We zijn weer

ntopic:
We hadden in ons vorig bericht beloofd, dat er verder gegaan zou worden met het maken van de motorkap.
Omdat hier de nodige tijd in gaat zitten en we moe waren van het schaven en schuren van de benodigde mal, hebben we tussendoor andere dingetjes gemaakt.
Allereerst het staartwiel ingebouwd en de besturing gemaakt.
Het staartwiel wordt gestuurd door het richtingsroer en is eraan gekoppeld met een kwiklink.
Tussen de kwiklink zit een schroefveer, die de al te bruuske zijdelingse bewegingen van het wiel moeten opvangen, zodat het richtingsroer en de hieraan gekoppelde servo weinig tot geen schokken te verwerken krijgen.
Te zien is een detail van de staartwielbesturing. Aan de (niet zichtbare) andere kant zit een zelfde constructie.
We realiseren ons, dat dit niet helemaal schaal is, maar we vonden het orgineel op schaal te fragiel voor ons model.
De ervaringen met staartwielconstructies zijn zodanig, dat er voor deze oplossing gekozen is.
Wellicht wordt eea nog wel veranderd, al bouwend komen we nog al eens op andere gedachten....... en misschien komen er nog wel tips........
De stoelen voor de instructeur en de leerling (het is tenslotte een lesvliegtuig) met in het midden de kompasconsole.
Ze zijn gemaakt van 1 mm triplex en gelijmd met ZAP.
Ivm inbouw van andere componenten, waaronder de tank moeten de stoelen uit de cockpit genomen kunnen worden. We willen b.v. de tank regelmatig kunnen inspecteren op lekkages, vervuiling e.d. , het moet dan niet zo zijn, dat dan de halve cockpit uitgebroken moet worden. Daarom worden de stoelen met de console op een triplex strip gelijmd, die dan weer met schroeven in de romp vastgezet wordt en zo ook makkelijk weggehaald kunnen worden.
Het geheel, geplaatst in de cockpit in wording.
Rechtsboven komt het instrumentenpaneel, met daaronder de ruimte waar de tank in moet.
Vanaf de voorkant gezien..........
Tot de volgende keer.
Groetjes, Jan Hamminga.