Bouw en vliegen van een E-Flite Mini Edge 540 3D 8)

Tadango

Forum veteraan
Hij is er dan eindelijk! In america is hij er al iets langer maar nu ook hier! De E-flite mini Edge 540 3D! Het is een kopie van de Hangar 9 33% edge 540, een kist die erg goed vliegt. Volgens kenners zou deze kleine bijna net zo goed vliegen en erg gelijk aanvoelen, ik ben benieuwd ;)

De constructie is super, stevig en toch aardig licht. Helaas is de afwerking iets minder maar dat is altijd zo als je kritisch bent. Het inelkaar zetten stelt weinig voor. Randjes afwerken, roeren erin lijmen met scharnieren, staart erop lijmen, electro erin en klaar :)

Even snel kijken hoe alles past. Het lijkt al wat.

1471.jpg

1470.jpg

Motor steun is ook erg makkelijk. Natuurlijk heb ik een andere motor en mag dus ook zelf een steun knutselen. Dus dat maar als eerst gedaan :)

1472.jpg

1474.jpg

Het moet nog verstevigd worden maar voelt al enorm solide aan. Het lijkt in iedergeval al erg mooi. Motor kan zo ook erg makkelijk bijgesteld worden.

1473.jpg

Onderstel is van carbon en voelt ook heel sterk. Iedereen schrijft er wel over dat hij snel breekt.... uit het vliegtuig ondanks dat daar het meeste hout zit.

Ziet er goed uit waar heb je hem besteld?? ik kwam hem idd al wel tegen op websites in amerika

m.v.g. Dennis

dt-modellbau.de Ik had hem al 1,5 maand geleden kunnen hebben als die toen niet beschadigd was geraakt in de post :(

144 incl verzend :) verzekerd ook en dat is maar goed ook, eerste model was kapot (1,5 maand geleden) en heb ik nooit gezien. naja, hij is er nu ;)

@peter Tuurlijk! Hij is zo klaar... moet ik alleen even weg kunnen van die stage plek hier! Cap nu klaar met rechte vleugel? Ben benieuwd... Het zal zoiezo mooi samen staan. Foto tijd ;)

Hij heeft gevlogen :) best stabiel maar weinig vermogen :( ging wel verticaal maar 22A schiet niet heel erg op. De volgende prop wordt een 10x6E of 10x7E prop van APC.

1480.jpg

1482.jpg

1484.jpg

1485.jpg

1486.jpg

1487.jpg

1475.jpg

Ziet er leuk uit.
Hoeveel ATV heb je op je elevator servo staan?

@Tadango
Kun je wat meer vertellen over het toestel, bv gewicht ,lipo,s motorvermogen enz.
las in rcm dat ze in Engeland te koop zijn , nu wil het toeval zijn dat een vriend van mij regelmatig daar na toe gaat, dus overweeg ik om er ook een aan te schaffen.
Gr. Lex

mijn setup:

Gewicht : 730 gram
Accu : 3s1p KOKAM 2000 HD
Regelaar : Castle Creations 25
Motor : Axi 2808/24
Prop : APC 10x5E
Servo's : 4 x Hitec HS-55
Ontvanger : R148DP (zonder behuizing)

Hij trekt 22A en gaat daarmee verticaal. Ik vindt het nog wat weinig maar het is genoeg ;) Toerental moet ik nog even meten.

@Tadango
Ben je er al uit of de motor keuze goed is?
Zelf heb ik een roco met een typhoon 29 met 3200 3s1p lipo en een prop 11X5,5 verbruik 30 amp ( bij een 12X6 is dat 40 amp) wat dus een vliegtijd geeft van +/- 12 a 15 min.
misschien is het gewicht een beetje te zwaar voor de mini edge ( motor 115 gram + lipo's 270 gram = 385 gram.)

ja ;) is nogal zwaar :) Ik vlieg nu 10 min en heb dan veel toeren erop staan. Zodra ik mijn 10x7 heb verwacht ik dat hij zuiniger is en meer vermogen heeft.

Didier zei:
Ziet er leuk uit.
Hoeveel ATV heb je op je elevator servo staan?

Waarom ik dat vroeg is als ik op de foto's kijk dan verdiend de elevator servo linkage geometrie niet de schoonheidsprijs!
Je kan beter of op het servo heveltje 1 gaatje naar binnen en dus meer ATV inpiepen of het elevator horntje 1 of 2 gaatjes naar buiten met meer ATV.
Is het ook niet mogelijk om het elevator servo horntje 180 te verdraaien op de servo?
Staat het pushpull rodje ook haaks en dus beter op beide horntjes.

omdraaien wil niet, dat komt niet uit, stabilo zit in de weg :( Ik heb het eerst zo gedaan omdat ik maximale uitslag wou, hij heeft nu te weinig nog. Straks komt hij op 140% ATV :) Dan hoop ik de 45 graden te halen. Hij had nu te weinig om hem makkelijk in een tumble te krijgen (is ook niet gelukt :)

De flat spin ging wel gaaf. Wat een geweld volgas :) Het geluid wat erin komt is net als een echte... echt geweldig :)

Ik heb er iets (5mm ofzo) grotere wielen onder gezet en de wiel kappen eraf (komen er nog wle weer op) en dat start iets beter. Landen wil net zonder op de neus te gaan staan maar dan moet je wel een dot gas geven zodra hij de grond raakt.

Ik zag een goedkoper alternatief met dezelfde prestaties als de Axi 2808/24, deze motor beter bekend als de Typhoon-micro 15/13 met n/V = 1230U/min. Hier staat nog een testje http://www.elektromodellflug.de/axi-typhoon.htm
Ik zoek zelf ook een motor met deze eigenschappen want ik heb net een Sukhoi van Simprop gekocht met 900 mm spanwijdte en een gewicht van ongeveer 450 a 500 gram, dus dan moet dat wel lekker vliegen.

Back