Bouw club 20 pylonracer

Didier zei:
Hee martijn, ziet er goed uit zeg.
Krijg bijna zin om die Stiletto eens te gaan bouwen. :wink:

Denk je wel om je gezondheid, methanol en epoxy moet je niet te veel snijfen hoor!!
Dan krijg je op een gegevenmoment dit effect..... :hammer: , hahaha

Ik heb eigenlijk geen idee hoe slecht dit nouw eigenlijk is voor je gezondheid.(Jij wel??)
Maarjah elke dag op een stoel gaan zitten en 100 worden is ook niet spannend :wink: .
En die stiletto moet je zeker snel gaan bouwen!!!!!!!!!! 8)

Groeten Martijn

Toch maar een beetje uitkijken ermee.
Op de club ook iemand die er jaren mee werkte, tot hij er een allergie voor kreeg. Die man kon het al niet meer verdragen dat er op het veld met 5min epoxy werd gewerkt. Een maand is hij eens moeten thuis blijven van zijn werk. Extreem geval miscchien, maar toch wat uitkijken. Goed ventileren is niet moeilijk.

Eneuu, mooie kist, lekker strak.

kurt zei:
Toch maar een beetje uitkijken ermee.
Op de club ook iemand die er jaren mee werkte, tot hij er een allergie voor kreeg. Die man kon het al niet meer verdragen dat er op het veld met 5min epoxy werd gewerkt. Een maand is hij eens moeten thuis blijven van zijn werk. Extreem geval miscchien, maar toch wat uitkijken. Goed ventileren is niet moeilijk.

Eneuu, mooie kist, lekker strak.

Ik denk eigenlijk dat meer te maken heeft met epoxy vergifteging.
Dat kan je krijgen als er te veel epoxy in aanraking met je huid komt geloof ik?

klopt, ik heb me laten vertellen dat er amino zuren inzitten??? die veel lijken op die het menselijk lichaam ook heeft.
Skiff hier op het forum weet er wel meer van.

Ik gebruik die 285 epoxy die Ruud ook gebruikt, daar is alles zoveel mogelijk tot een minimum beperkt.. (dus niet helemaal uitgesloten)
Handschoenen aan als je er veel mee werkt.. en geen latex handschoenen want daar gaat het zo doorheen.. je moet nitril handschoenen gebruiken..

Peter

Peter Pankras zei:
Jorrit en een vriend van Jorrit gaan er ook 2 bouwen.

Yep! 8)

Al zal de motor nog even op zich laten wachten. Betaal je bijna €300,- voor zo'n ding, zijn ze niet leverbaar. :nosmile:

Email correspondentie zei:
Hello Jorrit,
sorry, the new engines are still not ready built. The ones on our webpages are dating back to a development to the early nineties and are not longer available. Or let me say it like this, the manufacturing was too expensive in smaller numbers. So we started to put the same internals like Piston/liners/Conrod/bearings into a new available crankcase which is currently used by a Rossi 3,5cc Car engine. The estimated manufacture date moved slightly from the first week in January to hopefully now. Reason for the delay is the new Rossi on road 1:8 Car engine. Which is in the final developmentand early manufacturing stages and proved last weekend to be the fastest and strongest on road engine last week in a competition with the other engine manufacturers. Please understand that this has a higher priority as with car engines Rossi is making their money. The 3,5cc airplane engine build for us is more or less a favour for us as being good friends to the Rossi family, especially to Ugo Rossi who unfortunately died some years ago. It may take to the end of January, but it is truly worth to wait. The engines are running very strong and reliably. First, the engines with Carb are available and in a later Version the Venturi will be available as an upgrade.

Cheers

Roland

Jorrit Meijer <[insert email]> schrieb:
Hello Roland or Michael,

A month ago we had contact about ordering some engines, and accessories. Since we’ve passed Christmas by now, I’m wondering if the 65R21 and 63R21C Rossi engines are in stock again?

If so, I want to place an order for two engines, 2 exhaust bends and 2 tuned pipes.

- 1x Rossi 21 with rear exhaust and venturi # 65R21
- 1x Rossi 21 with rear exhaust and carburetor # 63R21C
- 2x Exhaust “Krümmer”
- 2x Tuned pipe exhaust “Rezonanzrohr”

What kind of payment do you prefer? VISA, transferring in advance, or something else?

With friendly regards,

Jorrit Meijer

From: Dieterle Roland
Sent: maandag 14 november 2005 22:57
To: Jorrit Meijer
Subject: Ant: Rossi engines

Hello Jorrit,

sorry for the late answer.

Both engines, the Carb and the Venturi Versions are currently out of stock. This engines are made exclusivle for us, so from time to time it takes a while until we get a new production slot. We hope to have them ready for shipment until Christmas. You are in Almere? We have been 2 or 3 times there for Vacation.

Cheers

damn.. nog steeds niet.. ik heb roland inderdaad ook al afgelopen jaar gevraagd er eentje toe te sturen.. maar toen had ie ze ook nog niet..

Peter

Peter Pankras zei:
damn.. nog steeds niet.. ik heb roland inderdaad ook al afgelopen jaar gevraagd er eentje toe te sturen.. maar toen had ie ze ook nog niet..

Peter

Dat is dan natuurlijk wel een hele mooien reden om een .20 rossi bij Robbert te bestellen voor nog geen 90 euro en dan te gaan racen! :D

Peter,
Hoeveel epoxy gebruik jij normaal bij het indekken van een stiletto vleugeltje?
Ik heb deze keer 60ml epoxi gebruikt maar normaal had ik hier niet genoeg aan...... :roll:

Groeten Martijn

Martijn,

Ik maak altijd 40gr epoxy + 16gr harder = 56gr epoxy aan, en doe daar dan 2 a 3 gram eps50 doorheen (van dat schuimmiddel van Ruud).
Ik heb wel altijd wat over na het indekken..

Peter

nee hoor,

Ik gebruik altijd gewoon overal de lamineer epoxy voor van ruud.
Net als jij deed gewoon alleen de abachi delen met een rollertje insmeren.
Dat schuimmiddels zorgt ervoor dat je epoxy begint te schuime na een tijdje, en dan schuimen ook al je porien vol in je piepkern..

Peter

Zo weer even wat foto's.
Alles zit overigens los in elkaar met tape :wink: !

Resize%20of%2024-01-2006%20001.jpg

Resize%20of%2024-01-2006%20002.jpg

Resize%20of%2024-01-2006%20003.jpg

Het spuiten van de romp is niet helemaal gelukt zo als ik het gewild had....
Maar misschien was het ook niet zo'n goed idee om dit te proberen als het 5 graden vriest :?

Groeten Martijn

Peter Pankras zei:
gek he ;)

wat heb je voor verf gebruikt..

die rossi's die robert verkoopt.. zijn die geschikt voor achteruitlaat?

Peter

Ik heb aviox 2K lak gebruikt voor het spuiten van de romp.

De rossi's die robbert verkoopt zijn met zijuitlaat dus gewoon geschikt voor de club 20.
Als uitlaat gebruiken we er een Irvine Super Silencer. (ook te koop bij robbert)

Martijn

Zo, vandaag maar weer eens een update :D .
Ik heb momenteel de tank gemaakt en de vleugeldelen aan elkaar geplakt!
Eerst maar eens een cursus tankjes maken uit afval 8)

We beginnen met het verknippen van een oud brandstofblik.

Resize%20of%20Club%2020%20tank%20001.jpg

Resize%20of%20Club%2020%20tank%20002.jpg

Blik kan ook scherp zijn 8O

Resize%20of%20Club%2020%20tank%20004.jpg

Met de twee balkjes wordt alles op zijn plek geklemd om netjes te kunnen solderen.

Resize%20of%20Club%2020%20tank%20005.jpg

De soldeerbout

normal_Resize%20of%20Club%2020%20tank%20006.jpg

Het aftekenen van de zijkanten:

Resize%20of%20Club%2020%20tank%20007.jpg

Netjes alle verf wegschuren met de dremel

normal_Resize%20of%20Club%2020%20tank%20008.jpg

Even passen

Resize%20of%20Club%2020%20tank%20010.jpg

En vast solderen :D

normal_Resize%20of%20Club%2020%20tank%20014.jpg

Zo ziet het er dan van binnen uit :roll:

Resize%20of%20Club%2020%20tank%20011.jpg

Dan is het tijd om de buisjes in de tank op maat te buigen.
Het buigen gaat makkenlijk als je het koper/messing eerst even laat opgloeien en daarna langzaam af laat koelen.

Resize%20of%20Club%2020%20tank%20015.jpg

Zo zitten de buisjes er dan in vast gesoldeerd.
Het korte buisje is voor de aanzuiging en het lange gekromde buisje is voor de ontluchting.

normal_Resize%20of%20Club%2020%20tank%20018.jpg

side vieuw

normal_Resize%20of%20Club%2020%20tank%20019.jpg

Nadat de deksel er op zit is de tank af :D

normal_Resize%20of%20Club%2020%20tank%20020.jpg

Dit alles kost je ongeveer 45 min tot een uurtje!!
Het is natuurlijk ook mogenlijk om een kant en klaar tankje te kopen bij de modelbouwwinkel, echter zitten de brandstof aansluitingen dan aan de voorkant.

Martijn

Ook nog even wat foto's van het lijmen van de twee vleugelhelfden.
De vleugel heeft een klein beetje V-stelling gekregen en is gelijmd met epoxi.
Later komt hier nog een ligger in en een laagje glasmat.

Resize%20of%20Club%2020%20wing%20000.jpg

Resize%20of%20Club%2020%20wing%20001.jpg

Martijn

trouwens..

even terug naar pagina 1.. hoe is de laagopbouw bij je stabilo? Hoeveel lagen glas heb je daar in gedaan, en van wat voor gewicht/m2??

Peter

Voor het stabilotje heb ik één laag glas van ongeveer 65 gram m2 gebruikt versterkt met carbon rovings en een aantal balsa liggertjes.
Echter is dit wel en experiment want ik weet niet zeker of de staart stijf genoeg is om flutter te voorkomen :? .
Voor een volgend stabilotje wil in ook weer een laag glas gebruiken en dit verstevigen met wat depron en carbon rovings.

Voor de aansturing van hoogte en aileron heb ik futaba 3101 servo's besteld.
Deze servo's zijn mij in een ander club 20 model goed bevallen en ze zijn erg goedkoop :D

http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXH290&P=0

futm0033.jpg

Martijn

ik heb die servo's ook een keer gebruikt.. bij mij waren ze zo kapot. Ik gebruik in de .21 modellen alleen nog maar hitec hs81 mg-tjes.. helemaal op hoogte.. vind die futaba's veel te link om te gebruiken..

Peter

Zo heeft ieder zijn voorkeur peter.

Bij mij is al 1 toestel overleden door een weigerende Hs-81.
En ook bij een clublid hetzelfde. Dus mocht ik er nog 1 in mijn verzameling servo's tegen komen, dan mag hij op het gas, en nergens anders.

Dus zo zie je maar, hebben we toch geluk dat er meerdere fabrikanten zijn en ieder zijn merk kan kiezen

Back