Bouw en vlieg ervaringen met de FOKKER S 11.

Status
Niet open voor verdere reacties.
jan brilman zei:
De romp is toch niet helemaal opgebouwd uit balsaklossen, zoals je ze aan de onderkan van de neus ziet?


Nee hoor, de voorkant van de romp is voornamelijk opgebouwd uit 3 mm triplex, voor de broodnodige stevigheid.
De klossen zijn als het ware vulblokken om de zaak niet te zwaar te laten worden.

Groetjes, Jan.


Bij mij doen de smilies het ook niet, vanmorgen ook al niet......
 
Voor de :D Emoticons eerst op 'Meer Emoticons' drukken je krijgt dan een nieuw window
van waaruit je je geliefde smily's kan kiezen....... :banana:

:offtopic: :proost:

groet, :bye:

Frank
 
We zijn weer :ontopic:

We hadden in ons vorig bericht beloofd, dat er verder gegaan zou worden met het maken van de motorkap.
Omdat hier de nodige tijd in gaat zitten en we moe waren van het schaven en schuren van de benodigde mal, hebben we tussendoor andere dingetjes gemaakt.


Allereerst het staartwiel ingebouwd en de besturing gemaakt.


Staatrwiel.jpg



Het staartwiel wordt gestuurd door het richtingsroer en is eraan gekoppeld met een kwiklink.
Tussen de kwiklink zit een schroefveer, die de al te bruuske zijdelingse bewegingen van het wiel moeten opvangen, zodat het richtingsroer en de hieraan gekoppelde servo weinig tot geen schokken te verwerken krijgen.
Te zien is een detail van de staartwielbesturing. Aan de (niet zichtbare) andere kant zit een zelfde constructie.

We realiseren ons, dat dit niet helemaal schaal is, maar we vonden het orgineel op schaal te fragiel voor ons model.
De ervaringen met staartwielconstructies zijn zodanig, dat er voor deze oplossing gekozen is.
Wellicht wordt eea nog wel veranderd, al bouwend komen we nog al eens op andere gedachten....... en misschien komen er nog wel tips........


stoel3.jpg



De stoelen voor de instructeur en de leerling (het is tenslotte een lesvliegtuig) met in het midden de kompasconsole.
Ze zijn gemaakt van 1 mm triplex en gelijmd met ZAP.
Ivm inbouw van andere componenten, waaronder de tank moeten de stoelen uit de cockpit genomen kunnen worden. We willen b.v. de tank regelmatig kunnen inspecteren op lekkages, vervuiling e.d. , het moet dan niet zo zijn, dat dan de halve cockpit uitgebroken moet worden. Daarom worden de stoelen met de console op een triplex strip gelijmd, die dan weer met schroeven in de romp vastgezet wordt en zo ook makkelijk weggehaald kunnen worden.


stoel2.jpg



Het geheel, geplaatst in de cockpit in wording.
Rechtsboven komt het instrumentenpaneel, met daaronder de ruimte waar de tank in moet.


stoel1.jpg



Vanaf de voorkant gezien..........




Tot de volgende keer. :bye:


Groetjes, Jan Hamminga.
 
Hoi

Ik heb ook een S-11 van Yke gebouwd wel schaal 1-5.
Moter laser 200 ongeveer 8 kg.
Vliegt goed alleen weinig power.


mark
 
Hallo Mark, :music:

Dat zijn er al 3 waarvan ik in iedergeval weet, dat ze een S11 hebben en er mee (gaan) vliegen.

Degene, die de bouwmap die ik heb, gemaakt heeft vloog ook met een LASER 200, volgens hem was er genoeg power. Ik moet erbij zeggen, dat de spanwijdte van deze kist maar 202 cm is, die van Yke Rusticus 230 cm geloof ik. Een grotere vleugel, een iets zwaardere kist en je bent zo underpowered.

Bedankt voor je belangstelling, wellicht zien we van jou ook nog eens wat op dit forum. :D

HOU FOKKER IN DE LUCHT!!!!

Als het in het echt niet meer kan, dan doen wij modelvliegers het wel. :bday: :bday:

Groet, Jan Hamminga. :bye:
 
:banana:

Tussendoor aan het instumentenpaneel begonnen. We hebben een tot schaal verkleinde afdruk van het originele paneel gekopieerd op fotopapier.
Vervolgens 3 panelen nagemaakt uit 1 mm triplex. Op het 2de en 3de paneel de gaten voor de meters afgetekend en uitgeboord. Op het "blinde" paneel de afdruk gelijmd (Pritt), hierbovenop het 2de paneel gelijmd, een stuk doorzichtig plastic (uit de verpakking van de SAITO's) uitgeknipt en bovenop het 2de paneel gelijmd.
Het derde paneel eerst zwart gelakt, toen dit droog was op het plastic gelijmd. Met secondenlijm, is gelukkig goed gegaan, geen "condens" van opdrogende secondelijm, of hoe je dat ook noemt, aan de meters te zien. Jaja, al doende leren we het wel..... De combinatie secondenlijm en canopy's/cockpitkappen/windschermen hebben ons al meerdere keren tot wanhoop gebracht. :onweer:


Instrpaneel.jpg



De switches zijn gemaakt van M2 moertjes en gebogen stukjes staaldraad 1,5 mm. De startknop is gemaakt van een ball link.

In werkelijkheid zijn de wijzerplaten zwart en de wijzers wit, we vonden dit wel een leuk alternatief, witte wijzerplaten, vandaar. Geeft toch een beetje "smoel" al is het dan niet volgens de werkelijkheid.

Het paneel is nog niet klaar, we zijn nog op zoek naar dingetjes, die als 3 standen schakelaar kunnen dienen. Hebben overal in zitten rommelen, nog niets geschikts gevonden, maarre..... komt wel goed, hoor.

Groetjes,

Jan Hamminga. :bye: :bye:
 
Een tijdje geleden hebben we aangekondigd, dat we aan de motorkap gingen beginnen. Zo gezegd zo gedaan, maar het is nogal een werk geweest. Bovendien hadden we het :pc: met andere dingetjes zoals werken, enz. :(

Veel schaven en schuren aan de mal, het drogen van de epoxy en het schuren van de kap, het was veel werk.
Maar hij is nu klaar en hij past.


We zijn begonnen met het overnemen van de aanzichten vanaf de bouwtekening op tekenpapier. We kregen zo 4 aanzichten, die weer konden dienen om de ruwe vorm op de mal af te tekenen.

Hieronder de 4 aanzichten.


uitslagkap.jpg



Van 22 mm dik merantie multiplex hebben we een "kist" gemaakt ruim groter dan de uiteindelijke mal om voldoende "vlees" te hebben. Om de zaak later makkelijk te kunnen opspannen is en een voet aangemaakt, er ontstond dus een "kist met een voetje".

Hieronder het resultaat van veel schaven en schuren. Met plamuur werden de putjes en deukjes opgevuld.


Malvoor.jpg



Het vooraanzicht. De zwarte lijnen dienen voort het bepalen van het gat voor de propeller en ook om de aanzichten precies evenwijdig op de ruwe mal te krijgen.


Malachter.jpg



Het achteraanzicht met het genoemde voetje.


Mkap1.jpg



De kap is gemaakt van 5 lagen keper glasvezeldoek, gelamineerd met epoxyhars. Hierboven is het uiteindelijke resultaat te zien.
De openingen voor de prop en de koelluchtopeningen zijn al aangebracht.

Dit was het weer voor deze keer. :bye:


Jan.
 
zie nu pas die mal voor de motorkap, dat is kl.. hout om te schuren 8O

die kap ziet er wel héél erg strak uit :wink:
 
Hallo allemaal,
het is inderdaad een tijdje geleden dat er wat in dit topic gebeurd is. :oops: :oops:
Er wordt echter nog steeds gebouwd aan de S11, maar er zijn (helaas) ook nog andere dingen, die ook moeten gebeuren.
(badkamertje verbouwen :( :( ) Vandaar dat er niet veel tijd overschiet cq schoot om te bouwen.
We zijn bezig geweest aan de besturing van de resp. roeren en het landingsgestel is gemaakt. Momenteel zijn we doende met de cockpitkap. Binnenkort komen we hier uitgebreid en met foto's op terug.

@ Danny,
het schaven en schuren van de mal is gebeurd met een grote timmermansschaaf en een electrische schuurmachine. het valt dan wel mee om te doen. Door er geregeld over te strijken ( over de mal :lol: :lol: ) konden we voelen of alle rondingen vloeiend in elkaar over gingen.

Tot gauw. :bye:

Jan Hamminga.
 
We zijn begonnen aan het hoofdlandingsgestel van de S11. Een vrij ongebruikelijke constructie, een in het midden scharnierende poot met als vering een ingebouwde schokbreker. Om dit op schaal na te maken en dan ook nog eens een stevige -grasmat met putten en niet altijd even zachte landingen- bestendige constructie over te houden zagen we al bij voorbaat mislukken. De maker van de tekening trouwens ook niet, hij stuurt in de beschrijving ook aan op een andere bouwwijze. :worship:

0572288.jpg


Op deze foto is te zien hoe de wielpoten eruit zien in het echt. (dit is dus geen model, vergis je niet)



wielp2.jpg


Deze foto toont een van de wielpoten, op het schilderen na gereed. Te zien is, dat er verenstalen coils inzitten. Hiermee kan het geheel lekker inveren en schokken opvangen, net zoals de poot in het echt doet. Zou dit een starre constructie zijn, dan worden alle schokken ongedempt overgebracht naar de vleugel en de rest van de kist, m.a.g. dat het e.e.a. op het zwakste punt kapot gaat.
Meestal zijn dit uitgebroken landingsgestel bevestigingen in vleugel of romp. :cry: :cry: :cry:



wielp3.jpg


Deze foto laat de coils van wat dichterbij zien. De poot bestaat uit een 4mm verenstalen skelet, wat met 1mm triplex en balsa uit het zicht gewerkt is. Niet helemaal schaal, maar het lijkt toch wel, dachten we zo......
Let ook op de opstelling speciaal voor de foto. (je moet wat als je zo gauw niks anders kunt vinden........)



wielp1a.jpg


Hier is het verenstalen skelet te zien. Hier om heen zit dus de balsa en triplex "aankleding". Het is uit 2 gedeelten opgebouwd en met dun ijzerdraad en soldeer aan elkaar bevestigd tot een stevig geheel. De coils zijn gewonden met behulp van een eenvoudig zelf te maken stuk gereedschap.

Tip: je kunt er ook poten voor een verende neuspoot als je kist een neuswiel heeft zelf mee maken.

De 2 uitstekende stukken draad (1 ervan zit in de boorkop) komen in groeflatten in de vleugel. Hier over heen komen aluminium plaatjes, welke met M5 kunststof breekboutjes vastgezet worden.
"Overbelasting" resulteert dan alleen maar in afgebroken breekboutjes (hopen we......) en niet in uitgebroken groeflatten of erger. :onweer:
Zie hier ook weer de "opstelling" :) om hem goed op de foto te ktijgen.
Dit was het weer voor deze keer, we laten de bevestiging aan de vleugel later zien. :bye: :bye:

Groetjes, Jan Hamminga.
 
De badkamer is klaar, de tuin is zomergereed, dus we gaan weer verder met de hobby.
De afgelopen weken is er n.l. weinig van gekomen. Het bouwhok werd omgeturnd tot een opslagplaats voor de nieuwe badkameringredieënten terwijl er ook nog een chemisch toilet gestaan heeft. Je moet "het" toch op gezette tijden kwijt.......
Tot overmaat van ramp kregen we ook nog af te rekenen met PC problemen.........


Sany0002.jpg



Bovenstaande foto laat nog even een van de wielpoten zien, maar dan de bovenkant duidelijker in beeld.
De haaks op elkaar staande stukken verenstaal komen in de groeflatten in de vleugel.



Sany0003.jpg




Hier de onderkant van het middengedeelte van de vleugel. Te zien zijn de uitsparingen voor het landingsgestel.




Sany0004.jpg




De bevestiging van de rechter landingsgestelpoot in detail. Om enige stevigheid te krijgen zijn de vleugelribben, waar de groeflatten mee in contact komen uitgevoerd als een sandwichconstructie van balsa en triplex. Dis is verborgen onder de indekking, er zijn helaas geen foto's van. Het wegslopen van de indekking om het in beeld te krijgen vonden we wat te ver gaan. De groeflat, die evenwijdig aan de vleugelvoorrand loopt, loopt door naar de andere kant. Hij helpt zo ook nog de stevigheid te vergroten op de plaats waar de vleugel aan de romp komt. Dit gebeurd met de oude, vertrouwde deuvels. (Duvels, zeggen we hier in Zeeland)



Dit is het weer voor deze keer, de volgende keer meer.


Groetjes, Jan Hamminga.
 
Ziet er zeer goed uit Jan :thumbsup:

Ben benieuwd naar het totale eindresultaat
 
Je maakt er echt iets moois van! Je landingsgestel ziet er goed uit, en denk dat het ook functioneel zal zijn. Ben wel benieuwd hoe je precies die 'coils' zo mooi hebt gekregen. Je vermeld met een 'eenvoudig zelf te maken stuk gereedschap'. Wil je hie rmeer over vertellen?

Groeten,
Bart
 
Nou Bart, het is toch erg eenvoudig. :D :D

Je hebt nodig: 2 stukken platte strip van 30 mm breed, 250 mm lang en ca. 8mm dik, 2 M8 bouten en 4 M8 moeren.
In de beide strippen worden 2 gaten van 8 mm geboord, ongeveer 25 mm uit elkaar.
In de ene strip komt aan het begin de korte M8 bout en in het andere gat de lange M8 bout, waarvan de kop is afgezaagd.
In de andere strip komt in het voorste gat niets, in het andere gat een stukje rond van 8mm, dit moet ca. 5 mm boven de strip uitsteken en moet worden vastgelast.
De strip met het open gat aan het uiteinde wordt over de lange M8 bout geschoven met het uitstekende stukje rond naar beneden.
Je neemt nu het stuk verenstaal waaruit je de coil wil maken. In mijn geval is dat 4 mm. Best stug overigens. Je laat dit tegen de korte en de lange bout aanlopen. Ook tegen het stukje rond van de bovenste strip. Vervolgens begin je te draaien met de bovenste strip. Het verenstaal windt zich nu rond de lange M8 bout.
Op de onderstaande foto is te zien hoe dit ongeveer in zijn werk gaat, ik heb hier 5 windingen gedaan. Ondanks het stugge karakter van verenstaal is dit echt een fluitje van een cent.
De onderste strip wel in een stevige bankschroef vastzetten, niet in een WORKMATE zoals de foto doet vermoeden. :teacher:




coil2.jpg




Hieronder het resultaat: 5 windingen uit 4 mm verenstaal, allemaal mooi naast elkaar. Eventjes wat richt en buigwerk en de poten staan evenwijdig en klaar is Kees. Volgende poot.......... :proost:



coil3.jpg




Ik hoop, dat het allemaal een beetje duidelijk is. :bye:


Met vriendelijke groeten: Jan Hamminga.
 
:D :D Hier zijn we weer!! :pim: :pim:

We gaan verder met monteren van de wielpoten aan de vleugel. De blanke staaldraaduiteinden van de wielpoten komen in de gleuflatten in de vleugel
Er is een balsa indekking van 2mm gebruikt, de wielpoten worden opgesloten met 2 aluminium plaatjes van 2 mm dik.
De plaatjes steken dus niet boven de indekking uit, straks als alles is afgewerkt zie je er haast niets meer van. :wink:

Op de onderstaande foto zie je de situatie.​

Wielpvast1.JPG


De plaatjes worden vastgezet met 4 M4 nylonboutjes per plaatje. In de groeflatten zitten hiertoe inslagmoeren aangebracht.
Er had ook voor een andere (meer schaal) oplossing gekozen :oops: kunnen worden, maar dan vonden we de zaak toch wat kwetsbaar worden bij wat ruwe landingen.
Nu worden we gestraft met de aanschaf van een aantal nieuwe breekboutjes ipv uitgebroken wiepoten te moeten repareren. :hammer: :hammer:
Als dit n.l. een paar keer is gemoeten, vlieg je voor je het weet met een klodder opgedroogde lijm met vleugels. :black: :black:

Op onderstaande foto is dit te zien.​


normal_Wielpvast2.JPG


Totaal3.jpg

:proost: Voor het eerst op 3 pootjes. :music: :celebrate:​
Compleet met motorkap en de voorkant van de canopy.​


Totaal1.jpg



Tot gauw!!!!! :bye: :bye:
 
Dit project is min of meer "vastgelopen" op, schrik niet, de cockpitkap. Veel mee zitten modderen, hierdoor het een beetje beu geworden. Maar even aan de kant gelegd dus. En een S11 zonder kap laten vliegen kan niet, dus vandaar....

Ik ga eerst een mal maken die fatsoenlijk op de romp past i.t.t. de "aftreksels" van de oorspronkelijke mal, die bij Hobby-in in bruikleen was gegeven door de maker van de tekening en waar ik toendertijd een kap van heb laten trekken.
Past voor geen meter, krom, enz.

Wanhoop niet, zodra er weer progressie is meld ik mij weer.......

Grt,

Jan Hamminga.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top