Bouw Endeavour

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Rene88, 12 mei 2012.

  1. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Ede
    Ik zou toch maar uitkijken met die koffie volgens mij krijg je daar de onscherpe foto's van ;)
    Je masten zien er mooi uit:thumbsup:

    Groeten
    Andy
     
  2. Rene88

    Rene88

    Lid geworden:
    12 mei 2012
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Sleeuwijk
    Zo, maar weer eens een kleine update :p

    Vanwege het extreem goede weer is er vrij weinig gebeurt. Als het op je werk geregeld boven de 40 graden uitkomt heb je erna niet veel zin meer om veel nuttige dingen te doen afgezien van een pilsje drinken :rolleyes:


    [​IMG]
    Op het moment ben ik bezig om alle delen aan de masten te krijgen op touw na, dat doe ik pas na het lakken. Alle houten delen zitten er nu in ieder geval op, alleen de katrollen kosten enorm veel tijd om te maken, deze zitten er nu gedeeltelijk op. Ook schieten de tekeningen net tekort door het tonen van maar 2 aanzichten en zijn de plaatjes in de handleiding net iets te klein om een duidelijk beeld te krijgen. Maargoed, na het masten- en tuigageplan een flinke tijd bestudeerd te hebben kan je de plaats van de meeste katrolblokken wel enigzins bepalen.


    [​IMG]
    De houder voor de vlag ook geplaatst. Dit was verreweg het kleinste deel die ik heb moeten maken tot nu toe. 2 houten blokjes van 2x2x4 mm en dan ook nog een gat erin boren van 1 mm voor dat messing draadje :rolleyes: De delen bij de spiegel zijn nu ook goud geverfd.


    [​IMG]

    De masten staan nog los, net als de kanonnen, draaibassen en de sloep. Helaas kom ik nog 2 draaibassen tekort die bij de boeg gemonteerd hadden moeten worden. Keertje bestellen als ik toevallig in de buurt van een modelbouwzaak ben, ze zijn makkelijk te plaatsen dus heb er geen haast mee ;)

    Gr. René
     
  3. Germt

    Germt Guest

    Zo aan de foto's te zien, ziet het er schitterend uit, en al helemaal voor een eerste model hoor:cool:
    Een stukje modelbouw waar je met trots naar kunt kijken;)

    Groet, Germt
     
  4. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Ede
    Ziet er keurig uit Rene!!
    Ga je de spiegel ook nog verven in het bekende Engelse kleur blauw?

    Heb je vragen over de tuigage stel ze rustig ik heb de Endeavour immers ook gebouwd

    Andy
     
  5. Rene88

    Rene88

    Lid geworden:
    12 mei 2012
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Sleeuwijk
    Denk het niet Andy.
    Alles is al met lak behandeld en met al die onderdelen er al op heb ik niet zon trek om alles te schuren en dan nog te verven. De huidige situatie misstaat niet, maar het is ook niet historisch accuraat natuurlijk. Inmiddels zijn ook de verticale touwen van het wand tot aan de drie marsen aangebracht, dus dat zal ook behoorlijk in de weg zitten.
    Ook omdat ik de romp bijna 10 jaar geleden in elkaar heb getimmerd en voor ik dit forum bezocht al een stuk verder had gebouwd, heb ik besloten om het schip maar af te bouwen volgens tekening en beschrijving. Nu moet ik wel zeggen dat ik inmiddels veel nieuwe dingen geleerd heb op het forum (lees: jullie projecten dus :p) waardoor ik de lat een stuk hoger kan leggen bij een volgend project ;)

    Bedankt voor het aanbieden van eventuele hulp bij de tuigage, als ik er niet uitkom zal ik het zeker vragen :) Het wordt in ieder geval nog een paar maanden werk, heb me er behoorlijk op verkeken en dan moeten de ra's ook nog gemaakt worden :eek:

    Denk dat je deze bedoeld? ;)
    Bestand:HMS Bark Endeavour - Replica01.jpg - Wikipedia
     
  6. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Ede
    een blauwtje?

    Die kleur bedoel ik inderdaad Rene, ik heb mijn model achteraf (!) nog in die kleuren geschilderd en dat is inderdaad een ....... werk want de hoofdtouwen zitten je aardig in de weg. Ik zorg nu dat alle schilderwerk klaar is voor ik aan de tuigage begin. Jij bepaald natuurlijk zelf hoe je het model bouwt en doe dat zoals jij het mooi vindt. Persoonlijk hou ik van kleurrijke modellen :Fade-color maar er ook geheel ongeschilderde modellen kunnen schitterend mooi zijn :fadein:.
    Ik overweeg een deel van mijn geheel zwarte binnenverschansing rood te schilderen omdat ik dat mooiere vind, terwijl het niet historisch correct is. Op het model van de Prins Willem is namelijk de gehele binnenverschansing zwart maar bij enkele leeftijdgenoten (onder andere de Utrecht) is het bovenste middelste deel van de verschansing (boven het verdek) rood.:rolleyes:
    Neem de tijd voor je tuigage, met haastwerk maak je fouten en knip je het verkeerde draadje door:morning:

    Andy
     
  7. Germt

    Germt Guest

    Ik ben het wel met Andy eens, ook ik zie graag kleurrijke modellen, vooral de versieringen waren in die tijd heel kleurrijk.
    Maar ik zou deze laten zoals hij is, want inderdaad een model volledig in houtkleur kan zonder meer mooi zijn.
    Daarbij komt dat jouw schip gewoon heel mooi gebouwd is, dus ik zeg; mooi laten zo.:cool:
    Bij een eventueel volgend model kun je overwegen om wel de juiste kleuren toe te passen.
     
  8. Rene88

    Rene88

    Lid geworden:
    12 mei 2012
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Sleeuwijk
    Zo, het is weer een tijdje geleden sinds de laatste update vanwege mooi weer, werk, vakantie etc. Dus om te voorkomen dat mensen gaan denken dat het schip weer in de mottenballen staat, maar even een teken van leven!
    De bouw verloopt wel een stuk trager, maar er wordt tenminste nog wel aan gewerkt ;)
    Een groot gedeelte van het wand is aangebracht, evenals de tuigage aan de boegspriet en wat andere dingen, foto's spreken voor zich :p



    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  9. Germt

    Germt Guest

    Heel mooi werk hoor René, wordt echt een plaatje:worship:
    Ik vroeg me al af hoe het met de Endeavour zat;)

    Groet, Germt
     
  10. Rene88

    Rene88

    Lid geworden:
    12 mei 2012
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Sleeuwijk
    Dank u Germt ;)
    Er is wel zat ruimte voor verbetering, maar zoals ik al eerder heb gezegd wordt het schip volgens de bouwbeschrijving afgemaakt.
    Ik had op een ander forum ook al een handige tip gezien om de katrolblokken van het wand netjes recht te krijgen, helaas zaten ze er toen al op :rolleyes: Maargoed, die nemen we mee voor een volgende keer.
     
  11. Germt

    Germt Guest

    Ik neem aan dat je het houten malletje van Dick (Bounty) bedoeld.
    Dat is inderdaad een handig hulpmiddel wat ik ook niet kende, en wat ik straks zelf ook ga toepassen.
    De katrolblokken die jij bedoeld worden jufferblokken genoemd:)
    Geeft niet hoor, maar dat is de juiste benaming;)

    Groet, Germt
     
  12. Rene88

    Rene88

    Lid geworden:
    12 mei 2012
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Sleeuwijk
    Juist ja, dat malletje was het ;)
    En ik kon even niet op de juiste benaming komen, had de beschrijving niet bij de hand.

    Ik zit trouwens ook met smart op nieuwe updates van jullie te wachten, het is op het moment wel wat rustig met de historische zeilschepen ;)
     
  13. Germt

    Germt Guest

    Ze komen er aan hoor René;)
    Maar ik ben nog bezig met de romp rond de geschutspoorten te sluiten, en dat gaat tergend langzaam.
    Update komt als het toonbaar is.

    De andere historische bouwers zijn een beetje op vakantie denk ik;)

    Groet, Germt
     

Deel Deze Pagina