Bouw concrete mixer trailer 1:16

Update:

Gisteren en vandaag bezig geweest met de voorspatborden van Wedico riffelblech te zagen en zetten op de workmate :D (heb geen zetbank)
Verder de bevestigingspunten links en rechts gemaakt.
Het is goed gelukt dacht ik zo.

full

Groet Leon.

Ziet er goed uit

Laatst bewerkt door een moderator:
Update:

Zo de Sinterklaas, Kerst en Nieuwjaars drukte is voorbij en mijn eerste wens in 2012 is in vervulling gegaan.
Op MP een bruder Mack Granite op de kop getikt en meteen kijken hoe het staat in combinatie met wat ik al klaar heb.

full

full

Zo nu eens kijken of we komende weken wat meer tijd hebben om het bouwen weer op te pakken.
BTW ik heb nu een bruder dieplader over.......................

Tot de volgende update,

Leon.

Dat zieter leuk uit met de mack er voor.
In amerika hebben ze meestal wat kleinere mixers op een chassis staan dan in nederland. Dit i.v.m. De aslasten, dus de verhouding is wel aardig ok denk ik.

Succes met de bouw!

@ Volvo_freak:

Inderdaad is de drum welgeteld 5 cm tekort.

Daarom is het de bedoeling om vanaf de eerste lijn tot de laatste lijn een stuk ertussen uit te halen en te vervangen door rechte buis naar het voorbeeld zoals op de begin foto van dit bouwverslag.
Maar het valt niet mee om een buis van doorsnee 140 mm te vinden.

Ik zat er aan te denken om een PVC buis van 125 mm in de lengte door te zagen en een stuk van 15 mm ertussen te plakken, zo houdt ik hetzelfde materiaal en blijft de ronding van de buis min of meer gehandhaafd.

Ik gebruik dus als het ware alleen het voorste gedeelte met de aandrijf as en het laatste gedeelte met de uitvoer.

Op het voorste gedeelte van de trailer komt nog een watertank en dat in combinatie met het verlengen van de mixer komt het wel aardig in de buurt van het orgineel.

Groeten Leon

en als je nou een 2e mixer neemt en die ook rondom doorzaagt 2,5 cm langer
en dit ook doet bij de andere dan lijm je die weer aan elkaar en je hebt een 5 cm langere trommel
en een andere die korter is

heb even zitten zoeken

PE 100 drukbuis, SDR 11
Lengte : 6 meter
Max werkdruk : 16 bar water
Artikelnr. Maat x wanddikte

0390701 140 mm x 12,8 mm
weet niet of der heel veel haast bij is maar bij de plaatselijke kabel/grond/ aanemerij vragen om een een klein stukje

weet niet waar je vandaan kom (anders kan ik morgen op de zaak wel een kijken)

Neem geen PE buis, maar PVC, ook te krijgen in 160mm
PE buis kan je niet lijmen, PVC heel eenvoudig.

En wat een eerdere opmerking betreft: ik zou liever een 160mm buis verkleinen naar 150, dan een 125 vergroten naar 150, dat is nl een groter verschil; er moet dan overigens geen 15 mm tussen, maar 15 maal pi=47 mm brede strook.
Van 160 naar 150 dus 31,4 er tussen uit ;)

Cor

Update:

Zo na meten en zoeken naar een 140 mm pvc buis voor de drum (en gevonden) de zaag maar in de bruder mixer drum gezet.
De pvc buis op maat gezaagd en dit is het resultaat.

full

full

Verder nog de watertank gemaakt die voor op de trailer komt van 40 mm pvc buis met 2 halfronde doppen die ik als sample gekregen had van een fabrikant in Bergeijk.

full

Nu de komende tijd even kijken hoe de bruder delen te lijmen aan de pvc delen en hopen dat ik nauwkeurig genoeg gemeten heb zodat de drum ook mooi recht is.

Groeten Leon.

Wat voor buis is dat?
Nooit geweten dat 140mm ook bestaat.

En om een buis mooi haaks en recht te krijgen, kan je en een groot stuk recht papier [krant] ontwikkelen; als de einden precies raken, dan kan je hem langs die rand aftekenen, en bewerken.
Dan slingert er niets als hij draait.
Cor

blauwe buis dat kan haast niet anders als een waterleiding te zijn en dit zal niet in de bouwmarkt te verkrijgen zijn. Het zou me niet verbazen als hiermee waterleidingen in de grond worden getransporteerd. (of in het zwembad)

Zeker weten doe ik het niet. Maar dat lijkt mij wel de reden waarom die ook blauw is.

Dacht dat grote diameter waterleiding gewoon tyleen (=polyetheen =polyethyleen ) dus zwart met een blauwe streep over de volle lengte.
Cor.

Is gewone dikwandige (4.7 mm) pvc bronleiding met schroefdraad.
Gekocht bij de W........kamp in Beringe (L).
Er is ook bij hun dunwandige PVC buis te koop maar door leverings foutje is het deze geworden voor de prijs van een dunwandige.

Groet Leon

Onderdeel nummer???
In hun catalogus staan wel bronbuizen, maar die zijn crème of geel en zijn niet in 140 te krijgen.
Vreemd.
Cor

Update:

Eindelijk weer wat kunnen doen aan de mixer trailer.
Allereerst de drum na het zagen in elkaar gelijmd en gericht!
En onderwijl besloten dat deze vast wordt en niet draaiende.
Ik weet er zijn kleine motoren om deze aan te drijven maar vooralsnog laat ik het hierbij.
Na het lijmen de ophanging uitgedacht voor op de trailer en is niet helemaal conform de foto maar het voldoet.

full

Daarna aan de spatborden begonnen en deze van WEDICO riffelblech gemaakt.
In een ander draadje spreek ik over een website waar deze traanplaat te koop zou zijn, maar deze heb ik nog niet binnen en dat is dus ook NIET die je op de foto's ziet!!

full

full

ook heb ik nog lang getwijfeld om de uitvoer zelf te bouwen maar toch besloten de bestaande Brüder uitvoer gedeeltelijk te verbouwen en te gebruiken.

full

Inmiddels al leds bestelt om de achterlichten te maken en contact met Alicon gehad voor de evt. aansturing in de toekomst.
Nu is het nog wachten op de bestelde plastic traanplaat en andere onderdelen dan gaat de laatste fase in van het opbouwen, daarna alles demonteren, schuren, fillen, schuren, primeren en lakken.

Note:

De spatborden voor aan de trailer boven de wielen van de Mack zitten nog niet vaste en het chassis moet nog wat verstevigd worden daarom helt de trailer in het midden wat over.

Tot de volgende update en ik hoop in Goes nog wat idëeen op te doen.
Als iemand nog tips heeft dan hoor ik het graag.

Groetjes Leon.

die watertank aan de onder kant wel een klein gaatje boren he als je die doppen der op lijmt

ivm dat warme lucht uitzet heb je kans der die ergens de dop der af druk

Watertank pijl buisje aan de zijkant
en aftapplug aan de onderzijkant
waterslag/leiding naar de achterkant van de mixer

zijn zomaar paar details

Back