populieren triplex goed spul.

hallo,

Vandaag eindelijk maar een begonnen aan de Cat, ( een verkleinen van de benzine Cat)

Ik heb hem nu ongeveer voor 1/3 deel uitgezaagd, morgen komt de rest en misschien kom ik aan het schuren toe, ik zaag dit uit met een figuurzaag, is dit wel verstandig?
Verder komt er een 1MM beplating over met een tunnel van 1.5MM

Word de binnen en / of buitenkant gelamineerd met glasvezel?

Ik wil hem met een brushless setje uitrusten. Maar ik weet echt niks hierover. Weet iemand misschien een site waar ik wat meer over brushless te weten kan komen, waar ik op moet letten voor een boot etc.

Is dit bijvoorbeeld een goede motor? http://www.hobbycity.com/hobbycity/...2848SL_3900kv_Brushless_Inrunner_(WaterCooled)
En dit een goede regelaar? http://www.hobbycity.com/hobbycity/...Name=Turnigy_Marine_80A-HV_Brushless_Boat_ESC

Ik zal morgen eens wat foto’s gaan posten.
En ik hoop dat het me goed gaat lukken. Maar mijn vader heeft me al belooft om me goed te zullen helpen en veel tips te geven met de bouw van de romp.

Wie weet hoe ik de title kan aanpassen?

Laatst bewerkt:
Hallo Niels,

Voor een cat/hydro wil je iets van 30.000-35.000 toeren aan de prop, misschien wel 40.000, dat moet Jurriaan weten.

Je past je motor in formaat en KV aan, aan het voltage waarop je gaat varen en natuurlijk de afmetingen van de boot.

De motor uit je link is een HKK (heel klein k**) motortje, dus moet je een heel klein licht catje bouwen als je 'm daarmee wilt aandrijven.

Dus éérst je boot, en dan de motor/regelaar/lipo.

Groeten, Jan.

Vandaag weer een beetje eraan gedaan,

ik heb nu bijna alles uitgezaagd,
de buitenkanten van de spanten in de breedte richting zijn nu goed, en ook geschuurt. Allen die hoekjes aan de zuikant moet ik er nog uithalen.
De binnenkant daar heb ik veel op liggen prutsen om ze eruit te krijgen, uiteindelijk met de dremel gefreest een stukje van de lijn af, Dit wil ik morgen recht gaan vijlen.
De spanten in de lengte richting, daar moet ik nog veel aan doen, heb er pas 4 uitgesneden.

Ik wil vanavond proberen om alles uit de plaat te halen, zodat ik morgen kan gaan schuren.
Foto-6IZBDCNP.jpg

Ik zit er ook aan te denken om een soort mal te maken waar ik de boot in kan bouwen zodat hij echt recht word. Of is dit overbodig werk?

Laatst bewerkt:
Ha niels,

bij een cat wil je inderdaad rond de 35.000 a 40.000 toeren zitten, afhankelijk van je snelheidswensen. SAW boten draaien zelfs 50.000+ toeren zo nu en dan, maar dat kort je vaartijd flink in.

Voor de keuze van de motor moet eerst de lengte van de cat bekend zijn. Hoe groot word deze? 70cm of?
Wil je lipo gaan varen of nog met cellen?

succes met de bouw, rustig aan, dan breekt het lijntje niet. En word het het mooist!

groeten Jurriaan

niels

schiet al op he ik kom morgen nog wel even langs

ik denk wel dat deze er voor geschikt is waarom bestel je die van www.2brothersrc.nl
niet die is beetje goedkoper en is er volgens jurriaan geschikt voor is ook incl. roer enz en de verzendkosten zijn veel goedkoper.

gr,

Back