Bouw DLG

vraagje: kan je oralight ook verwerken met een gewone strijkbout, ipv zo'n speciale die ze erbij verkopen ?
Ik heb een digitale infrarod thermometer waarmee ik heel accuraat de oppevlakte temperatuur kan meten, moet kunnen toch ?

ik heb geen infrarode thermometer en het gaat alsnog prima met een gewoon strijkijzer hoor :D.

Gewoon rustig de warmte opvoeren en testen met een klein reststukje.

Enige nadeel vind ik dat je zo'n lamme arm krijgt van dat grote ding....

Koop niet de orginele Dremel maar de Aldi heeft een heel leuk alternatief met flexibele as en veel extras voor 20 eurie. Draait al twee jaar bij mij als een zonnetje.

Nadeel van de Aldi is dat ze dit soort spullen niet in hun standaard assortiment hebben, maar af en toe in de aanbieding.
Het enige wat er op zit is: http://www.aldi.nl/OFFER_NL/index.htm in de gaten houden.

Als je nu geen dremel hebt, zou je dan zo'n klein 'schuurcirkeltje' voor op je boormachine kunnen kopen?

Groeten, Leon

[ook dremel-loos en ook op zoek naar een manier om het richtingsroer recht in de staartboom te krijgen.]

@JeroendB
Ik heb niet een sleuf in de pijp maar in het roer gesneden. werkt al een worp 200 en crash 20 uitstekend.
ik heb het gelijmt met Profesional houtlijm extra (D3) van bison.
Dit blijft een beetje flexibel en vangt de klappen goed op.

@Jesse
Waar heb je dat lipotje besteld?

Ik heb niet een sleuf in de pijp maar in het roer gesneden.

Eigenlijk vind ik dat best slim: 2 sleuven maken in het richtingsroer. Als de zaak mocht breken, dan is het het richtingsroer wat eenvoudig te vervangen moet zijn.

Hmm.... ik heb ook een balans stabilo bedacht, en daar is ook een sleuf voor nodig :? eens kijken of er nog andere mogelijkheden zijn.

Leon

ik heb een "echte" dremel en die van de aldi. Nou, je ziet natuurlijk wel verschil. Er zit gewoon wat speling op de as van dat aldi ding bv, maar verder loopt ie bij mij ook nog steeds als een zonnetje!! Echt zeker zijn geld waard!
Gewoon doen, voor 2 keer zoveel heb je misschien net een flexibele as voor de dremel....

Ik heb niet een sleuf in de pijp maar in het roer gesneden. werkt al een worp 200 en crash 20 uitstekend.
ik heb het gelijmt met Profesional houtlijm extra (D3) van bison.
Dit blijft een beetje flexibel en vangt de klappen goed op.

Dat is wel een goede!! en reken maar dat ik wat klappen ga maken met dat vliegtuig want dit word mijn 1e vliegtuig!

Ik ben nog steeds zoekende naar een mooie en goede lijm voor dit vliegtuigje. Er is secondelijm nodig voor het plakken van het ijzergaren en de koolstof stok aan het roer maar wat voor de romp? Dezelfde seconde lijm?? Ik vind het wel lekker als het snel plakt... Of kan ik alles plakken met Profesional houtlijm extra (D3) van bison??

Jeroen

Die D3 van bison lijmt als een gek.....moet alleen wel lang drogen. :(
De romp heb ik met ca geplakt de romp boom vebinding met D3

Ik weet niet hoor....., maar dat davidschaafje werkt bij mij voor geen meter.
Als ik begin op de kopse kant van het vleugeldeel schaaft ie tot net voor de helft wel aardig maar daarna schaaft het niks meer.
Ik heb alles al geprobeerd: nieuwe mesjes, andere diepte, andere richting, niks werkt ! :(
Het schaaft ook niet mooi glad, zoals op hardere houtsoorten.
Wat doe ik verkeerd, want zoals het er nu uitziet kan ik beter een nieuw plankje halen en opnieuw beginnen :cry:

je gebruikt teveel kracht, overgang naar andere nerf richting of een knoest in het hout, overgang van hard naar zacht balsa, je wil teveel ineens doen enz enz.

Ik had dit probleem in het begin ook. Te snel klaar willen zijn waardoor het schaafje vastloopt en verstopt.
Let er ook op dat de nerf ook in hoogte kan verschillen. als je dan van de verkeerde kant begint komt het schaafje niet langzaam naar boven, maar gaat steeds dieper waardoor hij vastloopt.

nee het schaafje loopt niet vast, het schaaft naar het midden toe steeds ondieper, met als resultaat dat de overliggende kant dikker blijft dan de kant waar ik begin.

jesse zei:
nee het schaafje loopt niet vast, het schaaft naar het midden toe steeds ondieper, met als resultaat dat de overliggende kant dikker blijft dan de kant waar ik begin.

een paar tips
stel het schaafje zo "ondiep" in als maar mogelijk is; hiervoor is het soms nodig het mesje zelf te bewerken (stukjes af/uitbreken)
het mesje moet zo ondiep staan dat je eigenlijk net niets wegschaaft !!
Probeer hierna het mesje, echt beetje voor beetje iets dieper te stellen.
Afhankelijk van de kwaliteit van de balsa (proberen, proberen en nog eens proberen) stel je de diepte in.
Zoals eerder al eens opgemerkt ist de nerfrichting ook belangrijk, maar meestal kun je een plankje in zijn geheel in één richting schaven.

één opmerking
ga er niet vanuit dat je over de gehele lengte van een plankje konstant evenveel wegschaaft. Dus wat jij zegt dat een kant dikker blijft is volkomen normaal. Dan moet je daar een keer extra je schaafje overheen halen......

Arno

die zoveel vleugels van v.v. chuckies geschaafd heefd dat ie a. de tel kwijt is en b. balsastoflongen heeft :):):)

Bedankt Arno, daar heb ik wat aan, vanavond nog maar eens proberen, een nieuw plankje is inmidels onderweg.

Jesse: wat ook help is als je het schaafje niet recht op de schaafrichting houdt maar een beetje scheef: zodat ie een klein beetje zijdelings vooruitgaat. (je hebt toch wel zo'n basis-schaafje met 1 mesje en niet zo'n rampencombi-ding waar 3 mesjes in gaan?)

jesse zei:
Bedankt Arno, daar heb ik wat aan, vanavond nog maar eens proberen, een nieuw plankje is inmidels onderweg.

Hi Jesse,

En die super tip van Peter was ik helemaal vergeten; vermoedelijk omdat het voor de balsavreters onders ons te vanzelfsprekend is........
je schaaje "aanzetten" onder een hoek van ca. 45 graden tov. de houtnerf...............

Arno

Peter Den zei:
Jesse: wat ook help is als je het schaafje niet recht op de schaafrichting houdt maar een beetje scheef: zodat ie een klein beetje zijdelings vooruitgaat. (je hebt toch wel zo'n basis-schaafje met 1 mesje en niet zo'n rampencombi-ding waar 3 mesjes in gaan?)

eeeehhhh....
zo'n rampen-combi ding waar 3 mesjes in kunnen dus ja... :?

Back