bouw cat.

niels je moet bij 2 brothers vragen naar een flex as midi die hebben ze weer binnen
want ik heb me die ook bestelt en is ook al binnen.

neem aan dat je 3.2 mm nodig hebt?

die hebben ze nog liggen voor 60 of 70 euro met roer 40 cm lang..

mvg,

virgil

ja dat klopt maar hij had ook een van gundert met roer als het goed is.

want ik had gevraagd om een complete set en toen kwam daan hier mee op de
proppen maar omdat ik zat te denken aan een dubbbel roer heb ik een losse flex as
met strut bestelt.

mvg,

virgil

Heey,

Het is weer kouder aan het worden en dan word er weer meer gebouwd.
Ik heb de flex as bestelt. Voor het roer ben ik nog aan het kijken.

Ik ben nu in het bezit van een 65A watergeoelde regelaar. Ik zou dus graag een motor hebben met maximale stroom van 65A. De motor die Jurriaan aanbeveeld: HobbyKing Online R/C Hobby Store : KD36-60-09L 2700kv Brushless Inrunner $29.95
Deze motor trekt maxiaal 68A Als ik nu alles goed koel kan ik deze dan met een gerust hart op de regelaart aansluiten?
Anders moet ik kijken voor een anderen motor. en of een andere regelaar.

Het staat nu ook vast dat de boot op 3s lipo word gevaren.

Met vriendelijke groet,

Niels Aben

Ha niels,

65A is wel krap hoor op die motor. Ik ging er vanuit dat je een zwaardere regelaar zou gebruiken. De motor is inderdaad goed voor een 70cm cat zoals ik al aan heb gegeven. Zelf zou ik op 4s gaan varen, 3s is wel wat weinig.. Een cat vaart het mooiste rond de 40.000 toeren.

Nu je een 65A regelaar hebt, kan je beter een motor met meer windingen en dus minder kv nemen, op meer cellen. Deze motoren trekken minder amperes en zullen jou regelaar dus minder belasten.

Groeten Jurriaan

Beste Jurriaan,

Ik heb die regelaar samen met die motor gekocht wat in mijn mono 1 zitten.
Dit is ook mijn engie brushless setje.

Maar ik zal eens kijken, misschien dat ik een zwaardere regelaar koop. Want ik vind het ook niks om steeds te wisselen van boor met de regelaar.
Als ik met deze regelaar ga varen heb ik nog een 4s accu nodig.

Dan koop ik liever een HobbyKing Online R/C Hobby Store : KD36-60-07L 3500kv Brushless Inrunner $28.95
en HobbyKing Online R/C Hobby Store : hexTronik PRO 120A BESC w/ PC Programmability $60.00
Dan maak ik waterkoeling op die regelaar, En dan giet ik hem in de epoxy.

En dan bestel ik ook nog een lipo accu, Ik heb nu flightpower 3300mah. Deze had ik goedkoop van iemand kunnen overnemen. Dus ik heb maar een lipo accu. Het zat er toch al aan te komen om een 2e te kopen.

Maar als ik een motor met minder kv neem Heeft deze motor dan meer kracht? Zoja dan lijkt het me verstandigere om toch op 4s te gaan varen zodat ik hetzelfde toerental haal als met een motor met minder kv. .

Laatst bewerkt:
Hoi Niels,

de regelaar die je aangeeft, vooral niet aan beginnen. De puurste rotzooi, baggerzooi, slechte elektronica en werkt als een krant etc etc. Al de regelaars die ik van dat type gezien heb (5 stuks) zijn of al uitgebrand voordat ze in een varende boot gezeten hebben, of hebben na 1 of 2 vaarten de geest gegeven.. Specs lijken leuk, maar halen dat naar mijn mening bij lange na niet.
Kijk maar eens bij Jan (pompebled) in zijn topics, over de regelaars die hij gebruikt. Deze zijn ook nog betaalbaar en voldoen (soms na enige verbetering aan de koeling) prima.

De motor is met 3500kv veel 'te heet'. Voor SAW wedstrijden leuk op 4s lipo, maar deze trekken ook hoge stromen, wat resulteert in korte vaartijden.

Qua lipo's zijn de Turnigy lipo's prima! Deze presteren erg goed en zijn super betaalbaar. Je zou 2x 2s in serie kunnen zetten in je cat: HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy 5000mAh 2S 20C Lipo Pack $19.99
Zoals je ziet, erg betaalbaar. Zeker met de huidge dollarkoers (1 euro is +-1,48 dollar)

2x 2s is beter dan 1x 4s omdat je dan in elke drijver een pakket kan leggen, wat beter is voor je gewichtsverdeling.

De eerste motor (2700kv) die ik aangaf is op 4s lipo ook al goed voor 75km/h+ met nog een redelijke vaartijd.

Groeten Jurriaan

Hallo Niels,

De motor met 2700KV uit je link vaar ik met een (watergekoeld gemaakte) 100A regelaar en maximaal een 37,5K prop.
Met een 40,5K haal ik het maximale Amperage ook werkelijk en wordt de regelaar handwarm.
De motor wordt dan ondanks de waterkoeling onaangenaam heet.
In onze monohulls is een 40,5K te groot, dus dat 'probleem' van oververhitting heb ik niet, maar in een cat gaat je 65A regelaar ondanks de waterkoeling het spaans benauwd krijgen...

Groeten, Jan.

Ik heb zopas ook dezelfde KD motor met 3500kv gekocht en in me'n firefox canard ingebouwd.Deze draaide op 3s LiPo met een 36mm prop.
Boot was niet vooruit te branden,daar deze motor heel weinig koppel heeft.En een hete motor tot gevolg.
Met een Feigao zou het stukken beter moeten gaan.

Hallo,

Vanmorgen gelijk de plaat gehaald, en toen gelijk aan de slag gegaan.
Ik heb zonet de gewichten eraf gehaald, en uitgesneden. En even grof geschuurt.

Foto-YE7OSPXE.jpg

Foto-CCXOABEP.jpg

Morgen zal het schuuren pas echt gaan beginnen.

Nu heb ik een vraag.
Ik ga ook aan de bovenkant glasvezel doen. Moet ik nu eerst lamineren en daarna de kap eruit snijden? Of eerst de kap eruit snijden en dan beide delen apart lamineren?

met vriendelijke groet,

Niels Aben

Back