De Concorde is aangekomen op zijn thuisbasis!
Op de terugweg van de Horizon Airmeet in Genderkingen, Duitsland (super evenement en de lange reis sowieso meer dan waard!) heb ik de vlieger opgehaald bij de bouwer (Harald Matussek van HM Modelltechnik) thuis in Frankfurt.
Het model stond opgebouwd in de woonkamer en mijn eerste indruk was "lijkt bijna nog groter dan ik dacht" ondanks dat ik een zelfde Concorde in dezelfde woonkamer had gezien tijdens mijn bezoek in December...

Na uitgebreid alle details over de elektronica nagelopen te hebben (er moet nog heel wat afgesteld / geprogrammeerd worden) ging de kist op zijn rug voor de demontage en reis naar huis;
- onderzijde romp afdekking (drie schroeven)
- vleugels (4 schroeven)
- romp delen (3 schroeven)
Alles verpakt in degelijke transporthoezen waarbij het langste deel net 1,85m lang is. Goed te hanteren en relatief compact te transporteren. Opbouwen is in principe binnen 10 a 15 minuten gebeurd.
Elektrische verbindingen tussen rompdelen en de vleugels gaat met Hacker Click Connect stekkers.
Stroomverzorging voor de aandrijving wordt 2x 8000mAh 6s lipo's (12s in serie) die met 8mm stekkers (piekstroom bij start +/- 185A) via Unisens module (stroom en spanningsmeting) en dan gesplitst naar 2x 5,5mm stekkers naar de regelaars. In totaal 30 cm kabel tussen lipo's en regelaars. De regelaars (2x HobbyWing HV160A) geven het vermogen via drie kabels naar de motoren / fans (2x Wemotec 100mm met elk 6kg stuwkracht). Ook daar is de kabellengte relatief beperkt met +/- 50cm.
Vol vermogen is alleen even nodig tijdens de start en eventuele doorstart. Rondcruisen gaat op ruim minder dan half vermogen.
Verder nog 4 kleine lipo's voor de lampjes, retracts (850mAh) en 2x voeding Powerbox / ontvangers.
Alle aansluitingen zijn gemaakt tot bij de powerbox en genummerd. Nu nog alles aansluiten, ontvangers installeren en dan kan het programmeren beginnen. Daar verheug ik me al op (NOT...).