Bouw Fokker 70

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door bgijsber, 28 jan 2011.

  1. bgijsber

    bgijsber

    Lid geworden:
    12 apr 2005
    Berichten:
    376
    Locatie:
    Nieuw-Vennep
    Bouw van een Fokker 70

    Precies een jaar geleden kwam deze post voorbij. Er werd toen gevraagd wie dit prachtige vliegtuig wou gaan bouwen. Direct bij het zien van de post had ik zin om hem te gaan bouwen. Blijft toch een beetje nederlands glorie die Fokkers. Helaas zat ik vanwege de bouw van ons nieuwe huis heel erg krap in de tijd. Heb zelfs niet gevlogen vorig jaar. Nu we lekker wonen in ons nieuwe huis komt er langzaam weer wat tijd om aan modelbouw te denken. Met de mooie tekeningen van de Fokker 70 in het achterhoofd heb ik de de foto's 100 keer bekeken en toen besloten Gra55h0pper (Hans) te contacten. Gelukkig reageerde Hans positief en al snel werd ik steeds enthousiaster over de bouw. Samen hebben we bekeken hoe het best het ontwerp iets te verkleinen. De orginele setup is net iets te groot voor mijn auto/huis/budget dus het moest iets kleiner worden. Gelukkig is mijn nieuwe huis een stuk groter dan mijn oude (en ook de hobby kamer!!), dus het wordt voor mij nog steeds een groot model. Streven was om rond de 2 meter spanwijdte uit te komen. Hans stelde voor om van 1 inch, 2 centimeter te maken. Dit blijkt een goude formule te zijn want alle inperial maten worden plotseling metric! Als EDF's passen 90mm fans en werkelijk alles wordt keurig in mm.

    Exacte maten na verkleining:
    Lengte: 204cm
    span: 184cm
    Vleugeloppervlak: 41dm2
    Streefgewicht: 5kg
    Vleugel belasting: 120g/dm2

    Zoals sommige weten hou ik erg van de technische details, dus wil ik er heel graag spoilers en flaps op hebben zoals het orgineel heeft. Ook zit ik nog te puzzellen op de speedbrake welke aan het einde van de romp zit. Op dit moment zijn Hans en ik hard aan het ontwerpen hoe de flaps en spoilers er precies uit moeten komen te zien en hoe dit allemaal in de vleugel te passen.

    Onderstussen ben ik langzaam begonnen met wat freeswerk, maar daarover later meer.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Groeten,
    Bart
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  2. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Ik kwijl nu al....... Kom maar op met die foto's!
     
  3. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    'Het spel is op de wagen!' :p

    Succes.


    jan.
     
  4. Turnhout89

    Turnhout89

    Lid geworden:
    12 jul 2009
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Turnhout
    Zalig! Dit ga ik volgen!

    Veel succes!

    Thomas
     
  5. helerik

    helerik Guest

    Hoi,

    Anders ik wel. Mijn dochter (jawel dochter) is piloot op de Fokker 70 en 100 en natuurlijk is het voor mij heel erg interessant om dit te volgen. (als jullie mogelijk nog iets willen weten mbt. dit toestel hoor, lees ik het wel) Mogelijk dat ik zelf ook aan de slag ga maar ik ben toch meer van propellorvliegtuigen.

    Groetjes, Erik.
     
  6. bgijsber

    bgijsber

    Lid geworden:
    12 apr 2005
    Berichten:
    376
    Locatie:
    Nieuw-Vennep
    Bedankt voor alle aanmoedigingen! Opleverdatum zal ergens volgend jaar zomer zijn. Aanmoedigingen zullen af en toe zeer welkom zijn.

    Erik: Super om te horen dat we een bron dicht bij de echte hebben! We hebben de flaps op dit moment ontworpen met geleidebanen, maar het zou super zijn als je dochter eens met een foto toestel onder de vleugel zou willen duiken om de details van het mechanisme te fotograferen.


    Dit zijn een beetje de idee-en rondom de flaps.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Groeten,
    Bart
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Bart, je zou ook eens in het echte-piloten-wie-en-waar draadje kunnen kijken wie er zoal kantoor houdt voorin een Fokker 70. Uit mijn blote hoofd o.a. corvl, PIR3lly, ...?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 nov 2015
  8. Viperman

    Viperman

    Lid geworden:
    13 okt 2008
    Berichten:
    283
    Locatie:
    Roosendaal
    Hallo Bart,

    Een tijdje geleden vroeg ik mezelf af of er al mensen begonnen waren aan dit ontwerp.
    Ik heb ook de tekeningen mogen ontvangen, zelf wilde ik ze gebruiken voor de bouw van mijn Fokker 70 schaal 1:10,(3m romplengte 2.80 span) aangezien ik hier alleen een romp en maatschetsen van heb.
    Helaas zijn de tekeningen niet ver gedetaileerd en moet je flaps, liftdumpers, speedbrake etc allemaal zelf ontwerpen.

    Ik ben me nu een beetje aan het verdiepen in de speedbrake, ik wil deze zo schaal mogelijk maken.

    Aan tekeningen en foto's heb ik geen gebrek, ik werk namelijk dagelijks aan de Fokker 70/100 als GWK.

    Mocht je interesse hebben in detail tekeningen en foto's laat het me dan even weten waarvan en ik zal het proberen te regelen.

    Ik ga dit zeker volgen, ben zeer benieuwd hoe je de flap aansturing gaat construeren, heb er mezelf al scheel op gekeken bij de echte, maar ik ben er nog niet aan uit, zal niet makkelijk worden.

    Succes ermee.

    MVG Edwin
     
  9. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.822
    Locatie:
    Zeewolde
    Hoi Bart,

    gaat weer een schitterend project worden van je en jouw kennende ook weer met een perfect resultaat.

    Bouwse.

    Grt,
    Berto.
     
  10. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Hé Bart,

    Welcome back!
    Gaat vast weer een mooi project worden!
     
  11. Gra55h0pper

    Gra55h0pper

    Lid geworden:
    25 aug 2006
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Sunnyvale, CA
    Bart:
    Leuk dat je een draadje geopend hebt. Zoals je al weet, vind ik het fantastisch leuk dat je em aan het bouwen bent!

    Allemaal:
    Ik ben op basis van Bart's inputs en expertise (bijv met vleugelprofielen en zwaartepuntberekeningen!) een paar weken geleden aan de slag gegaan om de vleugel volledig opnieuw op te zetten in Rhino, volgens deze specificaties:
    - landingsgestel verder naar achter op basis van zwaartepunt berekeningen van Bart
    - landingsgestel-poten iets naar achter "gekanteld". Dit is meer schaal en plaatst de hoofdwielen ook beter t.o.v het zwaartepunt
    - hoofdligger ook meer naar achter (dichter bij het zwaartepunt)
    - NACA 2412 profiel voor de root
    - NACA 4415 voor de tip
    - 3 graden washout
    - 5 graden dihedral
    - 1 graad instelhoek
    - ailerons op schaal
    - spoilers op schaal!!!
    - flaps op schaal!!!

    Ik zal binnenkort wat "Rhino-art" posten.

    -Hans.
     
  12. bgijsber

    bgijsber

    Lid geworden:
    12 apr 2005
    Berichten:
    376
    Locatie:
    Nieuw-Vennep
    Na de freesmachine aan het werk te hebben gezet is het altijd weer leuk om te zien hoe makkelijke en nauwkeurig alles weer past

    [​IMG]

    Groeten,
    Bart
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. Gra55h0pper

    Gra55h0pper

    Lid geworden:
    25 aug 2006
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Sunnyvale, CA
    Nieuw vleugelontwerp, "clean":

    [​IMG]

    En "dirty":

    [​IMG]

    Groeten,
    -Hans.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. bgijsber

    bgijsber

    Lid geworden:
    12 apr 2005
    Berichten:
    376
    Locatie:
    Nieuw-Vennep
    Bedankt voor alle tips! Via het forum komt er een hoop meer informatie naar ons toe dan je kan denken.

    Vandaag een klein beetje bezig geweest met de eerste stappen voor de voorkant van de romp. Om de romp recht te krijgen is de onderkant van de romp gedeeld. Hierdoor is hij op een vlakke tafel te bouwen. Later als bovenkant klaar is wordt de onderkant er aan vast gebouwd.

    Ik heb alle spanten van de romp inmiddels gefreesd en heb pas blokjes gezaagd om alle spanten op de goede afstand van elkaar te krijgen en een beetje recht. Ik denk dat de foto's voor zich spreken.

    Groeten,
    Bart

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  15. bgijsber

    bgijsber

    Lid geworden:
    12 apr 2005
    Berichten:
    376
    Locatie:
    Nieuw-Vennep
    Weer een beetje bezig geweest. De romp gaat deelbaar worden ergens net voor het midden. Alu strips worden gebruikt om de kracht op het deelpunt over twee spanten te verdelen. Aan het einde van de alu strips komt een gat waar een borgpen/schroef in komt. Deze wil ik vanaf buiten benaderbaar maken.

    Groeten,
    Bart

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. bgijsber

    bgijsber

    Lid geworden:
    12 apr 2005
    Berichten:
    376
    Locatie:
    Nieuw-Vennep
    De bouw gaat langzaam verder. De meeste tijd gaat op dit moment in het detail ontwerp van staart en stabilo zitten. Ik heb geschikking gekregen over 100% kloppende zij en bovenaanzicht, waardoor we alles nog meer schaal kunnen maken. Moeilijkste is het inbouwen van beschienings hevels ed.

    Later dit weekend meer.

    Groeten,
    Bart

    [​IMG]

    Heb retracts van HK binnen gekregen en deze lijken zeer bruikbaar. Een paar oude wieltje gebruik ik voor het 'maat' gevoel. Beter lijkende wielen moet ik achteraan.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dit is de retract. Om ervoor te zorgen dat er geen bedienings kabels, klep servo's etc in de weg gaan zitten heb ik de retract iets gemodificeerd.

    [​IMG]

    Ik heb een nieuwe ophangingsplaat gemaakt welke aan de bovenkant van de retract zit.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. freekt

    freekt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 mrt 2008
    Berichten:
    1.325
    Locatie:
    Den Haag
    Mooi hoor!

    Freek
     
  18. proost32

    proost32

    Lid geworden:
    25 jan 2009
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Emmen
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  19. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.312
    Locatie:
    Dordrecht
    Even aanmelden ga dit zeker volgen mooi project.

    Leuke retracts ga daar ook een setje van bestellen lekker makkelijk stekker er in en klaar voor gebruik.

    Ton
     
  20. bgijsber

    bgijsber

    Lid geworden:
    12 apr 2005
    Berichten:
    376
    Locatie:
    Nieuw-Vennep
    @Freek: Bedankt!

    @raymond: Ik had besloten om geen trust reversers te bouwen omdat me dat te moeilijk leek. In het filmpje ziet het er niet echt heel ingewikkeld uit.... Ga hier toch nog eens beter naar kijken.

    @Ton: Die retract lijken op het oog perfect. Ze zijn er in twee maten. Tot 2.5Kg en tot 5Kg (5mm en 3mm as). Alles wat ik er tot nu toe mee heb getest is bijzonder positief. Rond de 300Mha belast en bij een jam schakelen ze automatisch uit na een paar seconden. Ze werken als een schakelaar/retract servo. Voorbij het middenpunt schakelen ze en klappen in een keer in. Terug gaan ze weer voorbij het middenpunt (er zit dus een hystereses in).

    Heb een groot deel van de spanten van de achterzijde van de romp in elkaar zitten. Zoals jullie kunnen zien op de foto's is dit heel recht toe recht aan.

    Ik heb de mogelijkheid gehad om een echte van dichtbij te bekijken en wil nu ook proberen om de speedbrake helemaal schaal te maken. Binnen het spanten ontwerp is hier geen rekening meer gehouden. Ik denk dat ik de achterkant dan ook gewoon helemaal dicht maak en dan de zaag erin zet :D
    De uitgezaagde delen kan ik dan als mal gebruiken voor een mooi speedbrake.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Groeten,
    Bart
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina