Bouw DLG

klinkt idd logisch ja.

ik ga vanavond eerst die man van rctechnics ff bellen wat hij van plan is te doen aan die servo's.
Heeft iemand nog een goede tip voor een geschikte ontvanger, die van mij heeft in de sloot gelegen :?

Ennuh... misschien een goed adres om een DLG te kopen :oops: ???
Een week lang zitten bouwen en dan dit, dan zakt de moed me ff in de schoenen, dus misschine ga ik er wel ech 1 kopen.

jesse zei:
klinkt idd logisch ja.

Heeft iemand nog een goede tip voor een geschikte ontvanger, die van mij heeft in de sloot gelegen :? .
JetiRex5 MZK Penta. Niet zwaarder in ieder geval. Beide ontvangers passen mooi in het rompje

jesse zei:
Ennuh... misschien een goed adres om een DLG te kopen :oops: ???
Een week lang zitten bouwen en dan dit, dan zakt de moed me even in de schoenen, dus misschine ga ik er wel ech 1 kopen.
Op het kopen van is niets tegen natuurlijk., maar met de opmerking van "Een week lang bouwen en dan dit" dan zakt mij de moed in de schoenen :cry: Je hebt modelbouwers en modelvliegers zo blijkt maar weer eens.
Ook met mijn eerste gekochte DLG ben ik weken zo niet maanden bezig geweest om de juiste afstelling te vinden. Beetje lood erbij, tikkie up, weer wat lood eruit, aillerons een tikkie down enz enz. Hier kun je dagen , ja zelfs weken of maanden mee bezig zijn. Ook met een gekocht model dus. Vliegvrienden van mij zullen dit beamen. Ik ben wel eens mopperend van het veld gegaan als het weer eens niet wou lukken.

Geef niet op en ga eens met lood een balsaplankjes aan de gang. ook al geeft het niet het verwachte vliegbeeld, je leert er enorm van!!!!

De "pompbeweging"die jij op het plaatje aangeeft, waarbij het model binnen 20 meter een keer of 2/3 pompt duidt op een staartlastig model. Is het echt aanduiken zoals Sietse aangeeft dan klopt dat verhaal precies en is het model neuslastig. Dat laatste zal het wel zijn gezien de gebruikte servo's.

Wubbe zei:
Ennuh... misschien een goed adres om een DLG te kopen
http://www.f3k.nl/modellen.htm Keuze genoeg!

Maar ja, je bent nu zo ver. Ik zou doorgaan. Wat is nu een week op een mensenleven :wink:
Op het kopen van is niets tegen natuurlijk., maar met de opmerking van "Een week lang bouwen en dan dit" dan zakt mij de moed in de schoenen Je hebt modelbouwers en modelvliegers zo blijkt maar weer eens.

Jullie hebben natuurlijk helemaal gelijk, als je al zo ver bent is het stom om op te geven, maar ik baalde vanochtend zo enorm toen dat ding zich weer in de grond boorde ! :mad:
Ondanks dat ik vliegen helemaal geweldig vind, kan ik ook enorm genieten van het bouwen hoor :)
Ik denk dat ik aankomende week maar eens naar Quartel in pijnacker rij, nieuw materiaal halen, en wat nieuwe RC !
En dan nog maar eens proberen.

Succes ermee!
Zelf eerst eens wat tijd vrij maken om met mijn eerste model verder te gaan.
Nu een romp,staartboom, vleugel (1.3 meter roacelen UD koolstof als ligger) en kielvlak klaar.

Stabilo en RC inbouwen nog....
Misschien nog rolreren in de vleugel zagen na eerste paar vluchten.

Ik denk dat ik aankomende week maar eens naar Quartel in pijnacker rij, nieuw materiaal halen, en wat nieuwe RC !
En dan nog maar eens proberen.

Waar woon je ergens dan? Anders kunnen we eens samen vliegen :)

Ik woon in Groot Ammers, dat is ong 30 kilometer onder Dordrecht en ca. 50 min. van Den Haag.

Misschien ga ik proberen om een romp van koolstof te maken.
Een goede vriend van me zit in de polyester en zelf heb ik ook enige ervaring met het verwerken ervan.
Wat ik wel wil weten is dit:
Wat voor schuim wordt er gebruikt om de koostof omheen te wikkelen om het vervolgens weer op te lossen ?
Veel schuim dat niet tegen aceton kan lost ook op door de 2 componenten lijm/hars die je gebruikt in combinatie met koolstof en glasmat.

jesse zei:
Ik woon in Groot Ammers, dat is ong 30 kilometer onder Dordrecht en ca. 50 min. van Den Haag.

Ik woon in Schoonhoven. We kunnen elkaar zien over de Lek!!!

Ik wil je met alle plezier helpen de juiste afstelling te vinden!

Bedankt Berrie, wellicht vraag ik je hulp wel een keer ! :D
Ik heb idd gezien dat Peyter ook in Groot Ammers woont, bedankt Wubbe, ik heb hem al een PB gestuurd :D

Ik heb even een gewicht test gedaan voor de koolstof stok voor de boom (noemen we het stuk tussen romp en richtingsroer zo??)

Lengte van alle 3 de stokken 82.5cm

1. RCF rond 6x4.5 17 gram
2. RCF rond 6x4.0 13 gram
3. Skyshark taps van rond 7.8x6.5 naar 5.1x3.8

stokken.jpg

Gewicht:
1. 17 gram
2. 13 gram
3. 11 gram

Ik twijfel voor het gebruik tussen de laatste 2. Er zit niet zo heel veel gewichtsverschil tussen en ik heb begrepen dat elke gram telt. Kan iemand misschien zijn stokkie wegen van een 2p of 3p versie?? Ik ben van plan om nummer 2 te kiezen.

Groet
Jeroen

Ik heb even een gewicht test gedaan voor de koolstof stok voor de boom (noemen we het stuk tussen romp en richtingsroer zo??

Bij ons (in de VV-wereld) heet dat een "pook".

Lengte van alle 3 de stokken 82.5cm
1. RCF rond 6x4.5 17 gram
2. RCF rond 6x4.0 13 gram
3. Skyshark taps van rond 7.8x6.5 naar 5.1x3.8
Ik ben van plan om nummer 2 te kiezen.

Het meest logische lijkt mij een taps toelopende pook; waarom ? Nou het buigend moment is het grootst daar waar de pook op het rompvoorstuk aansluit. Daar heb je dus de grootste diameter nodig. Onder het stabilo is dat buigend moment nagenoeg "nul". Dus daar heb je een veel kleinere diam. nodig...........

Arno

En bij een tapse pook zit het meeste gewicht ook nog eens dicht bij je zwaartepunt.
Elke gram winst in je staart telt dubben bij de neus!

crins zei:
En bij een tapse pook zit het meeste gewicht ook nog eens dicht bij je zwaartepunt.

kijk! Gouden tip!

Als beginner had ik daar natuurlijk niet aan gedacht maar zal het bij het werpen niet meer buigen? Als ik een beetje de buiging meet (zo losjes in de hand) dan maakt het niet veel verschil denk.

Het gaat de tapse worden en ik maak er geen snede in, dat komt in het richtingsroer.

Jeroen

ik heb een vraagje over de tekening.

op het malletje van 'romp zijkant' staat rechtonder in de hoek de tekst 'omtrek rompzijkant'. Wat betekent dit, wat moet ik hiermee. Moet ik de mal langs deze lijn uitsnijden of mag het gelijk langs de schuine lijn?? Anders krijg je die er nooit meer netjes in.

En hoe maak je de 'romp onderkant' daar staat geen malletje van op de tekening of is dat een kwestie van passen en meten??

groet
jeroen

Jeroen,

Kijk even goed naar de foto's op de F3K site.
Je gaat alsvolgt te werk;
* Snij twee keer een rompzijkant uit en volg hierbij aan de achterkant de rode lijn. (Zorg dat de houtnerf in de lengterichting loopt)
* Lijm beide delen op hun plek.
* Maak nu met een nat doekje de zijkante nat vanaf de laatste spant. Laat het hout even voorzichtig het water opnemen. Het hoeft niet zeiknat te zijn maar net voldoende om lekker makkelijk te buigen. Probeer steeds even te kijken hoever je de zijkanten tegen elkaar aan kunt drukken. Zodra je denkt dat dat echt goed lukt ga je verder met...
* Druk nu weer de delen tegen elkaar maar nu met ruim voldoende CA ertussen. Je hebt nu een soort boeg van een boot (op z'n kop) gemaakt.
* Na droging snij je nu het overtollige deel weg.
* Nu dicht je de romp aan de bovenkant met 2mm balsa wat je na verlijming op maat schuurt.

Als ik dit zelf nalees lijkt het ingewikkelt. Is het echter niet. Door dit te lezen en tevens de fotos te bekijken moet het duidelijk zijn. Zoniet dan zal ik het nogmaals uit proberen te leggen.

Hoi allemaal

heb al een tijd niks van me laten horen dit kwam door dat ik een micro dlg aant bouwen was :wink: EN DIE IS AF !

de eerste keer vliegen was gisteren met peter anen ( die is ook een vv vlieger )en het ging best goed ! ik had alleen me romp gemaakt van balsa en glasdoek dit bleek niet sterk genoeg te zijn voor mijn vlieg kunsten daarom heb ik vandaag een super mooi klein tripex rompje gebouwd dit bleek na vanavond te hebben gevlogen . super sterk te zijn ! en onverwoest baar ! dit is een hele verbetering ! moet ik wel zeggen dat ik van peter twee super kleine servotjes heb gekregen waardoor me romp nu super klein is !

ik heb me vleugel vast zitten met twee nylon stroeven maar die braken af wat moet ik er mee doen stale schroeven blijven wel mooi zitten ?
wat doen julie ?

het vliegen vind ik nog HEEEEEEELLL moeilijk ! maar van avont durfde ik al harder te gooien en gooi nu +/- naar 20 meter met een halfe zwaai :D :D :D egt heel leuk om te doen :D :D :D :D :D

hier een foto van mijn model ! :lol: :lol: :lol:

en dit was hij voor de verbouwing toen hij nog heel was :oops: :oops: (groot en lomp )

mvg mark

Back