Bouw eigen ontwerp, deel 2

• Topicstarter Topicstarter 1107972
  • Startdatum Startdatum
Heb je al eens gedacht aan een Z-drive voor je aandrijving ?
Als je nu door de spiegel je as moet bevestigen zit je wel heel hoog.
Dit zou inhouden dat je as weer vreselijk lang moet gaan uitsteken wil je geen lucht gaan slaan.

BigBoat zei:
Heb je al eens gedacht aan een Z-drive voor je aandrijving ?
Als je nu door de spiegel je as moet bevestigen zit je wel heel hoog.
Dit zou inhouden dat je as weer vreselijk lang moet gaan uitsteken wil je geen lucht gaan slaan.

Leuk discussiepunt open je daar. Ben wel benieuwd naar andere mening.

Zelf heb ik er aan gedacht in een begin stadium maar heb het toen eigenlijk laten vallen omdat het naar ik heb begrepen snelheid inleverd. Tevens waren ze voor mijn gevoel erg prijzig (bron: MHZ).

Een andere voor mij gelijkwaardige optie was om 2 schroeven te nemen en die door 1 motor laten aandrijven. Waarschijnlijk is dit even prijzig en je hebt een extra gat in de bodem.

Dan heb je nog de gebruikelijk situatie. Wat idd voor mijn gevoel ook nog niet de ideale oplossing is. Ik heb hier wel ergens maten tegengekomen hoe de as ongeveer moet komen te zitten maar kan dat zo snel niet terug vinden en hoe groot het gat voor de as gemiddeld is. Dan ga ik het in autocad uittekenen en zie ik hoe ik uitkomt.

Volgens xtremercboats moet de as ook uit het midden gezet worden om het wieleffect tegen te gaan. Met 4mm zit je al bijna op het hart van het latje.

Alvast bedankt

As uit het midden is om propwalk tegen te gaan, ik zie jouw boot daar niet zo snel last van krijgen.
Twee schroeven op een mono.....zou het zelf niet doen.
Wat je wel zou kunnen doen is om naast de kiel nog wat latjes te lijmen en de eigenlijke kiel eruit slijpen zodat je meer ruimte krijgt tov de bodem.
Op die manier kan de as in het midden uit de spiegel komen.
Zie mijn houtbouwboten op http://www.modelbouw.gompy.net/wild_thing/wild.htm
Onderaan staan wat foto's van de homemade powerdrive, vrij simpel en uiters effectief.

Jouw romp heeft voldoende verband hoor!
Je kunt straffeloos een stuk uit de lengte-kiellat wegdremelen.
Flexas erin en klaar ben je.

wat solex zegt klopt, die kan je er gewoon uithalen. Daarna een matje over de naad en je romp valt echt niet uit elkaar 8)

Ondertussen heeft alles weer een beetje stilgelegen omdat het werken weer is begonnen. En aangezien ik door mijn enkel ben gegaan met zaalvoetbal heb ik weer ff tijd. Aan de boot is niet veel gebeurd behalve wat verfwerk.
Heb ondertussen nog een klein ontwerpje gemaakt over de mogelijke look en ben bezig met het zoeken naar een manier om de kap blind vast te zetten zonder gebruik te willen maken van plakband en magneetjes. Uiterlijk vind ik toch ook belangrijk en dat mag snelheid kosten.

Maar wat ik eigenlijk wil vragen is of jullie me een beetje willen helpen met de setup aangezien ik geen verstand hiervan heb. De boot weegt op het moment 2kg zwaar, 85cm lang en is 28cm breed. Een budget is er niet echt. Zoek gewoon een goede kwaliteit en prijs verhouding.

Alvast bedankt voor alle hulp.
mvg Eric

Hier een opzetje van de benodigdheden:

boodschappenlijstje
motor :
benzine tank :
uitlaat :
aandrijf as :
strut :
prop :
roer :
water inlaat : zie roer
gas servo :
roer servo,10kg :
ontvanger accu :
rc antenne :
failsave :

brandstof slangen :
koelingen slangen :
stangetjes gas/roer :
trek starter :
brandstof :

beslag :

RC installatie :

Motor: minimaal 3,5 cc tot 7,5 cc
Trekstarter: bij motor kopen
As: flexas 3 mm (3,2mm)
Asschacht: zelf maken
Koppeling: zelf maken
Strut en roer: zelf maken
Gasservo: kan alles
Roerservo Hightec
Ontvanger accu: 5x 1,2 Volt/1100 mA
Failsafe: zelf maken
Stangetjes roer ed: rvs lasdraad 2 mm
Brandstoftank: infuuszak
RC-installatie: 2 kanaals.
Trimkleppen: zelf maken.

Gezien de reacties heb ik denk iets teveel gevraagd. Dus daarom wijziging van plan. Ik ga waarschijnlijk gewoon een keer op reis naar DE winkel in het midden van het land en laat me daar ter plekke adviseren.

Maar heeft iemand een idee wat ik ongeveer kan verwachten voor de kosten van de gehele setup exclusief de RC installatie. Het uitgangspunt is het gebruiken van een Picco P45 motor, bijna 7,5cc.

Natuurlijk blijft het een gok en een indicatie, en is het afhankelijk van veel factoren. Graag bij een indicatie ook een kleine omschrijving hoe je er toe gekomen bent.

mvg Eric

zal ik ff wat proberen

boodschappenlijstje
motor : Picco P45 motor 200 euro of meer
benzine tank : minimaal 250 cc 10 euro
uitlaat : bij de motor/voor de motor 50 euro
aandrijf as : 3,2 liefts 4.7 flex met strut 50 of meer
strut : zie boven
prop :plastik graupner K serie 45 tot een 60 mm grofweg 3a 4 euro de stuk
roer : euro of 40
water inlaat : zie roer
gas servo : standaard servo
roer servo,10kg : hitec futaba euro of 40
ontvanger accu : 4of 5 pentlites min 2000 mAh 25 euro
rc antenne : 10 euro
failsave : 30 euro

brandstof slangen : 5 Euro
koelingen slangen : 5 euro
stangetjes gas/roer : 5 euro
trek starter : niet bij picco start motor vereist
brandstof : 25 voor een paar litter

beslag : niet van toepasing op een speedboat

RC installatie : servo's hierboven en een zender een euro of 100 waar dan de standaard servo meestal wel bij zit

Ik zou zeggen neem de boot mee en reis af naar 2 Brothers kunnen ze je goed helpen

Groeten Gerjan

Was ik ook van plan om dat te gaan.

Als ik het bij jou optel kom ik uit op een totaal van 640 en meer. Inclusief RC. Zelf gokte ik ongeveer op een bedrag van 600 tot 800 euro. Dus valt me nog mee. Was bang op bedragen een paar honderd boven de 1000. Ik denk dat ik met dat budget wel naar bussum kan afreisen dus. Alvast bedankt voor het meedenken gerjan. Durft iemand anders nog een schattig te doen.

Als verwoed houtbouwer ben ik vreselijk nieuwsgierig naar zijn vorderingen.
Dat iemand alleen al de moeite neemt om met hout te bouwen ipv een *tupperwaredoos* te kopen vind ik al een pluim waard.

Sorry voor de late reactie maar heb het de laatste tijd niet echt actief geweest met de boot en daardoor was ben ik ook niet meer dagelijks op dit forum komen kijken. Ben druk bezig geweest met een haalbaarheidsstudie naar iets wat ik al langere tijd wil bouwen maar niet durfde, namelijk een 1persoons hoovercraft.

Maar terug naar de modelbouw:

@bigboat: toevallig zijn de plannen om komend weekend naar bussum te gaan voor alle hardware. Ben dan toch in de buurt en de benzine is goedkoop nu. Moet nog wel even bellen of ze dan tijd hebben om iemand met 0% kennis te helpen met advies.

@ Tazzy, in reactie op je mail: nee ik heb geen oplossing gevonden voor hoe ik de as wil gaan doen. Denk gewoon met een boor. En een high resolution logo van de Bullet kan ik wel voor je maken maar eerlijk gezegd vind ik het niet echt een mooi logo. Was meer iets om het onderhoekje een beetje vorm te geven. En de naam is er gewoon omdat elk beestje een naampje heeft.

Het logo is denk ook niet echt geschikt om te spuiten, denk enkel als sticker. Maar misschien is het wel leuk om een logo te bedenken wat ook goed spuitbaar is. De maat moet een veelvoud van 190px x 45px. En dan kunnen we democratisch een nieuw logo kiezen.

Voor de as zou ik beginnen met de kielspant dikker te maken en daarna uit te frezen.
Dus twee 4mm latjes naast de bestaande kielspant zetten en het tussen liggende weg te frezen.....dremelen.
Met de as moet je zo horizontaal en laag mogelijk uit de spiegel komen.
Optie twee is met een verlengde boor vanaf de spiegel de boot inboren, maar ook dan moet je wel body hebben zodat niet de boor gaat verlopen.
Als de boor geen body heeft zal hij proberen zijdelings uit de kielspant te lopen.

Voor mijn gevoel kan je dit oplossen door een boormal te maken van een willekeurig metaal, die klemmen op de boot en dan boren?

Eric, hoe handig ben jij met Adobe?

Zou graag een PDF willen op 2x A3 formaat ipv 1 grote. Linker en rechter pagina zeg maar. Dat het iets kleiner word zal me boeien, beetje overlap en plakken maar :D

Heb net van een kennis zijn Adobe create studio geleend maar snap er nog geen hol van

@ Tazzy,

ik ben zelf niet zo handig met adobe, alleen met autocad. Maar voor uitprinten van een grote tekening op meerdere kleinere papierformaten in dezelfde schaal zijn trucjes. aangezien ik de beschikkeng heb over een A0 printer weet ik niet hoe het moet. Maar onder het onderdeel tekeningen is er op dit forum volgens mij al meerdere keren deze vraag gesteld.

@ geïnteresseerden in het project:

Het project is toch stil gaan liggen. Ik ga de rom nog wel afmaken en een paintjob geven maar ik ga er vooralsnog geen hardware in bouwen. Bij mij lag de uitdaging vooral bij het maken van een romp. Mijn verwachting is dat als het eenmaal af is dat ik er weinig mee zal varen omdat dat niet iets is wat me nu aantrekt. Dus daarom vind ik het toch zonde van het geld en ga ik het gebruiken voor het volgende project, een 1persoons hovercraft. Dus bedankt voor de interesse tot nu toe. Alle vorderingen zal ik hier nog wel posten. En als andere mensen de bullet vaarklaar hebben gekregen ben ik zeer benieuwd naar de eigenschappen.

mvg Eric

Thanks so far & succes!

In het tekeningen topic stond niet echt een werkende conclusie (voor mijn gevoel dan). Ik zoek ff verder. Kan je anders het autocad bestand van blad 3 naar mij mailen (dennis @ turnhout . net)?

Back