Bouw EON600

Nadat ik de meeste ingredienten al een tijdje had liggen, dan nu toch eindelijk begonnen met de bouw van de EON600. (uit FMT 2000/2001).

Img_1108.jpg

De ribben ondertussen allemaal uitgesneden, en ik wil een begin maken met het stabilo/hoogteroer.
Wat me een beetje bezig houd is de vleugelbevestiging. De vleugel (spanwijdte 2300mm) is deelbaar, en wordt eerst aan elkaar gemaakt, en dan aan de romp bevestigt. (Anders dan bij mijn Reichard Surikata waar je beide vleugeldelen afzonderlijk aan de romp bevestigt).
Volgens de bouwbeschrijving gebeurt dit middels een carbon buisje van 8mm, die in het ene vleugeldeel vast wordt gemaakt (gelijmt). In het andere vleugeldeel wordt een messing/alu buisje bevestigt waarin dit 8mm carbon buisje exact past.
Nu het probleem: Toen ik de benodigdheden heb gekocht was er geen 8mm carbon buisje, het is een 10mm geworden, waarbij aangegeven werd dat deze gewoon zonder andere buis gebruikt kon worden. Dus de buis gewoon in de gaten van de ribben steken.

Mijn vraag: Gaat dit een degelijke verbinding opleveren? Of moet ik gewoon zorgen dat ik die 8mm carbon ga halen, inclusief alu/messing buis waar het in past?

Tweede vraag: Volgens de bouwbeschrijving gaan alle ribben uit 1,5 mm balsa. Ook die wortelribben, met uitzondering van de buitenste, die gaat uit 2 mm balsa.

Is het niet verstandiger die wortelribben uit triplex te maken? (De reden van de vraag is het gat van 10mm wat in die ribben komt, die maar 18mm hoog zijn, waarbij het hart in één van de ribben niet eens in het midden ligt, zie foto hieronder.

Img_1109.jpg

Hallo Birdiebnl, (nu je echte naam nog;) )

Leuk dat er weer iemand is die ook een Eon600 gaat bouwen. Ik heb er zelf al een aantal gebouwd en het blijft een heerlijke kist!

Nu jouw vragen,

De vleugel pen zou ik in een messing buis steken (deze dus verlijmen in de vleugel en niet los door de ribben steken, wordt een minder sterke constructie).

Een 8mm koolstof staaf is perfect (of verestaal) 10mm zou ook kunnen maar zou eerder voor 8 gaan.

Wortelribben heb ik altijd van triplex gemaakt, dus zou ik ook adviseren om te doen.

Succes met de bouw en keep us posted!

Grt Lyckele

Ps er zijn nog een aantal draadjes op het forum over de Eon en ook op Rc-network.de

Hallo Lyckele,

Hallo Birdiebnl, (nu je echte naam nog;) )
Mijn naam is Bert. Is lees al een hele tijd hier mee in het forum, had er niet aan gedacht dat jullie natuurlijk geen idee hebben wie ik ben.

Dan voor je antwoorden op mijn vragen, ik ga de wortelribben van triplex maken, en probeer komend weekend aan 8mm koolstof en een messing buis te komen.

Ik ga die rc-network.de site ook nog even afspeuren.

Bij vorderingen zal ik het hier laten weten.

koolstofstaaf en messing

bert,

bij gebruik van koolstofstaaf in messingbuis is moet je goed letten op het ontbramen van de opening waar de koolstofbuis ingestoken wordt. Doe je dit niet goed, dan heb je de kans dat de koolstof breekt op de rand van de messing buis. Je kunt ook een koolstof buis in de vleugel lijmen en een massieve koolstof gebruiken.

succes met de bouw van het toestel.

gr

Gait

In principe komt de sterkte van het buisje zelf. De (messing) huls dient alleen als geleiding.

Bij mijn EON had ik het zelfde probleem - wel een carbon buisje maar geen messing stuk wat er om heen ging. Ik heb destijds uit papier (!) een kokertje gerold en dat verlijmd. Heeft jarenlang goed gewerkt, moest alleen opletten dat ik het buisje er voorzichtig indraaide om het papier niet te verfrommelen.

Invetten en dan met een restje glasmat en epoxy ee buisje maken kan natuurlijk ook!

Arthur

...........ik ga de wortelribben van triplex maken, en probeer komend weekend aan 8mm koolstof en een messing buis te komen.

Bert,

De wortelribben (welke?) hoeven niet van triplex gemaakt te worden, behalve dan de 2 allereerste ribben. De vleugelbevestiging (dus de messingbuisjes) haalt zijn sterkte uit de boven- en onderligger die om de messingbuisjes heen met elkaar worden verlijmd d.m.v. triplex plaatjes van pak 'm beet 1,5 mm dik, tussen de eerste 3 à 4 ribben. De ruimte tussen de messing buisjes en de liggers moet worden opgevuld met afvalstukjes vuren o.i.d. De hele handel moet wel worden gelijmd met 2 componenten lijm.
Had je al een idee over de motor die je wilt gebruiken?

Succes en plezier !!

JH

Laatst bewerkt:
bij gebruik van koolstofstaaf in messingbuis is moet je goed letten op het ontbramen van de opening waar de koolstofbuis ingestoken wordt.
Dank voor deze tip, ga ik zeker op letten als het deze constructie gaat worden.

Ik heb destijds uit papier (!) een kokertje gerold en dat verlijmd.
Invetten en dan met een restje glasmat en epoxy ee buisje maken kan natuurlijk ook!
Ik ga zaterdag op stap om te kijken wat het gaat worden.

De wortelribben (welke?) hoeven niet van triplex gemaakt te worden, behalve dan de 2 allereerste ribben. De vleugelbevestiging (dus de messingbuisjes) haalt zijn sterkte uit de boven- en onderligger die om de messingbuisjes heen met elkaar worden verlijmd d.m.v. triplex plaatjes van pak 'm beet 1,5 mm dik, tussen de eerste 3 à 4 ribben. De ruimte tussen de messing buisjes en de liggers moet worden opgevuld met afvalstukjes vuren o.i.d. De hele handel moet wel worden gelijmd met 2 componenten lijm.
Had je al een idee over de motor die je wilt gebruiken?
Wortelribben, dat was mijn fout, ik was in de veronderstelling dat dat alleen de ribben waren waar die buis doorheen kwam. In het geval van de EON dus een 2tal. Jouw toelichting over de vleugelbevestiging maakt e.e.a. een stuk duidelijker.
De motor die er in gaat komen is deze:

2217/14 Brusless outrunner 1250 KV
Specs:
KV (RPM/V): 1250
Working Voltage: 6-13V
Max. Current: 32A (60 sec. max)
Max. Eff.: 10-22A > 75%
No Load Current: 0.7A@10V
Internal Resistance: 84 mΩ
Shaft diameter: 4mm
Dimensions: D28 x L35mm
Weight: 72g. (excl. mounts)
Recommended model weight: 400-1400 gram

Laatst bewerkt:
Vanochtend bij Hangar geweest, en voor de vleugelverbinding toch gewoon de 8mm koolstofbuis genomen, en de 10mm messing buis (inwendig 8,1mm) zodat ik dat deel gewoon volgens tekening kan verder bouwen.

Voor wat betreft de motor ook een wijziging doorgevoerd. De door mij hieronder genoemde motor (2217/14) heeft als nadeel dat deze de bevestiging aan de andere kant heeft zitten dan de as. Hem achter een motorschot plaatsen gaat dan niet lukken. Ik heb geen idee of die as er anders in te zetten is, maar dat ging in ieder geval niet lukken vanwege een bijzondere maat inbus. Daarom gewijzigd naar een Typhoon Micro 15/13 motor.

Ondertussen ook de eerste dingen verlijmd:

Img_1112.jpg

Leuk werk!

Langzaam maar gestaag ga ik verder met de bouw van de EON.

Ondertussen al een aardig stukje op weg met de romp.

Img_1115.jpg

En, het richtingsroer is qua houtbouw ook zo goed als klaar (alleen nog wat schuren).

Ondertussen ook de berkentriplex, dus een paar ribben voor de vleugel hieruit gehaald, zodat we nu gaan beginnen met de vleugel.

Ziet er goed uit Bert! Weet je al wat voor verdere setup gaat gebruiken?
Een setje remkleppen kan ik je wel aanbevelen, is geen must maar wel prettig (vind ik zelf)

Gr Lyckele

Weet je al wat voor verdere setup gaat gebruiken?
Lyckele,

Het wordt een Typhoon 15/13 motor, met een 10x8 prop. Een 30A ESC, en in eerste instantie een 2000mAh 3S lipo. Voorlopig houd ik het alleen bij het hoogte en richtingsroer, aangezien dit mijn eerste bouw project is ga ik niet voor de remkleppen, maar bouw het helemaal volgens de tekening.
Mogelijk dat ik daar op terug moet komen, maar dat zien we dan t.z.t. wel.

Nu begonnen aan één van de vleugels, alle ribben had ik al gesneden (en ondertussen ook een paar uit triplex gezaagd), dus nu vooral uitzoeken wat precies de bedoeling is, en lijmen.

Img_1118.jpg

gr. Bert.

.........Het wordt een Typhoon 15/13 motor, met een 10x8 prop........

Bert,

Misschien is een prop van 10 x 6 een betere keuze. Anders zou je teveel Amp. gebruiken en wordt het motortje overbelast.
Met de 10 x 6 gebruik je pakweg 16 A. Da's voldoende.

Je bent goed bezig. Hier ligt ook nog een EON om gebouwd te worden. Het begint weer te jeuken.

Succes, JH

Misschien is een prop van 10 x 6 een betere keuze. Anders zou je teveel Amp. gebruiken en wordt het motortje overbelast.
Met de 10 x 6 gebruik je pakweg 16 A. Da's voldoende.
JH, De motor/prop is mij zo verkocht als combinatie, zou het bedoeld zijn geweest voor 2S?

Ik ga op zoek naar een 10 x 6 prop.

Bert.

Laatst bewerkt:
Voor een 2cell lipo is een 10x8 prima hoor!
Het was in eerste instantie mijn bedoeling om een 3S setup te maken, maar heb ook nog wel 2S lipo's dus maar even kijken wat we gaan doen, nog een andere prop en 3S, of in eerste instantie 2S. Voorlopig eerst nog even verder met bouwen, helaas deze dagen even geen tijd, verwacht dit weekend wel weer verder te kunnen.

Ik ben weer een klein beetje verder met de bouw van de EON.
Ik heb nu 1 deel van het rechter vleugeldeel gereed, en ben bezig met de opstaande tip. Ik merk dat het vooral veel uitzoeken is hoe e.e.a. bedoeld is, en dat gaat langzamerhand steeds beter, het bouwen gaat steeds vlotter lijkt het.

Img_1119.jpg

Ondertussen een 10x6 prop besteld, zelf ook nog wat aan het spelen geweest met eFlight (zag ik toevallig in een ander draadje), en inderdaad een 10x8 gaat teveel stroom trekken bij 3S. Een 10x6 is een veel betere keus. Ach, voorlopig is het nog niet zover, dat gaat nog wel even duren.

Ik heb al eens een bouwdraadje van een EON 600 gelezen op een forum van een club zelf. Ik vind het wel een mooie kist. De tekeningen zijn van FMT maar staan deze ook digitaal ?

Groetjes,

Lindert

Inderdaad, het is dat bouwverslagje van Raymond dat ik bedoelde, heb contact met hem ivm. met een vliegende vleugel die ik nu aan het bouwen ben.

Hij heeft de tekening gekopieerd als ik me herinner,maar dan op A-4tje, of had hij ze geleend van een clublid...

Heb net gekeken op VTH 19€ voor het bouwplan, komt daar dan nog enige verzendkosten bij?

Mvg,

Lindert

Back